Herinneringspenning voor hulpverleners MH17

Roel
Moderator

Herinneringspenning voor hulpverleners MH17

Berichtdoor Roel » 16 Okt 2014, 07:15

Alle hulpverleners die hebben geholpen bij het bergen en identificeren van slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne en het verzamelen van hun bezittingen, krijgen als eerbetoon een herinneringspenning van Nederland.

Dat kondigde minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie aan in een debat in de Tweede Kamer over de nasleep van de ramp met vlucht MH17.

De penning is niet alleen bestemd voor Nederlandse forensisch experts en anderen die in Oekraïne of in Nederland betrokken zijn geweest bij de nasleep van de ramp.

Oekraïense hulpverleners
Ook de Oekraïense hulpverleners die direct in het rampgebied stoffelijke resten en spullen hebben geborgen, krijgen er een. "Ze hebben belangrijk werk gedaan en daar past een eerbetoon bij'', aldus Opstelten.

Het is volgens hem geen goedmakertje voor de kritiek die het kabinet in de eerste dagen na de ramp uitte op lokale reddingswerkers. Zo sprak premier Mark Rutte openlijk zijn afkeer uit voor de manier waarop mensen tussen de brokstukken liepen te 'rotzooien' met de persoonlijke en herkenbare bezittingen van slachtoffers. Achteraf bleek dat anders te liggen en erkende het kabinet dat de reddingswerkers op een correcte manier zijn omgegaan met de spullen en de stoffelijke resten.

"Het kabinet had grote zorgen, er waren beelden van. Dan mag je ook razend zijn. Maar dat neemt niet weg dat de mensen goed werk hebben gedaan'', zei Opstelten na afloop van het Kameroverleg.

Bron RTL nieuws
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Re: Herinneringspenning voor hulpverleners MH17

Berichtdoor RD » 16 Okt 2014, 10:35

Misschien goed dat de minister ook een versie laat slaan, die op het uniform kan worden gedragen. Zo'n penning belandt anders alleen maar in één of andere lade...

Berry

Berichtdoor Berry » 04 Nov 2014, 10:42

Iemand enig idee hoe je deze kan aanvragen?

Hbo

Berichtdoor Hbo » 04 Nov 2014, 11:43

Het lijkt mij dat alle rechthebbenden hiervoor voorgedragen worden...

Berry

Berichtdoor Berry » 04 Nov 2014, 11:53

Ik ben veteraan en Reservist, maar door mijn civiele werkgever ingezet op de Korporaal van Oudheusen kazerne tbv ondersteunende taken, ter ondersteuning van de identificatie van de slachtoffers.
Dus die kans acht ik zeer klein.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 04 Nov 2014, 12:43

Ik kan uit het bericht niet halen op welke manier je betrokken moet zijn geweest om hiervoor in aanmerking te komen, toch mag je aannemen dat men ergens een registratie heeft bijgehouden wie, wanneer, waar en in welke hoedanigheid betrokken is geweest. In jouw geval is die registratie er zeker vanwege je werkzaamheden als burger op een kazerne. Mocht je dan in aanmerking komen, dan zou zelf aanvragen niet nodig zijn. Ik laat me verbazen, maar ik zou het niet gepast vinden dat je een onderscheiding zoietals dezes zelf zou moeten aanvragen.
Laatst gewijzigd door Hbo op 04 Nov 2014, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Berry

Berichtdoor Berry » 04 Nov 2014, 13:19

Ik wacht het ook gewoon af, tot vandaag wist ik niet eens dat deze herinneringspenning er kwam.

Terug naar “In het nieuws”