Militair red kinderen in Hongarije

officier

Militair red kinderen in Hongarije

Berichtdoor officier » 23 Aug 2013, 16:01

Almeloër Coen Cornelissen redde in Hongarije op miraculeuze wijze twee kinderen van de verdrinkingsdood in de snelstromende rivier de Donau. Een bedankje kon er na de redding niet van af. Iedereen liep gewoon weg. 'Dagenlang dacht ik: wie heb ik nou eigenlijk gered? Heb ik gedroomd?' Totdat hij later toevallig het gezin tegen het lijf liep.
Coen Cornelissen (42) uit Almelo was met zijn Hongaarse vrouw Krisztina en z'n eigen twee kinderen op vakantie in Hongarije. Gelegen aan een strandje, had hij zijn kinderen gewaarschuwd voor de gevaarlijke draaikolken in de rivier, zo meldt het AD vandaag.

Hard gegil
Onder de warme zon dutte Cornelissen in. Opeens hoorde hij hard gegil. 'In het water hield een meisje de arm van een jongen vast. Je zag gelijk: dit is echte paniek. Ik sprong meteen op, 50 meter sprinten en het water in.' De minuten die volgden waren huiveringwekkend. Het meisje had de jongen inmiddels losgelaten. Coen wist haar met veel moeite naar de kant te krijgen. 'Tot mijn verbijstering was het strand leeg! In paniek kunnen mensen drie dingen doen: ze verstijven, komen in actie of lopen weg. De meeste mensen liepen weg! Mijn vrouw en dochter schreeuwden mensen toe: Hélp 'm, hélp 'm dan!'

Gespartel
Terwijl enkele omstanders zich dan toch ontfermden over het meisje dat niet meer bewoog, dook Coen het water opnieuw in voor de jongen. Een andere man had dat ondertussen ook gedaan en had de jongen vast bij zijn arm, maar hij liet hem los. 'Wat dóe je nou?,' tierde ik nog tegen hem. 'In het Nederlands, tegen een Hongaar! Dat sloeg nergens op natuurlijk.'

Pikdonkere water
Meerdere keren dook Coen onder en vond in het pikdonkere water op de tast de jongen. Die was echter zó in paniek dat hij zich steeds ontworstelde aan Coen en wéér kopje onder ging.
'Ik dacht even: ik laat 'm los, dit kost me de kop. Maar dan flitst ook door je heen: dat kán ik niet maken. Dan verdrinkt dat joch en ben ik de laatste die hem heeft aangeraakt. En ik werk nota bene bij Defensie.'

Uit-ge-put
Met een ultieme krachtsinspanning en 'dan maar aan zijn haren trekkend' kreeg Coen het joch boven water en aan wal. 'Ik was uit-ge-put. Ik dacht: ik zal wel bedankt worden, of ik moet reanimeren, of de politie te woord staan. Maar... niets! Die ouders stonden vooral die kinderen uit te foeteren, ook pure paniek joh. En iedereen liep weg.'
Met bloedrode ogen van de gesprongen adertjes, trilde Coen uren na, in het bijzijn van enkel zijn gezin. De emoties kwamen later, en de vragen: 'Dagenlang dacht ik: wie heb ik nou eigenlijk gered? Ik dacht zelfs: ben ik nou gek? Heb ik gedroomd? Hoe is het met die kinderen? Het was raar allemaal.'

Ontmoeting
Coen worstelde ermee, had geen naam, adres of niks. Drie dagen later bracht het toeval uitkomst: tijdens een bezoekje met zijn schoonvader aan het ziekenhuis kwam hij stomtoevallig het gezin tegen.

De jongen, de 13-jarige Zoltan, bleek een vriendje van het 14-jarige meisje Zsofi. Het ging ze goed. Nu wél vielen Zsofi's ouders Coen geëmotioneerd in de armen. 'Om het bedankje ging het me niet, echt, maar voor mijn eigen verwerking was het belangrijk dat ik ze toch nog heb ontmoet.'

Van de burgemeester van het dorp Szokolya kreeg Coen tot slot nog een oorkonde voor zijn heldhaftigheid.
Op facebook heeft men het al weer over een "Rood Erekoord". Ik hoop dat defensie hier de juiste keuze maakt en deze militair voordraagt bij de Stichting Carnegie Heldenfonds.

Bron: AD.nl
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Re: Militair red kinderen in Hongarije

Berichtdoor Iron Mike » 23 Aug 2013, 19:08

officier schreef:Op facebook heeft men het al weer over een "Rood Erekoord". Ik hoop dat defensie hier de juiste keuze maakt en deze militair voordraagt bij de Stichting Carnegie Heldenfonds.

Dat mag ik ook hopen ja! Dat ze nu maar eens leren waar dat erekoord over gaat!
"If you've done it, it ain't bragging"

RD

Berichtdoor RD » 27 Dec 2013, 02:42

De Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon lijkt mij meer passend, zeker wanneer de voordracht plaatsvindt door zijn werkgever. Dit is immers een Koninklijke Onderscheiding. De medaille van het Carnegie Heldenfonds is een onderscheiding van een particuliere stichting.

René

Berichtdoor René » 27 Dec 2013, 12:32

MCPJSmits schreef:
officier schreef:Op facebook heeft men het al weer over een "Rood Erekoord". Ik hoop dat defensie hier de juiste keuze maakt en deze militair voordraagt bij de Stichting Carnegie Heldenfonds.

Dat mag ik ook hopen ja! Dat ze nu maar eens leren waar dat erekoord over gaat!

Deze snap ik niet.
Ook de toekenningseisen voor het rode erekoord staan toe dat deze hiervoor wordt uitgereikt.

Persoonlijk deel ik echter de mening dat minimaal de medaille van de Stichting Carnegie Heldenfonds, zou moeten worden toegekend.
Alhoewel het relaas ook raakt aan de toekenningseisen van de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon (in brons).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Dec 2013, 13:22

René schreef:Deze snap ik niet.
Ook de toekenningseisen voor het rode erekoord staan toe dat deze hiervoor wordt uitgereikt.
Artikel 10 van de nog steeds van kracht zijnde "Aanwijzing waarderingen Koninklijke Landmacht" (22 november 2001, nummer PZC/2001/31061, o.a. hier integraal te lezen) luidt: "Het erekoord kan uitsluitend worden toegekend aan een militair als bedoeld in artikel 1, die zich, naar het oordeel van de bevoegde commandant, bij het onderdeel waarover deze het bevel voert bij voortduring in gedrag en plichtsbetrachting heeft onderscheiden."
Het rode erekoord is bedoeld als een soort "tussenstap" tussen de tevredenheidsbetuiging en de Bronzen Soldaat (zie art 9 van die regeling), het is iets voor langdurig goed functioneren ("... bij voortduring in gedrag en plichtsbetrachting heeft onderscheiden" staat er immers). Als de persoon in kwestie dus al een tijd lang bovengemiddeld goed functioneerde kan deze aktie best een kapstok zijn om 'm voor die hele periode het rode koord toe te kennen, maar als het sec om de reddingsactie gaat dan is een Erepenning voor menslievend hulpbetoon of een medaille van het Carnegiefonds meer passend. Zijn commandant moet daar echter wel aanmerkelijk meer voor doen om dat gedaan te krijgen terwijl hij zo'n rood koord zelf kan toekennen.... dat zal ook wel een deel van de verklaring zijn waarom doorgaans eerder een rood koord wordt toegekend dan een medaille. Overigens staat aan het einde van het bericht dat hij een oorkonde kreeg van de burgemeester van het oord waar hij de reddingsactie verrichtte, dus helemaal onopgemerkt is het niet gebleven.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 27 Dec 2013, 15:51

Beste Spraakverwarring,

Hetgeen jij beschrijft is mij bekend, maar bij het uitkomen van de Aanwijzing Waarderingen Koninklijke Landmacht, d.d. 22 november 2001 heeft de toenmalige Bevelhebber nogmaals bij de leidinggevenden onder de aandacht gebracht dat het erekoord ook kan worden toegekend bij levensreddend handelen.
(Ook al eerder op het forum vermeld: http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=2622&p=12891&hilit=rode+erekoord#p12891

Laat onverlet dat ik persoonlijk de mening deel dat men hier in eerste instantie toekenning van de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon in ogenschouw zou moeten nemen, aansluitend de Carnegie Heldenmedaille en pas als laatste het rode erekoord.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Dec 2013, 16:28

René schreef:Hetgeen jij beschrijft is mij bekend, maar bij het uitkomen van de Aanwijzing Waarderingen Koninklijke Landmacht, d.d. 22 november 2001 heeft de toenmalige Bevelhebber nogmaals bij de leidinggevenden onder de aandacht gebracht dat het erekoord ook kan worden toegekend bij levensreddend handelen.
(Ook al eerder op het forum vermeld: http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=2622&p=12891&hilit=rode+erekoord#p12891
Beste René, staat dat ook ergens zwart-op-wit? Je verwees in eerste instantie naar de toekenningscriteria, maar daar staat het dus niet in. Ik weet dat dit een vaker terugkerende discussie is en dat de praktijk ook is (geworden) dat het rode koord voor levensreddende handelingen wordt toegekend, maar ik heb er nooit iets over in enig voorschrift of commandantenbrief o.i.d. zien staan. Kan best zijn dat in 2001 de toenmalige BLS zoiets gezegd heeft, maar als dat zo is dan is het is me onduidelijk waarom dat dan niet gewoon in de regelgeving is opgenomen, dat had toch voor de hand gelegen.
Een tijdje terug was er sprake van dat er gewerkt werd aan nieuwe regelgeving rondom het rode koord door bureau ceremonieel en protocol van C-LAS, maar daarna is het weer stil geworden.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 27 Dec 2013, 16:38

Een Hongaarse medaille was mi meer gepast!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 27 Dec 2013, 21:19

Spraakverwarring schreef:Beste René, staat dat ook ergens zwart-op-wit? Je verwees in eerste instantie naar de toekenningscriteria, maar daar staat het dus niet in. Ik weet dat dit een vaker terugkerende discussie is en dat de praktijk ook is (geworden) dat het rode koord voor levensreddende handelingen wordt toegekend, maar ik heb er nooit iets over in enig voorschrift of commandantenbrief o.i.d. zien staan. Kan best zijn dat in 2001 de toenmalige BLS zoiets gezegd heeft, maar als dat zo is dan is het is me onduidelijk waarom dat dan niet gewoon in de regelgeving is opgenomen, dat had toch voor de hand gelegen.
Een tijdje terug was er sprake van dat er gewerkt werd aan nieuwe regelgeving rondom het rode koord door bureau ceremonieel en protocol van C-LAS, maar daarna is het weer stil geworden.

Ik heb het zelf indertijd zien staan. Volgens mij stond het in de separate aanbiedingsbrief van de BLS waarmee de 'nieuwe' aanwijzing in 2001 werd bekend gesteld.
Wellicht dat iemand deze aanbiedingsbrief nog ergens in een la heeft liggen en deze kan inscannen?

Het is overigens niet ongebruikelijk om in een aanbiedingsbrief extra 'duidelijkheid' te verschaffen.
Zo kan ik mij herinneren dat er op een gegeven moment (rond 2004?) ook een schrijven van de BLS af kwam waarin volgens mij de nieuwe draagvolgorde werd aangekondigd.
In dit schrijven stond toen specifiek vermeld dat oa de Vierdaagse-verzorgingsmedaille en de DSA-baton niet gedragen mochten worden.

V.w.b. de toekenningscriteria. Ook hier valt het uit af te leiden.
Artikel 4. lid 1. stelt immers "Een individuele waardering kan worden toegekend aan een personeelslid, die zich als zodanig bij een bepaalde gedraging of verrichting naar het oordeel van de bevoegde commandant heeft onderscheiden door buitengewone toewijding of bijzonder loffelijk optreden.
Artikel 10, 'Bij voortduring in gedrag en plichtsbetrachting heeft onderscheiden", wordt in dat geval als een ondersteunende voorwaarde gezien. Een militair moet een vlekkeloze staat van dienst hebben, zodat het erekoord ook tot z'n recht komt.

Overigens deel ik de mening dat de BLS dit gewoon in de (formele) toelichting bij het besluit had moeten opnemen i.p.v. aanvullend te verkondigen.
Juist dit soort 'extra' aanvullingen/opmerkingen zorgen voor (de) onduidelijkheid.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Dec 2013, 12:33

René schreef:V.w.b. de toekenningscriteria. Ook hier valt het uit af te leiden.
Artikel 4. lid 1. stelt immers "Een individuele waardering kan worden toegekend aan een personeelslid, die zich als zodanig bij een bepaalde gedraging of verrichting naar het oordeel van de bevoegde commandant heeft onderscheiden door buitengewone toewijding of bijzonder loffelijk optreden.
Artikel 10, 'Bij voortduring in gedrag en plichtsbetrachting heeft onderscheiden", wordt in dat geval als een ondersteunende voorwaarde gezien. Een militair moet een vlekkeloze staat van dienst hebben, zodat het erekoord ook tot z'n recht komt.
Naar mijn idee zit er een bepaalde opbouw en hiërarchie in die regeling:

Artikel 1 beschrijft onder lid 2 in algemene zin welke gedragingen in aanmerking komen voor een waardering
Artikelen 2 en 3 beschrijven dat er een aantal verschillende waarderingen bestaat en wie die mag toekennen
Artikel 4 beschrijft dat er individuele- en groepswaarderingen bestaan en welke voorwaarden daar voor gelden
Artikel 9 beschrijft de drie soorten individuele waarderingen: 1) tevredenheidsbetuiging, 2) [rode] erekoord, 3) bronzen soldaat
Artikel 10 beschrijft dan de toekenningscriteria waarvoor het [rode] erekoord kan worden toegekend
Artikel 11 beschrijft de toekenningscriteria waarvoor de bronzen soldaat kan worden toegekend

M.a.w.: voor individuele waarderingen geldt: de gedragingen omschreven in artikel 1 lid 2 leveren een gedraging op die voor waardering in aanmerking komt. Voor individuen zijn er 3 soorten waarderingen (artikel 9), voor de waarderingen erekoord en bronzen soldaat gelden aanvullende criteria (artikel 10 en 11). Artikel 10 heeft het hierbij over "bij voortduring", artikel 11 heeft het over "gedurende geruime tijd". Ergo, voor incidentele gedragingen komt m.i. formeel alleen de waardering "tevredenheidsbetuiging" in aanmerking; dat artikel 10 "slechts" een ondersteunende voorwaarde zou beschrijven begrijp ik er niet uit, het lijkt me dat er juist steeds een verbijzondering plaatsvindt van algemene criteria naar specifieke (aanvullende) criteria per waardering.

René schreef:Ik heb het zelf indertijd zien staan. Volgens mij stond het in de separate aanbiedingsbrief van de BLS waarmee de 'nieuwe' aanwijzing in 2001 werd bekend gesteld.
Wellicht dat iemand deze aanbiedingsbrief nog ergens in een la heeft liggen en deze kan inscannen?

Het is overigens niet ongebruikelijk om in een aanbiedingsbrief extra 'duidelijkheid' te verschaffen.
Misschien dat Bureau Ceremonieel en Protocol, nu ze kennelijk toch bezig zijn met het bijwerken van deze aanwijzing, hier wat duidelijkheid in kunnen scheppen. Dat er in een begeleidend schrijven een nadere toelichting staat is natuurlijk prima, maar het moet niet zo zijn dat die toelichting kennelijk onontbeerlijk is om de regelgeving goed te kunnen toepassen.

Terug naar het topic: we zullen zien of Defensie wellicht ook nog iets in petto heeft voor de dappere redder waarmee dit topic begon. En dan hoop ik dat de commandant van betrokkene zich er niet te gemakkelijk van af maakt door zelf een rood erekoord te geven maar moeite wil doen om een hogere onderscheiding voor hem aan te vragen. Hij voldoet immers aan de eisen voor bv de medaille van het Carnegie heldenfonds: "een redding met gevaar voor eigen leven heeft verricht òf met gevaar voor eigen lijf en goed voor een ander in de bres is gesprongen". Ook kan de Erepenning voor menslievend hulpbetoon worden overwogen: de criteria daarvoor zijn ‘hen die een menslievende daad hebben verricht die de kenmerken draagt van moed, beleid en zelfopoffering’ en sinds 2002 (besluit van 13 juli 2002) speelt Defensie een actieve rol in de toekenning daarvan.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Dec 2013, 10:14

Heren, heb hier reeds in een ander topic al op gereageerd, maar voor de goede orde; bureau C&P heeft reeds een concept versie gepubliceerd op Defensie intranet aangaande het rode erekoord. Daar het een concept betreft en alleen op intranet beschikbaar is (gerubriceerd/gemerkt) kan ik het hier niet in zijn geheel plaatsen, maar.... De strekking is dat het rode erekoord een onderscheiding dient te zijn voor herhaaldelijk bovenmatig/exceptioneel presteren, met de nadruk op "herhaaldelijk". In dat opzicht zou er dus in de toekomst makkelijker "gewogen" kunnen worden wanneer een rood erekoord wel/niet passend is.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Dec 2013, 10:35

Het is heel jammer dat er niet vaker naar de Erepenning voor Menslievend hulpbetoon wordt gekeken binnen Defensie. Bureau Onderscheidingen zou er goed aan doen om hier een memo of informatieboekje over op te stellen en dit te verstrekken aan Commandanten en andere leidinggevende.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Dec 2013, 10:48

Roel schreef:Het is heel jammer dat er niet vaker naar de Erepenning voor Menslievend hulpbetoon wordt gekeken binnen Defensie. Bureau Onderscheidingen zou er goed aan doen om hier een memo of informatieboekje over op te stellen en dit te verstrekken aan Commandanten en andere leidinggevende.
Misschien is het een idee om het onderwerp "belonen en erkennen" deel van de lesstof in de MDV te maken en dan het decoratiestelsel met name behandelen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Dec 2013, 11:25

Spraakverwarring schreef:
Roel schreef:Het is heel jammer dat er niet vaker naar de Erepenning voor Menslievend hulpbetoon wordt gekeken binnen Defensie. Bureau Onderscheidingen zou er goed aan doen om hier een memo of informatieboekje over op te stellen en dit te verstrekken aan Commandanten en andere leidinggevende.
Misschien is het een idee om het onderwerp "belonen en erkennen" deel van de lesstof in de MDV te maken en dan het decoratiestelsel met name behandelen.

Goed idee! In de PV offn wordt immers een herhaling gegeven mbt functioneringsgesprekken e.d., dan kan dit mooi in het verlengde, misschien ihkv de rol als TSBM? Kunnen we meteen de term "TBBM" introduceren 8)

RD

Berichtdoor RD » 29 Dec 2013, 14:48

Roel schreef:Het is heel jammer dat er niet vaker naar de Erepenning voor Menslievend hulpbetoon wordt gekeken binnen Defensie.

Hier ben ik het helemaal mee eens en dit heb ik op dit forum al vaker betoogd. Het is natuurlijk wel zo dat dan ook iemand het initiatief moet nemen. Het staat ons allen vrij om Coen Cornelissen voor te dragen voor een Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. Zijn commandant is ook mijn commandant en ik heb dit dan ook bij hem aan de orde gesteld.

Terug naar “In het nieuws”