Mooi setje te koop op e-bay

Hier kunnen leden voorwerpen verkopen, ruilen of een oproep plaatsen voor voorwerpen die zij zoeken.
Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 09 Jan 2014, 12:53

Zet hem hier neer om de info niet verloren te laten gaan.

http://cgi.ebay.fr/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... SS:NL:3160

Ces médailles doivent appartenir au grand-père de Jean Bouwens . (Son grand père William Oscar Wilford BOUWENS van der Boijen (architecte) né le 13 septembre 1834 à LA HAYE (Hollande) par décret* a obtenu la nationalité Française le 4 octobre 1868.
Après quelques recherches sur la toile je pense qu'il y a :
- Ordre militaire de Guillaume (institué en 1815)
- Ordre du Lion Néerlandais ( idem)
- Légion d'honneur ? ( trouvé un document* disant qu'il avait eu la légion d'honneur en 1878)
- Bronzen kruiss ( contre la Belgique , après l'indépendance de 1830 ?)
- (aucune info ... ) mais dans le même document* cité plus haut , on dit qu'il était médaillé aux expositions de Bruxelles 1873 1876 , d'Amsterdam en 1885 et de Paris en 1889,

* (J'envoie photocopie de la copie du décret à qui le souhaite)
* le document en question est un livret contenant des photographies retraçant la carrière artistique de W. Bouwens . Ce document, signé par des personnalités (députés, membres de l'Académie Française, vice président du sénat, etc, est adressé au Ministre de l'Instruction Publique et des Beaux Art pour sollicité la Croix d'Officier de la Légion d'Honneur pour William Bouvens van der Boijen.

SURTOUT NE PAS HESITER A ME DEMANDER SCANN OU PHOTOS PLUS DETAILLEES AVANT D'ENCHERIR
Bijlagen
achterkant.JPG
Voorkant.JPG

Schiavona13

Re: Mooi setje te koop op e-bay

Berichtdoor Schiavona13 » 09 Jan 2014, 18:59

Hij verstuurd niet naar het buitenland :-(
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 10 Jan 2014, 12:35

Gevraagd en ze verstuurt wel naar Nederland.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 10 Jan 2014, 12:49

De prijs zal tegen het einde aan wel flink omhoog schieten! Wie van jullie gaat er bieden?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 10 Jan 2014, 17:10

Op Engelse fora worden dit soort gesprekken als 'not-done' beschouwd, het over een nog lopende veiling te hebben. Dit om geen aandacht te trekken en de al biedende bieders hun kans op een 'koopje' niet te ontnemen. Als het puur om de informatie gaat kan deze informatie ook altijd achteraf nog geplaatst worden.

PS. Dit is overigens op geen enkele wijze als kritiek bedoel! Meer ter "leering en vermaak".

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 10 Jan 2014, 18:04

Ik kan het zelf niet betalen, het was meer ter info voor mede forumleden die dat wel kunnen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Jan 2014, 10:15

Verkocht voor 357,51! Ik had persoonlijk meer verwacht! Heeft iemand info over de drager en het hoe en waarom van de MWO?
Lid van SRO en OMSA

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 12 Jan 2014, 13:21

Staat er volgens mij bij:

William Oscar Wilford Bouwens van der Boijen (architect), geboren 13 september 1834 DEN HAAG per decreet verkregen Franse nationaliteit 4 oktober 1868.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Jan 2014, 13:28

Mijn Frans is erg roestig. Ik meende uit de tekst op te maken dat het ook van een ander lid van de Bouwens familie kon zijn geweest?
Lid van SRO en OMSA

RbP

Berichtdoor RbP » 12 Jan 2014, 13:47

Benny Vinke schreef:Staat er volgens mij bij:

William Oscar Wilford Bouwens van der Boijen (architect), geboren 13 september 1834 DEN HAAG per decreet verkregen Franse nationaliteit 4 oktober 1868.

Er staat weliswaar dat de medailles "moeten toebehoren aan" (doivent appartenir au"), maar dit moet waarschijnlijk gelezen worden als dat Jean Bouwens de spange van zijn opa heeft gekregen. Aangezien de spange het Metalen Kruis bevat en William Oscar Wilford Bouwens van der Boijen pas na de Tiendaagse veldtocht is geboren, kan het namelijk niet de spange van deze William zelf zijn.

Wellicht dat de toekenningslijst van het Metalen Kruis in het Nationaal Archief uitkomst biedt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Rogier

Berichtdoor Rogier » 13 Jan 2014, 09:27

De set heeft waarschijnlijk toebehoort aan Gijsbert Leonard Constantijn Bouwens van der Boyen. Hij ontving de Légion d'honneur op 11 oktober 1812, de M.W.O. bij KB van 29-9-1815 nr. 45 voor Waterloo en het Ridderkruis van de Orde van de Nederlandse Leeuw bij KB van 31-8-1831 nr. 113 voor de Tiendaagse Veldtocht. Vandaar ook het Metalen Kruis.
Zie hiervoor ook Decorare nr. 28, het tijdschrift van de Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen (SRO), te bestellen via hun website.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2014, 09:31

Bedankt voor je expertise Rogier!
Lid van SRO en OMSA

RbP

Berichtdoor RbP » 13 Jan 2014, 13:48

Interessante opmaak overigens. Met name omdat het alles aan 1 (speciaal geweven) lint hangt en wel onder de juiste kleuren. Weet iemand of dit een gebruikelijke vorm van opmaken was voor die tijd / voor Frankrijk?

Lijkt overigens een spange klein model onderscheidingen.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 13 Jan 2014, 18:06

We komen vaker dit soort combinatielinten tegen (ik heb daarover al eerder iets gemeld op dit forum).
Het is overig niet uniek voor Nederland, dergelijke linten zien we ook in Rusland, bepaalde Duitse staten en zelfs in het VK.
- sic Gloria transit Mundi -

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 13 Jan 2014, 18:40

Rogier schreef:De set heeft waarschijnlijk toebehoort aan Gijsbert Leonard Constantijn Bouwens van der Boyen. Hij ontving de Légion d'honneur op 11 oktober 1812, de M.W.O. bij KB van 29-9-1815 nr. 45 voor Waterloo en het Ridderkruis van de Orde van de Nederlandse Leeuw bij KB van 31-8-1831 nr. 113 voor de Tiendaagse Veldtocht. Vandaar ook het Metalen Kruis.
Zie hiervoor ook Decorare nr. 28, het tijdschrift van de Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen (SRO), te bestellen via hun website.

Hoe zit dat eigenlijk met trouwe dienst jaren werden die uit de Napoleon tijd mee geteld of niet ?

In de advertentie van Ebay staat nog een naam Jean Bouwens . Deze persoon heeft in de rang van Kapitein ook MWO4 KB 3 Juli 1820 no57 voor gevechten op Celebes in 1819
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

RbP

Berichtdoor RbP » 13 Jan 2014, 22:47

Schiavona13 schreef:Hoe zit dat eigenlijk met trouwe dienst jaren werden die uit de Napoleon tijd mee geteld of niet ?

Volgens de website van Erik Müller (onderscheidingen.nl) werd de diensttijd gerekend vanaf 6 december 1813, dus de diensttijd onder Napoleon telt niet mee.

Rob

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 25 Apr 2014, 23:02

Apart om te zien dat het metalenkruis (grootmodel) net zo lang bewerkt is tot het een miniatuur werd.

Terug naar “Te koop, gezocht, te ruil”