Stel jezelf voor

Heb je Opmerkingen of suggesties voor de beheerders van dit forum dan kun je deze hier plaatsen.
René

Re: Stel jezelf voor

Berichtdoor René » 11 Dec 2009, 16:14

Ben hier al een tijdje actief en heb al her en der een berichtje geplaatst.
Heb mijzelf echter nog niet aan de gemeenschap voorgesteld:
René, uit '71 en woonachtig in het midden van het land.

Ik ben met name geïnteresseerd in de achtergronden, historie en de bijzonderheden van Nederlandse medailles.
Spaar zelf geen medailles (met uitzondering van degene die ik mag ontvangen als actief dienend militair).

Ik probeer momenteel van elke Nederlandse medaille de daarover gepubliceerde boeken te verkrijgen. Wacht dan ook met smart op het aangekondigde boek over het Kruis van Verdienste. Van de overige (belangrijke) Nederlandse onderscheidingen heb ik ondertussen wel een officiële publicatie.
Laatst gewijzigd door René op 07 Jan 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Marijn

Berichtdoor Marijn » 06 Jan 2012, 23:48

Dag René, welkom! mbt het boek BL/BK: deze komt met enige regelmaat langs op marktplaats ;)

René

Berichtdoor René » 07 Jan 2012, 10:49

Marijn schreef:Dag René, welkom! mbt het boek BL/BK: deze komt met enige regelmaat langs op marktplaats ;)

Marijn bedankt.

Ik ben ondertussen reeds enige tijd in het bezit van dit boek.
(Heb dan ook mijn tekst aangepast).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Jan 2012, 13:32

Welkom Henny Meijer is nog steeds bezig met dit boek.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 20 Feb 2012, 13:09

Goedendag allemaal,
Ik ben ondertussen al weer twee jaar actief op het forum, maar heb nog nooit de tijd genomen om mij aan de gemeenschap voor te stellen:
Ik ben Lex, woonachtig in het midden van het land.

Mijn interesses liggen met name op het gebied van achtergronden en bijzonderheden van hedendaagse onderscheidingen:

Wie krijgt of draagt welke onderscheiding en waarvoor is deze onderscheiding toegekend;
    Waarom heeft iemand een onderscheiding juist niet toegekend gekregen;
    Regelgeving omtrent onderscheidingen: Wat mag wel, wat mag niet.

Verder doe ik genealogisch onderzoek naar verschillende families en ben ik erg geïnteresseerd naar de militaire verhalen welke bij dit onderzoek naar boven komen.
Buiten mijn eigen onderscheidingen welke ik als actief dienend militair mag ontvangen, spaar ik geen onderscheidingen.

Mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik dit graag.
Laatst gewijzigd door officier op 16 Feb 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Feb 2012, 16:38

Goedendag allen,

Sinds gisteren lid en na reeds gecorrigeerd te zijn op een onderwerp, wil ik me bij deze voorstellen aan de rest van de forumleden;
Ik ben Michael (1980), woonachtig in en afkomstig uit het zuiden van het land.

Zelf verzamel ik geen onderscheidingen, al heb ik in het verleden wel memorabilia verzameld (US WWII en daarna), maar ben hier ivm verdwijnende interesse mee gestopt (wel nog een aantal zaken in bezit). Mijn interesses liggen in het "brede" vwb onderscheidingen; het toekennen van hedendaagse onderscheidingen, regelgeving over wel/niet toekennen van onderscheidingen, draagwijzes etc etc.

Sedert ruim 12 jaar actief dienend militair, waarin ik 3 uitzendingen heb "gedraaid"; SFOR 13, ISAF TFE-3 en ISAF PRT-9.

Bij vragen en/of opmerkingen weten jullie me te vinden!

M.vr.gr.,

Michael
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 20 Feb 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you've done it, it ain't bragging"

officier

Berichtdoor officier » 20 Feb 2012, 17:06

Welkom op het forum Michael,

Het is goed om te zien dat steeds meer actief dienenden, met zeer uitgebreide kennis op het gebied van onderscheidingen hum weg naar het forum weten te vinden.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Feb 2012, 18:14

Bedankt Lex!
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 27 Feb 2012, 15:58

Welkom heren!
Lid van SRO en OMSA

dutchgunner

Berichtdoor dutchgunner » 11 Mar 2012, 19:00

Ik ben Stefan, geboren en getogen in Lemelerveld in de gemeente Dalfsen.
Sinds een jaar of 3 ben ik actief als vrijwilliger bij de werkgroep Documentatie 1939-1945 van de Historische kring Dalfsen.
De hoofdonderwerpen van deze werkgroep zijn: mobilisatie en meioorlog, luchtoorlog, verzet, v2 en de bevrijding.
Ik hou mijzelf voornamelijk bezig met de luchtoorlog, V2 en bevrijding.
Naast de grote verzameling documentatie heeft de werkgroep een redelijke verzameling voorwerpen.
Deze voorwerpen gaan van uniformen van enkele in Dalfsen neergekomen vliegers tot een pistool waar een Duitser mee is geliqiudeerd op het Dalfser station.
Op de site www.ouddalfsen.nl is een klein voorproefje te zien.
Ik hoop via dit forum informatie te verkrijgen en te delen betreft de jongens die hier in de luchtoorlog gesneuvelt zijn.

mohfan

Berichtdoor mohfan » 18 Jul 2013, 15:04

Vandaag ook het 'Stel jezelf voor'-draadje gevonden...
Zoals ik reeds eerder schreef ben ik al geruime tijd mee-lezer en info-zuiger op dit forum.
Mijn interesse is met name historie, regelgeving en nieuwe ontwikkelingen.

Ik ben actief dienende bij de KL alwaar ik kenner ben van de 'toegepaste gas- & en slaapwetenschappen' :D binnen het Instituut samenwerking Defensie en Relatieziekenhuizen (IDR).

Missies die ik deed zijn: SFOR, UNMEE, SFIR, ISAF (KaIA en 2x KAF) en EUNAVFOR 'Atalanta'.

Medaille-technisch gezien heb ik zeer recent samen met een collega operatie-assistent de Landmachtmedaille aangevraagd.
Hoewel niet bij een parate eenheid volgens het KL-kader, zijn wij dagelijks niet anders bezig dan met onze operationele dienst. Hopelijk erkennen de toekenningsinstanties dit...
Wij zijn in ieder geval vol verwachting!
-- Eripiendo Victoriae Prosum --

Hbo

Berichtdoor Hbo » 18 Jul 2013, 18:15

Door mijn voorganger op dit spoor gebracht, dus laat ik mezelf dan ook hier maar even voorstellen.

Ik heb bijna 11 jaar bij het Korps Mariniers mogen zijn en binnen het onderdeel bij diverse operationele eenheden gediend.
Ik heb 2 uitzendingen mee mogen maken: Irak en Afghanistan.
Sinds anderhalf jaar ben ik burger en houd ik me vooral druk bezig met mijn studie en sport

gr Hidde

Marijn

Berichtdoor Marijn » 22 Sep 2013, 19:40

Dames en heren, goedendag.

Door een wat slomere pc en gezinsuitbreiding een tijdje eruit geweest, maar nu weer terug!

Martin M.

Berichtdoor Martin M. » 02 Jan 2014, 23:11

Moi,

Ik ben Martin Mennega, 37 jaar, brigadier van politie en woonachtig in Slochteren. Ik ben sinds circa 18 jaar verzamelaar van rangonderscheidingstekens, uniformen en hoofddeksels. Het pronkstuk van mijn verzameling is de baret van majoor Kloter van de Zwitserse Garde. Van lieverlee zijn hier ook medailles, batons en andere onderscheidingstekens bij gekomen. Ik hoop hier voornamelijk wat wijzer op het medaillevlak te worden. Ik heb in 2012 de medaille voor langdurige en trouwe dienst politie gekregen en ik hoop binnenkort de Inhuldigingsmedaille te ontvangen. ( Ingezet als ME'er op het damrak en de Dam)

Gr. Martin

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Jan 2014, 09:23

Welkom Martin!
Lid van SRO en OMSA

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 11 Jan 2014, 16:26

Hoi allen,

Ik ben Joost, 34 jaar uit het oosten van het land.
Spaar geen onderscheidingen, maar ben zelf veteraan na 6 jaar dienst en 4 uitzendingen.
Wilde mijn medailles toch eens laten opmaken en kwam daardoor hier terecht.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Jan 2014, 17:14

Welkom op het forum! Waar ben je allemaal op uitzending geweest?
Lid van SRO en OMSA

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 11 Jan 2014, 17:16

Dat zijn Irak (golfoorlog 2), Afghanistan (masar verkiezingen), Pakistan (aardbeving) en Afghanistan (Uruzgan)

Joshua

Berichtdoor Joshua » 28 Apr 2014, 20:15

Hallo,

Ik ben Joshua, 30 jaar en in actieve militaire dienst. Ik ben al enige tijd meelezer met dit forum en ik ben me de laatste tijd steeds meer gaan interesseren in onderscheidingen, met name de dapperheidsonderscheidingen. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk informatie in te winnen van het forum. En zojuist heb ik dan ook mijn eerste vraag gepost, in het subtopic dapperheidsonderscheidingen, vliegerkruis. Ik hoop dat er iemand is die mij wellicht kan helpen.

Ik heb zelf een vijftal onderscheidingen: ISAF, NATO, vierdaagse, tmpt en de NSF medaille. De onderscheidingen liggen op dit moment bij van Wielik om ze op te maken. Zodra ze terug zijn, zal ik een foto plaatsten. Daarnaast heb ik een aantal militaire wings van bondgenootschappelijke landen en wat andere militairen speldjes.
Wie sterk is uit innerlijke overtuiging, faalt nooit!

Joshua

Berichtdoor Joshua » 28 Apr 2014, 20:23

Dit zijn mijn laatste twee aanwinsten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie sterk is uit innerlijke overtuiging, faalt nooit!

D-Stolen-Valor

Berichtdoor D-Stolen-Valor » 24 Okt 2014, 19:19

Op aanraden van ROEL, maken wij graag gebruik van de aanwezige Expertise binnen dit Forum

DSV Dutch Stolen Valor

Hunt for losers who fake their military background in the Netherlands

Of wel in de taal die wij spreken,
Wij jagen op de personen die hun Nederlandse militaire achtergrond anders voordoen dan ze daadwerkelijk gepresteerd hebben.
Zoals ze bij het Korps Mariniers zeggen: “ Naaien met andermans leuning “

Door de toename van Multimedia voornamelijk Facebook, outdoor activiteiten zoals Paintbal & Air soft is er een grote toename van personen die denken zich bepaalde onderscheidingen, status, vaardigheden te kunnen toe-eigenen zonder dit te hebben verdiend.

Vooral het aantal Groene en Rode baretten en Mariniers is ondanks de bezuinigingen gestegen tot grote hoogte.

Wij, (een groep enthousiaste Veteranen en actief dienende Veteranen) proberen deze wildgroei onder de aandacht te brengen en Fakers halt toe te roepen!
Wij maken gebruik van informatie van Militaire internet forums, (Veteranen) Verenigingen uit de gehele krijgsmacht, raadplegen uitzendlijsten, en lichtingslijsten van de behaalde vaardigheden, wij geven geen informatie over bronnen en zullen geen bronvermelding doen.
Wel is de Faker te allen tijde welkom om ons via een PB (privé bericht) zijn kant te vertellen,
hoor, wederhoor.

Met vriendelijke groet,

Team DSV

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 29 Dec 2014, 15:41

Hallo, ik wil me ook even voorstellen. Mijn naam is Longfiller op het forum maar heet Jeroen. Ben wel 'weg' geweest, maar geen veteraan. Ben door mijn bril ooit bij een ondersteunende eenheid ingediend, maar al snel vertelde onze Lt van de Kaderschool dat ik al 'geplaatst' was bij de Cavalerie, ivm familie, relaties ed. :) En dus als Fouf bij 101TkBat gekomen in 1990 en daar ruim 2 jaar gediend en na gediend. Dat was omdat ik 'veel' geld kreeg en ik toch niet wist wat ik moest doen. :)

Zo doende via de Intendance naar RHPA, en sinds een paar jaar RHHvB. Ik voel me eigenlijk nooit Intendancer maar altijd Cavalerist. Dat is er in geramd in Soesterberg na het verbranden van mijn Rang Onderscheidingstekens, 'Groene' Baret. :) en moet zeggen dat als Pelotons Commandant van Bevo Groep, Vebindings Groep en de Administratie en de Monteurs ik me ook meer een Cavalerist vond/vind dan BeVo man. Maar goed.

Ben ooit begonnen met wandelen omdat ik hoorde toentertijd dat als je bij de mariniers wilde je voor de keuring er verstandig aan deed de vierdaagse te hebben gelopen. Nooit verder dan de landmacht keuring uiteraard gekomen, maar toch 5 keer gelopen. Alleen wist ik toen niet dat je dat mocht dragen op je uniform.

In mijn opleiding werden we namelijk wel gevraagd om duikbrevetten en parachute brevetten, die konden dan omgezet worden naar militaire dingen en dat stond mooi op het DT vond onze School Commandant.

Verder via de LO afdeling MLV, ZMV, BGGHW, en Scherpschutter (moest om Hoofd Schiet Instructeur te worden) spelden behaald want medailles die waren er niet. Diekirch gelopen en doen nog wat gedaan voor defensie en eruit gegaan.

Na tig jaren gevraagd door allerlei vrienden van mijn ouders die allemaal Officier zijn bij de Cavalerie en zodoende bij de VVV van Boreel terecht gekomen. Daar zag ik mensen uit mijn kennissen kring met medailles per strekkende meter. Allemaal terecht maar geen veteraan of zo.

Maar als officier heb je al gouw je jeneverkruis, en een lintje erbij, tpmg of zo iets, vierdaagse, Rode Kruis, Johaniter enz enz.

En toen heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken om lid te worden van VVV van Boreel. En zodoende ook maar wat ik had 'op laten maken' waaronder mijn Diekirch medaille en vooral die laatste mag niet op een uniform maar ik ben burger met een blauwe blazer dus trek ik me daar (misschien) niet veel van aan.

in ieder geval kom ik nu vaker her en der en zie ik de meest mooie medailles maar heb geen idee wat het allemaal verder inhoud. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in wat wel en niet kan of mag, want daar zijn nogal wat meningen over gedeeld. Ik vraag me oa af waarom een oud voorzitter van onze hockey club met titg jaar rode kruis en dus ook daarvoor lintje, allerlei administratieve 'aanwezigheids' medailles er wel zo mag bij lopen en een onderofficier die reservist is niks krijgt en het moet doen met een vierdaagse medaille ed maar wel op de Diekirch aangesproken wordt , terwijl ik ook actief diende militairen ken die die medaille ook dragen.

Niet dat ik hierop allemaal antwoorden wil in dit topic maar het zijn wel de redenen om me er meer in te verdiepen. Omdat ik dacht als burger alles te mogen dragen welke ik verdient heb zolang ik maar geen militair tenue aan trek. Die ik toch niet meer pas en aan mag van mijn vrouw :)

Oja en Longfiller is omdat ik cubaanse sigaren met plezier rook. :)

(WMR BD) Jeroen

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Dec 2014, 17:50

Beste Longfiller, welkom op dit forum!

Ik hoop dat je hier het nodige van je gading zult vinden! M.b.t. je vragen over wat er nou wel of niet mag: allereerst is er een officieel besluit van Rijkswege, het "Besluit draagvolgorde onderscheidingen" van de de Kanselier der Nederlandse Orden (meest recente versie van 25 juli 2013 op deze link). Specifiek voor hen die het uniform van de Koninklijke Landmacht dragen is er het Voorschrift 2-1593 Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht (meest recente versie, 7e druk, op deze link). Met name hoofdstuk 9 paragraaf 13 gaat specifiek in op onderscheidingen.

Dan zijn er ook nog wat wettelijke bepalingen over wie een uniform mag dragen en het strafbaar zijn van onbevoegd dragen van ridderordes.

Zoals je misschien uit de pers zult hebben vernomen is er de laatste tijd wat te doen over de plaats van zogenaamde "koude oorlog veteranen" (die dus officieel volgens de definitie uit de Veteranenwet geen veteraan zijn) op officiële veteranenevenementen. Google maar eens op de woordcombinatie nepveteranen kovom. Het is juist (vooral) bij deze mensen dat vele niet officiële onderscheidingen worden gedragen zoals bijvoorbeeld wandelmedailles en lidmaatschapsmedailles van verenigingen die je daar kunt kopen, zodat het toch nog op de leek de nodige indruk maakt.

Kort en goed komt het er op neer dat wie zich in uniform en met onderscheidingen vertoont, aan bepaalde regels dient te voldoen. Wie zich echter in een burgertenue (bv blauwe blazer) kleedt, is in principe vrij wat hij draagt zolang het maar geen officiële Nederlandse ridderordes zijn als men die niet officieel heeft gekregen. Wel dient diegene er dan terdege rekening mee te houden dat zich op die manier vertonen op officiële veteranenevenementen, zonder dat men veteraan is, in groeiende mate op irritatie en wrevel mag rekenen van echte veteranen. Er zijn zelfs digitale schandpalen op internet waar notoire nepveteranen te kijk worden gezet.

Hopelijk geeft bovenstaande informatie je de nodige pointers. Mochten er vragen zijn, stel deze gerust!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 29 Dec 2014, 18:15

Niet om het topic te kapen, maar je mag toch wel met je verdiende medailles naar een veteranendag? Of doden herdenking? Ook al ben je geen veteraan? Of zie ik dat verkeerd. Ik heb het wel over mijn eigen verdiende medailles. Meelopen in defile is wat anders maar als oud militair mag je toch ook komen met je medailles? Ik heb immers drie keer van de vijf met militairen gelopen als ook Diekirch. Het is toch niet aan mij om iedereen te vertellen wat mijn medailles zijn???

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Dec 2014, 18:27

Wat "mag" (dus: wat niet expliciet verboden is) en wat tegenwoordig in het maatschappelijk verkeer, in deze context met name naar veteranen toe, als hoffelijk wordt ervaren zijn twee verschillende dingen. Ja, met je mag overal komen in blauwe blazer en met alle medailles die je maar bij elkaar kunt vinden. Als het een beetje wil, heb je die zelf echt verdiend maar je kunt ze ook kopen bij de kovom of op marktplaats. Echter, naar veteranendag en/of aanverwante evenementen komen met niet officieel erkende medailles (zoals bv Diekirch en Bern) c.q. als niet-veteraan, "mag" ook gewoon maar zal in toenemende mate op wrevel en mogelijk ook negatieve reacties kunnen rekenen. Nogmaals, dat is geen wet maar een goed bedoeld advies, doe er uw voordeel mee :)
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Opmerkingen en suggesties”