Stel jezelf voor

Heb je Opmerkingen of suggesties voor de beheerders van dit forum dan kun je deze hier plaatsen.
Longfiller

Re: Stel jezelf voor

Berichtdoor Longfiller » 29 Dec 2014, 18:46

Thnx

RD

Berichtdoor RD » 29 Dec 2014, 21:08

Longfiller schreef:Niet om het topic te kapen, maar je mag toch wel met je verdiende medailles naar een veteranendag? Of doden herdenking? Ook al ben je geen veteraan? Of zie ik dat verkeerd. Ik heb het wel over mijn eigen verdiende medailles. Meelopen in defile is wat anders maar als oud militair mag je toch ook komen met je medailles? Ik heb immers drie keer van de vijf met militairen gelopen als ook Diekirch. Het is toch niet aan mij om iedereen te vertellen wat mijn medailles zijn???

In burger mag dat allemaal, maar je maakt je wel volstrekt belachelijk. Overigens worden in de regel geen modeldecoraties gedragen bij dodenherdenkingen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Dec 2014, 23:34

Bij de meeste herdenkingen waar ik jaarlijks kom; Margraten, Ysselsteyn, Westerduijn, leudal etc. Staat nadrukkelijk dt en grootmodel decoraties op de uitnodiging.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 30 Dec 2014, 10:00

Roel schreef:Bij de meeste herdenkingen waar ik jaarlijks kom; Margraten, Ysselsteyn, Westerduijn, leudal etc. Staat nadrukkelijk dt en grootmodel decoraties op de uitnodiging.
Zo staat het ook in het VS 2-1593: bij een (militaire) dodenherdenkingen DT met model onderscheidingen. Batons worden gedragen bij een begrafenis zonder militair eerbetoon. Het GLT met modelonderscheidingen bij een begrafenis met militair eerbetoon.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 30 Dec 2014, 10:07

Overigens! Welkom aan onze nieuwe leden :)
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 30 Dec 2014, 19:32

officier schreef:
Roel schreef:Bij de meeste herdenkingen waar ik jaarlijks kom; Margraten, Ysselsteyn, Westerduijn, leudal etc. Staat nadrukkelijk dt en grootmodel decoraties op de uitnodiging.
Zo staat het ook in het VS 2-1593: bij een (militaire) dodenherdenkingen DT met model onderscheidingen. Batons worden gedragen bij een begrafenis zonder militair eerbetoon. Het GLT met modelonderscheidingen bij een begrafenis met militair eerbetoon.

Correctie: voor de Nationale Dodenherdenking(en) geldt batons en voor de militaire dodenherdenkingen meestal modeldecoraties.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Dec 2014, 20:10

RD schreef:Correctie: voor de Nationale Dodenherdenking(en) geldt batons en voor de militaire dodenherdenkingen meestal modeldecoraties.
Hoe kom je daar nou bij? Kijk de verschillende edities van de nationale dodenherdenking op de Dam nog eens terug; daar lopen de autoriteiten, erewacht etc. etc. toch echt allemaal met modeldecoraties en niet met batons. Het voorschrift is daar ook volstrekt helder over.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 30 Dec 2014, 20:13

Spraakverwarring schreef:
RD schreef:Correctie: voor de Nationale Dodenherdenking(en) geldt batons en voor de militaire dodenherdenkingen meestal modeldecoraties.
Hoe kom je daar nou bij? Kijk de verschillende edities van de nationale dodenherdenking op de Dam nog eens terug, daar lopen de autoriteiten, erewacht etc. etc. toch echt allemaal met modeldecoraties en niet met batons. Het voorschrift is daar ook volstrekt helder over.
Zie: vs 2-1593, pagina 93 en 94. Hier staat toch echt DT2, dus met modeldecoraties (bij Nederlandse herdenkingen op 4 mei wel zonder halskruis).
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Dec 2014, 20:18

Die bepaling over "geen halskruis" heb ik eigenlijk nooit begrepen. Weet iemand wat daar de gedachte achter is? (mogelijk topic elders voortzetten?).

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 30 Dec 2014, 21:31

Misschien iets te uitbu dig. Ik vind borstkruizen en halskruizen nogal ... En binnen onze familie en vriendenkring lopen ze veelvuldig met die dingen. Maar ik moet er altijd een beetje om lachen als ik de jonkheren weer zie.....

RD

Berichtdoor RD » 31 Dec 2014, 02:01

officier schreef:
Spraakverwarring schreef:
Hoe kom je daar nou bij? Kijk de verschillende edities van de nationale dodenherdenking op de Dam nog eens terug, daar lopen de autoriteiten, erewacht etc. etc. toch echt allemaal met modeldecoraties en niet met batons. Het voorschrift is daar ook volstrekt helder over.
Zie: vs 2-1593, pagina 93 en 94. Hier staat toch echt DT2, dus met modeldecoraties (bij Nederlandse herdenkingen op 4 mei wel zonder halskruis).

Jullie hebben gelijk en ik ben abuis, excuus.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2014, 10:07

Longfiller schreef:Misschien iets te uitbu dig. Ik vind borstkruizen en halskruizen nogal ... En binnen onze familie en vriendenkring lopen ze veelvuldig met die dingen. Maar ik moet er altijd een beetje om lachen als ik de jonkheren weer zie.....

Ik kan me niet voorstellen dat je veel borst- en halskruizen in het wild ziet. De mogelijkheden om hogere (buitenlandse) orden te verwerven zijn fors minder dan pak hem beet 120 jaar geleden en bijna alle onderscheidingenstelsels van landen rond om ons heen zijn gedemocratiseerd. Met andere woorden, van adel zijn wilt niet perse meer zeggen dat je een hogere klasse in een orde kunt verwerven. Daarnaast zijn de gelegenheden waarbij je daadwerkelijk hogere orden op uniform of op gelegenheidskleding kunt dragen minder.
Lid van SRO en OMSA

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 31 Dec 2014, 13:32

Ik ken echter meer dan drie mensen met een zwart halsboord met een wit kruis eraan.
Staat een beetje koddig

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2014, 13:43

Dat zijn dan leden van de Johanniter Orde of een andere Ridderlijke Orde. Vaak lidmaatschapsonderscheidingen en geen Onderscheidingen voor verdienste.
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 31 Dec 2014, 13:55

Wat ik me voor zou kunnen stellen is dat een halskruis van de Ridderlijke Duitse Orde wellicht aan een Ridderkruis IJzeren Kruis doet denken, of dat halskruizen in zijn algemeenheid associaties zouden kunnen oproepen met het Ridderkruis EK maar dat is een wilde gok. Ik zie niet in waarom iemand een Commandeur Oranje-Nassau niet zou mogen dragen en bovendien komen, zoals Roel zegt, dat soort onderscheidingen sowieso al niet veel voor.
Daarnaast kennen we natuurlijk de Johanniter orde en de Orde van Malta die Longfiller bedoelt, maar ook die komen in de praktijk niet heel veel voor.

moos

Berichtdoor moos » 03 Jan 2015, 18:13

Ze zijn er wel de halskruizen op het uniform.
Hier de generaal de Kruif op het Malieveld tijdens veteranendag 2014

Afbeelding

Generaal van Uhm tijdens de zijn commando overdracht aan de generaal Middendorp.

Afbeelding

De generaal Berlijn tijdens de commando overdracht aan generaal van Uhm

Afbeelding

Generaal Urlings tijdens de opheffingsceremonie van 41 afdva

Afbeelding
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Jan 2015, 21:18

moos schreef:Ze zijn er wel de halskruizen op het uniform.
Klopt, maar de vraag is waarom het voorschrift van de KL zo expliciet stelt "Bij Nederlandse herdenkingen op 4 mei wordt geen halskruis gedragen" (VS 2-1593, 7e druk, bijlage I pagina 3 onder "bijzonderheden").

moos

Berichtdoor moos » 05 Jan 2015, 10:29

Het niet dragen van halskruizen tijdens de Nationale Dodenherdenking is ingegeven door het "foute" uiterlijk van sommige buitenlandse halskruizen.

Afbeelding

Om problemen te voorkomen zijn alle halskruizen over één kam geschoren.

RD

Berichtdoor RD » 05 Jan 2015, 11:23

moos schreef:Het niet dragen van halskruizen tijdens de Nationale Dodenherdenking is ingegeven door het "foute" uiterlijk van sommige buitenlandse halskruizen. Afbeelding Om problemen te voorkomen zijn alle halskruizen over één kam geschoren.

Is dit een aanname of de werkelijke reden? Het lijkt mij dat deze regel inmiddels wel aan herziening toe is, ook omdat op 4 mei niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht, maar ook van andere oorlogen.

moos

Berichtdoor moos » 05 Jan 2015, 11:44

Dit is geen aanname.
In het verleden zijn er wat "problemen" geweest met mensen die zich stoorde aan dit soort onderscheidingen.
Het feit dat er nu ook andere slachtoffers herdacht worden doet niets af aan het uiterlijk en het probleem dat sommige mensen daar mee hebben.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Jan 2015, 13:01

Ik zie de Orde van Trouwe Dienst onder de vlag van Bulgarije nog steeds gedragen worden. Ook tijdens herdenkingen ;) Er zijn overigens niet meer dan 8 tot 10 dragers van dit halskruis. Dus deze rede lijkt mij sterk..
Lid van SRO en OMSA

moos

Berichtdoor moos » 05 Jan 2015, 16:42

Roel schreef: Dus deze rede lijkt mij sterk..

Tja, ik heb het niet verzonnen, het is overigens niet alleen de Bulgaarse versie, het is halskruizen in het algemeen, maar deze steekt er wel bovenuit.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 05 Jan 2015, 21:28

En wat vinden we van de Adjudant van Unifil in de foto met ' halskruizen'?

Misschien wel correcte medailles maar wat een aanfluitingen van allerlei vaardigheids emblemen (max 4 in carré)
en waarom twee brevet emblemen. EHBO speld en niet organiek baret embleem?

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 05 Jan 2015, 21:33

En wat vinden we van de Adjudant van Unifil in de foto met ' halskruizen'?

Misschien wel correcte medailles maar wat een aanfluitingen van allerlei vaardigheids emblemen (max 4 in carré)

moos

Berichtdoor moos » 05 Jan 2015, 21:55

Longfiller schreef:En wat vinden we van de Adjudant van Unifil in de foto met ' halskruizen'?

Tja, het is geen organiek uniform (meer) dus alle regels van 2-1593 gaan hier overboord.

Belgische en Nederlandse wing, algemeen functie bekwaamheidsembleem (op de juiste plaats ten tijde van invoering), twee schutter 1e klas spelden, DIG, Werken op hoogte en een EHBO speld die niet meer uitgereikt wordt, maar nog steeds mag worden gedragen.
Baretembleem (Engels officier, uit de PX van Aad Kroaat).

Terug naar “Opmerkingen en suggesties”