voorstellen

Heb je Opmerkingen of suggesties voor de beheerders van dit forum dan kun je deze hier plaatsen.
D-Stolen-Valor

voorstellen

Berichtdoor D-Stolen-Valor » 24 Okt 2014, 19:15

Op aanraden van Roel, maken wij graag gebruik van de aanwezige expertise binnen dit Forum !

Hunt for losers who fake their military background in the Netherlands

Wij jagen op de personen die hun Nederlandse militaire achtergrond anders voordoen dan ze daadwerkelijk gepresteerd hebben.

Zoals ze bij het Korps Mariniers zeggen: “ Naaien met andermans leuning “

Door de toename van Multimedia voornamelijk Facebook, outdoor activiteiten zoals Paintbal & Air soft is er een grote toename van personen die denken zich bepaalde onderscheidingen, status, vaardigheden te kunnen toe-eigenen zonder dit te hebben verdiend.

Vooral het aantal Groene en Rode baretten en Mariniers is ondanks de bezuinigingen gestegen tot grote hoogte.

Wij, (een groep enthousiaste Veteranen en actief dienende Veteranen) proberen deze wildgroei onder de aandacht te brengen en Fakers halt toe te roepen!
Wij maken gebruik van informatie van Militaire internet forums, (Veteranen) Verenigingen uit de gehele krijgsmacht, raadplegen uitzendlijsten, en lichtingslijsten van de behaalde vaardigheden, wij geven geen informatie over bronnen en zullen geen bronvermelding doen.

Spraakverwarring

Re: voorstellen

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Okt 2014, 20:10

Welkom op dit forum! Hier zitten ook de nodige veteranen, zowel actief dienend als bd.

Het lijkt me een goede zaak dat het fenomeen "nepveteraan" eens goed onder de aandacht wordt gebracht. Tegelijkertijd hoop ik dat dit niet leidt tot polarisatie. Op een vergelijkbare faceboekpagina ("veteranen tegen de ko.om") lees ik zaken als besmeuren met verf etc., hoop oprecht dat het die kant niet op gaat want dat doet de zaak geen goed.

Altijd bereid om met expertise bij te staan, laten we het dan wel neutraal en feitelijk houden.

Succes en vooral ook veel plezier op dit forum!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Okt 2014, 20:45

Welkom! Volg jullie pagina reeds op FB, keep it up!
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 24 Okt 2014, 23:40

gaan jullie alleen iets doen tegen nep veteranen of ook actief dienende en BD personen die naast hun officiële medailles
ook medailles dragen als de koude oorlog medaille, diekirch medaille, EHBO baton etc etc???
De omnibus dubitandum

Rogier

Berichtdoor Rogier » 25 Okt 2014, 11:36

Ik vind het zeer bedenkelijk om te "jagen" op personen die zich anders voordoen dan ze zijn of hebben gepresteerd.
Graag verneem ik van de initiatiefnemer wat door hem en zijn groep enthousiastelingen exact wordt verstaan onder nepveteraan. Opdat daar geen misverstand over bestaat en om te voorkomen dat personen ten onrechte in een kwaad daglicht worden gesteld.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

RD

Berichtdoor RD » 25 Okt 2014, 16:57

Natuurlijk verdienen veteranen bescherming van hun status. Die kunnen door middel van hun veteranenpas eenvoudig aantonen dat ze 'echt' zijn. Het is aan een organisatie van een veteranenevenement om de deelnemers te selecteren en bij twijfel om een legitimatie te vragen. Ik ben niet zo voor volksgerichten. Dat doe we al sinds de Middeleeuwen niet meer, vooral vanwege het risico dat er vergissingen worden gemaakt. Zo weet ik dat bij veel evenementen leden van de Bond van Wapenbroeders worden uitgenodigd, maar die zijn lang niet allemaal veteraan. Ze marcheren vaak wel mee en hebben het recht daarbij elke verdiende wandelsport-medaille te dragen, zo lang ze dat maar niet in militair uniform doen. Misschien is het goed om pers en publiek wat beter te informeren over hoe onze dapperheid-onderscheidingen en herinneringsmedailles er uit zien.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Okt 2014, 19:15

In aansluiting op wat RD zegt: er ligt denk ik ook een mooie taak weggelegd voor de organisatoren van evenementen om kritischer te zijn bij het uitnodigen van deelnemers.

Overigens nog een kanttekening: dat iemand geen uitzendmedailles in z'n spange heeft wil nog niet zeggen dat betrokkene dan geen veteraan is. Bij een verblijf in het uitzendgebied van korter dan 30 dagen heeft men geen recht op een herinneringsmedaille maar is men wel veteraan. Ook kan het voorkomen dat iemand om andere redenen geen medaille krijgt (bv repat wegens begaan van een strafbaar feit), ook dan is men wel veteraan. Zorgvuldigheid is dus geboden!

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 26 Okt 2014, 11:29

Als ik zo de reacties in de media lees is er nogal eens misgeschoten bij de 'jacht'..
Persoonlijk vind ik het onjuist om mensen openbaar ergens van te beschuldigen zonder gelegenheid te geven hun kant van het verhaal te geven. In de Nederland ben je gelukkig onschuldig, tot het tegendeel bewezen is en dat is een groot goed. Deze hetze-achtige acties passen daar niet in.

Jan
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

skygulik

Berichtdoor skygulik » 26 Okt 2014, 22:15

spraakverwarring

Bij een verblijf in het uitzendgebied van korter dan 30 dagen heeft men geen recht op een herinneringsmedaille maar is men wel veteraan.???

heb iemand op het werk 3 x weg geweest voor z'n 22 dagen maar naast dat hij geen medaille krijgt is hij geen veteraan
staat zelfs in zijn staat van dienst dat hij die missies heeft gedraaid voor die 21 a 22 dagen maar hij krijg geen veteranen status
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Okt 2014, 02:56

Skygulik, het maakt verschil of men daadwerkelijk deel uitmaakte van de uitgezonden eenheid of dat men op werkbezoek was. Werkbezoekers zijn geen veteraan, deelnemers aan de missie wel, ook als ze minder dan 30 dagen in het uitzendgebied verbleven of wegens wangedrag met repat gingen.
De status van veteraan staat los van het wel of niet hebben van medailles. De veteranenwet stelt immers ook dat dat men deelnemer moet zijn (zie artikel 1 lid c) maar noemt geen tijdscriterium en ook niet de eis dat men "goed gedrag" moet hebben getoond. Het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties noemt dat soort eisen in art 5 wel. Zie verder ook de kamervragen & antwoorden over de veteranennota 2012-2013 van 19 juni 2013, vraag 4.
Ergo: veteraan ben je "vanzelf" als deelnemer, een medaille krijg je pas als als je ook aan aanvullende criteria (tijdsduur, goede plichtsbetrachting) voldoet.
Zie als ander voorbeeld ook de discussie over de militairen die deelnamen aan de beëindiging van de treinkaping bij De Punt. Die hebben onlangs wel de veteranenstatus gekregen maar geen medaille.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 27 Okt 2014, 06:32

Spraakverwaring
bedankt voor de info
gaan we uitzoeken voor collega want die was niet op werkbezoek maar heeft 3 x rond de 22 dagen in het missie gebied gezeten.
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 27 Okt 2014, 11:35

De veteranenstatus voor de Punt is natuurlijk een interessante apparte discussie. Zowel mijn schoonvader als een zwager van hem zijn nu "De Punt Veteraan" geworden. Ze zijn alleen dienstplichtig geweest, geen verdere uitzendingen en medaille gehad en voelen zichzelf eigenlijk helemaal geen veteraan.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 27 Okt 2014, 19:54

Mijn persoonlijke mening is deze.

Ik veroordeel elke "man hunt" die ontstaat vanuit particulier initiatief; alleen de overheid heeft m.i. dit recht. Ik respecteer het recht van de Stolen Valor club op hun mening, maar ben het niet eens met de manier waarop zij hun doelen willen realiseren en wel om de volgende redenen.

De ongenuanceerde wijze waarop de "nagejaagde" doelen worden nagestreefd stuit mij tegen de borst, deze manier van optreden is m.i. personen die in militair verband hebben gediend en die daaraan menen rechten te ontlenen onwaardig. Hierbij spiegel ik mij liever aan het motto van de Orde van de Reünie: "Doe wel en zie niet om".

Ik richt me dus direct tot de Stolen Valor beweging; U is niets ontnomen, uw eer is en wordt niet geschonden, de enigen die daartoe in staat is/zijn bent u zelf. Ik ben het met u eens (zoals ik ook eerder op dit forum heb betoogd) dat het niet netjes is als men zich tooit met valse veren, maar dat fenomeen is al zo oud als de wereld. Het getuigt van nobelheid als daaroverheen wordt gestapt met (terecht) schouder ophalen.
Wilt u een heksenjacht ontketenen en mensen aan de schandpaal te nagelen (eventueel ook nog op de brandstapel te cremeren)? Dat zijn primitieve en historisch in ongebruik geraakte methoden die ik veroordeel als zijnde onbeschaafd. Naar mijn mening zijn er ook andere manieren om charlatans met hun dwaasheden en dwalingen te confronteren dan via een publieke schandpaal. Ik vind uw gedrag, als respectabele verdedigers van de vaderlandse eer, ongepast en het komt mij voor dat u een moker gebruikt om een mug te doden.

Tenslotte nog dit. De furore die schertsveteranen maken vindt mede zijn oorzaak in de geilheid van anderen om in hen meer te zien dan mensen die door omstandigheden genoodzaakt uitblonken of gewoonweg hun plicht deden. Op allerlei manieren blijkt dat het publiek vaak slecht is/wordt geïnformeerd. U zou er beter aan doen uw energie te steken in een actie waardoor dat publiek beter wordt geïnformeerd omtrent ons militaire verleden en de offers die daarvoor zijn gebracht (want het geschiedenisonderwijs laat veel te wensen over). Maar u kiest er nu voor om op een goedkope populistische manier [via Facebook] medemensen, die soms dwaas, soms slecht geïnformeerd, of om andere redenen, zich uitdossen met onderscheidingen [los van de vraag wat voor "bintangs" dat dan zijn] neer te sabelen, dan wel te degenereren. Blijkbaar, zonder met hen in gesprek te gaan en hen te overtuigen van hun dwalingen. Dat komt mij voor als ongenuanceerd, is dit uw bedoeling?
Als de intensieve studie van onderscheidingen gedurende de afgelopen 40 jaar mij iets geleerd heeft, is het de vaak verbluffende bescheidenheid van gedecoreerden en veteranen. Door u op deze manier harde manier op te stellen verheft u zichzelf nogmaals en wel op eigen gezag; dat kan toch niet de bedoeling zijn. In mijn ogen bent u: primus inter paris [eerste onder de gelijken]. met andere woorden, het staat u vrij te oordelen maar door u als executeurs op te stellen vallen die rechthebbenden die hieraan deelnemen voor mij van hun voetstuk.
- sic Gloria transit Mundi -

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 27 Okt 2014, 20:30

+1

Jan viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

skygulik

Berichtdoor skygulik » 27 Okt 2014, 21:20

+ 2
De omnibus dubitandum

D-Stolen-Valor

Berichtdoor D-Stolen-Valor » 15 Dec 2014, 08:39

Dank voor uw welkom.

Jammer dat men de moeite niet heeft genomen om ons te vragen ( of er over te lezen op onze FB-Pagina)Hoe wij te werk gaan.

Wij confronteren personen die hun Nederlandse militaire achtergrond anders voordoen dan ze daadwerkelijk gepresteerd hebben.
Zoals ze bij het Korps Mariniers zeggen: “ Naaien met andermans leuning “

Door de toename van Multimedia voornamelijk Facebook, outdoor activiteiten zoals Paintbal & Air soft is er een grote toename van personen die denken zich bepaalde onderscheidingen, status, vaardigheden te kunnen toe-eigenen zonder dit te hebben verdiend.

Vooral het aantal Groene en Rode baretten en Mariniers is ondanks de bezuinigingen gestegen tot grote hoogte.

Wij, (een groep enthousiaste Veteranen en actief dienende Veteranen) proberen door het stellen van kritische vragen deze wildgroei onder de aandacht te brengen en de neppers een halt toe te roepen !

Wij maken gebruik van informatie van Militaire internet forums, (Veteranen) Verenigingen uit de gehele krijgsmacht, raadplegen uitzendlijsten, en lichtingslijsten van de behaalde vaardigheden, wij geven geen informatie over bronnen en zullen geen bronvermelding doen.

Wel is de Faker ten alle tijde welkom om ons via een PB (privé bericht) zijn/haar kant te vertellen,

wij doen aan hoor en wederhoor.

Als de betrokkene stopt met zijn/haar activiteiten kunnen wij de gegevens weer verwijderen.

- Alle door ons geplaatste personen worden aagesproken, er wordt intensief mee gemaild, en vaak worden zaken al na 1 gesprek geregeld.

- Alle personen die wij plaatsen hebben na hoor en wederhoor gewoon niet de intensie om te stoppen met hun pseudologia phantastica over de door hun behaalde onderscheidingen en hun Veteranenstatus !

- De verhouding geplaatste en aangesproken personen is ongeveer 1 op 25 personen.

- Wij gaan dus niet zomaar mensen een de schandpaal nagelen.

Met vriendelijke groeten,

Team DSV

Terug naar “Opmerkingen en suggesties”