Verzameling Jan Viotta

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
jan viotta

Verzameling Jan Viotta

Berichtdoor jan viotta » 19 Jun 2008, 22:26

Hierbij een paar items uit mijn verzameling.

3 versies van het Vliegerkruis (vlnr: Spink, Gaunt, Rijksmunt)

Afbeelding

Batons rm van ltgen Flip van der Wolf (BDL in 1970)

Afbeelding

Batons August van Rossum

Afbeelding

Oorkonde voor Bronzen Leeuw en Oorlogsherinneringskruis (met de gesp "Nederland Mei 1940") van Sgt-vl. Jacobus ("Koos") Roos, voor acties in de Meidagen 1940. Koos Roos was Vlieger op een D-XX1.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jan viotta op 02 Feb 2009, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 20 Jun 2008, 00:40

Ziet er goed uit. complimenten

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Jun 2008, 08:37

Hoogwaardige stukken! Complimenten!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Edwin

Berichtdoor Edwin » 20 Jun 2008, 11:01

Jan prachtige stukken, heb je ook een foto van de achterkant van de 3 vliegerkruizen? Als je wil kun je dan ook een grote foto van de voor- en achterkant naar mijn prive mailen, voor eigen archief?
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Jun 2008, 11:02

Een hele mooie collectie!

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 21 Jun 2008, 13:47

Hierbij nog meer Vliegerkruizen:

Mooie "jewellers copy" van Begeer ( met in de ring het zwaardje van 1959):

Afbeelding

Mooie (latere) verzamelaars naslag, militair opgemaakt:

Afbeelding

En tenslotte: een aparte groep van Marine onderofficier met Oorlogsherinnerings kruis met gespen "Javazee" en "Oorlogsvluchten"- kennelijk is het vliegerkruis er later tussen gezet - uit praktische of kostenoverwegingen?

Afbeelding

Overigens ben ik nog op zoek naar een Spink vliegerkruis doosje, als iemand mij daaraan kan helpen hoor ik het graag!
Laatst gewijzigd door jan viotta op 02 Feb 2009, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 29 Jun 2008, 13:26

heb je een naam bij deze groep??

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 14 Jul 2008, 16:50

Ik vind dat maar een slordig setje. Dat vliegerkruis zit ook niet op de goede plaats. Zou het er überhaupt wel bij horen? Het ziet er eigenlijk niet erg netjes uit zo............
Bijlagen
vliegerkruis13.jpg
vliegerkruis13.jpg (169.4 KiB) 13996 keer bekeken

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 28 Aug 2008, 22:51

Ik vind dat maar een slordig setje. Dat vliegerkruis zit ook niet op de goede plaats. Zou het er überhaupt wel bij horen? Het ziet er eigenlijk niet erg netjes uit zo............

Ik reageer toch maar even

Tom - je hebt gelijk: inderdaad slordig!!

Als je de achterkant bekijkt dan zie je een "steek" (bij gebrek aan een beter woord) en speld waarmee deze set op een blazer kon worden gedragen. Met andere woorden, deze set is in deze samenstelling niet opgemaakt voor een actief dienende militair.

Opzich niet vreemd dat het vliegerkruis er dan later tussen is gezet omdat veel vliegerkruizen pas tegen het einde van de jaren 40 (tot begin jaren 50 zelfs meen ik me te herinneren) zijn uitgereikt, en de ontvanger dus ruim uit dienst kan zijn. Deze set komt uit Australie en ik kan me voorstellen dat daar de draagvolgorde (zeker voor burgers) niet zo nauw gold, zo ver weg van koningin en vaderland :)

Aan de verkleuring /veroudering is te zien is dat het Vliegerkruis al lange tijd in deze set zit, dus volgens mij (en met mij anderen die de set bekeken hebben) "klopt" het wel degelijk.

Je kan het slordig of "niet netjes" vinden, maar voor mij is dat juist de charme van een set - het hoeft niet altijd blinked nieuw te zijn opgemaakt door Van Wielik...

"Beauty is in the eyes of the beholder", zullen we maar zeggen :wink:

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 29 Aug 2008, 08:49

Jan, je hebt gelijk. Misschien willen wij militairen alles te perfect hebben, en wat kan het ook eigenlijk schelen. Sorry dat ik er een opmerking over maakte. Het blijft een mooi setje, het gaat erom waarmee het verdiend is..............

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 29 Aug 2008, 09:31

Tom, excuses aanvaard :)

hier overigens de foto van de achterkant waar ik op doelde.. je ziet, een niet alledaagse manier van bevestigen die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Het lijkt wel een "doe het zelf" opmaak set waarbij je zelf de onderscheidingen kan bevestigen door de buiglippen in de juiste uitsparingen te doen! Het Vliegerkruis is met de speld ertussen bevestigd waarbij de eerdere onderscheidingen zijn "opgeschoven" om ruimte te maken..

Ik vraag me af of er andere forumleden zijn die voorbeelden hebben van zo'n manier van opmaken?

Borrewinckel

Re: Verzameling Jan Viotta

Berichtdoor Borrewinckel » 01 Nov 2009, 20:51

Jan:

Ik bezit ook net zo'n "naslag" van een Gaunt model versie met dezelfde haakse aanhanging. Zeer scherpe details maar i.p.v. sterling inprint (ik dacht zoals bij Gaunt) staat er silver in gedrukt zoals bij Spink. Dat zou dus niet kloppen. Ik heb wel vaker van deze versie VK's gezien. Is het een naslag of is dat een beleefde term voor een valse kraai? De detailering is echer heel goed. Het lint is ook van veel betere kwaliteit dan die slappe lintwas van die Poolse VK's met druipende snavel etc. Van Wielik heeft zo weinig lint nog over dat er nier meer aan te komen is. Met vriendelijke groet, Borre

Terug naar “Laat je collectie zien”