Nieuw binnen en vraagje trouwe dienst medaille

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
love4history

Nieuw binnen en vraagje trouwe dienst medaille

Berichtdoor love4history » 11 Jun 2008, 15:21

Toch wel een beetje trots.. Heeft me best wel wat geld gekost, maar vind hem zelf héél mooi dus.... :D

Afbeelding

Het setje werd al heel mooi besproken door JMJansen in de thread identificatie, maar vermits ik hem gekocht heb nog effe in detail :wink:

Expeditiekruis is een Type1, 2e Uitgave Model C (+- 1873) volgens de OMSA-monograaf. Lint is een beetje verkleurd (bevestigt de aanwezigheid van één gesp). Gesp is origineel Atjeh 1873-1874

Afbeelding

De Atjeh-medaille werd (net als de ander medailles) vrij ijverig gepoetst waardoor hier jammer genoeg het verguldsel bijna verdwenen is:

Afbeelding

Achterkant is in betere staat:

Afbeelding

De trouwe dienst medaille in zilver, verleend waarschijnlijk voor 12 jaar tropendienst (als ik er vanuit ga dat we met een KNIL-militair te maken hebben die in Nederlands-Indië bleef, anders kan het ook over 24 jaar gaan) dateer ik tussen 1825-1851 gezien de "trouwen dienst" en de grootte van 37 mm. Klopt dit? Kan er iemand nog nader dateren? Bestaat er overigens zoiets als een lijstje met de verschillende types en dateringen zoals de lijst met types voor het expeditiekruis hier op het forum (uit de OMSA-monograaf)?

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
L4H

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 11 Jun 2008, 15:44

Je hebt niets te veel gezegd. Heel mooi setje!

Edwin

Berichtdoor Edwin » 12 Jun 2008, 09:23

er is een boek over de trouwe dienst medaille met de type's en dateringen, geschreven door v.d. Neut.
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

Terug naar “Laat je collectie zien”