Medailleset MadMan

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
MadMan

Medailleset MadMan

Berichtdoor MadMan » 17 Okt 2014, 17:43

Lees al geruime tijd mee, nu toch maar eens een account aangemaakt.

Wilde ook mijn begin laten zien, van de week retour gehad van Roos Onderscheidingen.

Afbeelding

skygulik

Re: Medailleset MadMan

Berichtdoor skygulik » 17 Okt 2014, 21:15

welkom op het forum
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 17 Okt 2014, 22:35

Welkom op het forum! Strak setje!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

MadMan

Berichtdoor MadMan » 18 Okt 2014, 17:45

Bedankt! :)

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 18 Okt 2014, 18:26

Mooi setje!

MadMan

Berichtdoor MadMan » 11 Aug 2015, 08:56

Onlangs m'n 5 sprongen staticline gesprongen. Nu mag ik de wing gaan dragen, echter vind ik de stoffen niet zo mooi.

Ik heb de metalen variant ook, maar van de 1 hoor dat ie wel mag en van de ander niet. Wie kan me ermee verder helpen?

Afbeelding

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 11 Aug 2015, 11:29

Ligt ook een beetje aan de commandant van de eenheid waar je onder valt hoe die ermee omgaat

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 11 Aug 2015, 11:30

Enne, mooie setje inderdaad :-)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Aug 2015, 13:12

MadMan schreef:Onlangs m'n 5 sprongen staticline gesprongen. Nu mag ik de wing gaan dragen, echter vind ik de stoffen niet zo mooi.

Ik heb de metalen variant ook, maar van de 1 hoor dat ie wel mag en van de ander niet. Wie kan me ermee verder helpen?

Afbeelding

MadMan,

Iederen gebruikt beide wings kris-kras door elkaar, het VS 2-1593 (Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht,waarnaar ook verwezen wordt door de KMar in jouw geval; zie VS 19/8, Hfst 21) laat alleen de stoffen versie (zie foto) zien, wat automatisch betekent dat de (zelf aangeschafte) metalen versie niet is toegestaan. Overigens vind ik die metalen ook vele malen lelijker, maar dat terzijde 8)

Het gebruiken van de metalen versie heeft alleen als voordeel dat je deze makkelijker kunt verplaatsen; je wings dienen namelijk altijd boven je onderscheidingen en onder je (evt) brevet gedragen te worden. Indien je onderscheidingen zich in de loop der tijd uitbreiden, kan het zomaar zijn dat er geen ruimte meer is tussen je batons (want modeldecoraties hangen toch op 1 lijn) en de plek waar de wings zitten. Je jasje kun je dan gewoon naar het KPU sturen en je wing laten verzetten, maar dat vond men dus lastig --> illegale metalen wings :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Aug 2015, 13:12

Wings.jpg

MadMan

Berichtdoor MadMan » 11 Aug 2015, 22:25

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Dan ga ik kijken hoe het loopt, zolang de wapenadjudant ermee loopt, ben ik er ook toegenegen ;)

René

Berichtdoor René » 12 Aug 2015, 19:32

Iron Mike schreef:
Wings.jpg

Weet iemand waarom er geen wing is voor het civiele vrijval springen (A-brevet en verder) ?
(Bijvoorbeeld de bestaande militaire wing voor 'Parachutist B vrije val' met blauwe vleugels.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Hbo

Berichtdoor Hbo » 12 Aug 2015, 21:01

De blauwe vleugels staan voor static line springen. De wing die jij beschrijft bestaat al, dat is de wing voor static line square, in de afbeelding hierboven precies in het midden.
Persoonlijk snap ik de noodzaak niet om nog meer wings te introduceren en al helemaal niet als het een civiele civiele cursus betreft, zijn 9 wings niet voldoende... Een bepaalde mate van eenvoud siert het militaire tenue.
Overigens is bij mijn weten de militaire parachutist B wing, een voorbeeld van een militaire wing die door de jaren heen opeens ook, in het kader van grensverleggende activiteiten, gedragen mocht worden na het doorlopen en behalen van de civiele static line opleiding. Bij mijn weten kregen militairen oorspronkelijk draagrecht van de wing na hun 5e sprong, voordat men de uitrustingsprongen en nachtsprong ging maken.
De wing als insigne is dus niet civiel, de toepassing nu wel.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 13 Aug 2015, 07:19

Hbo schreef:Overigens is bij mijn weten de militaire parachutist B wing, een voorbeeld van een militaire wing die door de jaren heen opeens ook, in het kader van grensverleggende activiteiten, gedragen mocht worden na het doorlopen en behalen van de civiele static line opleiding. Bij mijn weten kregen militairen oorspronkelijk draagrecht van de wing na hun 5e sprong, voordat men de uitrustingsprongen en nachtsprong ging maken.

Ow? Dat van de civ static-line opleiding (draagrecht B-wing) heb ik nog nooit gehoord, naar mijn weten is het nog steeds 5 static line sprongen, maar zal het eens nakijken.

Terug naar “Laat je collectie zien”