verbod nazi spullen op marktplaats

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
skygulik

verbod nazi spullen op marktplaats

Berichtdoor skygulik » 27 Dec 2013, 19:43

[size=85]Marktplaats past regels nazispullen aan
AMSTERDAM -

De regels op verkoopsite Marktplaats worden aangepast. Dat moet voorkomen dat er wordt gehandeld in illegale nazispullen. Dat heeft Marktplaats vrijdag laten weten.

In de oude voorwaarden van Marktplaats stond onder meer dat zichtbare nazisymbolen waren verboden, maar dat advertenties wel mochten wanneer de verkoper de nazitekens had afgeplakt. Voortaan mogen ook afgeplakte objecten niet meer. „Denk bijvoorbeeld aan een nazidolk met een hakenkruis. Die mag niet worden verhandeld, ook niet als de swastika is afgeplakt. Wanneer er een swastika op staat, mag het gewoon niet”, aldus een woordvoerder.

Wat nog wel mag worden verkocht, zijn bijvoorbeeld munten en postzegels uit nazi-Duitsland, ook als er hakenkruisen of andere nazisymbolen op staan. Hetzelfde geldt voor historische films en boeken.

Marktplaats sprak eerder deze maand met het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) over de handel in nazivoorwerpen. Volgens het CIDI waren honderden advertenties „zo ontzettend duidelijk niet koosjer”. Over het toestaan van afplakken zei CIDI-directeur Esther Voet toen dat „zo'n plakkertje natuurlijk het eerste is dat een koper weghaalt.”

Het CIDI had uitspraken van rechters over de verkoop van nazispullen aan Marktplaats gegeven. Juristen van de site hebben de vonnissen bestudeerd en nu zijn de regels dus veranderd.

Het CIDI is tevreden over het besluit van Marktplaats. Directeur Voet noemt de stap „echt een goede vooruitgang. We zijn er heel blij mee dat ze de regels aanscherpen. Dit is bemoedigend.”
[/size]
Bron
http://www.telegraaf.nl/digitaal/221705 ... aan__.html

ik zie dit, ook verzamel ik dit niet zelf als verzamel object

wat vinden andere hier van
De omnibus dubitandum

Ed van Engeland
Moderator

Re: verbod nazi spullen op marktplaats

Berichtdoor Ed van Engeland » 27 Dec 2013, 23:29

De stilte hierover is oorverdovend, omdat iedereen die zich tegen deze door het CIDI aangezwengelde kwestie uitspreekt de verdenking op zich laadt een nazi (sympathisant) te zijn.... Het CIDI is blijkbaar nu tevreden.
- sic Gloria transit Mundi -

skygulik

Berichtdoor skygulik » 28 Dec 2013, 01:02

Hoi Ed

ik verzamel DDR, USSR & Noord Korea..........nu ben ik in eens een Communist (sympathisant)
kon zelfs na de herindeling stemmen op de NCPN.... wat ik dus nooit zou doen!!!!

Nee het is te zielig voor woorden dat men bij het CIDI gelijkt denkt dat als je iets histories verzameld je gelijkt het aanhangt.

dus het is wachten op het volgende clubje die weer iets gaat verbieden omdat men sympathisanten & verzamelaars over een kam scheren.
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Dec 2013, 05:25

De vorm van deze beslissing is een beetje merkwaardig. Het is zogezegd om de verspreiding van zaken die aanzetten tot haatzaaien tegen te gaan en om dat te bewerkstelligen verbiedt men items met een nazi-symbool, maar boeken en films (bij uitstek de dragers van het gewraakte gedachtegoed) blijven toegestaan. Als je doelstelling zou zijn de verspreiding van het gedachtegoed tegen te gaan zou je juist teksten, films, etc. moeten verbieden.

De wettelijke basis wordt gevormd door de artikelen 137c en 137d van het wetboek van strafrecht. Die gaan over het "in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap" (137c) en "in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat (...)" (137d). Tja, het is een grijs gebied. Het "te koop aanbieden" van historische items (bv onderscheidingen, messen, dolken, uniform-onderdelen) is m.i. iets anders dan deze daadwerkelijk in het openbaar dragen of bv het te koop aanbieden van naoorlogse/hedendaagse (neo)nazi-memorabilia die duidelijk bedoeld zijn om aanhankelijkheid met het gedachtegoed te tonen. Maar kennelijk om niet steeds te hoeven onderzoeken of het om historische stukken, replica's of neo-nazi spul gaat, en of er wel of niet opzet tot belediging danwel aanzetten tot haat is, verbiedt men simpelweg maar alles. Dat films en boeken zijn uitgezonderd is dan wel weer vreemd, m.i. valt dat net zo goed onder de omschrijving "geschrift of afbeelding". Overigens is het verhandelen van Mein Kampf dan wel weer verboden maar om een heel andere reden, daar is het zo dat het auteursrecht voor de Duitse uitgave bij de deelstaatregering van Beieren ligt die heruitgave niet toestaat, voor de Nederlandse (destijds door de NSB uitgegeven) uitgave ligt het auteursrecht inmiddels bij de Staat der Nederlanden die ook heruitgave niet toestaat.

Mij persoonlijk deert het niet want ik heb niets met nazi-spul c.q. Duits WOII, maar ik kan me voorstellen dat het voor militariaverzamelaars van originele WOII-items moeilijker wordt om aan spullen te komen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 28 Dec 2013, 10:17

Duidelijk uitgelegd Spraakverwarring, maar het blijft een merkwaardige zaak waarbij Marktplaats naar mijn gevoel zich laat gijzelen.
Deze veilingsite is te beschouwen als "laaghangend fruit" want denk maar niet dat de handel in Duits spul met een hakenkruis hierdoor minder zal zijn; water zoekt altijd het laagste punt. Liefhebbers, verzamelaars en historisch geïnteresseerden zullen evengoed de door hen begeerde spullen weten te vinden, in binnen- en buitenland, via internet, ruilbeurzen en winkels. Maar het CIDI is tevreden en daar was het blijkbaar om te doen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 28 Dec 2013, 14:13

Ik ben nogal bekend met dit onderwerp. Ik ben ik heb vroeger Duits en Brits materiaal uit de Tweede Wereldoorlog verzameld en verkocht. Daarnaast koop ik al jaren lang voor een organisatie die zich bezig houdt met WO2 educatie en voor een streekmuseum dit soort materiaal in. 

Ten eerste moet je onderscheid maken tussen een aantal zaken:

1 ) De moedwillig nagemaakte items die alleen gemaakt worden met het doel om iemand op te lichten. Dit komt heel veel voor, Marktplaats en Ebay staan er vol mee... Je moet hier denken aan uniformen die niet kloppen, medailles die zijn nagemaakt etc. Strafbaar stellen, geen moeite mee.

2 ) De zogenaamde "fan items" die alleen gemaakt worden om een groep met bepaalde denkbeelden te bereiken. Denk aan SS stickers, Doodskop mokken etc. Dit zijn items die uiteraard niet uit de periode komen en alleen gemaakt worden om een ideologie te verspreiden en/of om geld te verdienen. Van mij mag dit verboden worden, een ander zal het misschien in de zelfde hoek als de Che Guevara t-shirts gooien.

3) De echte items uit de Tweede Wereldoorlog. Vaak materiaal wat rechtstreeks vanaf zolders en familie komt. Ja hierom heen is een handel ontstaan, maar, dat is met alle soorten antiek zo. Feit blijft dat Marktplaats en Ebay voor verzamelaars en dus ook Musea een onschatbare bron zijn om aan uniek en nieuw materiaal te komen. Dit materiaal moet men blijven kunnen verkopen, men zou de regels kunnen handhaven zoals ze al jaren zijn afgesproken op Ebay; dek de hakenkruizen af

. 1 en 2 mag men van mij verbieden, (al ben ik niet zo'n fan van verbieden) 3 verbieden is een verbod op het handelen van antiek uit een bepaalde periode en in mijn ogen niets anders dan geschiedsvervalsing.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 28 Dec 2013, 14:52

Mee eens Roel, maar het is voor kenners soms al moeilijk om stukken uit cat.1 te herkennen, laat staan voor de "managers" van Marktplaats. De prullaria uit cat.2 lijkt me duidelijk genoeg te herkennen, als je een beetje een kenner bent. Maar door nu resoluut alles te verbieden hoeven ze niet te nuanceren en besparen ze zichzelf veel discussie.
Wat mij betreft waren de regels duidelijk genoeg en ook hanteerbaar...

Overigens heeft Marktplaats deze kritiek wel over zichzelf afgeroepen doordat ze hun eigen regels onvoldoende hebben gehandhaafd. Sommige aangeboden spullen zijn zelfs ronduit smakeloos en dienen geen enkel historisch onderzoek. Het is wel merkwaardig dat postzegels zijn uitgesloten, waarmee ik me dan weer afvraag hoe dat zal gaan met zg. voorgedrukte postzegels op propagandakaarten.... De praktijk is altijd weerbarstiger dan de theorie.

Het Telegraafartikeltje nogmaals overlezend vraag ik me overigens af wat dan "illegale nazispullen" zijn... Alles waarop een hakenkruis zichtbaar is?
Het doel van de wet is iets anders dan hetgeen nu wordt nagestreefd. Hoe kan een embleem, pet, bajonet of ponjaard met hakenkruis, etc. "..aanzetten tot haat" dan wel als beledigend worden ervaren? Voorts ben ik benieuwd hoe dit zal worden gehandhaafd en welke discussies hier dan weer het onvermijdelijke gevolg van zullen zijn.

Terug naar “Laat je collectie zien”