verzameling andundiek

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
andundiek

beetje laat..

Berichtdoor andundiek » 11 Nov 2007, 16:03

Hallo allemaal,

Sorry voor de wat late reactie!

De diameter van de trouwe dienst medaille is 37 mm en zoals ik heb begrepen van voor 1928 voor onderofficieren?

Chris, Ik heb 85 euro betaald voor mijn orde van oranje Nassau op de rommelmarkt in Lille en heb ze daar nog niet voor te koop zien staan...
Ik was er gelijk verliefd op en dan is het leuk kopen al vindt een ander misschien dat het veel geld is...

De waarde van iets is meestal toch echt iets pesoonlijks, de buurman gooit het in de kliko en ik ben zo gek om er een paar honderd euro voor te betalen..

Eigenlijk is mijn hoofd afwijking meer richting de blanke wapens en dan vooral Nederlandse bajonetten in alle typen en varianten.
Beetje off topic op deze site maar toch ook wel leuk om te laten zien misschien.
Afbeelding

Ronald

Kruis van verdienste

Berichtdoor Ronald » 20 Jun 2008, 11:01

Hallo forumleden,

Even terugkomend op het kruis van verdienste. En wel het kruis dat wellicht is geproduceerd door Begeer (zie citaat en afbeelding van Nedmed) Daar ik zelf ook zo'n type kruis in mij bezit heb en nieuwsgierig ben naar de maker, heb ik een aantal forumleden gevraagd of dit type bij hen bekend is. Echter niemand kent dit type. Zijn er wellicht andere forumleden die het wel kennen of herkennen ?

Groet, Ronald

Nedmed schreef:
het kruis van verdienste is inderdaad een copie, op deze foto's kan je de verschillen duidelijk zien, het linker kruis is een Engelse GAUNT uitvoering, de middelste is een copie, en het rechter kruis is een Nederlandse uitvoering van Begeer (volgens mij)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 20 Jun 2008, 19:52

Hoi Ronald,

Begeer heeft na de oorlog geen officiële Nederlandse staatsonderscheidingen gefabriceerd (op herinneringsmedailles na). Het Kruis van Verdienste kan dus ook nooit bij hun zijn geslagen. Om te citeren uit een verzoek tot het bijslaan van de Regeringsmedaille, van 1950:
"De Munt, die vroeger nogal duur was, heeft de prijzen thans scherper gecaluleerd en kan daarom vrijwel concurreren met Begeer e.a., doch werkt veel degelijker. Daarom geeft de Kanselarij aan de Munt thans beslist de voorkeur."

Gr.,

Erik

Ronald

Kruis van verdienste

Berichtdoor Ronald » 20 Jun 2008, 20:05

Hoi Erik,

Bedankt voor je antwoord. Maar is er geen andere leverancier geweest die het kruis geslagen kan hebben ? Het kruis ziet er wat mij betreft authentiek uit en lijkt mij geen copie.

Groet,

Ronald

Marijn

Berichtdoor Marijn » 22 Jun 2008, 00:17

en dat kruis met die twee zwaardjes is volgens mij een ridder. op de achterkant staat "zy", en in de periode dat "zij"nog als "zy"werd geschreven was er nog geen Lid in de orde, maar waren er de Eremedailles.

Ronald

Kruis van verdienste

Berichtdoor Ronald » 22 Jun 2008, 08:48

Hoi Marijn,

Het gaat om het kruis van verdienste !!

Groet Ronald

Marijn

Berichtdoor Marijn » 22 Jun 2008, 21:10

Marco schreef:Ha Chris,

Die medaille met de twee zwaarden is die van de Orde van Oranje Nassau (lid of ridder; ligt eraan hoe groot hij is)) voor militairen (daarom de zwaarden). En het ligt er natuurlijk inderdaad aan hoe groot de emotionele waarde is. En...hoeveel je er zelf voor over hebt als je hem wilt aanschaffen.

Je hebt er weer iets moois bij Eric!

Ik reageerde misschien iets te laat, vandaar de verwarring. In dit geval moet het wel om een ridder gaan en niet om een Lid. :D

andundiek

Nieuwe aanwinsten

Berichtdoor andundiek » 19 Okt 2008, 18:32

Hallo allemaal,
Het is al weer even geleden dat ik wat op onderscheidingen gebied heb gekocht maar van de week had ik een mooie set op marktplaats.
Set van Kolonel bd Wille.
De orde en vrijheid is van zijn zoon.
Als jullie me wat meer kunnen vertellen over het hoe en waarom hij de oranje nassau met zwaarden heeft gekregen dan hoor ik dat graag.

Groeten, Eric
Bijlagen
medaille set ridder achter.JPG
medaille set ridder achter.JPG (210.74 KiB) 10335 keer bekeken
medaille set ridder voor.JPG
medaille set ridder voor.JPG (439.62 KiB) 10335 keer bekeken
medaille set ridder overz..JPG
medaille set ridder overz..JPG (430.61 KiB) 10335 keer bekeken

andundiek

Re: verzameling andundiek

Berichtdoor andundiek » 26 Apr 2010, 19:20

Hallo allemaal,

Ik heb op onderscheidingen gebied een beetje rustige periode achter de rug vandaar dat het al weer even geleden is dat ik wat had om te laten zien.
Maar ik heb de laatste tijd weer wat mooie aanwinsten erbij waarvan ik vooral erg blij ben met mijn nieuwste aanwinst (beurs Ciney)
De verkoper had de set al een poos te koop en ik kon er elke keer maar niet voorbij lopen zonder er weer eens goed naar te kijken....
Deze keer had ik het één en ander om te ruilen en hebben we zaken kunnen doen.
Nu kan ik er zo vaak naar kijken als ik wil!

Ik heb er wat Zeeuwse wapens opgeplakt, weet niet of het helpt om te voorkomen dat mijn foto's worden misbruikt maar wie weet...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou het erg mooi vinden om erachter te komen van wie deze set is geweest, de combinatie is naar mijn idee vast niet al te vaak uitgegeven.
Als iemand tips voor me heeft hoe ik dit het best kan aanpakken dan hoor ik het graag.

Kan het de groep van een piloot zijn die het kruis van verdienste heeft ontvangen voor een Engelandvaart?

Hier nog wat andere zaken die ik op verschillende rommelmarkten heb gevonden,

Afbeelding

Groeten Eric

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 28 Apr 2010, 15:42

Hi Eric

Mooie originele groep inderdaad! :)

Zou heel goed mogelijk een Engelandvaarder kunnen zijn die vervolgens vlieger of navigator ("waarnemer") is geworden (bij RAF of MLD) - je zou kunnen proberen aan de hand van de naam en ranglijsten van Marine en Land/luchtmacht erachter te komen van wie deze groep is geweest, ofschoon de kans bestaat dat deze combinatie vaker voorkomt (veel Engelandvaarders kwamen bij de luchtstrijdkrachten terecht..). Er is nog geen register van Kruis van Verdienste dragers openbaar, en er zijn er pakweg 2000 van uitgereikt, dus dan rest een lange weg van eliminatie. Makkelijk zal het niet zijn ben ik bang...

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 01 Mei 2010, 11:37

Eric,

Mogelijke kandidaten van de Luchtmacht (op basis van Naam en Ranglijst 1967):

- Lt. kol J.A van Peer
- Majoor S.K. Aertsen

Beiden hebben volgens deze lijst inderdaad KV, OHK en XX, echter niet de gesp "Oorlogsvluchten"...

Volgens de zelfde ranglijst had de latere generaal Robbie Wijting ook KV, OHK ( wel met gesp "Oorlogsvluchten") en XX, echter ook nog Ridder Oranje Nassau met de Zwaarden.

jan Viotta

andundiek

Berichtdoor andundiek » 01 Mei 2010, 12:09

Hallo Jan,

Hartelijk bedankt voor je speurwerk!
Ik heb de namen van de genoemde kandidaten gegoogled en zag daarbij dat dhr. Wijting ook nog is benoemd tot Ridder in de orde van de Nederlandse leeuw.
http://www.defensie.nl/luchtmacht/cultu ... jw_wijting

Majoor S.K.Aertsen zag ik terug op onderscheidingen.nl
Ben niet helemaal thuis in de afkortingen maar het lijkt me dat hij ook nog meerdere onderscheidingen heeft ontvangen na 1967.

http://www.onderscheidingen.nl/decorand ... c_a01.html

Ik ga eens kijken of ik meer te weten kan komen.

Nogmaals bedankt!

Eric

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 02 Mei 2010, 09:35

F/Sgt Aertsen kwam in April 1945 bij 322 Squadron (spitfires) en zal dus te kort operationeel hebben gevlogen om in aanmerking te komen voor de gesp "Oorlogsvluchten", waar minimaal 3 maanden voor stond, tenzij hij voor zijn plaatsing bij 322 elders operationeel heeft gevlogen. Wellicht kan het NIMH in Den Haag hier uitsluitsel over geven.

Van Peer blijkt naast het Kruis van Verdienste, ook het Vliegerkruis te hebben, dus die valt af.

Mogelijk dat er in eerdere Naam en Ranglijsten nog andere individuen met deze combinatie te vinden zijn, die in 1967 al uit dienst waren

Jan Viotta

Terug naar “Laat je collectie zien”