mijn eigen sets

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
OPCdude

mijn eigen sets

Berichtdoor OPCdude » 26 Okt 2010, 19:25

Ik ben nieuw op het forum, maar niet echt een verzamelaar. Wel vind ik het erg mooi en indrukwekkend om een set te zien met mooie exemplaren.

Hierbij mijn eigen verdiende set.
Afbeelding

Afbeelding

Schiavona13

Re: mijn eigen sets

Berichtdoor Schiavona13 » 26 Okt 2010, 20:44

Welkom op het forum.

Is een leuk set dat je al bij elkaar verdiend hebt ! Is het Wielik opmaak?
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 27 Okt 2010, 07:32

Prachtige set, hier mag je met recht trots op zijn!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 27 Okt 2010, 19:14

Welkom op het forum! Dit is een set die je met trots mag dragen! Ben je nog steeds actief dienend?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

marc 75

Berichtdoor marc 75 » 29 Okt 2010, 10:43

welkom

Afbeeldingprachtige Set !!!

groeten
Marc

OPCdude

Berichtdoor OPCdude » 29 Okt 2010, 12:19

Bedankt voor jullie reacties.
De set is opgemaakt door Bovomed in Best en ik ben nog steeds in actieve dienst.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 17 Nov 2010, 17:16

misschien een gekke vraag maar moeten de gespen isaf en pakistan niet op 1 nato medaille vanwege hetzelfde lint??

RbP

Berichtdoor RbP » 17 Nov 2010, 19:30

tuppie65 schreef:misschien een gekke vraag maar moeten de gespen isaf en pakistan niet op 1 nato medaille vanwege hetzelfde lint??

Volgens mij is hier geen officiele regel voor. Als je echter uit gaat van een (of enkele) standaardmedaille(s), vergelijkbaar met de Nederlandse HVO, met gespen voor verschillende operaties, is dat wel de logische conclusie.

In dat geval zou je voor deelname aan verschillende operaties in 1 set de "oude" NAVO-medailles kunnen hebben en vervolgens de NAVO article 5 medaille met (verschillende) gesp(en) en de non-article 5 met verschillende gespen.

"Nadeel" is een kleinere set, alhoewel ik persoonlijk drie gespen op een lint indrukwekkender vind dan drie (dezelfde) medailles.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 17 Nov 2010, 21:23

tuppie65 schreef:misschien een gekke vraag maar moeten de gespen isaf en pakistan niet op 1 nato medaille vanwege hetzelfde lint??

In dit geval zou de baton, zoals verstrekt in de (complete) NAVO-set, uitkomst kunnen bieden.

Indien er sprake is van eenzelfde medaille met wisselde gesp zou de baton in beide gevallen gelijk moeten zijn.
In dat geval zou er ook een indicatie op deze baton moeten zijn van het aantal gespen, cfm de NLD HVO.

In dit geval is er echter sprake van een baton zonder gesp (ISAF) en een baton met gesp (Pakistan).
Daaruit valt op te maken dat er, volgens de NAVO, sprake is van twee verschillende onderscheidingen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 17 Nov 2010, 22:31

René schreef:In dit geval is er echter sprake van een baton zonder gesp (ISAF) en een baton met gesp (Pakistan).

OPCdude,

Zou ik mogen vragen ook een foto van je batonset op de site te zetten? Vond inderdaad enkele foto's van batons van NATO-medals met een gesp er op. Kan me echter niet herinneren er ooit een in een Nederlandse batonset gezien te hebben. Wellicht overigens omdat er relatief weinig Nederlanders zijn die deze onderscheiding hebben ontvangen.

Thanks
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 21 Nov 2010, 19:01

Hierbij drie voorbeelden van de baton van een NAVO-medaille met gesp.
Resp. AFRICA, PAKISTAN en NTM-IRAQ

http://www.eekelers-centini.be/catalog/popup_image.php/pID/952685
http://www.eekelers-centini.be/catalog/popup_image.php/pID/952249
http://www.eekelers-centini.be/catalog/popup_image.php/pID/951937

De foto's komen van de site van Eekelers-Centini uit België.
http://www.eekelers-centini.be
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

OPCdude

Berichtdoor OPCdude » 11 Dec 2010, 14:42

tuppie65,

Het is niet toegestaan om op de NAVO medaille non article 5 een cijfer te plaatsen bij meerdere malen ontvangen. Dit betekend dan ook dat er maar 1 gesp geplaatst mag worden op het lint. Ik heb er niet om gevraagd om ze apart op te maken, dus ik neem aan dat dit volgens de regels is. Op de baton voor Pakistan zit inderdaad een gesp. Foto volgt nog van de batons.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 12 Dec 2010, 23:52

ok bedankt, ik was gewoon nieuwschierig.

OPCdude

Berichtdoor OPCdude » 02 Jan 2011, 14:37

Zoals beloofd een afbeelding van mijn batons. Graag niet zitten zeuren over de EHBO die er tussen zit!Afbeelding

René

Berichtdoor René » 02 Jan 2011, 15:23

Ook dat is een indrukwekkende set.

Vult de linkerkant van de DT jas aardig op.

RbP

Berichtdoor RbP » 02 Jan 2011, 15:45

Mooie set!
Rob

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 05 Jan 2011, 20:58

Waarom zeuren over EHBO baton? mag die niet of ... ?

Joe

Berichtdoor Joe » 06 Jan 2011, 10:56

Dat is inderdaad een erkende onderscheiding, toch?

Joe

HJdeSpanjaard schreef:Waarom zeuren over EHBO baton? mag die niet of ... ?

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 06 Jan 2011, 11:37

Klopt, alleen doet hij volgens sommige afbreuk aan de rest van de onderscheidingen. De prestatie voor het ontvangen van de EHBO onderscheiding staan, om het maar even kort door de bocht uit te drukken, niet echt gelijk aan de prestaties die geleverd zijn voor de andere medailles.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2011, 11:53

Joe schreef:Dat is inderdaad een erkende onderscheiding, toch?

Het is eigenlijk een vaardigheidsembleem en hoort daarom als "badge" op de linker- of rechterborstzak DT (of stoffen embleem op linkerborstzak GVT). Zie Voorschrift Tenuen VS2-1593, blz 9-41.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 06 Jan 2011, 17:30

Correct, maar mag als baton op de uniform gedragen worden bij de krijgsmacht sinds 1933 (!)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2011, 18:38

ErikMuller schreef:Correct, maar mag als baton op de uniform gedragen worden bij de krijgsmacht sinds 1933 (!)

Dat kan wellicht vroeger zo geweest zijn, bij de KL is dat thans niet meer het geval. Het VS2-1593 schrijft limitatief voor wat er wel en niet op mag en in welke vorm. Blz 9-41 schrijft voor dat het EHBO-insigne als vaardigheidsembleem wordt gedragen op de borstzak. Onder hoofdstuk 12 pnt g staan de batons genoemd onder het kopje "Limitatieve opsomming en volgorde van de Nederlandse decoraties en batons die op het uniform mogen worden gedragen" en daar staat de EHBO-baton niet tussen. Evenmin wordt het EHBO-insigne genoemd in het "handboek onderscheidingen" van het Ministerie van Defensie (zie met name pagina's 17/18).

Maargoed, ik wel vreemdere dingen. Zo zie ook nog met enige regelmaat het DSA hardnekkig opduiken in batonrijen, hoewel dat al jaren niet meer is toegestaan. En ook zie ik een enkele keer nog wel eens iemand met een Schutzensnur rondlopen... Dus zo snel zal er niemand over vallen, denk ik.

Joe

Berichtdoor Joe » 06 Jan 2011, 20:10

Om misverstanden te voorkomen:
De eerder vermelde link verwijst naar de inmiddels verouderde 6e druk van het VS 2-1593.
Het VS 2-1593 is nu de 7e druk en de 8e druk komt er (als het goed is) aan.

Voorbeeld van een aantal aanpassingen die mij zo al opvielen:
Betreft het Draaginsigne Gewonden (Is meen ik ook al eens eerder op het forum ter sprake geweest).

Op pagina 9-15
d. Bijzondere onderscheidingstekens
Draaginsigne gewonden (zie KL-Order 91.1/4 van VS 2-1100).
=> Deze order blijkt reeds te zijn vervallen en is dus niet meer van toepassing.

Verder:
In de 6e druk staat bv dat op het DT het Draaginsigne gewonden wordt gedragen op de rechterborstzak.(punt 10, pagina 9-2).
=> In de 7e druk is dat dus de LINKERborstzak geworden.

en ...
in de 7e druk staat onder het kopje GVT, hoofdstuk 9 dat het Draaginsigne gewonden op het GVT gedragen mag worden.
Mijn vraag hierbij is alleen welk exemplaar, want een zwart geborduurde uitvoering bestaat bij mijn weten (nog) niet. :roll:
Of wel ?

Wellicht zijn er nog meer wijzigingen en/of aanpassingen die ik over het hoofd heb gezien, maar dan is er vast wel iemand
die ons hierop wijst hoop ik. :lol:

Groeten,
Joe

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2011, 20:28

Joe schreef:Om misverstanden te voorkomen:
De eerder vermelde link verwijst naar de inmiddels verouderde 6e druk van het VS 2-1593.
Het VS 2-1593 is nu de 7e druk en de 8e druk komt er (als het goed is) aan.

Even de nu geldende druk 7 erbij gepakt (kan op Internet helaas geen exemplaar vinden, dus geen link): voor wat betreft de baton EHBO geen afwijkingen van druk 6. Volgens hoofdstuk 9 is het een vaardigheidsembleem (zie blz 9-33 voor een afbeelding) dat volgens de tabel op blz 9-39 op de borstzak gaat. In de limitatieve opsomming van batons in hoofdstuk 11 komt hij ook niet voor. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat in een komende 8e druk zal veranderen.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 21 Mei 2011, 10:50

OPC dude,

Dank voor het plaatsen van de foto's. Een hele mooie set. Vijf uitzendingen is iets waar je trots op mag zijn. Het is goed om te zien dat je de aan jou uitgereikte medailles zo mooi hebt laten opmaken.

Herman V

Terug naar “Laat je collectie zien”