Verzameling Cors van der Wal

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
corsvdw

Verzameling Cors van der Wal

Berichtdoor corsvdw » 31 Mei 2009, 15:36

Geachte forum leden,

Voorop gesteld, ik ben primair geen medaille verzamelaar. Evenwel ontkom je -als in mijn geval van een KNIL verzameling- niet aan het verzamelen van medailles/onderscheidingen. De uniformen dienen immers van eremetaal voorzien te worden.
Een mooi voorbeeld hiervan is de eerste foto bijlage. En zeg nu zelf, een dergelijk uniform oogt toch veel fraaier met een dergelijke "aankleding" (of was het precies andersom?).

Wijders zijn medailles natuurlijk ook fraai als decor bij een uniformen collectie, waarvan foto bijlage 2 een mooi voorbeeld is: Het KvK met alle gespen en verschillende uitvoeringen. De fameuze Timor gesp heb ik gehouden op de authentieke onderscheiding welke heeft toebehoort aan een veteraan en deelnemer aan de roemrijke Guerilla op Timor in 1942
(de KvK tussen de 2 Smilelies).

In foto bijlage 3 zijn enkele standaard KNIL/Indië medailles. Topstuk is de "Indische MWO" (linksboven). Het zijn niet al mijn medailles, evenwel geeft het een goed beeld van het geheel.

Mvgr,
Cors van der Wal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 02 Jun 2009, 09:23

Mooie collectie Cors! Bedankt voor het plaatsen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 02 Jun 2009, 11:40

Een hele mooie collectie!
En dan schrijven dat onderscheidingen niet het hoofddoel zijn. Hier is menig verzamelaar van onderscheidingen jaloers op.

Welk type is die Indische MWO? De Javaanse of die andere taal (geheugen laat me even in de steek.)
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Edwin

Berichtdoor Edwin » 03 Jun 2009, 12:29

ziet er goed uit Cors, leuke opmaak zo in die lijst.
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 03 Jun 2009, 16:31

Leuk Cors, dat enorme lange lint met gespen aan je expeditiekruis. Die van mij (nou ja, van mijn vader) heeft er maar één. Trouwens, ik heb net ontdekt dat mijn vader jaren en jaren heeft rond gelopen met een foutje in zijn "setje" (ik vind spange zo'n raar woord). Toevallig staat het foutje net op het gedeelte van die set die ik er even uitlichtte voor de foto van dat Timorkruis. Wie ziet het foutje?
Bijlagen
3-6-2009 17-23-40.jpg
3-6-2009 17-23-40.jpg (26.59 KiB) 14076 keer bekeken
foutje2.jpg
foutje2.jpg (95.96 KiB) 14076 keer bekeken

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 03 Jun 2009, 17:34

Zucht! zegt u het maar....

Den heren Roel, Edwin, Henk-Willem en Kruys bedankt voor de complimenten.

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 03 Jun 2009, 18:36

1949 op OHK.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 04 Jun 2009, 16:11

Goed gezien Bennie,

veel fout kon er ook niet zijn, anders dan iets met de gespen. Die gesp 1949 hoort helemaal niet op het OHK maar op het Orde en Vrede kruis. Van Wielik moet dit hebben verwisseld bij het opnieuw opmaken van de set in 1959 toen mijn vader Commandeur Oranje Nassau werd. Toen moest namelijk het Offcierskruis er tussenuit, omdat commandeur om de hals gedragen wordt. Tot vorige week, toen ik die fout ineens zag, heeft niemand dat ooit opgemerkt, dus 50 jaar lang zat het verkeerd. Je ziet dat de gesp "KRIJG TER ZEE 1940-1945" per ongeluk op het O & V kruis terecht is gekomen. Ik heb die twee weer omgewisseld, en dat is een heel eng werkje, want die spelden die aan de achterkant van zo'n gesp zitten breken zo maar af.
Bijlagen
foutje3.jpg
foutje3.jpg (93.35 KiB) 14020 keer bekeken

love4history

Berichtdoor love4history » 05 Jun 2009, 14:09

Hier is menig verzamelaar van onderscheidingen jaloers op.

En dit is er ééntje van reken maar :shock: Dit is hoe ik m'n verzameling KNIL-medailles er wil laten uitzien binnen een 10-tal jaar.. :)

Dat Kruis voor Moed en Trouw (Indische MWO) heb je die al lang? Heb er een tweetal weken terug (voor de eerste keer) namelijk eentje zien passeren op Marktplaats denk ik. Hij was heel snel weg! Best ook ,want anders aan die prijs moet m'n hart te lang bloeden...

Die andere taal is trouwens Maleis Henk-Willem :wink:

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 05 Jun 2009, 18:42

Die andere taal is trouwens Maleis Henk-Willem

Bedankt. Ik had het al opgezocht, maar was het vergeten te veranderen.
Laatst gewijzigd door Henk-Willem op 05 Jun 2009, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 05 Jun 2009, 21:48

Aan de liefhebber voor de historie (Love4history - of hoe jongmenschen zich tegenwoordig in de modernistische Agelsaksische taal plachten uit te drukken).

Hartelijk dank voor het compliment, evenwel u heeft ook wel een zeer fraaie attractie voor den medailletourist bij elkaar verzameld.

Quote Inlandse "MWO"
Deez exemplaar heb ik toch al langer dan 2 jaar in m'n collectie.

Vermeldenswaard is nog wel dat deze medaille door de smeltkroes en de strenge rechtsgedingen van enkele MWO goeroes is gegaan. Er bestonden immers wat twijfels, evenwel heeft de desbetreffende balatage commissie destijds een unaniem AUTHENTIEK uitgesproken, waardoor ondergetekende scribent uiteraard zo blij was als een aap met 5 staarten.

Hoogachtend,
Cors van der Wal

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 07 Jun 2009, 17:58

dus in 1959 begon van Wielik al met de slechte opmaak die je vandaag de dag steeds vaker tegenkomt en dat voor een hof leverancier

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 07 Jun 2009, 21:38

tuppie65 schreef:dus in 1959 begon van Wielik al met de slechte opmaak die je vandaag de dag steeds vaker tegenkomt en dat voor een hof leverancier

KLOPT, MAAR DE GROOTSTE BLUNDER VIND IK NOG DAT WIJ DAT ZELF 50 JAAR LANG NIET GEZIEN HEBBEN.................. :oops:

love4history

Berichtdoor love4history » 10 Jun 2009, 13:20

Cors,

Ik neem aan dat je dan ook wel wat KNIL naslagwerken in de boekenkast staan hebt?

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 10 Jun 2009, 14:45

G.A. Kruys schreef:
tuppie65 schreef:dus in 1959 begon van Wielik al met de slechte opmaak die je vandaag de dag steeds vaker tegenkomt en dat voor een hof leverancier

KLOPT, MAAR DE GROOTSTE BLUNDER VIND IK NOG DAT WIJ DAT ZELF 50 JAAR LANG NIET GEZIEN HEBBEN.................. :oops:

Ondanks dat je er vanuit mag gaan dat als je het daar op laat maken het allemaal goed (bijna perfect) zou moeten zijn, moet ik toegeven dat het wel een beetje "raar" is dat het ook bij jullie (en dan bedoel ik een familie met zo'n militaire achtergrond) onopgemerkt is gebleven.

Doet je bijna laten denken dat de fout bij van Wielik helemaal zo raar niet is....;)
Laatst gewijzigd door Ralph Kolen op 30 Jan 2010, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Herman V

Re:

Berichtdoor Herman V » 17 Jan 2014, 13:17

G.A. Kruys schreef:

En waren de verkeerde gespen op de verkeerde medaille maar het enige wat de medailleopmaker verkeerd gedaan heeft ! ! ! !

In deze topic en enkele anderen heeft dhr Kruys fotofragmenten van de modelonderscheidingenspang van zijn vader laten zien. De Nederlandse onderscheidingen zijn keurig militair opgemaakt in de set, beide buitenlandse onderscheidingen (OBE en Legion of Merit) zijn hangend aan het lint gemonteerd. Nog nooit eerder gezien, maar wel apart.

Een indrukwekkende set overigens. Vooral het verhaal dat bij het KvK met de gesp 'Timor' hoort is heel bijzonder. De twee maal ontvangen Legion of Merit is ook bijzonder, maar dan vooral het feit dat de VS niet doorhad dat Vadm Kruys er al één had.

Meerdere toekenningen komt trouwens binnen de Amerikaanse strijdkrachten veelvuldig voor. Oak leaf clusters, Gold stars een bronzen sterretje etc. etc. zie je heel vaak.

Herman

G.A. Kruys

Re: Re:

Berichtdoor G.A. Kruys » 17 Jan 2014, 16:16

Herman schreef:
En waren de verkeerde gespen op de verkeerde medaille maar het enige wat de medailleopmaker verkeerd gedaan heeft ! ! ! !

Herman

De verwisseling van de gespen was inderdaad verkeerd. De opmaak van de OBE en de LOM niet, dat was gewoon een keuze. Men had (en heeft nog steeds?) de vrijheid om de medaille al of niet onder aan het lint te laten hangen. Ook was het destijds niet eens nodig om alles op een strip te monteren tot een zogenaamde "spange". Ik zag in de jaren vijftig vele marineofficieren met een heel rijtje los opgespelde onderscheidingen naast elkaar. Wel was de volgorde van belang. Eerst de Nederlandse van hoogst tot lager, daarna de buitenlandse in volgorde van kwaliteit. Mijn overgrootvader deed dat in 1902 helemaal lukraak her en der op zijn uniform:
Bijlagen
image.jpg

Herman V

Re: Verzameling Cors van der Wal

Berichtdoor Herman V » 17 Jan 2014, 19:23

Apart verhaal. Ik heb dit nog nooit eerder gezien in de jaren dat ik me met medailles bezig houdt. Het opmaken op het lint gebeurt in Nederland vanaf 1913 en staat in menig kleding voorschrift.

Is het niet zo dat de klant koning is en als de klant zegt: Graag een militair opgemaakte spange., dat de medaille opmaker dat dan gewoon uitvoert. Ik heb mijn eigen set wel eens laten corrigeren als het me niet beviel. Het kost best wel een fors bedrag, dan moet het ook wel goed zijn.

Wat me ook opvalt is dat het lint van de nederlandse onderscheidingen steeds weer iets ander vastzit. (aan elkaar genaaid, het linker lint boven, het rechter lint boven etc.)
Alleen bij thuis in elkaar gezette setjes heb ik dit wel eens gezien.

Maar goed, 1959, andere tijden en het blijft een mooie set.

Herman

Terug naar “Laat je collectie zien”