Verzameling van Fikkie

In dit onderdeel kunnen leden hun collectie laten zien. Ook manieren om collectie's te beheren of te bewaren kunnen hier besproken worden.
Fikkie

Verzameling van Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 25 Jun 2007, 21:55

Dit is mijn collectie die ik in 20 jaar heb opgebouwd. Met name de laatste tijd gaat het wat langzamer omdat de ontbrekende stukken soms niet te vinden of te betalen zijn :!:

Afbeelding
De hedendaagse nederlandse onderscheidingen

Afbeelding
De luchtmacht medaille zoek ik nog. Heeft iemand hem al?????

Afbeelding
Commandeur Oranje-nassau

Afbeelding

Afbeelding
De enige Nederlandse medaille (en gespen) van voor de tweede wereldoorlog die ik in de verzameling wil hebben

Afbeelding
De Regeringsmedaille. Toch wel één van de pronkstukken uit de verzameling

Afbeelding
Brandweerkruizen eigenlijk buitenbeentjes, maar horen bij mijn werk.

Naast Nederlandse onderscheidingen heb ik ook een zwak voor de VN
Afbeelding
Helaas niet de Colombiaanse (€800,=) en de Italiaanse (Nog veel meer €) versie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de Engelse sterren mogen natuurlijk niet ontbreken.
Afbeelding

Tot slot nog wat uniformen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat het best veel is maar toch mis ik (gelukkig) nog een hoop anders was het verzamelen afgelopen :roll: Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Laatst gewijzigd door Fikkie op 25 Jun 2007, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Happy are those who dream dreams, and are willing to pay the price to see them come true

N-verdonck

Berichtdoor N-verdonck » 25 Jun 2007, 22:14

De foto werkt niet ?

Je moet bij imageschack - Thumbnail 1 pakken :wink:
Niet geschoten is altijd mis !
Ben nog op zoek naar een nederlands oorlogsherinneringkruis

Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 25 Jun 2007, 22:29

Ja, dank je. Ik was ondertussen aan het stoeien en vindt Tinypic.com wat prettiger. Maar het is gelukt.
Happy are those who dream dreams, and are willing to pay the price to see them come true

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Jun 2007, 22:35

Prachtige en zeer brede collectie. Een erg origineel idee om die poster te gebruiken.

Heb je zelf ook (brandweer)onderscheidingen ontvangen?

Is je Commandeur Oranje-Nassau een oude of moderne versie? (Zij/Zy)
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 25 Jun 2007, 22:44

Bedankt voor het compliment :D, maar hij is nog niet breed genoeg..... :lol:

Kijk dat bedoel ik nou met leren van andere forum-leden. Ik heb nooit geweten dat er twee versies bestonden van de ON. En dat na 20 jaar :oops: . Het is de ZY versie, de oude dan waarschijnlijk. Nu weet jij me wel te vertellen welke er meer voor komt. Of niet?11

Het idee van de pooster kwam van een korporaal toen ik in dienst zat. Hij was zelf ook met verzamelen begonnen.

Zelf mag ik de vrijwilligersmedaille OOenV, het vierdaagsekruis (ik heb nog zere voeten), en het brandweerkruis voor 12 1/2 jaar trouwe dienst dragen

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 25 Jun 2007, 23:19

JE colectie ziet er super uit ,super tof. alleen op de foto met de huwelijks medaille 25jaar en de kosovo medaille klopt iets op die medaille set niet

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Jun 2007, 07:05

De overstap van zy naar zij is ergens in de jaren 70 gemaakt! Het is me niet bekend welke variant zeldzamer is. Ik neem aan dat ze beide schaars zijn, zeker als je nagaat dat er in het nieuwe decoratiestelsel veel minder ON's boven de rang van Ridder worden uitgegeven en dat vroeger de teruggave veel hoger was!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

marineman

Berichtdoor marineman » 26 Jun 2007, 07:26

Beste,

Mooie collectie maar je hebt meen ik een beetje een loopje genomen met de orginalitiei. Dat groot tenue van de mariniers is leuk maar daar hoort de sabel ophanging niet bij, deze is van de marine en niet van de mariniers.De koudweer training badge hoort ook niet officieel op dit jasje, De Generaal adjudant schijnt leuk te zijn maar daar is er tot op heden maar een van geweest en dat was de generaal Nass..En dan klopt de maat niet(en deze kan dus niet van generaal nass zijn) en de medailles kloppen dan ook niet]...En een beetje te ethousiast opgetuigd lijkt mij. Ja sorry..

Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 26 Jun 2007, 11:58

@ JRHimself. Goed gezien. De medaille is voor multinationale vredesoperaties en het lint behoord toe aan de VN-medaille

@ marineman. Ook jij weet waar je het over hebt. Van de verschillende tenues weet ik niet veel maar wellicht dat jij me kunt vertellen hoe een sabel ophanging van de mariniers er uit ziet? En wat je zecht ik ben wat enthousiast geweest maar ja het ziet er gewoon leuker uit zo dan een kaal uniform. Ik wil ze op den duur wel origineel maken maar dat is toekomst. Trouwens de batons op het generaalspak zijn wel origineel maar volgens mij van een landmachtofficier (4 batons breed ipv 3) maar dat kan ik ook mis hebben

marineman

Berichtdoor marineman » 26 Jun 2007, 14:27

beste.

stuur ij maar ff een pbtje of mailtje met je e-mail adres dan stuur ik je de vvkm 170 toe dat is het betreffende voorschrift en daar staat alles in.

mvg

fred

marineman

Berichtdoor marineman » 26 Jun 2007, 18:22

Joop

Re: Verzameling van Fikkie

Berichtdoor Joop » 16 Sep 2007, 21:09

Fikkie schreef:Dit is mijn collectie die ik in 20 jaar heb opgebouwd. Met name de laatste tijd gaat het wat langzamer omdat de ontbrekende stukken soms niet te vinden of te betalen zijn :!:

.Tot slot nog wat uniformen
Afbeelding

Deze foto van het uniform van een Luitenant ter zee 1e klas moet opgemaakt zijn na 23 April 1965 toen is het onderzeedienst insigne voor het eerst uit gereikt aan Kapitein ter Zee C.E.Woldering CDT OZD

Joop
There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

marineman

Berichtdoor marineman » 17 Sep 2007, 09:59

Sinds wanneer hebben de Mariniers overigens Marine rangen? :wink:

Joop

Berichtdoor Joop » 17 Sep 2007, 10:35

marineman schreef:Sinds wanneer hebben de Mariniers overigens Marine rangen? :wink:

Dit is toch een uniform van een een LTZ 1 en toch niet van een Tor
Trouwens heb nog nooit een Tor gezien met een Onderzeeboot insigne
There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

marineman

Berichtdoor marineman » 17 Sep 2007, 10:55

Nee dit is het groot tenue van de Mariniers, de optuiging klopt dan ook in zijn geheel niet

Joop

Berichtdoor Joop » 17 Sep 2007, 14:32

Heb er dan alzo twee gezien die er afmoeten
Onderzeedienst insigne en Stanofforland

marineman

Berichtdoor marineman » 17 Sep 2007, 14:57

ja..en de sablkoppel. De sabel lijkt mij overigens een sabel model 1854 KL te zijn en geen mariniers sabel, de dolfijn mag ook wel weg.

mvg

Fred

www.nederlandsemilitaria.com

Joop

Berichtdoor Joop » 17 Sep 2007, 15:40

Fred,

Dolfijn = Onderzeedienst insigne maar de sub mannen zeggen flipper

Joop

grik

Berichtdoor grik » 14 Nov 2007, 14:17

Dag,
mijn schoonvader is van 1947 t/m 1949 in Indië geweest. Inmiddels is hij bijna 81 jaar. Daar heeft hij een medaille en (zover ik weet heten ze) gespen gekregen. Op de medaille staat orde en vrede. Op de achterzijde (blauw) staat: Fa. A. Tack Breda.
Op dit forum ben ik via google terecht gekomen. de stof van de medaille is vergaan. (rood-wit-blauw). Mijn schoonvader heeft me gevraagd of ik het kan repareren, dat lukt niet.
Mijn vraag is: is het te vernieuwen? Ik denk dat ik hem daar een enorm plezier mee doen, nu hij wat ouder wordt heeft hij het regelmatig over alles wat met die periode in z'n leven samenhangt. Voorheen was het nooit een onderwerp van gesprek. Hij is erg trots op de medaille en wil hem graag dragen als ze binnenkort de laatste reunie hebben. De laatste omdat bijna iedereen al gestorven is inmiddels.

Kortom, zou u me hierover wat meer kunnen vertellen, of een advies kunnen geven hoe ik verder kan. Voor mij is het allemaal onbekend terrein.

Alvast hartelijk dank.

groeten Ingrid Kloosterman

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Nov 2007, 16:00

het beste is volgens mij dat je contact met Tack of met een ander bedrijf die de medailles op kan maken. (van Wielik)

van tack weet ik de site niet, maar van wielik is http://www.vanwielik.com

Je kan natuurlijk ook zelf een lintje zien te regelen(ze staan wel eens op marktplaats) maar ik denk dat het dan niet zo mooi word dan als je het laat doen.

martijn

Berichtdoor martijn » 28 Jun 2009, 20:25

Ten eerste even. Ik vind dat je echt een mooie verzameling hebt.
Ik ben net begonnen en ben hier erg jaloers op. :shock:
Nu had ik alleen een vraagje.
Hoe komt u aan die poster van de nederlandse onderscheidingen?
Alvast bedankt.

Martijn

tamboer

Berichtdoor tamboer » 28 Jun 2009, 21:34

mooi spul fikkie, mocht je die generaal mariniers met nestel weg willen doen , hou ik me aanbevolen :wink:
overigens voor advies betreffende de uniformen kun je ook bij me aankloppen.

groeten, peter.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 28 Jun 2009, 22:51

op het setje hoort de nederlandse VN medaille

Fikkie

Berichtdoor Fikkie » 29 Jun 2009, 21:44

@ Martijn: Dank voor het compliment. Je kunt er beter lang naar opzoek zijn dan dat je alles voor de voeten geworpen krijgt. De lol is er dan snel af. De poster komt bij van Wielik vandaan. Drie jaar geleden heb ik ze gebeld met de vraag of er weer eens een nieuwe versie kwam want deze is met alle uitzendingen vanaf de jaren 90 aardig gedateerd. Ze vertelde me toen dat ze er mee bezig waren. helaas heb ik nog niets nieuws gezien.

@Tamboer: Tja die nestel en dat pak. Ze horen niet bij elkaar. De nestel is van een KTZ Zwollo geweest. Weet verder niets van hem. Het pak heb ik door een weddenschap "gewonnen". Onze luitenant zei dat hij beter kon schieten dan iedereen van de gevechtsgroep. Hij had het dus mis, waarop hij dit pak moest "bietsen" en dat lukte hem wel!
Wat betreft je kennis m.b.t. de uniformen. heb je ook verstand van sabels? Ik heb er één waarvan ik denk dat het een marinierssabel is maar weet niet hoe ik daar zeker achter kan komen.

@ Tuppie65: Je hebt helemaal gelijk. het setje hep ik zo een keer op een rommelmarkt gekocht

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 30 Jun 2009, 09:22

Fikkie schreef:@ Martijn: Dank voor het compliment. Je kunt er beter lang naar opzoek zijn dan dat je alles voor de voeten geworpen krijgt. De lol is er dan snel af. De poster komt bij van Wielik vandaan. Drie jaar geleden heb ik ze gebeld met de vraag of er weer eens een nieuwe versie kwam want deze is met alle uitzendingen vanaf de jaren 90 aardig gedateerd. Ze vertelde me toen dat ze er mee bezig waren. helaas heb ik nog niets nieuws gezien.

Ze hebben wel een nieuwe "poster". Dit is een open klap ding van 3 A4tjes naast elkaar. Maar dit is meer een "catalogus-achtig" ding.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Laat je collectie zien”