Onbekende Medaille

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
maartenm

Onbekende Medaille

Berichtdoor maartenm » 29 Jul 2017, 12:18

Deze foto komt uit de familie en is zo omstreeks 1920 genomen.

Veel informatie heb ik er niet over, maar zelf denk ik dat het mogelijk een kermismedaille is geweest?
Bijlagen
11.jpg
12.jpg
12.jpg (30.25 KiB) 1913 keer bekeken

maartenm

Re: Onbekende Medaille

Berichtdoor maartenm » 29 Jul 2017, 12:22

Ik zal niet nog een nieuw onderwerp aanmaken, maar weet iemand wat deze vliegtuigmaker op zijn lapel heeft?
Bijlagen
001.jpg

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Jul 2017, 15:24

maartenm schreef:Ik zal niet nog een nieuw onderwerp aanmaken, maar weet iemand wat deze vliegtuigmaker op zijn lapel heeft?

Lijkt me een Margrietspeldje; sinds de Tweede wereldoorlog toegekend, gedragen ter herinnering aan hen die als slachtoffer van het schrikbewind in Nederland en Nederlands-Indie zijn gevallen. Tegenwoordig toegekend aan militairen die zijn ingedeeld geweest bij 11 mortiercompagnie Luchtmobiele Brigade.
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Jul 2017, 15:24

maartenm schreef:Deze foto komt uit de familie en is zo omstreeks 1920 genomen.

Veel informatie heb ik er niet over, maar zelf denk ik dat het mogelijk een kermismedaille is geweest?

Zo met zijn handen ervoor is identificatie haast niet te doen...

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Jul 2017, 15:40

maartenm schreef:Veel informatie heb ik er niet over, maar zelf denk ik dat het mogelijk een kermismedaille is geweest?
Op de foto zien we diverse mensen in een gelijksoortig uniform, het gezelschap lijkt me een schutterij. Niet direct mijn expertise, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken. De drager van de medaille zou dan de winnaar van een wedstrijd ("koning") kunnen zijn. Ook zie je dergelijke draagtegens wel bij bestuursleden, maar deze heer lijkt me daarvoor aan de jonge kant en hij is bovendien niet in uniform.

Als je weet waar de foto is genomen, zou je 'ns kunnen kijken of er bij bijvoorbeeld het streekarchief aldaar of bij de plaatselijke historische kring iets over de schutterijen in die plaats/streek is te vinden. Het helpt als je weet wie de afgebeelde persoon is, dan is misschien ook te achterhalen of hij iets heeft gewonnen of bestuuslid was. Zo kom je dan mogelijk bij de betekenis van die medaille.

(Even later:) het zou bijvoorbeeld een voorloper van de "Nobele orde van de papegay" kunnen zijn, zie o.a. deze link (even naar onderen scrollen voor de afbeelding van het kruis aan het lint), zie verder ook hier. Die "orde" bestaat pas sinds 1975 maar mogelijk zijn er voorlopers?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

maartenm

Berichtdoor maartenm » 29 Jul 2017, 15:54

Iron Mike schreef:Lijkt me een Margrietspeldje; sinds de Tweede wereldoorlog toegekend, gedragen ter herinnering aan hen die als slachtoffer van het schrikbewind in Nederland en Nederlands-Indie zijn gevallen. Tegenwoordig toegekend aan militairen die zijn ingedeeld geweest bij 11 mortiercompagnie Luchtmobiele Brigade.

Deze foto komt uit 1939 en deze man was werkzaam op Soesterberg. Denk dat het niet dit speldje kan zijn.

Spraakverwarring schreef:Op de foto zien we diverse mensen in een gelijksoortig uniform, het gezelschap lijkt me een schutterij. Niet direct mijn expertise, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken. De drager van de medaille zou dan de winnaar van een wedstrijd ("koning") kunnen zijn. Ook zie je dergelijke draagtegens wel bij bestuursleden, maar deze heer lijkt me daarvoor aan de jonge kant en hij is bovendien niet in uniform.

Als je weet waar de foto is genomen, zou je 'ns kunnen kijken of er bij bijvoorbeeld het streekarchief aldaar of bij de plaatselijke historische kring iets over de schutterijen in die plaats/streek is te vinden. Het helpt als je weet wie de afgebeelde persoon is, dan is misschien ook te achterhalen of hij iets heeft gewonnen of bestuuslid was. Zo kom je dan mogelijk bij de betekenis van die medaille.

Er staat waarschijnlijk familie op, maar ik weet niet precies wie. Ik dacht zelf dat dit militairen in gala-uniform waren, maar de schutterij zou ook prima kunnen. Ik vond de medaille zelf een beetje op een orde van Oranje Nassau lijken, maar zover ik weet is er maar 1 ridder van ON in de familie, en dat is zeker niet deze persoon. Het lint is volgens mij rood-wit-blauw en er zijn inderdaad weinig details te herkennen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Jul 2017, 16:19

maartenm schreef:Er staat waarschijnlijk familie op, maar ik weet niet precies wie. Ik dacht zelf dat dit militairen in gala-uniform waren, maar de schutterij zou ook prima kunnen. Ik vond de medaille zelf een beetje op een orde van Oranje Nassau lijken, maar zover ik weet is er maar 1 ridder van ON in de familie, en dat is zeker niet deze persoon. Het lint is volgens mij rood-wit-blauw en er zijn inderdaad weinig details te herkennen.
De Orde van Oranje-Nassau is het in ieder geval zeer zeker niet. Een commandeurskruis wordt aan de hals gedragen en de rang van commandeur in die orde is een zeer hoge onderscheiding die, ook in die tijd, alleen aan zeer hooggeplaatste personen werd toegekend na een lange maatschappelijke carriere. Deze heer is daar duidelijk veel te jong voor. Daarnaast is het lint van de Orde van Oranje-Nassau zeker niet zo groot en breed dat het versiersel op de buik komt te hangen en heeft bovendien een andere opbouw/kleurstelling.
De uniformen van de Nederlandse Krijgsmacht in die tijd zagen er anders uit, dit moet m.i. een schutterij zijn.

Er is in Steyl (bij Venlo) een heus Limburgs Schutterijmuseum, zie de website http://schutterijmuseum.nl
Wellicht loont het de moeite de foto daar 'ns voor te leggen voor identificatie.

moos

Berichtdoor moos » 30 Jul 2017, 06:54

Lijkt me een Margrietspeldje; sinds de Tweede wereldoorlog toegekend, gedragen ter herinnering aan hen die als slachtoffer van het schrikbewind in Nederland en Nederlands-Indie zijn gevallen. Tegenwoordig toegekend aan militairen die zijn ingedeeld geweest bij 11 mortiercompagnie Luchtmobiele Brigade.

Hier op in gaan wordt een hi-jack van
het topic, maar het gestelde is niet juist.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Jul 2017, 13:21

maartenm schreef:
Iron Mike schreef:Lijkt me een Margrietspeldje; sinds de Tweede wereldoorlog toegekend, gedragen ter herinnering aan hen die als slachtoffer van het schrikbewind in Nederland en Nederlands-Indie zijn gevallen. Tegenwoordig toegekend aan militairen die zijn ingedeeld geweest bij 11 mortiercompagnie Luchtmobiele Brigade.

Deze foto komt uit 1939 en deze man was werkzaam op Soesterberg. Denk dat het niet dit speldje kan zijn.

Spraakverwarring schreef:Op de foto zien we diverse mensen in een gelijksoortig uniform, het gezelschap lijkt me een schutterij. Niet direct mijn expertise, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken. De drager van de medaille zou dan de winnaar van een wedstrijd ("koning") kunnen zijn. Ook zie je dergelijke draagtegens wel bij bestuursleden, maar deze heer lijkt me daarvoor aan de jonge kant en hij is bovendien niet in uniform.

Er staat waarschijnlijk familie op, maar ik weet niet precies wie. Ik dacht zelf dat dit militairen in gala-uniform waren, maar de schutterij zou ook prima kunnen. Ik vond de medaille zelf een beetje op een orde van Oranje Nassau lijken, maar zover ik weet is er maar 1 ridder van ON in de familie, en dat is zeker niet deze persoon. Het lint is volgens mij rood-wit-blauw en er zijn inderdaad weinig details te herkennen.

1939? Voor/tijdens WO2 was het ook een donatiespeld die men zelf aan kon schaffen. Daarnaast zie ik dat het specifiek voor de Marine een manier was om de verbondenheid met de koopvaardij aan te geven; prinses Margriet was/is beschermvrouwe van de koopvaardij. Dat laatste klinkt in deze dus het meest plausibel.
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 30 Jul 2017, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Jul 2017, 13:22

moos schreef:

Hier op in gaan wordt een hi-jack van
het topic, maar het gestelde is niet juist.

Wat is er niet juist aan?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Jul 2017, 16:18

De margrietspeld zoals die bij de krijgsmacht wordt gedragen, kent - afhankelijk van het krijgsmachtdeel - een verschillende oorsprong:

Bij de Koninklijke Marine is deze terug te voeren op het "Prinses Margrietfonds" zoals dat eind 1942 is opgericht. Dit fonds strekte tot steun aan families van bij vijandelijke acties omgekomen koopvaardijpersoneel. Bij de KM, en ook bij de koopvaardij, zie je het speldje vaak in combinatie met een anker. Het speldje kon men vroeger kopen in bv de scheepswinkel waarna een gedeelte van de opbrengst naar dit fonds ging. (N.b: dit "Prinses Margrietfonds" moet men niet verwarren met het huidige fonds onder die naam bij het Nederlandse Rode Kruis). Bij de koopvaardij is op enig moment het gebruik ontstaan dat men het speldje alleen op het uniform mocht dragen bij een bepaald aantal jaren vaartijd. Personeel van de KM droeg de speld als teken van verbondenheid met de koopvaardij. Zeker de eerste decennia na WOII werd het speldje nog veel gedragen maar naar mijn idee is deze traditie bij zowel de KM als de koopvaardij inmiddels grotendeels in onbruik geraakt.

Bij de KL is de traditie terug te voeren op de "knokploeg de margriet", een knokploeg uit het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanuit deze knokploeg werd in september 1944 de 8e compagnie van het Commando Brabant van de Binnenlandse Strijdkrachten opgericht, later werden de tradities overgenomen door 41 Batalajon Stoottroepen. In 1994 werden, na de opheffing van 41 BS, de tradities voortgezet door 11 Mortiercompagnie en bij het opheffen daarvan in 2011 gingen de tradities over naar de C-Cie van 13 Infanteriebataljon Regiment Stoottroepen Prins Bernhard. Ook zij dragen een margrietspeld op het DT, uiteraard zonder anker. In ieder geval gold dat voor de militairen van 11 Mortiercompagnie, ik weet niet zeker of personeel van de C-Cie van 13 Infbat RSPB die speld ook draagt.

Hoe dan ook: beide tradities hebben op de een of andere manier Prinses Margriet als naamgever. Deze prinses werd op 19 januari 1943 in Canada geboren. Als de getoonde foto inderdaad uit 1939 stamt, moet het hier dus om een andere speld gaan.
Andere mogelijkheid is dat de foto na 1939 is genomen, bv 2e helft WOII of later; dan draagt deze onderofficier vliegtuigmaker van de KM de maritieme versie van de margrietspeld.

moos

Berichtdoor moos » 31 Jul 2017, 06:44

Het verhaal van de Margriet speld is juist zowel voor de marine als de KL echter het speldje is anders.
Al jaren staat de margrietspeld (rond wit bloempje) als voorbeeld in het VS, dit is echter de versie die hoort bij het Margrietfonds en wordt NIET meer gedragen. Het Margrietspeldje dat gedragen wordt door de Stoters is een miniatuur versie van het embleem zoals dat op de helm gedragen werd door de KP Margriet, dit is een zilveren speldje voorstellende een Margrietbloem, maar dan met steel en blaadjes. In het nieuwe VS wordt deze fout recht getrokken. De CC van deze compagnie draagt als enige een grote versie (volgens de verhalen nog een originele uit die tijd) op zijn dt.

maartenm

Berichtdoor maartenm » 31 Jul 2017, 09:09

Bedankt voor de reacties.

De foto is echt in 1939 genomen toen hij vliegtuigmaker in Soesterberg was. Deze man is in 1940 naar Engeland gevlucht (exacte route ben ik nog aan het uitzoeken) en heeft daar bij het 322 Dutch Squadron als grondpersoneel gewerkt. Volgens mij droegen Nederlanders in deze dienst Engelse uniformen?

Ik zal het origineel eens opzoeken bij mijn ouders, wellicht dat ik er nog wat meer informatie uit kan halen.

officier

Berichtdoor officier » 31 Jul 2017, 10:23

moos schreef:In het nieuwe VS wordt deze fout recht getrokken.
Moos, is er enig zicht op de releasedatum van het nieuwe VS?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Aug 2017, 06:35

Spraakverwarring schreef:De margrietspeld zoals die bij de krijgsmacht wordt gedragen, kent - afhankelijk van het krijgsmachtdeel - een verschillende oorsprong:

Bij de Koninklijke Marine is deze terug te voeren op het "Prinses Margrietfonds" zoals dat eind 1942 is opgericht. Dit fonds strekte tot steun aan families van bij vijandelijke acties omgekomen koopvaardijpersoneel. Bij de KM, en ook bij de koopvaardij, zie je het speldje vaak in combinatie met een anker. Het speldje kon men vroeger kopen in bv de scheepswinkel waarna een gedeelte van de opbrengst naar dit fonds ging. (N.b: dit "Prinses Margrietfonds" moet men niet verwarren met het huidige fonds onder die naam bij het Nederlandse Rode Kruis). Bij de koopvaardij is op enig moment het gebruik ontstaan dat men het speldje alleen op het uniform mocht dragen bij een bepaald aantal jaren vaartijd. Personeel van de KM droeg de speld als teken van verbondenheid met de koopvaardij. Zeker de eerste decennia na WOII werd het speldje nog veel gedragen maar naar mijn idee is deze traditie bij zowel de KM als de koopvaardij inmiddels grotendeels in onbruik geraakt.

Bij de KL is de traditie terug te voeren op de "knokploeg de margriet", een knokploeg uit het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanuit deze knokploeg werd in september 1944 de 8e compagnie van het Commando Brabant van de Binnenlandse Strijdkrachten opgericht, later werden de tradities overgenomen door 41 Batalajon Stoottroepen. In 1994 werden, na de opheffing van 41 BS, de tradities voortgezet door 11 Mortiercompagnie en bij het opheffen daarvan in 2011 gingen de tradities over naar de C-Cie van 13 Infanteriebataljon Regiment Stoottroepen Prins Bernhard. Ook zij dragen een margrietspeld op het DT, uiteraard zonder anker. In ieder geval gold dat voor de militairen van 11 Mortiercompagnie, ik weet niet zeker of personeel van de C-Cie van 13 Infbat RSPB die speld ook draagt.

Hoe dan ook: beide tradities hebben op de een of andere manier Prinses Margriet als naamgever. Deze prinses werd op 19 januari 1943 in Canada geboren. Als de getoonde foto inderdaad uit 1939 stamt, moet het hier dus om een andere speld gaan.
Andere mogelijkheid is dat de foto na 1939 is genomen, bv 2e helft WOII of later; dan draagt deze onderofficier vliegtuigmaker van de KM de maritieme versie van de margrietspeld.

Voor de volledigheid, Prinses Margriet werd gedoopt op 29-06-1943 in Canada en één van haar peters was de Nederlandse Koopvaardij, zij werd vervolgens beschermvrouwe van de koopvaardij en de margriet werd toegevoegd aan het algemene petembleem der NL koopvaardij; daarnaast hadden veel rederijen/scheepvaartmaatschappijen hun eigen petembleem. Voor meer info zie: http://nederlandsemilitaria.com/viewtop ... 130&t=3280 en http://nederlandsemilitaria.com/viewtop ... 130&t=3471 https://www.koninklijkhuis.nl/documente ... dse-vetera en http://nederlandsemilitaria.com/viewtop ... 130&t=3286

Tenslotte nog de vraag, hoe het kan dat het Prinses Margrietfonds eind 1942 werd opgericht, terwijl de naamgeefster op 19-01-43 werd geboren?
- sic Gloria transit Mundi -

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Aug 2017, 06:42

Spraakverwarring schreef:
maartenm schreef:Veel informatie heb ik er niet over, maar zelf denk ik dat het mogelijk een kermismedaille is geweest?
Op de foto zien we diverse mensen in een gelijksoortig uniform, het gezelschap lijkt me een schutterij. Niet direct mijn expertise, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken. De drager van de medaille zou dan de winnaar van een wedstrijd ("koning") kunnen zijn. Ook zie je dergelijke draagtegens wel bij bestuursleden, maar deze heer lijkt me daarvoor aan de jonge kant en hij is bovendien niet in uniform.

(Even later:) het zou bijvoorbeeld een voorloper van de "Nobele orde van de papegay" kunnen zijn, zie o.a. deze link (even naar onderen scrollen voor de afbeelding van het kruis aan het lint), zie verder ook hier. Die "orde" bestaat pas sinds 1975 maar mogelijk zijn er voorlopers?

Ik houd het er ook op dat we hier geüniformeerde leden van een schutterij zien, met in hun midden de "koning en koningin", het lijkt erop of zij een soort tiara met een ster draagt. In een kleine gemeente was het koningschap een grote gebeurtenis, dus het is goed denkbaar dat de overige in civiel geklede personen, familieleden zijn die voor de gelegenheid mee op de foto gingen. Onderscheidingstekens die aan een lang lint midden voor de borst werden/worden gedragen zijn doorgaans insignes die een bepaalde waardigheid uitdrukken (denk hierbij ook aan de senaatsinsignes van studentenverenigingen, voorzitterstekens en dergelijke).
- sic Gloria transit Mundi -

moos

Berichtdoor moos » 01 Aug 2017, 08:41

officier schreef:
moos schreef:In het nieuwe VS wordt deze fout recht getrokken.
Moos, is er enig zicht op de releasedatum van het nieuwe VS?

We hopen het dit jaar nog rond te krijgen, het schrijven is klaar, nog wat foto's die genomen moeten worden en wat mensen die er op mogen schieten en dan gaat hij het land in.

officier

Berichtdoor officier » 01 Aug 2017, 09:05

moos schreef:
officier schreef:Moos, is er enig zicht op de releasedatum van het nieuwe VS?
We hopen het dit jaar nog rond te krijgen, het schrijven is klaar, nog wat foto's die genomen moeten worden en wat mensen die er op mogen schieten en dan gaat hij het land in.
Dank!
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Aug 2017, 22:47

Ed van Engeland schreef:Tenslotte nog de vraag, hoe het kan dat het Prinses Margrietfonds eind 1942 werd opgericht, terwijl de naamgeefster op 19-01-43 werd geboren?
Goede vraag! Ik heb mij hetzelfde afgevraagd. Mijn theorie is dat het fonds eind '42 is opgericht en na de geboorte van de prinses in januari '43 de naam heeft gekregen. Zoek ik bij gelegenheid nog 'ns uit.

moos

Berichtdoor moos » 02 Aug 2017, 06:44

De „Stichting voor Oorlogsslachtoffers der Nederlandsche Handelsvloot en hun nagelaten betrekkingen" werd op 15 september 1941 te Londen opgericht door Nederlands particulier initiatief en met particuliere fondsen. Doel was het bieden van persoonlijke hulp aan zeevarenden die het slachtoffer waren van oorlogshandelingen en aan de gezinnen van invaliden of omgekomen zeelieden. Hare Koninklijke Hoogheid toen Prinses Juliana aanvaardde het Beschermvrouwschap van de Stichting. Na de geboorte van H.K.H. Prinses Margriet op 19 januari 1943 te Ottawa/Canada, kreeg de. Stichting koninklijke toestemming voor het voeren van de naam ,,Stichting Prinses Margriet Fonds"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 02 Aug 2017, 16:18

Ha! Dank voor de aanvulling, Moos!

Terug naar “Identificatie”