Wat dragen de beide majoors?

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
Longfiller

Wat dragen de beide majoors?

Berichtdoor Longfiller » 15 Jun 2016, 23:43

Erg gaaf trooping the colours en in CT maar de beide majoors. Hebben medailles borststerren en halskruizen die ik niet ken en me afvraag of die dan op een normaal DT wel mogen of nu 'omdat' in buitenland dus wie ziet het, erop geprikt zitten. Let wel gaat om interesse. De persoon erachter interesseert me niks alsook niet of iemand een standje verdiend

Maar de linker luchtmacht majoor heeft twee medailles na de vierdaagse van Nijmegen een borstkruis en een hals medaille. En de Majoor van de landmacht heeft een soort schildje dat lijkt op een Amerikaans politie schild en draagt een ex LMB achtig iets maar dat hoort volgens mij niet op een CT

image.jpeg

Roel
Moderator

Re: Wat dragen de beide majoors?

Berichtdoor Roel » 16 Jun 2016, 13:03

De Majoor KLU draagt meerdere legitieme buitenlandse orden en Ridderorden. Waarschijnlijk verworven als Adjudant of ordonnansofficier van het Militaire Huis van HM of ZM de Koning(in). Ik zie Duitsland, Noorwegen en Luxemburg. De Halsorde is waarschijnlijk uit een Golfstaat. Het Borstkruis van de Majoor KL is een Orde uit Zuid Amerika. De naam ontschiet me maar probeer ik op te sporen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 16 Jun 2016, 15:43

De heren dragen allemaal keurige onderscheidingen die zowel op het DT als het CT mogen en kunnen.
Ik zie zo snel geen rare zaken tussen zitten.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 16 Jun 2016, 21:36

Dank voor de info. Ik ging er vanuit dat het vast wel ok is maar wat. En sommige ook buitenlandse orden zullen misschien best ok daar zijn. Maar zijn toch niet per definitie ook in Nederland geoorloofd? Vandaar dat ik me afvroeg wat het is en verder kan het me geen meter boeien of iemand iets mag. Maar vind het makkelijk om voor in het buitenland gewoon dingen te dragen die hier niet 1-2-3 misschien zouden kunnen. Ik hoor wel eens mensen die in het buitenland ineens gezien worden met avondvierdaagse medailles enz. Waar ik deze heren absoluut niet van betigten wil overigens. Ik vind de sterren hals schilden etc echter wel een beetje over the top en vraag me het daarom af

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 17 Jun 2016, 09:06

Nogmaals; Het zijn onderscheidingen uitgegeven door landen waarmee Nederland diplomatieke banden heeft. Ze zijn uitgegeven tijdens staatsbezoeken waarbij deze heren zijn ingezet. Om een buitenlandse onderscheiding op een uniform te mogen dragen moet een verzoek worden gericht aan de Sectie Onderscheidingen. Vier keer per jaar wordt middels een Ministerieel besluit toestemming gegeven door de Minister tot het dragen van deze onderscheidingen.

Borstkruizen, Halskruizen etc. zijn onderdelen van Ridderorden. Tijdens staatsbezoeken komt het vaak voor dat een land een onderscheiding op een hoger klasse verleent dan dat iemand met een gelijke rang in eigen land zou kunnen krijgen.
Lid van SRO en OMSA

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 17 Jun 2016, 11:51

thnx ik vind het, misschien calvinistisch, wel potsierlijk, maar wat mag mag en misschien ook gewoon vaker in nederland.

Adam_74

Berichtdoor Adam_74 » 17 Jun 2016, 12:33

De eerste post moet je ergens een keer doen. Het borstembleem zoals gedragen door de Majoor KL is vrijwel zeker behorend bij een US opleiding op het gebied van 'law enforcement'. Of er toestemming is om dit zo te dragen is mij niet bekend.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 17 Jun 2016, 12:42

Ik denk dat ik ook maar eens een rekest ga doen voor mijn zweefvlieg brevet. Man man man wat een armoede om gaaf over te komen.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 17 Jun 2016, 18:51

Iets meer respect mag wel longfiller. Het zijn geen carnavals onderscheidingen of blik behaald met wandelen en bieren.
Dat je dit tenue in combinatie met de onderscheidingen niet zo vaak ziet wil niet zeggen dat het potsierlijk is. Ik vind het in ieder geval meer stijl hebben dan een campingsmoking.

Gruessen
Herman

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 17 Jun 2016, 20:52

Dat wel. Maar gewoon je werk doen en in bepaald kringen medailles onderling aan elkaar uitdelen vind, ik niet van respect getuigen, maar een leuke bijkomstigheid. Dus respect voor hun werk wel. Maar niet 'omdat' je een diplomaat bent. Hoe hoger de rang, hoe makkelijker je wat 'krijgt'. Ik vind veel medailles; dank u voor uw aanwezigheid. En als je sommige officieren, uit de koude oorlog, ziet met 14 of meer medailles allemaal mooi maar geen enkele ..... En een jongen die zijn benen kwijt is krijgt er twee en een kruis.....

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Jun 2016, 09:32

Longfiller schreef:Dat wel. Maar gewoon je werk doen en in bepaald kringen medailles onderling aan elkaar uitdelen vind, ik niet van respect getuigen, maar een leuke bijkomstigheid. Dus respect voor hun werk wel. Maar niet 'omdat' je een diplomaat bent. Hoe hoger de rang, hoe makkelijker je wat 'krijgt'. Ik vind veel medailles; dank u voor uw aanwezigheid. En als je sommige officieren, uit de koude oorlog, ziet met 14 of meer medailles allemaal mooi maar geen enkele ..... En een jongen die zijn benen kwijt is krijgt er twee en een kruis.....

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Aan de ene kant "boeit het je niet" en aan de andere kant blijf je bezig over dat je "het niet eerlijk" vindt. Deze lui waren nu eenmaal op de "juiste" plek op het juiste tijdstip. Dat daar onderscheidingen aan vast hangen is vastgelegd. Wanneer men er dan voor kiest deze te dragenis dat hun goedrecht. En iemand "waarderen" aan de hand van het AANTAL onderscheidingen? Die tijd is allang voorbij.
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Jun 2016, 10:03

Longfiller schreef:thnx ik vind het, misschien calvinistisch, wel potsierlijk, maar wat mag mag en misschien ook gewoon vaker in nederland.
"Potsierlijk", toe maar. Was u niet die ex-dienstplichtig wachtmeester der huzaren die met louter wandelmedailles op een blauwe blazer naar herdenkingen wilde (toch?)? Of bent u inmiddels tot andere inzichten gekomen?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 18 Jun 2016, 10:40

Ja en wat ik potsierlijk vind mag ik toch vinden of niet? Ik vind die losse sterren echt niet mooi. Maar dat is mijn menig. Uw menig waardeer ik ook. Uw denigrerende toon echter niet! En verder vraag ik wat die extra dingen zijn omdat ik ze wel bijzonder vind. En omdat ik me afvraag wat de KL majoor rechtsboven draagt. En oa omdat er nog al wat tenue dingen bij anderen niet kloppen ook. Verder is het natuurlijk onwijs leuk als je iets krijgt voor je werk maar om voor bepaalde 'ik was er en deed gewoon mijn werk' nu meteen respect te hebben vind ik niet een twee drie nodig. Ik heb ook respect voor een buschauffeur die 35 jaar rijdt en zijn werk goed doet. Dat je in diplomatieke kringen derhalve leuke dingen kunt ontvangen is mooi meegenomen maar verdient nu niet, en dat is mijn mening, een (diep) respect. En over de rest vind ik idd dat als een eenheid iets verdient de eenheid dat heeft gedaan en dat dan een generaal de bijpassende medaille krijgt tja. Maar ieder mag zijn menig geven en meer. Gelukkig maar. Maar waarom vallen over waarom ik die schilden potsierlijk vind. Ik vind medailles groot opgemaakt gewoon veel mooier. Zeker omdat ons draagbesluit wat kariger is dan in andere landen. En daarom valt het mij op en vroeg ik me af wat ze zijn. Ok?

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 18 Jun 2016, 10:45

En spraakverwarring ik bedoel dus niet de uitzendings medailles maar ik was mee naar ... Of aanwezig bij ... En nog steeds mooi maar mee gaan op een dienstreis en daar in een ver buitenland een medaille voor krijgen is niet meer dan leuk vind ik. No hard feelings

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Jun 2016, 13:29

Van Dale schreef:pot·sier·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord): dwaas, lachwekkend
Natuurlijk mag u vinden wat u wilt en dat mag u hier ook opschrijven. Maar als u hier op de persoon gespeelde kwalificaties gebruikt voor personen die diverse mensen hier op het forum persoonlijk kennen, dan is het denk ik niet heel raar als daar reactie op komt. Wat mij betreft discussie gesloten.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

skygulik

Berichtdoor skygulik » 18 Jun 2016, 18:43

Spraakverwarring: +1

laten we netjes met elkaar omgaan en het over medaille etc hebben en geen modder gooien.
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 18 Jun 2016, 20:47

Heren, discussiëren is helemaal niets mis mee, dit mag best op het scherp van de snede gebeuren. Maar we houden het netjes, zonder op de persoon te spelen. Dank u!
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Identificatie”