waar is dit lintje van?

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
vossie

waar is dit lintje van?

Berichtdoor vossie » 28 Mar 2015, 18:36

Beste forummers,

Excuses dat ik hier zo maar kom binnen wandelen zonder mij voor te stellen maar ik ben mij aan het verdiepen in het leven van een persoon die op een schilderij staat.
De persoon heeft een lintje (van een medaille neem ik aan) en ik weet niet waar het van is. Jullie hebben verstand van deze zaken en hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Het gaat om een nederlandse meneer die leefde van 1858 tot 1938 hij was actief in de kunst. Verder heb ik iets gevonden dat hij ridder van de kroon van Belgie was, en ook iets met st Michael en iets met Beieren. Ik heb daar op gegoogeld maar niets gevonden.
Hopelijk kunnen jullie op de afbeelding zien wat het is en mij zo verder helpen.

Afbeelding

Spraakverwarring

Re: waar is dit lintje van?

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Mar 2015, 07:35

Welkom op dit forum!

Met "ridder van de kroon van België" zal ridder in de Kroonorde zijn bedoeld. Die heeft een paars lint, zie o.a. deze link voor voorbeelden. Het rechter gedeelte van het getoonde lint lijkt inderdaad paars.

Met "iets met st Michael" en "iets met Beieren" kun je verschillende kanten op. Er zijn verschillende ridderordes die St Michael in de naam hebben, bijvoorbeeld de Britse Order of St. Michael and St. George (zie hier), de Portugese Ordem de São Miguel da Ala (voorbeelden hier) en de Orden vom Heiligen Michael van het Koninkrijk Beieren (zie hier voor meer info). Het getoonde lint is oranje met een blauwe streep en lijkt niet op de kleuren van één van de genoemde Michael-ordes.

Misschien helpt het als u de naam van betrokken persoon en volledige afbeelding eens post?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

vossie

Berichtdoor vossie » 29 Mar 2015, 09:56

Beste Spraakverwarring,

Bedankt voor uw antwoord. De voorbeelden die u noemt heb ik bekeken. Het lintje op het schilderij ziet er naar mijn idee wel echt rood uit maar er kan natuurlijk sprake zijn van artistieke interpretatie van kleur. Het schilderij is ook niet helemaal schoon, dat kan ook van invloed zijn op de kleur.

Ter verduidelijking hierbij de complete afbeelding plus de overlijdensadvertentie. Hopelijk geeft dat nog aanknopingspunten.

Afbeelding

Afbeelding

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Mar 2015, 10:49

Het lint zal een combinatielint zijn van twee verschillende onderscheidingen. Aan de rechterkant het ponceaurood (bijna paars) van de Belgische kroonorde. De linkerkant is oranje of rood met een dunne blauwe streep. Het lint van de Beierse Michaelsorde is: een dunne rode baan, een brede blauwe streep en dan weer een dunne rode baan. Goed mogelijk dat de schilder zich enige vrijheid heeft veroorloofd door de blauwe streep smaller te maken en het rood meer oranje, maar de kleurafwijking kan natuurlijk ook aan de foto, evt vuil op het schilderij, de tand des tijds of mijn eigen monitor liggen :)
Overigens, als men "A.F. Reicher" (incl. aanhalingstekens) invult op het zoekveld van http://www.delpher.nl/ (database kranten van de Koninklijke Bibliotheek) vind men een veelheid aan informatie en verder staat Reicher in de database van de RKD (zie hier).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 29 Mar 2015, 10:58

Op basis van de informatie in de overlijdensadvertentie en de informatie van Spraakverwarring, lijkt het mij hier te gaan om een zogenaamd combinatie-knoopsgatversiersel. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Knoopsgatversiering)

Rechts (heraldisch) het lint van de Orde van St Michaël van Beieren, links het lint van de Orde van de Kroon van België.
Dit past ook bij de in Nederland voorgeschreven draagvolgorde van deze onderscheidingen. (Alfabetisch volgens de Franse taal: resp. Bavière en Belgique.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

vossie

Berichtdoor vossie » 29 Mar 2015, 13:28

Beste Spraakverwarring en Rene,

Heel erg bedankt voor de informatie, ik ben er blij mee!
De delpher site kende ik niet, ben ik ook heel blij mee!

Nog een fijne zondag.
groet Vossie

Terug naar “Identificatie”