Vliegerkruis 1941 echt of namaak?

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
peter1234

Vliegerkruis 1941 echt of namaak?

Berichtdoor peter1234 » 09 Mar 2015, 20:18

Hallo,

Ben sinds kort in het bezit gekomen van een Vliegerkruis, militair opgemaakt.

Ben voornemens deze te verkopen, maar omdat er zoveel namaak-varianten van in omloop zijn, leek mij de mening van wat experts wel welkom voordat ik deze te koop zet.

Ik heb inmiddels een reactie gehad van iemand anders die er verstand van zou hebben, maar ik ben het niet helemaal eens met 2 van de 3 argumenten die hij noemde.

Wat is jullie mening over dit exemplaar?
Wat is jullie mening over de argumenten die ik kreeg waarom het om een replica zou gaan?

Alvast hartelijk dank!

Er volgen nog enkele posts met de overige fotos. ( max 3 per bericht )

Dit waren de 3 argumenten dat het een kopie zou betreffen:

1. Het eerste waar ik het al aan zie is dat de knop(waar de ring doorheen zit) niet precies in het midden zit.
2. Daarnaast is het materiaal rond de stempel " sterling" ingedeukt, wat bij de echte niet het geval is.
3. En dan punt drie, deze is opgemaakt, er is niemand die enkel zijn vliegerkruis opmaakt, want je kunt het vliegerkruis niet verdienen zonder een missie te doen, er zal dus altijd een oorlogsherinneringskruis, of een ereteken orde en vrede of iets dergelijks bij moeten zijn!!

Dit zijn mijn tegenargumenten daar weer op... ( ik ben geen expert, maar dit is wat er in mijn opkwam )

1. De breedte van het bovenste rand van het kruis is 19 millimeter, de knop zit exact met zijn hart op 9,5 millimeter, dus exact in het midden.
Wat een schuin-genomen foto laat zien is dus bedrog.

2. Het indeuken rondom de persing STERLING. Het klopt dat het metaal rondom de persing sterling wat verbogen lijkt. Of dit iets zegt over de originaliteit weet ik niet, zover rijkt mijn kennis hierover niet, dit punt kan ik dus aannemen als hun expert dat zegt.

3. Er bestaat volgens hun geen mogelijkheid dat het kruis losgehaald is van een spange?
En waarom laat nota bene defensie een (exact zo) militair opgemaakt Vliegerskruis zien op de voorlichtingssite van defensie? Link: http://www.defensie.nl/onderwerpen/onde ... iegerkruis

En tevens nog een (exact zoals de mijne) opgemaakt militair exemplaar gevonden op een betrouwbare website met wereldwijde kennis (wehrmacht-awards )

Ik ben dus nog niet overtuigd dat het hier om een kopie gaat.
Als ze iets zinnigs kunnen zeggen over de kwaliteit van de persing, of de grofheid van de albatros op dit exemplaar, zou dat voor mij meer waard zijn.
Bijlagen
IMG_5281.JPG
IMG_5280.JPG
IMG_5278.JPG
Laatst gewijzigd door peter1234 op 09 Mar 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

peter1234

Re: Vliegerkruis 1941 echt of namaak?

Berichtdoor peter1234 » 09 Mar 2015, 20:20

Fotos 4, 5 en 6
Bijlagen
IMG_5284.JPG
IMG_5283.JPG
IMG_5282.JPG

peter1234

Berichtdoor peter1234 » 09 Mar 2015, 20:21

Foto 7, 8 en 9
Bijlagen
IMG_5288.JPG
IMG_5287.JPG
IMG_5286.JPG

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 09 Mar 2015, 21:57

Dit is een vrij slechte kopie. De argumenten van de expert zijn steekhoudend. Vergelijk het anders met andere voorbeeld exemplaren op dit forum- als je zoekt zal je zien dat er verschillende topics aan gewijd zijn

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

peter1234

Berichtdoor peter1234 » 09 Mar 2015, 23:05

bedankt voor je korte maar duidelijke reactie jan,

en mijn tegenargumenten dan? zit daar nog iets van waarheid in?

Kunt u misschien iets zeggen over de kwaliteit van de persing / afbeelding en de vogel?

Meer argumenten zouden zeer welkom zijn!

Overigens: Ik heb jouw topic even bekeken met jouw vliegerskruizen; viewtopic.php?t=681

Je zegt dat de argumenten steek houden, maar in je voorbeeld laat je ook een extra "Mooie (latere) verzamelaars naslag, militair opgemaakt: " zien? Of is die dan net zo fout opgemaakt als bovenstaande?

Herman V

Berichtdoor Herman V » 10 Mar 2015, 21:28

Hallo Peter,

De door jou geplaatste foto's laten een zeer slechte, en in verzamelaarsland bekende kopie zien.

De argumenten van de expert zijn valide en 100 % juist.

Tevens is van het getoonde exemplaar de vogel zeer grof, is zijn verendek niet gelijk en zijn de kruisarmen grof en oneven. Een bekende naslag die ik al vele keren gezien heb.

Jouw tegenargumenten 1 en 3 zijn niet steekhoudend. Je tegenargument 2 is onzin. Iemand die het Vliegerkruis goed kent weet dat alleen, ik herhaal ALLEEN de kopien een zichtbare deuk hebben bij het woord sterling.

Maar goed, als jij overtuigd bent dat dit kruis origineel is, moet je gewoon tot aankoop overgaan. Ik hoop dat je niet teveel betaald. Ik heb voor dit exemplaar max 20 euro over en dan ben ik ruimhartig.

Succes en wijsheid.
Herman

peter1234

Berichtdoor peter1234 » 10 Mar 2015, 22:23

Hartelijk dank voor uw reactie met verdere informatie. Hier kan ik wat mee.

Tevens is van het getoonde exemplaar de vogel zeer grof, is zijn verendek niet gelijk en zijn de kruisarmen grof en oneven. Een bekende naslag die ik al vele keren gezien heb.

Jouw tegenargumenten 1 en 3 zijn niet steekhoudend. Je tegenargument 2 is onzin. Iemand die het Vliegerkruis goed kent weet dat alleen, ik herhaal ALLEEN de kopien een zichtbare deuk hebben bij het woord sterling.

mijn tegenargument 1 is een feit opgemeten met een meetlat, dus om die direct niet steekhoudend te noemen, laat een beetje blijken alsof je dat argument niet gelezen hebt.

ik heb geen tegenargument 2 gegeven, ik bevestigde alleen dat hij inderdaad ingedeukt is.

jammer dat je niet even ingaat op tegenargument 3, ik ben wel benieuwd hoe dat precies werkt met militair opmaken, en waarom defensie.nl dan zo fout voorlichting geeft.
tevens raar dat er dan meerdere exemplaren in omloop zijn die zo opgemaakt zijn. zou wel dom zijn zo een replica te maken.

Maar goed, als jij overtuigd bent dat dit kruis origineel is, moet je gewoon tot aankoop overgaan. Ik hoop dat je niet teveel betaald. Ik heb voor dit exemplaar max 20 euro over en dan ben ik ruimhartig.

Succes en wijsheid.
Herman

Ik ben niet overtuigd dat dit kruis origineel is, ik was alleen opzoek naar duidelijke onderbouwing, ik ben nu zelfs overtuigd dat het om een kopie gaat, vandaar ook dit bericht hier op het forum. Wat een aanvallende houding hier op het forum tegenover iemand die om informatie vraagt aan verzamelaars en hobbyisten, niet zo vreemd dat het zo rustig is op dit forum.

Evengoed bedankt voor de informatie, al verwoord je sommige zinnen wat bot.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Mar 2015, 10:04

Het lijkt me dat deze afbeelding op de website van Defensie slechts als voorbeeld dient (foto aldaar is trouwens wel van slechte kwaliteit). Tijdens de meest recente uitreiking van het vliegerkruis in 2002 zat er namelijk geen militair opgemaakt lint aan (zie de foto's in dit topic).
Verder lijkt me de stelling dat je een militair opgemaakt vliegerkruis eigenlijk altijd alleen tegenkomt in een spange in combinatie met andere missie-gerelateerde medailles wel steekhoudend.
Overigens staat er ook nog iets over militair opgemaakte repro-vliegerkruisen in dit topic.

peter1234 schreef:Ik ben niet overtuigd dat dit kruis origineel is, ik was alleen opzoek naar duidelijke onderbouwing, ik ben nu zelfs overtuigd dat het om een kopie gaat, vandaar ook dit bericht hier op het forum.
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe u, ondanks het afwijzen van hier en elders aangedragen argumenten, toch tot dezelfde conclusie komt?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

peter1234

Berichtdoor peter1234 » 11 Mar 2015, 12:03

Bedankt voor de aanvullende topics,

Ik heb alleen het argument over het niet in het midden zitten van de knop afgewezen,

de andere aangedragen argumenten probeerde ik alleen kritisch te bekijken en nader toegelicht te krijgen,

Als alle experts hier het er over eens zijn, lijkt het hele verhaal me wel duidelijk toch?

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 11 Mar 2015, 21:42

Peter,

De opmaak zegt niet zoveel, ook een originele onderscheiding kan later door wie dan ook en om wat voor reden dan ook, militair of hangend aan een lint, opgemaakt worden. Wel vind ik een vreemde opmaak (zoals deze) per definitie 'verdacht' en zou ik uitsluitsel willen krijgen over de originaliteit.

In dit specifieke geval (als je vergelijkt met de fotos van andere threads) zijn het de vorm van het vogeltje en de vervorming bij het woord 'sterling' die voor mij de kous af doen. Nadere bestudering (met een loup) zouden nog meer aanwijzigingen kunnen geven. Het is jammer dat er zo veel gerommeld is met het Vliegerkruis, je zou een paar originele in handen moeten hebben gehad om een fake te kunnen herkennen.

Er zijn vrij veel replica's in omloop , ook die van de foto hierboven. Het is ook pas met de komst van dit forum en de discussies over Vliegerkruis uit ik meen 2007/2008 dat er meer kennis openbaar is. Hiervoor was er simpelweg geen vergelijkings materiaal op internet te vinden, en konden foute handelaren onwetende en beginnende verzamelaars willens en wetens oplichten. Nu gaat dat een stuk moeilijker.

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Terug naar “Identificatie”