Batons luit-kolonel

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
DDV

Batons luit-kolonel

Berichtdoor DDV » 30 Aug 2014, 16:28

Beste allemaal,

Ik heb de mogelijkheid om een aantal uniformen aan te kopen die toebehoord hebben aan een luitenant-kolonel (?) .
Mijn interesse gebied ligt eigenlijk om een heel ander vlak maar ik vind dit toch wel een erg leuke groep om te laten lopen.
Ik heb alleen weinig verstand van de uniformen en de batons die hierop zitten, dus ik vroeg mij af of op dit forum misschien meer informatie kan krijgen. Misschien dat iemand mij ook een indicatie van de waarde kan geven zodat ik dit mee kan nemen bij de onderhandeling over de prijs?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door DDV op 14 Feb 2015, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Iron Mike

Re: Batons luit-kolonel

Berichtdoor Iron Mike » 30 Aug 2014, 18:18

*brigadegeneraal (geen luitenant-kolonel). Overigens lijkt het me een beetje een allegaartje; zijn rangonderscheidingstekens zijn nieuw (dus later geplaatst) en ik durf te betwijfelen dat deze op het CT (ceremonieel tenue) horen....
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Aug 2014, 18:27

Is inderdaad een BGen der Infanterie. Lijkt me dat de batons op het CT op z'n kop zijn gemonteerd. Als het origineel is, dan moet dit gemakkelijk te achterhalen zijn van wie dit is geweest. Officier Oranje Nassau, Bronzen Leeuw, Bronzen Kruis, Ereteken voor Belangrijke Krijgsbedrijven met gesp, Oorlogsherinneringskruis met 3 gespen, Ereteken voor Orde en Vrede met 4 gespen, Nieuw-Guinea Herinneringskruis, Officierskruis XXV, Huwelijksmedaille 1937, Vaardigheidsmedaille van het NOC*NSF, Vierdaagsekruis 2 deelnames.
Dat lijkt me een unieke combinatie. Als 'ie echt is, tenminste. Op http://www.onderscheidingen.nl kan ik de combinatie OHK.3,OV.4 bijvoorbeeld niet vinden in combinatie met BL,BK in de lijsten met gedecoreerden. Is er een naam van de veronderstelde drager bekend?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

DDV

Berichtdoor DDV » 30 Aug 2014, 19:17

Bedankt voor alle reacties!

De rang van "luitenant-kolonel" werd mij verteld door de verkoper. Dus het is een brigade-generaal begrijp ik van jullie :D
Hier zullen er niet zoveel van zijn dus waarschijnlijk makkelijk te traceren op echtheid (of is dit een foute aanname ?).
De naam is trouwens wel bekend aangezien die in beide hoofddeksels staat, en is "G.H. Snell" of "G.L. Snell" ...(weet niet of het een H of een L is).

Ik ben benieuwd of het inderdaad allemaal origineel is of bij elkaar geraapt.

Ik kijk uit naar jullie verdere oordeel over dit setje.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Aug 2014, 19:27

Heb ook al even verder zitten zoeken. G.L. Snell was als luitenant-kolonel de laatste bataljonscommandant van het 6e bataljon Infanterie in Nederlands Nieuw-Guinea in 1962. Hij heeft het later nog tot brigade-generaal geschopt, in 1967 werd hij commandant van 42 Pantserinfanteriebrigade in Assen. In 1946 kreeg hij het Bronzen Kruis, in 1950 de Bronzen Leeuw. Het zou dus kunnen. De hoed is een typische Nederlandse Nieuw-Guinea hoed van het regiment Oranje Gelderland. Heeft iemand een naam- en ranglijst van rond 1967 en kan Snell even opzoeken?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

DDV

Berichtdoor DDV » 30 Aug 2014, 21:04

Bedankt voor deze info! Blijkbaar kan het groepje dus toch correct zijn. Ik vond op bovenstaande link (onderscheidingen.nl) ook nog de volgende info onder "decorati":

------------------------
Snell, G.L.

Geboren in 1917.
Tltn.d.Inf. KNIL (31-07-1938), kapt.d.Inf. (05-01-1949), maj. (31-10-1954).
Bekende onderscheidingen: BL,BK,OHL.3,OV,Bk.1,XV,H.1937,NOC

Bronzen Kruis
K.B. no. 22 van 31 januari 1946
Tweede luitenant der Infanterie van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger

Bron: BL/BK blz. 233,280 ; NRL 1939 blz. 541 ; NRLL 1956, blz. 50
-------------------------

Heeft iemand van u misschien een idee wat een realistische waarde voor bovenstaande uniformen set is?
Let wel, de medailles zijn niet aanwezig, slechts de batons op de uniformen.

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 31 Aug 2014, 14:29

Om te kopen of om te verkopen?? :D :D
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

DDV

Berichtdoor DDV » 31 Aug 2014, 15:22

Jan, Ik kan dit lotje aankopen. Alleen ik heb dus geen idee wat een realistische prijs is om te bieden.

Terug naar “Identificatie”