Ìdentificatie medailles en persoon

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
Normandie1944

Ìdentificatie medailles en persoon

Berichtdoor Normandie1944 » 27 Mar 2014, 22:24

Recent kwam ik op dit forum terecht i.v.m. mijn interesse naar militaire geschiedenis.
Gezien de informatie die hier verspreid wordt besloot ik me op dit forum aan te melden.
Je weet nooit waar het handig voor kan zijn.
Zo help ik af en toe een zaterdag met het leeghalen van het huis van iemand die gestorven is.
Deze man heeft alles verzameld en nooit iets weggegooid, wat waarschijnlijk het gevolg is van zijn tijd in een jappenkamp.
Een van zijn kinderen wees mij op een doosje met militaire onderscheidingen, waarbij deze set meteen opviel.
Ik vroeg of ik het mee naar huis mocht nemen om er meer informatie over te zoeken, want hun wisten niet van wie het was.

In de bijlagen de foto's.
Zelf dacht ik dat het de volgende medailles zijn:
Orde van Oranje Nassau (officiersgraad, militaire versie)
Expeditiekruis (Atjeh 1911-1914)
Officierskruis (25 jaar)
Mobilisatiekruis
En tot slot de vrijwilligersmedaille voor openbare orde en veiligheid.
Ik leidde hieruit af dat het waarschijnlijk om een officier gaat van wie deze medailles waren.

Ik vertelde dit aan de mensen die ik help, en zij dachten dat het om een Van der Steen uit hun familie ging.

Klopt de informatie van de medailles (kan iemand mij hier ook meer informatie over geven) en is het mogelijk om deze persoon na te trekken of het daadwerkelijk van Van der Steen is?
En wat zou eventueel de waarde van zo'n set zijn?

Alle informatie is welkom.
Bijlagen
IMG_1884.JPG
IMG_1899.JPG

Spraakverwarring

Re: Ìdentificatie medailles en persoon

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Mar 2014, 08:17

Normandie1944, welkom op het forum! De identificatie van de onderscheidingen klopt.
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de Vrijwilligersmedaille van dezelfde persoon is als de spange met Off Oranje-Nassau, Expeditiekruis, Officierskruis en Mobilisatiekruis 1914-1918. Die spange hoort duidelijk bij een officier die begin vorige eeuw actief is geweest, met name in de koloniale tijd en later in Nederland. De Vrijwilligersmedaille werd op 14 juni 1958 ingesteld, zeg maar 40 jaar later pas. Er zit daar m.i. te veel tijd tussen om van dezelfde persoon te kunnen zijn.
De spange is mooi maar ik ben bang dat de combinatie niet dusdanig uniek is dat de drager te identificeren is. Als er meer informatie is over de persoon waarvan men vermoed dat bij dit setje hoort, zou eens in de namenlijsten van officieren van begin vorige eeuw kunnen worden gezocht. De Naam- en ranglijsten bevatten ook per persoon de bekende onderscheidingen. Ze zijn in te zien bij het NIMH.
Laatst gewijzigd door Spraakverwarring op 28 Mar 2014, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 28 Mar 2014, 09:47

Mooie set, is er een forumlid met naam- en ranglijsten in zijn bezit die eens kan neuzen naar deze achternaam en combinatie?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 28 Mar 2014, 15:12

Ik zal vanavond mijn Naam- en ranglijsten eens controleren. 25 jaar officier, in Atjeh tussen 1911 en 1914...... ben benieuwd.

Normandie1944: Heb je de complete naam van meneer van der Steen?
Inderdaad zal de 'Vrijwilligersmedaille' niet van dezelfde persoon zijn, maar wellicht een zoon of kleinzoon.

Herman

Herman V

Berichtdoor Herman V » 28 Mar 2014, 20:28

Bingo !

P.H.T. van der Steen
Geboren 1890
29-7-1911 2e luitenant KNIL Artillerie.
28-7-1937 Luitenant kolonel KNIL Art
In de Ranglijst van 1938 vermeldt met het Kruis belangrijke krijgsverrichtingen met de gesp Atjeh 1911-1914 en het Officierskruis XXV.
Waarschijnlijk bij het pensioen de Oranje Nassau. Mobilisatiekruis werd niet vermeldt.

Grtn
Herman

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Mar 2014, 09:20

Herman V schreef:Waarschijnlijk bij het pensioen de Oranje Nassau. Mobilisatiekruis werd niet vermeldt.
Mooie vondst! Je vraagt je dan wel af hoe hij aan een mobilisatiekruis 1914-1918 kwam. Toevallig in die periode tijdelijk in NLD geplaatst geweest of werden de troepen in de kolonie ook gemobiliseerd tijdens WOI? Dat het mobilisatiekruis niet vermeld wordt is niet onlogisch. Het werd per particulier initiatief ingesteld en moest zelf gekocht worden, pas later (bij legerorder 396 van 1924) werd toestemming verleend het op het uniform te dragen. Ik kan me maar zo voorstellen dat dragers toen niet de moeite hebben genomen het kruis alsnog aan te melden bij de personeelsdienst.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Normandie1944

Berichtdoor Normandie1944 » 29 Mar 2014, 09:33

Herman V schreef:Ik zal vanavond mijn Naam- en ranglijsten eens controleren. 25 jaar officier, in Atjeh tussen 1911 en 1914...... ben benieuwd.

Normandie1944: Heb je de complete naam van meneer van der Steen?
Inderdaad zal de 'Vrijwilligersmedaille' niet van dezelfde persoon zijn, maar wellicht een zoon of kleinzoon.

Herman

IK zal het eens navragen.
Bedankt voor de informatie, daar kan ik wat mee.
In het doosje waar deze onderscheidingen in zaten lagen nog een paar herdenkingspenningen.
Ik zal kijken of ik deze binnenkort ook kan fotograferen om ze dan weer online te plaatsen.

Nog een opvallend detail: Toen ik aan het helpen was in dat huis had ik een gesprek met iemand over mijn interesse voor de militaire geschiedenis.
Ze zei toen dat haar familie familie van Napoleon is.
Haar betovergrootvader was generaal in het leger van Napoleon, en was getrouwd met een zus van Napoleon.
Altijd leuk om te horen dat mensen zo dicht verwant zijn aan belangrijke personen uit de geschiedenis.

Nog een laatste vraag: het wordt misschien verkocht, en ik ben op zoek naar de financiële waarde, iemand een idee hoeveel dat kan zijn?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mar 2014, 09:48

In mijn mailbox ontving ik het volgende:

Hierbij een link waaruit blijkt dat kolonel P.H.T van der Steen in 1941 is onderscheiden als officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij was toen kolonel der artillerie KNIL. Daarbij een foto met zijn andere onderscheidingen. Wellicht interessant voor Normandie 1944.

http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10

Verder nog een artikel met een beschrijving van zijn militaire loopbaan.

http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10

Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 29 Mar 2014, 10:37

Pieter Herman Thomas van der Steen werd op 13 januari 1890 in Utrecht geboren.
Hij is in 1967 overleden. Werd op 28 juni 1938 kolonel en cdt 1e Regiment Artillerie KNIL.

Werd in december 1942 als lid van de zgn. Special party Door de Japanners afgevoerd in krijgsgevangenschap.
Zie voor info over dit onderwerp het boek: Op reis met de special party, van P. Scholten Genmaj KNIL bd en Ridder Militaire Willemsorde 4e klasse.
In 1945 is deze groep bevrijdt. De meesten gingen op basis van leeftijd direct met pensioen. Van der Steen waas daar een van.

Als je hem googled kom je ook bij een afbeelding van hem met zijn onderscheidingen inclusief een waarnemerswing.

Grtn
Herman

Normandie1944

Berichtdoor Normandie1944 » 29 Mar 2014, 15:50

Ongeloofelijk, ik had nooit verwacht zoveel informatie te krijgen.
Zelfs een foto!
Ook is de loopbaan van deze man zeer interessant.
Ik zal dit doorgeven aan de familie en kijken wat de reacties zijn, ik ben zeer benieuwd.

Herman V, Roel en Spraakverwarring, bedankt voor alle hulp en informatie.
Zonder jullie was ik dit nooit te weten gekomen.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Mar 2014, 00:51

De criteria voor het Mobilisatiekruis 1914-18 waren tamelijk losjes...
De rechthebbende moest deze herinneringsmedaille zelf aanvragen en bekostigen.
Vermelding ervan is soms wel, soms niet opgenomen in de Naam- en Ranglijsten.
- sic Gloria transit Mundi -

Kragt

Berichtdoor Kragt » 22 Okt 2014, 20:25

Goedenavond,

Mijn vader is testamentair executaire geweest van Dhr van der Steen.
Sinds kort loop ik door de oude papieren heen en hebt het certificaat in mijn bezit waarin hij deze medailles heeft ontvangen. en getekend door Koningin Wilhelmina.
Ik was erg nieuwsgierig, en kom zo op dit forum terecht. wat geweldig dat de medailles nog beschikbaar zijn.
Kunnen we hier nog familie blij mee maken??

ik hoor graag meer
Bijlagen
Benoeming tot offiecier Dhr P.H.T. van der Steen.pdf
(285 Bytes) 105 keer gedownload

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 26 Sep 2016, 20:27

Heeft iemand deze pfd toevallig opgeslagen . ik krijg het bestand niet open :(
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Terug naar “Identificatie”