ster-speld REME

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
JMJansen

ster-speld REME

Berichtdoor JMJansen » 19 Nov 2013, 12:50

Van een vriend die ik van de jacht ken, kreeg ik een doosje met een OHK ('krijg ter zee 1940-1945' ) en een soort speld erin.
Het zou gaan om een daadwerkelijke combinatie die afkomstig is van een Nederlander, die in WO 2 gevaren heeft of in Engeland is geweest.
De speld lijkt op een brevet-embleem, met dien verstande dat het zelfgemaakt / geknutseld lijkt en dat het logo van REME erop gezet is. REME staat voor Royal Electric and Mechanical Engineers, een soort kruising tussen wat wij de Genie en Technische Dienst noemen.
De gesoldeerde bevestiging achter is een soort veiligheidsspeld (horizontaal aan de achterzijde).

Mijn vraag is eigenlijk of iemand deze combinatie logisch vindt en waar de speld (al dan niet in combinatie met het OHK) op kan wijzen. Zou een in Engeland opgeleide Nederlander deze speld hebben gedragen ?

Thijs
Bijlagen
reme 3.jpeg
Via google vond ik deze afbeelding van een 'los' frontje, zoals dat gebruikt lijkt te zijn op de speld die ik heb.
reme 3.jpeg (6.23 KiB) 3950 keer bekeken
IMAG3334.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Re: ster-speld REME

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Nov 2013, 18:25

Dergelijke onofficiële insignes mochten/mogen niet op een militair uniform worden gedragen.
Het ding doet me denken aan de zgn. "sweetheart broaches", dat waren (miniatuur) insignes in allerlei vormen die door vrouwen werden gedragen als souvenir van hun geliefde; ze konden worden gedragen als mantelspeld, op een tasje, om een sjaal bijeen te houden, etc.
Hierin was een bloeiende industrie ontstaan en ze werden o.a. verkocht in de NAAFI shops (vergelijkbaar met onze WZZ).
- sic Gloria transit Mundi -

JMJansen

Re: ster-speld REME

Berichtdoor JMJansen » 22 Mei 2014, 15:53

Dank voor de reactie, Ed.

Ik hoopte misschien nog iets meer te weten te komen.
Bijvoorbeeld hoe de ogenschijnlijke link tussen REME (een Britse Army-eenheid) en 'krijg ter zee' op het OHK.
Daar kun je vanalles bij bedenken, maar misschien kent iemand het uit een ander voorbeeld ofzo.

Thijs

Terug naar “Identificatie”