spange in 'Hoe heurt het eigenlijk'

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
JMJansen

spange in 'Hoe heurt het eigenlijk'

Berichtdoor JMJansen » 23 Sep 2013, 22:43

Afgelopen donderdag 19 september een typische set in beeld.
Een man uit Wassenaar, genaamd Edmond Fokker (van Crayestein van Rengerskerke en Zuidland), is kennelijk reserve-officier bij het Garderegiment Fuseliers Prinses Irene.
Hij heeft een en ander van de wereld gezien, maar wil daar niet teveel over loslaten.
Opmerkelijk genoeg heeft hij wel een VN-medaille en NAVO-medailles, maar geen (Nederlandse) uitzendmedailles.

In 2004 werd hij opgenomen in de Orde van Sint Lazarus. Daar was hij bekend als Dr. E.C.A. Fokker van Crayestein van Rengerskerke.

(1) halskruis: (Sint Lazarus ?)
(2) langdurige dienst als officier
(3) Vierdaagsekruis
(4) NOC*NSF vaardigheidsmedaille
(5) VN (UNFYCIP)
(6) NAVO (Former Yugoslavia)
(7) NAVO (m.n.b.)
(8) (wederom Sint Lazarus ?)
(9)
(10)
(11)

Wie helpt identificeren ?
Bijlagen
Afbeelding 6.jpg
uniform
Afbeelding 6.jpg (20.92 KiB) 15045 keer bekeken

Ed van Engeland
Moderator

Re: spange in 'Hoe heurt het eigenlijk'

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Sep 2013, 23:19

Naam- en Ranglijst 1989:

blz.166 - Nr.2051

Fokker, E.C.A. (geboren 1962)
Res. 1e Lt. der Inf. per 01-01-1988
Res. 2e Lt. der Inf. per 01-01-1985
[geen onderscheidingen]
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Sep 2013, 06:40

JMJansen schreef:Opmerkelijk genoeg heeft hij wel een VN-medaille en NAVO-medailles, maar geen (Nederlandse) uitzendmedailles.
Dat is ongebruikelijk maar niet onmogelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden: 1) hij kreeg de VN- en NAVO-medailles niet als militair maar bijv. als burger in direct dienst van de VN of de NAVO. 2) Voor de NAVO-medaille's kan men ook dagen "bij elkaar sprokkelen" dmv werkbezoeken, voor deze medailles is het niet noodzakelijk om 30 dagen aaneengesloten in het missiegebied te zijn. Voor de NLD uitzendmedailles geldt wel de eis van 30 dagen of meer aaneengesloten of 3) er zijn redenen geweest om een Nederlandse uitzendmedaille te onthouden (bv slechte plichtsbetrachting. Ik heb zelf eens gezien dat een collega een repat kreeg wegens slecht gedrag, hij kreeg toen achteraf geen HVO maar wel de NATO-medaille). Als iemand uitzendmedailles draagt maar vervolgens niet wil uitleggen hoe hij daar aan gekomen is, dan frons ik in ieder geval wel mijn wenkbrauwen.

Overigens, als je goed kijkt, lijken het 2 spanges: de laatste 3 medailles hangen korter aan het lint.

De laatste NAVO-medaille zou de Non article 5 medal kunnen zijn, is niet zo goed te zien. Vreemd genoeg zit er geen gesp op het lint, wat bij de meeste NAVO-medailles wel hoort (b.v. "ISAF").

Verder: die Sint Lazarus orde is iets onofficieels, al claimen ze zelf een rijke historie. Het is een christelijke charitatieve vereniging, niets meer, niets minder. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de Sie Onderscheidingen officieel toestemming verleend zou hebben om dit op het uniform te mogen dragen.

Over de vierdubbele achternaam vond ik dit artikel. Men oordele zelf...

Over het uniform: die gekke groene gekartelde kraag hoort daar niet. Verder draag je op een ceremonieel tenue niet zoiets moderns als een parawing.

"Hoe heurt het eigenlijk"? Nou, zo waarschijnlijk niet...
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2013, 07:10

De groene rand is het "cravatte" (lint) van de halsorde! Overigens mag hij de Ridder (of Officier?) in de Orde van Sint Lazerus ook niet meer dragen als hij bij bevordering Commandeur is geworden.

Is er geen grotere foto? Het zou me niets verbazen als de laatste twee medailles ook van verenigingen waren zoals die van Militaire en Hospitaalorde van Sint Lazarus van Jeruzalem. (wat in principe niet meer als een verenigingsonderscheiding is)
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Sjors

Berichtdoor Sjors » 24 Sep 2013, 07:18

Goedendag,

Eerlijk gezegd lijkt me de gehele set een beetje fantasie! Het trouwe dienst kruis is mogelijk, evenals de vierdaagse en de NSF medaille, daarna wordt het twijfelachtig. Voor de VN medaille (UNFICYP in dit geval) staat wel degelijk 90 dagen! (zie link: http://www.un.org/en/peacekeeping/sites ... nficyp.htm) Voor de NAVO medailles geldt 30 dagen in het gebied of 60 dagen buiten het gebied ten behoeve van de missie, dus zou de Nederlandse medaille ook aanwezig moeten zijn. Overigens gaat het hier om de NAVO medaille voor IFOR/SFOR missie en de missie in Macedonië (deze had als enige inderdaad geen gesp). Daarna wordt het nog vager, nogmaals het kruis van St Lazaires, dat zou bij bevordering weg moeten vallen. (Alleen de Portugese ordetekenen maken gebruik van de halskruis en medaille aan het lint, voor zover ik weet), en de medaille daarna lijkt de verzorgersmedaille van de vierdaagse, welke onofficieel is en dan nog voor wat betreft de volgorde op een andere positie moeten zitten! De twee medailles daarna zijn niet duidelijk zichtbaar, en kan ik dus niets zinnigs over zeggen. Hoe dan ook een onmogelijke set welke eigenlijk gecorrigeerd zou moeten worden.

Sjors

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2013, 07:23

Zijn defensiewerk was waarschijnlijk voor deze eenheid: Cimic-Noord, Cultural Affairs & Education.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... heid.dhtml

http://www.defensie.nl/onderwerpen/cimi ... _education
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2013, 07:26

Hier meer over zijn functie:

"Een praktijkvoorbeeld in het buitenland (II): Macedonië en CIMIC
Edmond Fokker van Crayestein
Netwerkvoorzitter Civil Military Cooperation (CIMIC), Ministerie van
Defensie"

http://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse. ... &user=&pw=

The chief of the CIMIC Network Team for Cultural Affairs, Lieutenant-Colonel Edmond C.A. Fokker van Crayestein, was at pains to insist that the function of his team should not be confused with that of a cultural non-governmental organisation (NGO)

http://iwa.univie.ac.at/iraqarchive14.html

Goed mogelijk dat er achter in zijn set dan ook een Afghaanse onderscheiding zit?
Bijlagen
Fokker.JPG
Lid van SRO en OMSA

Sjors

Berichtdoor Sjors » 24 Sep 2013, 09:39

Hallo,

Super die betere foto, hierop kun je zien dat de 3e medaille van achter niet de verzorgersmedaille van de vierdaagse is, maar iets anders.
De tweede medaille van achter is de Indonesische Dharma Nusa medaille, deze is uitgegeven aan deelnemers van de missie in Atjeh in 2005.
Ik geloof niet dat er een Afghaanse medaille bij zit, deze hebben na 2002 allemaal rood en/of geel in het lint. De laatste medaille lijkt bijna wel het lint te hebben van de Nederlandse herinneringsmedaille vredesoperaties! Ondanks dat deze meneer misschien toch iets te maken heeft gehad met eventuele missie(zie artikel Macedonië) vind ik het toch vreemd dat hij de Nederlandse medaille behorende bij de missie niet heeft. Zeker die bij de Cyprus medaille van de VN behoort, want hier is 90 dagen het criterium, en hij zou dus zelfs voor de herinneringsmedaille VN vredesoperaties in aanmerking moeten komen.

Sjors

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2013, 10:15

Interessant! Ik lees inderdaad dat de Satyalencana Dharma Nusa Medal aan Nederlanders is gegeven in 2005 en 2006. Dat moet dan wel aan een vrij kleine groep zijn.
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Sep 2013, 17:32

Sjors schreef:De laatste medaille lijkt bijna wel het lint te hebben van de Nederlandse herinneringsmedaille vredesoperaties! Ondanks dat deze meneer misschien toch iets te maken heeft gehad met eventuele missie(zie artikel Macedonië) vind ik het toch vreemd dat hij de Nederlandse medaille behorende bij de missie niet heeft. Zeker die bij de Cyprus medaille van de VN behoort, want hier is 90 dagen het criterium, en hij zou dus zelfs voor de herinneringsmedaille VN vredesoperaties in aanmerking moeten komen.
Die achterste lijkt inderdaad de HVO, vreemd is dat er geen gespen op het lint zitten en ook een rare plaats in de spange als het inderdaad de HVO is. Dan had 'ie helemaal links moeten zitten. En bij deelname aan UNFICYP(1) zou je dan, afhankelijk van het moment van deelname aan de missie, ook de HVO of zelfs Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties verwachten. Al met al blijft het een merkwaardige spange.

(1)NLD deed van 1-6-1998 tot 6-6-2001 mee aan UNFICYP, de HVO werd op 23 maart 2001 ingesteld. Afhankelijk van het moment van deelname ontving men dus de HVN met het specifieke lint voor UNFICYP of HVO met gesp UNFICYP.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Marijn

Berichtdoor Marijn » 24 Sep 2013, 19:48

Het lijken wel 2 spanges, waarvan de tweede die van de orden van st lazarus is. Leden van deze Orde kennen naast het versiersel van hun orde ook diverse medailles (op hun site staat geloof ik meer uitleg). Het lijkt wel op de foto dat de 2 spanges gewoon naast elkaar gedragen worden.

...

Buck Danny

Berichtdoor Buck Danny » 22 Nov 2015, 21:49

Die "heer"Fokker ( meer niet) is gewoon burgerambtenaar. Hij is reserve luitenant kolonel, en dus niet in actieve miltaire dienst.
De medailles geassocieerd met uitzending kunnen maar zeer beperkt door burgerambtenaren worden verkregen.wellicht dat deze kennis tot iets andere inzichten bij de kenners alhier leidt.
Dubieus en "stolen valour" zijn woorden die zich hier aandienen....
Over de andere "onderscheidingen" nog maar te zwijgen.
Zijn reserve miltaire uniform is kleurrijk, maar verder uniek binnen onze krijgsmacht te noemen, wellicht een operette derivaat met parawing(?)
Mijns inziens heurt het niet...

Hijmen

Berichtdoor Hijmen » 05 Mar 2016, 20:21

Buiten het feit dat het een hoogst merkwaardige verzameling is, is zijn spange ook veel te breed. Hij mag maar tussen de mouw aansluiting tot het revers en niet er overheen.
.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 08 Apr 2016, 21:21

http://images.dnw.co.uk/_db_image_cache/dnwmedals/68763/Internet%20Image%201.jpg

Hier zie meer onderscheiding vand eOrde van St Lazarus. Ik kan helaas niet zo snel een overzicht vinden maar uit mijn herinnering heeft deze Orde naast een Versiersel van de Orde ook een Verdienstenorde en zijn voor bijzondere bijeenkomsten e.d. speciale medailles uitgegeven. Vandaar mijn eerdere opmerking, deze heer draagt zijn reserveofficiersspange en daarnaast diegene die hij eigenlijk alleen bij bijeenkomsten van de Orde dient te dragen....

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 17 Jan 2017, 18:50

Buck Danny schreef:Die "heer"Fokker ( meer niet) is gewoon burgerambtenaar. Hij is reserve luitenant kolonel, en dus niet in actieve miltaire dienst.
De medailles geassocieerd met uitzending kunnen maar zeer beperkt door burgerambtenaren worden verkregen.wellicht dat deze kennis tot iets andere inzichten bij de kenners alhier leidt.
Dubieus en "stolen valour" zijn woorden die zich hier aandienen....
Over de andere "onderscheidingen" nog maar te zwijgen.
Zijn reserve miltaire uniform is kleurrijk, maar verder uniek binnen onze krijgsmacht te noemen, wellicht een operette derivaat met parawing(?)
Mijns inziens heurt het niet...

Update!

Dit persoon duikt nu zelfs op bij

Afbeelding

En ik heb eens her en der bij bepaalde mensen navraag gedaan inzake zijn vermeende expertise op contra terreur gebied maar niemand kent hem van de afgelopen 30 jaar op dat gebied. Vandaar dat hij altijd in die programma's zegt "ik wil niet teveel kwijt over mijn militair verleden." Dan is vaker gehoord door mensen die dan later bleken de boel bij elkaar te liegen. Maar, wordt graag verrast en gecorrigeerd.

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 22 Jan 2017, 15:34

zo-zo, Harvard Business School zelfs. Een 2-jarige full time opleiding waar niet de minsten worden toegelaten. Heeft met militaire en/ of overheidszaken echter niets van doen, het is in wezen een crash-course bedrijfskunde...maar al met al wel een 'interessant' CV van dhr Fokker.
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

moos

Berichtdoor moos » 23 Jan 2017, 09:52

Uit zeer betrouwbare bron dat Fokker maar recht heeft op 1 medaille, het officierskruis, 4 daagse zou mogelijk ook nog kunnen.
De rest is stolen valor.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 23 Jan 2017, 15:14

moos schreef:Uit zeer betrouwbare bron dat Fokker maar recht heeft op 1 medaille, het officierskruis, 4 daagse zou mogelijk ook nog kunnen.
De rest is stolen valor.

+1; enige geregistreerde onderscheiding is het Onderscheidingsteken 25-Jarig Dienst Officier. Het kan zijn dat alle andere onderscheidingen niet zijn geregistreerd natuurlijk.... :mrgreen:
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Identificatie”