Wat voor onderscheiding is dit?

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
Joe

Wat voor onderscheiding is dit?

Berichtdoor Joe » 29 Nov 2012, 18:16

Dag allemaal,
Wie kan mij vertellen welke onderscheiding dit is? En is dit een burger- of een militaire onderscheiding?
Op internet zoeken naar de letters CVLSK? Site van het legermuseum: Korps motor en vaartuigendienst. Maar is deze onderscheiding van dit korps? Waarvoor werd deze onderscheiding dan verleent? Alvast bedankt voor jullie input.

Groeten,
Joe
Bijlagen
CVLSK 2.jpg
CVLSK 2.jpg (44.35 KiB) 5270 keer bekeken
CVLSK 1.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Re: Wat voor onderscheiding is dit?

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Nov 2012, 10:26

C.V.L.S.K.
Commandant Vrijwillige Land Storm Korps Motordienst (dit was Lt.Kol. B. ten Broecke Hoekstra)

Naast het leger, dat hoofdzakelijk werd bemand met dienstplichtigen, bestond tijdens het interbellum ook de Vrijwillige Landstorm, een reservistenleger van vrijwilligers.
Dit Korps Vrijwillige Landstorm was opgebouwd uit regionale Landstormgroepen (Groningen, Zwolle, Nijmegen, Den Haag, Amsterdam, Breda) en
korpsen met een specifiek doel: VLSK Motordienst, VLSK Vaartuigendienst, VLSK Spoorwegdienst, VLSK Luchtwachtdienst.

Deze geledingen verveelden zich te barsten zodat ze allerlei onderlinge en interne schietwedstrijden, sportdagen en behendigheidscompetieties organiseerden.
De daarbij behorende medailles duiken regelmatig op.
Het lijkt me logisch dat deze VLSK Motordienst medaille een beloning was voor een motorrit of cross-country competitie (zo te zien is de afgebeelde motorfiets een Harley Davidson).
Overigens waren bij de Motordienst heel veel chauffeurs van allerlei voertuigen ingedeeld, in een tijd waarin slechts een gering deel van de bevolking een rijbewijs had.
- sic Gloria transit Mundi -

Joe

Berichtdoor Joe » 30 Nov 2012, 18:26

Hartelijk dank voor dit uitgebreide antwoord Ed.
Groet,
Joe

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Nov 2012, 18:58

Yw Joe,
Legermuseum zijn ook alleen maar goed betaalde amateurs... :)
- sic Gloria transit Mundi -

Edwin

Berichtdoor Edwin » 23 Dec 2012, 22:53

Volgens mij was er in eind 1939-begin 1940 ook nog de VLSK Luchtdoeldienst opgericht.
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

Terug naar “Identificatie”