Onbekende baton, graag uitleg

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
Patty

Onbekende baton, graag uitleg

Berichtdoor Patty » 16 Mar 2012, 20:34

Hallo allemaal,

Met belangstelling heb ik het forum doorgespit omdat ik op zoek was naar info,
zoals vele met mij zie ik wel.
We hebben een "onderscheiding" denk ik, van mijn vader uit wo2.
Ik weet er weinig van. Mijn vader heeft in wo2 in het amerikaanse leger gezeten maar dit betreft
een nl onderscheiding. Na veel zoeken op internet kwam ik erachter dat dit een baton heet, als ik het goed heb ?
En het laatste stuk paars oranje paars is een Mobilisatie-Oorlogskruis volgens mij (wikipedia)
De rest heb ik niet kunnen achterhalen. Misschien zijn er mensen die me kunnen helpen.
Ik ben benieuwd en leuk om te weten waarvoor hij ze kreeg. Hij heeft er weinig tot niks over verteld.
Alvast bedankt voor de moeite
Groet Patty
Bijlagen
242014_197637093615812_100001085688721_525561_6580001_o.jpg

Iron Mike

Re: Onbekende baton, graag uitleg

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2012, 20:55

Hoi Patty,

Met enige verbzaing heb ik naar je foto gekeken en wel om de volgende redenen; de meest rechter baton (het zijn er namelijk 3) is inderdaad die van het Mobilisatie-Oorlogskruis. De middelste baton is de eerste waar ik van opkeek; dit is namelijk de baton behorende bij de Bronzen Leeuw, de op een na hoogste dapperheidsonderscheiding die wij binnen Nederland kennen! De eerste kom ik niet helemaal uit; hij lijkt op de Erkentelijkheidsmedaille 1940-1945, alleen bestaat deze alleen in zilver en in brons, het kroontje op de foto lijkt goudkleurig, misschien dat een ander forumlid je kan helpen hiermee!!

Noot; de batons zijn sowieso verkeerd opgemaakt indien de meest linker inderdaad de Erkentelijkheidsmedaille is, de Bronzen Leeuw komt namelijk voor de Erkentelijkheidsmedaille in de draagvolgorde.

Wel een brandende vraag nu; mah ik vragen wat de naam is van je opa?

Gr Michael

PS; Indien je eea na wil lezen over deze onderscheidingen --> http://www.onderscheidingen.nl/nl/index.html
"If you've done it, it ain't bragging"

Patty

Berichtdoor Patty » 16 Mar 2012, 21:02

Hoi Michael,

Bedankt voor je snelle reactie, dit betreft een baton van mijn vader :) volgens mij. Zijn naam Dirk P. Bleeker.
Het weinige wat ik weet is dat hij zoals gezecht in het amerikaanse leger heeft gediend als tolk. Verder weet ik niks,
het zou ook inderdaad misschien van zijn vader kunnen zijn. Maar dat weet ik ook niet.
Ik ben nu wel benieuwd naar verdere reacties, kan je me iets vertellen waarvoor je de bronzen leeuw kreeg ?

officier

Berichtdoor officier » 16 Mar 2012, 21:05

MCPJSmits schreef:De eerste kom ik niet helemaal uit; hij lijkt op de Erkentelijkheidsmedaille 1940-1945, alleen bestaat deze alleen in zilver en in brons, het kroontje op de foto lijkt goudkleurig, misschien dat een ander forumlid je kan helpen hiermee

Qua kleurstelling klopt het, maar bij de erkentelijkheidsmedaille is de witte baan een stukje smaller dan bij deze baton.
Ik heb 'm al vaker op het forum voorbij zien komen, maar weet niet welke onderscheiding het nu is.

Wat betreft de Bronzen Leeuw, zie: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bronzen_Leeuw of http://www.onderscheidingen.nl
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2012, 21:12

Ow sorry, verkeerd gelezen.... Onder de officiële "reden" waarom men een Bronzen Leeuw ontvangt;

"Het wordt toegekend aan militairen, in dienst van het Koninkrijk der Nederland, die zich in de strijd tegenover de vijand door het bedrijven van bijzonder moedige en beleidvolle daden hebben onderscheiden"

Ga thuis eens kijken of ik je vader kan vinden in het register!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2012, 21:13

officier schreef:
MCPJSmits schreef:De eerste kom ik niet helemaal uit; hij lijkt op de Erkentelijkheidsmedaille 1940-1945, alleen bestaat deze alleen in zilver en in brons, het kroontje op de foto lijkt goudkleurig, misschien dat een ander forumlid je kan helpen hiermee

Qua kleurstelling klopt het, maar bij de erkentelijkheidsmedaille is de witte baan een stukje smaller dan bij deze baton.
Ik heb 'm al vaker op het forum voorbij zien komen, maar weet niet welke onderscheiding het nu is.

Wat betreft de Bronzen Leeuw, zie: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bronzen_Leeuw of http://www.onderscheidingen.nl

Je hebt gelijk, ik kan alleen niets (Nederlands) vinden dat er meer op lijkt dan de Erkentelijkheidsmedaille...vreemd!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2012, 21:16

Patty, heette je opa misschien Gerrit Bleeker, geboren 20-02-1909 te Leeuwarden?

Patty

Berichtdoor Patty » 16 Mar 2012, 21:22

Nogmaals dank voor de reactie, leuk om te vernemen.
Ik zag dat het te achterhalen is of de bronzen leeuw van hem was of
van mijn opa o.i.d. Ik ga verder spitten.
ik zal zo af en toe eens kijken op het forum, de belangstelling is gewekt.
Groet Patty

Ps. zou kunnen, hij was een fries. ik weet zijn geboortedatum niet uit het hoofd.
Ik zal t even opzoeken. Ze zijn na de oorlog naar Australie gegaan en ik heb ze maar 2x gezien.
Mijn vader is toen hier gebleven.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 16 Mar 2012, 21:23

Hij heeft de oorlog overleefd dus? Dan is het niet degene die bedoel, maar ik zal zondag eens kijken voor je.

Patty

Berichtdoor Patty » 16 Mar 2012, 21:42

Nee, Gerrit was het niet, mijn opa heette Peter en is van 1901.
Langzaam begin ik te snappen hoe het zit. Mijn vader heeft een stichting De Bleekers gehad en
deed in genealogie. Hij heeft de hele Bleeker tak uitgeplozen en kwam ook veel bij
mensen thuis om de verhalen te horen. Om families aan elkaar te koppelen.
Het zou kunnen dat hij dit gekregen heeft op zijn speurtocht en dat het die van Gerrit is.
Maar ik blijf nog verder zoeken.
Groetjes Patty

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 16 Mar 2012, 22:55

De eerste baton is het Kruis voor Belangrijke Krijgsverrichtingen (Expeditiekruis) met een kroon voor Eervolle Vermelding. Dit ereteken weerd tijdens wo2 vervangen door het Bronzen Kruis.
Kijk maar eens op de site van Erik Müller, onder Bronzen Kruis.
http://www.onderscheidingen.nl/nl/index.html
- sic Gloria transit Mundi -

Patty

Berichtdoor Patty » 16 Mar 2012, 23:00

Klinkt allemaal alsof degene die dit heeft ontvangen wel zeer grote verdienste heeft geleverd
ter bescherming van ons land en alleen daarom al blijf ik zoeken.
Heel interessant
Patty

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 16 Mar 2012, 23:04

Deze combinatie lijkt mij vrij zeldzaam, de experts kunnen hier wel uitkomen, vooral omdat er alleen het Mobilisatie-Oorlogskruis achter zit en geen andere medailles. Dit zou erop duiden dat de drager in de periode 1939-40 gemobiliseerd was (als dienstplichtige?) maar niet aan gevechten heeft deelgenomen, maar ook zij die niet in Nederland waren konden voor dit MobOK in aanmerking komen. Hoewel dit ook geen ijzeren wet is, omdat de medailles OHK en MobOKr na de oorlog door rechthebbenden moesten worden aangevraagd. Een interessant puzzeltje. De EV zijn niet vaak verleend (zie site van Erik) dus er is wel een naamlijst samen te stellen, en daarna maar elimineren tot je een profiel overhoud dat combineert met deze batons.
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Mar 2012, 05:49

Ed van Engeland schreef:Dit zou erop duiden dat de drager in de periode 1939-40 gemobiliseerd was (als dienstplichtige?) maar niet aan gevechten heeft deelgenomen
Als dat laatste het geval is, dan is een bronzen leeuw in deze set wel erg opmerkelijk, tenzij die bronzen leeuw niet voor mei 1940 is toegekend maar voor latere akties (maar dan zou je ook een oorlogsherinneringskruis verwachten en geen mobilisatie-oorlogskruis). Verder is de eervolle vermelding (het kroontje) op zeker moment vervangen door de bronzen leeuw, dus als beiden in een set voorkomen dan is dat eveneens opmerkelijk.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Mar 2012, 14:23

Ed van Engeland schreef:De eerste baton is het Kruis voor Belangrijke Krijgsverrichtingen (Expeditiekruis) met een kroon voor Eervolle Vermelding. Dit ereteken weerd tijdens wo2 vervangen door het Bronzen Kruis.

Zou de baton dan niet geel met groen zijn ipv geel met wit?

officier

Berichtdoor officier » 17 Mar 2012, 17:01

MCPJSmits schreef:
Ed van Engeland schreef:De eerste baton is het Kruis voor Belangrijke Krijgsverrichtingen (Expeditiekruis) met een kroon voor Eervolle Vermelding. Dit ereteken weerd tijdens wo2 vervangen door het Bronzen Kruis.

Zou de baton dan niet geel met groen zijn ipv geel met wit?

Als je de foto op origineel (groot) formaat bekijkt, zie je dat de baton geel met heel licht groen is. Dit lijkt wit op de kleine foto.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Mar 2012, 22:20

Op het grote formaat valt dat erg slecht te zien, op www.onderscheidingen.nl, als je bij Eervolle Vermelding kijkt, zie je wel de medailleversie en daar is het groen inderdaad zo "vergaan" dat het wit lijkt. Des te vreemdere set, zoals al eerder door een ander forumlid opgemerkt.

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 18 Mar 2012, 14:18

In combinatie met de naam moet er in principe veel te vinden zijn. De set is inderdaad opmerkelijk, hoewel een combinatie van de Eervolle Vermelding en de Bronzen Leeuw in theorie mogelijk is. De heer Bleeker zou in theorie dan voor de oorlog in Nederlands-Indië een Eervolle Vermelding (EV) kunnen hebben gekregen en na april 1940 een Bronzen Leeuw hebben gekregen.

De EV werd, zover ik weet, na de wijziging van de Wet op de Militaire Willems-Orde in april 1940 niet meer toegekend daar het artikel, waar de EV in was vastgelegd, geschrapt was. Tijdens de oorlog werd de EV wel uitgereikt, maar dan op het lint van het Bronzen Kruis (BK) en Vliegerkruis (VK). Vanaf 30 maart 1944 werd de mogelijkheid geboden om deze onderscheidingen te vervangen door de Bronzen Leeuw.

Mijns inziens zou deze combinatie van EV en BL betekenen dat de heer Bleeker voor de oorlog in Nederlands-Indië actief moet zijn geweest als militair of bij het korps Gewapende Politie. De combinatie met het mobilisatiekruis is mijns inziens vreemder, maar misschien gaat het hier wel om een onderscheiding voor een verzetsstrijder. In dat geval ontbreekt het Verzetsherrinneringskruis en zo werpt deze theorie meer vragen op dan ze oplost.

Maar de naam in combinatie met zo'n bijzondere combinatie moet terug te vinden zijn in de archieven óf in de tabellen van het boek Bronzen Leeuw/Bronzen Kruis van Henny Meijer.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 18 Mar 2012, 14:34

Laten we wel even heel eerlijk zijn, volgens Meijer, was er maar één Bleeker die de Bronzen Leeuw heeft ontvangen en wel G. Bleeker, posthuum toegekend voor mei 1940. Er is geen andere Bleeker in het overzicht. Dus als het van een Bleeker is geweest, moet het deze zijn en geen ander.
Het MOK kan ook later zijn uitgegeven, vergeet niet dat een ieder die bijvoorbeeld nu een onderscheiding aanvraagt voor deelname aan Wo2 het MOK krijgt en niet het OHK. Ook het ontbreken van een VHk hoeft geen probleem te zijn, immers hebben vele verzetstrijders deze niet ontvangen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Mar 2012, 15:05

Wilco Ver. schreef:Laten we wel even heel eerlijk zijn, volgens Meijer, was er maar één Bleeker die de Bronzen Leeuw heeft ontvangen en wel G. Bleeker, posthuum toegekend voor mei 1940. Er is geen andere Bleeker in het overzicht. Dus als het van een Bleeker is geweest, moet het deze zijn en geen ander.
Het MOK kan ook later zijn uitgegeven, vergeet niet dat een ieder die bijvoorbeeld nu een onderscheiding aanvraagt voor deelname aan Wo2 het MOK krijgt en niet het OHK. Ook het ontbreken van een VHk hoeft geen probleem te zijn, immers hebben vele verzetstrijders deze niet ontvangen.
Het probleem is dat het erg onwaarschijnlijk is dat deze Bleeker in aanmerking heeft kunnen komen voor het expeditiekruis. Voor akties in Nederlands Indië werd deze voor WOII voor het laatst uitgereikt voor "W.kust Atjeh 1925-1927" en daarna voor "Timor 1942". Voor akties in 1927 lijkt me deze in 1909 geboren man wat te jong. En als je in mei 1940 in Nederland streed en later in Nederland in het verzet zat, dan lijkt me een expeditiekruis met "Timor 1942" erg onwaarschijnlijk. De combinatie van BL met MOK (eveneens postuum) is denkbaar voor de genoemde persoon, de baton van het expeditiekruis (die, tegen de voorschriften in, vóór de BL is gemonteerd) hoort er dan niet bij.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 18 Mar 2012, 15:29

Er is volgens mij maar één probleem en dat is dat er maar één Bleeker is die in aanmerking kan komen voor het BL.
Daarnaast wordt er uitgegaan van een ribbonbar om te dragen. Maar dit is een toonsetje. Dus waarom zou iemand zich dan aan voorschriften storen? Als je thuis een toonstejte maakt om op te hangen hang je daar toch gewoon als je onderscheidingen is, ongeacht draagvoorschriften?

Hoe we dit ook willen bekijken, als het om een Bronzen Leeuw gaat voor een persoon met de naam Bleeker, kan er maar één persoon in aanmerling komen, wat voor andere zaken en argumenten we er ook bijhalen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Mar 2012, 15:37

Wilco Ver. schreef:Hoe we dit ook willen bekijken, als het om een Bronzen Leeuw gaat voor een persoon met de naam Bleeker, kan er maar één persoon in aanmerling komen, wat voor andere zaken en argumenten we er ook bijhalen.
Het punt is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat genoemde persoon in aanmerking heeft kunnen komen voor het expeditiekruis. Dus ofwel de getoonde batonset hoort bij betrokkene, maar dan hoort dat expeditekruis met eervolle vermelding er niet bij, ofwel de getoonde batonset is toch van iemand anders, vraag is dan: van wie?

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 18 Mar 2012, 15:46

In theorie zou het kunnen, maar dan moeten we de data van Bleeker uitspitten.
Dan zou hij in mei 1940 in Nederland moeten hebben gevochten en in 1942 op Timor. Voor zover ik weet kan dit echter niet omdat G. Bleeker in het verzet ging en deelnam aan de acties van de Binnenlandse Stirjdkrachten waarbij hij op 15 april 1945 omkwam.
Of hij moet als 16/17 jarige in Ned-indië de Ev hebben ontvangen.
Dat bedoel ik met eerlijk zijn. De kans dat dit allemaal bij één persoon hoort is minimaal.

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 18 Mar 2012, 16:06

Wilco Ver. schreef:Hoe we dit ook willen bekijken, als het om een Bronzen Leeuw gaat voor een persoon met de naam Bleeker, kan er maar één persoon in aanmerling komen, wat voor andere zaken en argumenten we er ook bijhalen.

Dat is in theorie wel zo, maar via een ander topic heb ik begrepen dat Roel en Henny Meijer recentelijk een onbekende ridder MWO zijn tegengekomen, dus een onbekende drager van de BL zou ook nog kunnen. Zolang we nog geen inzage hebben in de inschrijvingsregisters van de BL en het BK (die liggen nu bij de CAS) kan er nog een onbekende tussen zitten.

@Patty: Ben u toevallig oorkondes tegengekomen die bij de eerste twee onderscheidingen horen. Deze kunnen de leden op dit forum wellicht meer vertellen over omstandigheden waaronder uw vader deze onderscheidingen heeft gekregen en zo meer duidelijkheid verschaffen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 18 Mar 2012, 18:09

Heren, het kan natuurlijk ook om een opmaakfout gaan... Lombokkruis ipv Bronzen Leeuw? Dan zou hij in 1940 wel erg oud zijn geweest....
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Identificatie”