Onderscheidingen Generaal-Majoor Bischoff van Heemskerck

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
D_Dutch

Onderscheidingen Generaal-Majoor Bischoff van Heemskerck

Berichtdoor D_Dutch » 31 Aug 2011, 23:04

Hallo allemaal,

Al enige tijd ben ik in het bezit van een prachtige foto waarop Generaal-majoor Willem Frederik Karel Bischoff van Heemskerck op staat afgebeeld. Op deze foto draagt hij drie onderscheidingen, namelijk het onderscheidingsteken voor Officier in de Orde van Oranje-Nassau Met Zwaarden, het Ereteken voor belangrijke Krijgsbedrijven met gesp "Atjeh 1873-1876" en het Onderscheidingsteken voor eervolle langdurige Nederlandse effectieve dienst als officier voor 30 jaar.

Nu kwam ik er toevallig achter dat hij ook Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw was. Ik vroeg mij daarom af of er iemand enige informatie heeft over wanneer en waarom hij hiermee was onderscheiden. Weet iemand dit ook met betrekking tot zijn benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau? Weet iemand of hij nog tot andere onderscheidingen gerechtigd was?

Met vriendelijke groet,

Koen.

Roel
Moderator

Re: Onderscheidingen Generaal-Majoor Bischoff van Heemskerck

Berichtdoor Roel » 01 Sep 2011, 07:18

Beste Koen,

Draai zijn naam eens door www.kranten.kb.nl vaak kom je dan oude krantenberichten tegen. Je kunt ook de zoekterm combineren met ereteken of onderscheidingen.

Dus zoeken op heemskerck + Nederlandsche leeuw of heemskerck + onderscheiding.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 01 Sep 2011, 09:00

Roel Rijks schreef:Beste Koen,

Draai zijn naam eens door http://www.kranten.kb.nl vaak kom je dan oude krantenberichten tegen. Je kunt ook de zoekterm combineren met ereteken of onderscheidingen.

Dus zoeken op heemskerck + Nederlandsche leeuw of heemskerck + onderscheiding.

Heel erg bedankt voor de tip! Ik heb al meteen gevonden dat hij in 1912 tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw benoemd werd, dit verklaart dus meteen waarom hij deze onderscheiding niet op de foto draagt, want die was een jaar daarvoor genomen, in 1911. Hij werd in 1904 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Niet verwacht dat ik zo snel iets zou vinden!

Met vriendelijke groet,

Koen. :mrgreen:

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 06 Sep 2011, 21:47

Hallo allemaal,

Het spijt me dat ik dit bericht plaats terwijl het niets met onderscheidingen te maken heeft, maar ik zie tweemaal in kranten dat Generaal-Majoor Bischoff van Heemskerck in 1908 en 1910 op Paleis Het Loo gedineerd heeft. Zou iemand enig idee hebben waarvoor hij voor het diner uitgenodigd zou kunnen zijn? Zou dit diner samen met Koningin Wilhelmina plaatsgevonden hebben?

Met vriendelijke groet,

Koen.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 08 Sep 2011, 21:20

Waarom hij op Het Loo is uitgenodigd? Daar kunnen talloze redenen voor zijn.
Z'n ON kreeg hij waarschijnlijk omdat hij in 1904 30 jaar trouwe en onberispelijke dienst achter de rug had (hij werd in 1874 benoemd als 2e Lt.). De meeste hoofd- en opperofficieren kregen de ON als Lt.Kol. of Kol. en als ze nog wat langer dienden volgde de ONL als vanzelf.
In 1908 was hij (als Lt.Kol.) togevoegd aan de Insp.Staf en in 1910 was hij (als Kol. sedert 1908) commandant ven het 11e Regt.Inf. te Nijmegen.
- sic Gloria transit Mundi -

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 10 Sep 2011, 14:54

Ed van Engeland schreef:Waarom hij op Het Loo is uitgenodigd? Daar kunnen talloze redenen voor zijn.
Z'n ON kreeg hij waarschijnlijk omdat hij in 1904 30 jaar trouwe en onberispelijke dienst achter de rug had (hij werd in 1874 benoemd als 2e Lt.). De meeste hoofd- en opperofficieren kregen de ON als Lt.Kol. of Kol. en als ze nog wat langer dienden volgde de ONL als vanzelf.
In 1908 was hij (als Lt.Kol.) togevoegd aan de Insp.Staf en in 1910 was hij (als Kol. sedert 1908) commandant ven het 11e Regt.Inf. te Nijmegen.

Bedankt voor de uitleg! Nu ik het zo lees, is hij misschien in 1908 en 1910 uitgenodigd voor een diner op Paleis Het Loo in verband met zijn benoemingen, welke in dezelfde jaren plaatsvonden.

Met vriendelijke groet,

Koen.

Terug naar “Identificatie”