EUPOL COPPS

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
Kees Poelma

EUPOL COPPS

Berichtdoor Kees Poelma » 30 Aug 2011, 15:20

EUPOL COPPS is een Europese politiemissie die werkzaam is op de Westbank in de Palestijnse Gebieden. EUPOL staat voor European Union Police en COPPS voor Coordinating Office for the Palestinian Police Support. Na afloop van deelname aan deze missie wordt de gebruikelijke EUPOL onderscheiding uitgereikt welke is voorzien van een gesp. De gesp zou EUPOL COPPS moeten zijn maar ik heb ook EU COPPS gezien. Wie weet waarom dit verschil in gespen er is?

vr.gr.
Kees
Bijlagen
eupol copps medal.gif
eupol copps medal.gif (23.98 KiB) 6757 keer bekeken
eucopps medal.gif
eucopps medal.gif (24.49 KiB) 6757 keer bekeken

GjanvG

Re: EUPOL COPPS

Berichtdoor GjanvG » 01 Apr 2012, 10:07

Beste Kees

Als nieuweling op het forum zat ik even bij te lezen en kwam ik jou "weer" tegen. Je EU Copps vraag heb ik uitgezet en hoor daar van dat het er aan ligt in welk jaar je die hebt gekregen er zijn dus 2 originelen, zeg maar oud en nieuw. Voor EUPOL missie gebeurt dit wel vaker. In Bosnie kreeg ik een hele set, groot klein en baton, in Afghanistan alleen de medaille. Dus niet erg consistent.

Voor wat de RD Congo betreft de medaille met de dikke gele streep is het origineel. De Afghanistan variant die ik Cor mocht opspelden is soort gelijk. De andere onbekend.

mvrg Jan

Kees Poelma

Berichtdoor Kees Poelma » 03 Apr 2012, 15:09

Beste Jan,

Hartelijke dank voor je antwoord. Weer wat wijzer geworden.

Echter v.w.b. je opmerking over de EUPOL Kinshasa medaille ben ik het niet helemaal met je eens. De eerste onderscheiding die ik hier samen met Cor ontving, was deze bijgevoegde medaille. Samen met een officieel certificaat ondertekend door de 'speciale vertegenwoordiger van de Europese Unie voor het Grote Meren gebied', M. Aldo Ajello.

Officieel staat op het certificaat: La médaille de la Politique Européene de Sécurité et Défense - EUPOL Kinshasa -

Ik heb in oktober 2011 het Ministerie van Defensie (Bureau Onderscheidingen) een mail gestuurd om deze onderscheiding als officiële onderscheiding te erkennen. Tot nu toe helaas geen antwoord gehad.

vr.gr.
Kees
Bijlagen
eupol kinshasa.gif
eupol kinshasa.gif (20.22 KiB) 5866 keer bekeken

Kapitein

Berichtdoor Kapitein » 21 Apr 2012, 22:54

Beste Kees, Jan

Ben nieuw op dit forum al kijk ik wel een paar jaar mee en verzamel dus ook medailles. (Verdienen, krijgen en kopen!)
Eerste het leukst natuurlijk!

Grappig om die ESDP medaille weer te zien in de kleuren van de Congolese vlag. Ik heb deze versie ook maar dan met een EUSEC RD Congo gesp en in miniatuur! Ik heb nml ook in Congo gediend en kreeg ter plaatse de normale ESDP EUSEC versie en een miniatuur maar dan met bovenstaand lint: (lichtblauw en met 6 extra dunne gele strepen. Men zei dat dit de lokale versie was!?
Er bestond zelfs nog een derde versie met lint in de oude Congolese kleuren: strepen Rood, Geel en Groen. Helaas was dit lint net op toen ik iemand er mee zag lopen en er ook naar vroeg.
Alle Fransen wilden nml dit lint op hun medaille! Was ook erg fraai!
(vraag mij trouwens af of de Fransen de ESDP mogen dragen op hun uniform?)
Men deed dus lokaal maar wat vermoed ik, officieel is het lint donker blauw met een gele of witte streep.
De Franse Generaal die er toen zat vond waarschijnlijk dat hij lokaal lint kon gebruiken om de Congolezen te eren.
Hij was ook medaille geil begreep ik daar.
Alle ESDP certificaten waren in BXL ondertekend door DR SOLANA. Er is ook maar een medaille en officieel lint en dat is de gewone versie.
Lokale Grote Meren certificaten en ditto medailles heb ik trouwens nooit gezien of dat was alleen voor EUPOL KIN?
groet
Kapitein

PS ISAF is er later 'bijgeplakt', grootmodel wel in juiste volgorde. I Know!
Bijlagen
DSC04907.JPG
Laatst gewijzigd door Kapitein op 21 Apr 2012, 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Kapitein

Re: EUSEC CONGO

Berichtdoor Kapitein » 21 Apr 2012, 23:22

Mijn set

Kapitein

Berichtdoor Kapitein » 30 Apr 2012, 19:23

Mijn officiele groot model set met 2xESDP versies Althea en EUSEC
Bijlagen
DSC04906.JPG
Mijn set

Laatst omhoog gehaald door Kapitein op 30 Apr 2012, 19:23.

Terug naar “Identificatie”