Veteranendag 2011

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
John-w

Re: Veteranendag 2011

Berichtdoor John-w » 29 Jul 2011, 20:19

kan me helemaal vinden in bovenstaande reakties van RbP & officier!

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Jul 2011, 22:32

RbP schreef:Mijns inziens is de veteranendag voor iedereen die operationeel is ingezet, om hen te bedanken voor hun inzet, of dat nou tijdens de koude oorlog is geweest of daarna.
De organisatie van de Veteranendag hanteert zelf een scherpere definitie: "Nederlandse veteranen hebben gemeen dat zij in opdracht van onze democratisch gekozen regering zijn ingezet onder oorlogs- of daarmee vergelijkbare omstandigheden." Ook het wetsvoorstel voor de Veteranenwet brengt de Veteranendag in direct verband met de door de overheid gehanteerde definitie; andere operationele inzet dan tijdens oorlogsomstandigheden of vredesmissies valt daar dan niet onder.
Verder is voor de context de brief van 12 april 2011 van minister Hillen van Defensie aan de Tweede Kamer van belang waarin hij stelt "Defensie kent een stelsel van maatregelen om waardering tot uitdrukking te brengen voor verdiensten. Daartoe behoort ook het decoratiestelsel, dat als uitgangspunt heeft dat decoraties alleen in bijzondere omstandigheden van toepassing zijn. De KOVOM verzoekt om een onderscheiding of een teken van erkenning voor alle (oud-)militairen die tijdens de Koude Oorlog hebben gediend bij een paraat onderdeel. Deze militairen hebben hun werk echter niet onder daadwerkelijke oorlogsomstandigheden verricht. Hun werkzaamheden, hoewel van maatschappelijk belang, komen daarom niet in aanmerking voor een onderscheiding of teken van erkenning."

Overigens zou ik er persoonlijk geen enkele moeite mee hebben als Defensie alsnog overgaat tot het met terugwerkende kracht toekennen van de Marine-, Landmacht-, Luchtmacht- of Marechausseemedaille, ook aan diegenen die reeds (lang) de dienst verlaten hebben. Al vraag ik me af of uit de personeelsadministratie na zoveel jaren nog is op te maken of iemand aan de (soms vrij ingewikkelde) tijdscriteria voldoet. Het is mij altijd onduidelijk geweest waarom ex-TRIS-militairen de Landmachtmedaille wel met terugwerkende kracht kregen toegekend maar anderen niet, daar zit naar mijn idee iets ongelijks in. Laat er verder geen misverstand over bestaan dat ik respect en waardering heb voor de vele (oud-)collega's die in het verleden vaak meer dan hun plicht hebben gedaan.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 30 Jul 2011, 11:04

Spraakverwarring schreef:Het is mij altijd onduidelijk geweest waarom ex-TRIS-militairen de Landmachtmedaille wel met terugwerkende kracht kregen toegekend maar anderen niet, daar zit naar mijn idee iets ongelijks in.

"In het besluit Marinemedaille van 18 januari 1985 wordt aangegeven dat deze medaille tevens kan worden toegekend aan militairen van de Koninklijke Landmacht en van de Koninklijke Luchtmacht in werkelijke dienst, die voldaan hebben aan de gestelde voorwaarden met dien verstande, dat voor berekening van de tijdsduur van 36 maanden, opgebouwd uit perioden van minimaal 30 aaneengesloten dagen, mede in aanmerking komen de perioden van dienstverrichting bij een paraat onderdeel, squadron of andere operationele eenheid bij het eigen krijgsmachtdeel. [en bovendien ten minste 6 maanden dienst heeft verricht bij een eenheid der zeemacht in de Nederlandse Antillen, het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea of het voormalig Koninkrijksdeel Suriname dan wel ten minste 6 maanden dienst heeft verricht bij een buitenlandse operationele marine-eenheid.]
Aangezien de vereiste zes maanden dienst moest zijn verricht onder operationeel gezag of bevel van een officier der Zeemacht kwamen de KL-militairen die weliswaar voldeden aan de noodzakelijke combinatie van beide criteria maar die in Suriname onder gezag en bevel van een KL officier (de CoTRIS) hadden gediend niet voor de Marinemedaille in aanmerking. Dit i.t.t. hun collega’s van de KL die in het voormalig Nieuw-Guinea wel hadden gediend onder gezag en bevel van een officier der Zeemacht.
De commissie [Commissie Herziening Decoratiestelsel] is van mening dat het niet zo kan zijn dat de toekenning van een onderscheiding afhankelijk is gemaakt van een operationele gezags- of bevelsverhouding. Het gaat dan niet om de geleverde inspanning en prestatie maar om een louter formeel criterium. Een criterium waarop de militair geen enkel invloed kan uitoefenen. Met de instelling van de Landmachtmedaille zou dan naar het oordeel van de commissie aan deze groep recht kunnen worden gedaan door hen alsnog deze medaille toe te kennen."

(Bron: Instellingsbesluit Landmachtmedaille, Toelichting, Staatscourant No. 205 van 24 oktober 2002, pag. 14 )
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 30 Jul 2011, 11:22

Ik kan mij ten dele vinden in de opvattingen van RbP en Officier.
Namelijk in het feit dat elke militair waardering verdient voor zijn of haar inzet.
Deze waardering dient niet af te hangen van het wel of niet hebben ontvangen van een onderscheiding (of het soort onderscheiding).

Ook de opmerking dat het met terugwerkende kracht toekennen van de Landmacht-, Marechaussee- of Luchtmachtmedaille waarschijnlijk de instelling van de Koude Oorlog medaille had voorkomen, onderschrijf ik.

Onderscheid maak ik echter wel om toekenning van de status van 'Veteraan' en deelname aan de daaraan gelieerde Veteranendag.
Ik kan mij volledig vinden in de omschrijving van de term Veteraan, zoals deze nu in het wetsvoorstel Veteranenwet is opgenomen [de (gewezen) militair ....].
De Veteranendag is ingesteld om deze groep (oud-)militairen (en gelijk gestelden) specifiek in het zonnetje te zetten voor het feit dat zij, namens de Nederlandse Regering, zijn ingezet bij ernst-missies, waarbij zij het risico liepen op persoonlijke verwonding en zelfs sneuvelen. Dit, in tegenstelling tot bijv. de militairen die ingezet zijn in Haïti of na de Tsunami.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat de militairen die zijn ingezet in Rwanda, na de burgeroorlog tussen de Hutu's en de Tutsi's, en daarbij eveneens groot persoonlijk risico liepen, ondanks het toekennen van de Herinneringsmedaille Humanitaire Hulpverlening bij Rampen, vanwege dit persoonlijk risico ook de status van Veteraan hebben gekregen.

Gemakshalve laat ik hierbij de inzet van Nederlandse militairen in Burundi tbv het bouwen van kazernes, ed. die daarvoor de HVO (en dus de status van veteraan) hebben ontvangen, buiten beschouwing.
Dit zou slechts een nieuwe discussie oproepen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 30 Jul 2011, 18:17

René schreef:...voor het feit dat zij, namens de Nederlandse Regering, zijn ingezet bij ernst-missies, waarbij zij het risico liepen op persoonlijke verwonding en zelfs sneuvelen.

Ik snap deze redenering, maar die gaat helaas niet op. De mate van geweld en dus het risico op persoonlijke verwonding en zelfs sneuvelen is geen criterium in de definitie van veteraan. De marineman (of vrouw) die in de Arabische Golf heeft meegedaan aan Enduring Freedom is evenveel veteraan als de commando die in het kader van hetzelfde Enduring Freedom in Aghanistan zat. De mate van geweld en het persoonlijke risico verschilt daarbij echter nogal. Rene noemt zelf reeds (terecht) de militairen die in Burundi kazernes bouwen en er zijn legio voorbeelden van operaties, laag in het geweldsspectrum.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 30 Jul 2011, 20:36

RbP schreef:Ik snap deze redenering, maar die gaat helaas niet op. De mate van geweld en dus het risico op persoonlijke verwonding en zelfs sneuvelen is geen criterium in de definitie van veteraan.

De mate van geweld is inderdaad niet opgenomen in de definitie van Veteraan. Het betreft hier mijn interpretatie van het wel opgenomen 'gediend in oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties'.
Het feit dat er sprake is van oorlogsomstandigheden of daarmee overeenkomende situaties impliceert een bepaalde mate van geweld en persoonlijk risico.

Bij humanitaire operaties wordt, in principe, uitgegaan van de afwezigheid van geweld en daarmee persoonlijk risico voor de ingezette militairen..
Indien dat wel het geval is wordt ook de status van veteraan toegekend aan deze militairen, zoals reeds aangehaald inzake de humanitaire operatie in Rwanda.

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 12 Aug 2012, 09:04

MeTarzan schreef:
walterpullens schreef:De enige echte medaille die hier gedragen wordt is het Kruis voor betoonde marsvaardigheid (Vierdaagse kruis).
De rest van de medailles is poppenkast, dus ja, de volgorde van deze onderscheidingen is verkeerd...

Walter :D

Bedankt, Walter!

Werd trouwens vanochtend al gebeld over deze meneer. Blijkt inderdaad iemand te zijn die "naait met de leuning van een ander".
Naar het schijnt heeft hij zich eerder uitgegeven als VN-Veteraan, compleet met blauwe baret. Zou inmiddels "teruggefloten" zijn.

MeTarzan

Misschien wederom mostert na het maal maar deze mijnheer was wederom te zien bij het defilé van de veteranendag in
precies dezelfde outfit als op de eerste foto en er is dus niks veranderd. Dat terugfluiten heeft schijnbaar ook geen enkel
effect gehad, als er al sprake was van terugfluiten. ;)

Terug naar “Identificatie”