Uitleg gevraagd

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
Kenny

Uitleg gevraagd

Berichtdoor Kenny » 03 Jan 2011, 13:19

Deze heb ik gekregen nadat mijn oma was overleden. Ze waren van mijn opa. Ik ben alleen geen verzamelaar maar wel benieuwd naar wat het precies zijn. Het ereteken heb ik al wel gevonden op internet.

mvg Kenny

Afbeelding

Spraakverwarring

Re: Uitleg gevraagd

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Jan 2011, 13:52

De meest rechter is het "Ereteken voor Orde en Vrede" met 4 zogenaamde "gespen" (de metalen metalen plaatjes met de jaartallen) voor elk jaar dat de decorandus aan de toekenningseisen voor de medaille voldeed. Deze onderscheiding werd uitgereikt aan Nederlandse militairen die in het Nederlands Indië hebben gediend (zie o.a. de site van Erik Muller en Wikipedia voor meer informatie over deze onderscheiding). Daarboven zie je de z.g.n. "baton", een stukje stof dat militairen op de linkerborst op hun uniform konden dragen als ze de medaille zelf (ook wel "modeldecoratie" genoemd) niet droegen. De sterren op de baton staan voor de gespen bij de medaille. 4 sterren = 4 gespen.

Het meest linker embleem is van de Z-brigade, een militaire eenheid die tussen 1946 en 1949 tijdens de Politionele acties op Sumatra actief was, zie o.a. deze link van het legermuseum voor meer informatie over de Z-brigade.

Gezien het Ereteken voor Orde en Vrede met 4 gespen en de eenheid (Z-brigade) vermoed ik dat je grootvader een zgn "oorlogsvrijwilliger" is geweest, zie wederom op Wikipedia.

De middelste medaille ken ik niet, het is in ieder geval geen officiële Nederlandse militaire onderscheiding. Een wilde gok, gezien de attributen (rad en hamer), is dat het iets met de mijnbouw te maken heeft.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Kenny

Berichtdoor Kenny » 03 Jan 2011, 14:24

Hoi 'Spraakverwarring',

Als eerste hartelijk dank voor u snelle hulp! Hierdoor kan ik al wat meer. Ik heb nog een vraag waar u misschien mee kan helpen, ik weet dat mijn opa soldaat was, echter heb ik geen idee bij welk onderdeel. Weet u of er iets van een databank is waar ik dat kan opzoeken?

mvg Kenny

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Jan 2011, 14:30

Kenny schreef:Als eerste hartelijk dank voor u snelle hulp! Hierdoor kan ik al wat meer. Ik heb nog een vraag waar u misschien mee kan helpen, ik weet dat mijn opa soldaat was, echter heb ik geen idee bij welk onderdeel. Weet u of er iets van een databank is waar ik dat kan opzoeken?

Gezien de attributen zal hij waarschijnlijk oorlogsvrijwilliger bij de Z-brigade van het KNIL geweest zijn tijdens de politionele acties. Meer informatie over personen kun je opvragen bij het Persoonsarchief van de Semi-Statische Archiefdiensten van Defensie, zie deze link voor meer informatie.

Succes met je zoektocht!

Kenny

Berichtdoor Kenny » 03 Jan 2011, 14:42

Ok, hier ga ik achteraan. Nogmaals bedankt voor uw hulp.

Gr. Kenny

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Jan 2011, 14:44

Spraakverwarring, hartelijk dank voor je fijne en duidelijke uitleg. Mooi om te zien!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Jan 2011, 19:46

De onbekende medaille lijkt mij van de Rotary Club. Die hebben eenzelfde soort wiel als logo. Staat er nog iets op de achterkant?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Jan 2011, 21:02

Henk-Willem schreef:De onbekende medaille lijkt mij van de Rotary Club. Die hebben eenzelfde soort wiel als logo. Staat er nog iets op de achterkant?

Het tandrad in het logo van de rotary heeft veel meer tanden, zie o.a. deze link, dus dat lijkt me niet heel waarschijnlijk. Daarbij kan ik de hamer in die context ook niet plaatsen.

Het zou dus inderdaad goed zijn om te weten of er iets op de keerzijde staat, als startpunt voor het vervolg van de zoektocht.

Verder zou wat achtergrondinformatie over de drager welkom zijn; wat deed hij voor werk na zijn diensttijd, was hij actief in het verenigingsleven, waar woonde hij?

Kenny

Berichtdoor Kenny » 05 Jan 2011, 16:57

Beste Henk Willem en Spraakverwarring,

Erg leuk om te zien dat ik hier erg goed geholpen word, dat ten eerste.
Op de keerzijde van de kleine medaille staat verder niks dacht ik. Ik ben nu niet thuis dus ik kan er van het weekend pas een foto van plaatsen. Zal ik dan ook zeker doen.

Wat achtergrond informatie betreft:

Ik weet dat mijn opa heel lang bij Bols (Jenever) heeft gewerkt in Schiedam.Dat was ook zijn woonplaats. Verder is hij zijn hele leven lang betrokken geweest bij handbalvereniging UVG. (heet nu anders dacht ik).

Verder ben ik bezig om deze week een verzoek tot inzage persoonsdossier van mijn opa de deur uit te doen. Misschien dat ik dan meer te weten kom.

gr. Kenny

Spraakverwarring

Re:

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2011, 11:44

Kenny schreef:Ik weet dat mijn opa heel lang bij Bols (Jenever) heeft gewerkt in Schiedam.Dat was ook zijn woonplaats. Verder is hij zijn hele leven lang betrokken geweest bij handbalvereniging UVG. (heet nu anders dacht ik).

N.a.v. bovenstaand ben ik nog eens aan het rondzoeken geweest, maar zowel Bols als handbalvereniging Ventura (fusie in 1997 van U.G.V. en H.V.C.) bieden geen aanknopingspunten voor de onbekende medaille.

Ik hoop dat het persoonsdossier van Defensie wellicht nog andere aanknopingspunten biedt of misschien komt hier nog eens iemand langs die het kruisje herkent en het verlossende woord spreekt. Overigens bestaat wellicht ook nog de mogelijkheid dat je grootvader niet zelf met deze medaille is onderscheiden maar dat hij 'm ooit van iemand gekregen of gekocht heeft en heeft bewaard omdat hij 'm bijvoorbeeld gewoon mooi vond of degene van wie hij 'm kreeg heeft een speciale betekenis voor hem gehad. Puur giswerk allemaal, maar zolang we dit kruisje niet geïdentificeerd is, is alles mogelijk.

Kenny

Berichtdoor Kenny » 06 Jan 2011, 20:55

aan Spraakverwarring:

Hahah, ja ik heb zelf gisteren ook nog heel wat uurtjes zitten zoeken op internet, helaas kon ik ook geen enkel aanknopingspunt vinden.
Tot nog toe blijven er dus inderdaad nog veel mogelijkheden bestaan.
Mocht ik nou aan de hand van zijn dossier iets vinden laat ik het weten. Tot zover bedankt voor gedane moeite.

Gr.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Aug 2011, 12:42

Ik weet dat het topic al wat ouder is, maar ik wil het toch nog eens proberen om de onbekende medaille te identificeren.

Allereerst een vraag: Was je opa katholiek?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik dezelfde medaille een paar maanden terug in een veilingcatalogus ben tegen gekomen. Echter heb ik er toen niet bij stil gestaan dat deze vraag hier nog open stond. Nu reed ik net langs een boerderij en daar hadden eenzelfde soort wiel als versiering aan de muur hangen, en dit bracht het e.e.a. weer bij me boven.

Ik weet niet meer welke catalogus het was (MPO leek me het meest voor de hand liggend), maar als ik me het goed herinner zei de beschrijving dat de medaille een medaille van de Katholieke Arbeiders Bond (KAB) was.

Nogmaals, dit is al een tijd geleden en ik weet het ook niet meer zeker.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Aug 2011, 14:58

Henk-Willem schreef:Ik weet niet meer welke catalogus het was (MPO leek me het meest voor de hand liggend), maar als ik me het goed herinner zei de beschrijving dat de medaille een medaille van de Katholieke Arbeiders Bond (KAB) was.
Even googelen leverde deze afbeelding op. Dat lijkt er wel heel veel op! Het speldje op die afbeelding toont daarnaast ook nog een kruis, maar het blauwe rad en de rode hamer zijn vrijwel identiek.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 18 Aug 2011, 06:30

Grappig! Ik was onafhankelijk van Spraakverwarring op hetzelfde uitgekomen en had vorige week idd een soortgelijk speldje op de kop getikt.

Nu alleen nog uit zien te vinden waar de KAB deze medaille voor uitreikte.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Aug 2011, 17:52

ErikMuller schreef:Nu alleen nog uit zien te vinden waar de KAB deze medaille voor uitreikte.
Er bestaat een ondrzoekscolllectief van historici op het gebied van de vakbonden, de Stichting Vrienden van de Historie van de Vakbeweging. Wellicht is de medaille daar bekend? Ze hebben in ieder geval op hun website een overzichtspagina met oude vakbondsvaandels staan; in een aantal van deze vaandels komt de symboliek met het tandrad en de hamer terug die ook op de medaille staat. O.a. in de vaandels van de "Nederlandse Katholieke Grafische Bond. Afdeling Leiden", de "Nederlandse Katholieke Bouwvakarbeiders Bond. Afdeling Voorburg" en de "Ned RK bond van houtbewerkers, meubelmakers, behangers en aanverwante vakken. Afdeling Den Haag"

Terug naar “Identificatie”