Medaille(s) Prins van Oranje in 1815

Erwin Muilwijk

Medaille(s) Prins van Oranje in 1815

Berichtdoor Erwin Muilwijk » 16 Dec 2012, 10:45

Wie kan mij informeren welke medaille(s) de Prins van Oranje voorafgaande aan de campagne van 1815 had gekregen?

Ik ga er vanuit dat dit in ieder geval een Britse Gold Service medal of the Peninsular War is geweest met toegevoegde bars voor bijgewoonde veldslagen.
Bijlagen
PvO.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Re: Medaille(s) Prins van Oranje in 1815

Berichtdoor Ed van Engeland » 16 Dec 2012, 17:26

Inderdaad.
De eerste "algemene" officiële medaille die werd ingesteld voor Britse militairen was de Waterloo Medal.
- sic Gloria transit Mundi -

Erwin Muilwijk

Berichtdoor Erwin Muilwijk » 22 Dec 2012, 14:03

Het is interessant om te weten aangezien er onenigheid bestaat of de prins nadat hij bijna in handen viel tijdens een Franse cavaleriecharge zich wist te redden door te schuilen bij twee compagniën van het 7e Linie Battaljon en hen daarvoor uit dank nog tijdens de veldslag een/zijn medaille schonk om het vast te pinnen op hun vaandel. Hiervan is kort daarna al verslag uitgebracht in een Brusselse krant, maar in de jaren 1950 werd het ontkent door de Belgische auteur Winand Aerts. Echter recentelijk werd het bevestigd door de gepubliceerde memoires van Wellington's private secretary Lord FitzRoy Somerset, origineel opgeschreven in 1816. Bovendien vond ik onlangs zelf ook nog positieve bevestiging van dit 'medaille incident' via een krantebericht uit de Staatscourant uit 1815, waarin opdracht werd gegeven dat jaar om een schilderij van deze scene te laten vervaardigen door de Belgische schilder Odevaere. Dat is er nooit gekomen, maar wel vond ik er een gravure van onbekende vervaardiger.

Voor mij zou het een mooie bevestiging zijn om precies te weten welke medaille(s) de prins had destijds, om als extra anecdote te kunnen dienen over het boek welke ik thans schrijf.

Erwin Muilwijk

Berichtdoor Erwin Muilwijk » 22 Dec 2012, 14:04

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 22 Dec 2012, 15:10

Het lijkt mij een fantastisch verhaal. De gouden medaille die de prins ontving was op de achterzijde voorzien van het opschrift "Salamanca", de plaats waar hij zich zeer eervol had gedragen. Door deze zeer hoge onderscheiding (impulsief) "weg te geven" zou hij bij een eventueel officieel Brits bezoek genoodzaakt zijn toe te lichten waarom hij deze bijzondere ereblijk (als hij daarbij in uniform was gekleed) niet droeg, ik weet niet hoe de Britten destijds daarop hadden gereageerd. Later werd hij nog onderscheiden met de Army Gold Cross, met op de kruisarmen de titels: Ciudad Rodrigo, Badajos, Salamanca, Vittoria en met de gespen Pyrenees en Nivelle. Het zou echter kunnen zijn dat hij de medaille weggaf omdat hij inmiddels was gedecoreerd met de "hogere" Army Gold Cross.
Wellicht is het verhaal te controleren door de kronieken van het 7e bataljon erop na te slaan, want zo'n bijzondere gebeurtenis zal daarin zeker zijn opgetekend.
- sic Gloria transit Mundi -

Erwin Muilwijk

Berichtdoor Erwin Muilwijk » 23 Dec 2012, 17:05

Helaas een dergelijke 'kroniek' van het 7e Linie is er niet, laat staan dat ik vrijwel zeker weet dat het ook nooit bestaan heeft.

Afgezien daarvan, zou men het de prins werkelijk kwalijk hebbengenomen zijn medialle 'zomaar' weg te geven? Kon hij niet een vervangend exemplaar krijgen? Ik weet het niet hoor, ik ken de etiquette hieromtrent niet... Wat misschien interesant is om portretten van hem in uniform na 1815 te bestuderen om te zien of hij die medaille inderdaad niet meer draagt!?

Terug naar “Buitenlandse onderscheidingen aan Nederlanders”