Nederlandse Vietnam veteraan

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 29 Aug 2009, 19:57

Dit verhaal is een beetje "off topic" maar naar ik hoop wel interessant....is het verhaal te lang skip het en ga naar de link aan het einde...

Een jaar of 25 geleden toen ik een jaar of 13 was had ik al interesse in "militaire zaken".
Het toeval wilde dat ik 2 "vietnam veteranen" in mijn omgeving had.
Beiden hadden mijn grote interesse en jeugdige bewondering.

De eerste was een collega van mijn vader die schuin achter ons woonde.
In zijn jonge jaren (eind jaren '40) was hij bij het vreemdelingenlegioen gegaan.
En, hoe kan het ook anders, hij kwam in Indochina (Vietnam onder Frans koloniaal gezag) terecht.
Hij had het relatieve geluk in 1954 in de omgeving van Dien Bien Phu een motiergranaat in zijn schuttersputje te krijgen.
Dit was kort voor de vernietigende slag op dezelfde lokatie waarbij de Franse overheersing ten val gebracht werd.
Hij werd geevacueerd naar een hospitaal in Frankrijk en maakte de slag waarbij zeer weinig Fransen en legionairs overleefden niet mee.
De gaten in zijn benen die in de zomer te zien waren maakten veel indruk...

De tweede was de man van een kennis van mijn moeder.
Afkomstig uit mijn geboortestad Deventer maar al in de jaren '50 begonnen aan een bestaan als wereldburger en geneutraliseerd tot Amerikaan. Hij woonde nog gedeeltelijk in de VS maar zijn vrouw woonde al weer in Nederland.
Enkele jaren later zou hij voorgoed naar Nederland terugkeren.
In die periode is het mij nooit helemaal duidelijk geworden wat hij voor een werk deed of gedaan had.
Wel was mij bekend dat hij tijdens de Vietnamoorlog 4 jaren aldaar had doorgebracht.
Niet als militair maar als burger maar hoe of waarom?
En daarvoor maar ook daarna kwam hij nog in vele bijzondere landen te werken.
Mijn nieuwsgierigheid was voorgoed gewekt en is nooit helemaal bevredigd.
Wel schepte het een blijvende band gevoed door gemeenschappelijke interesses.

Inmiddels is de man overleden en ben ik via de nabestaanden in het bezit gekomen van zijn "militaire" zaken.
Ook mag de foto's hergebruiken en heb ik een aantal relevante papieren in mijn bezit.
Een gedeelte van mijn nieuwsgierigheid is nooit bevredigd en zal dat nu waarschijnlijk niet meer worden.
Wel ben ik bezig met een kleine In Memorian website (met toestemming).

Het leek mij aardig die ook hier te delen.... http://www.ghm.6x.to

Groet, Erik

49thRecce

Re: Nederlandse Vietnam veteraan

Berichtdoor 49thRecce » 30 Aug 2009, 10:33

Mooi spul,heel apart!!
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

erikscollectables
Moderator

En nog een vergeten...

Berichtdoor erikscollectables » 30 Aug 2009, 19:20

Ik was de enige familierelatie met Vietnam nog vergeten te vermelden.
Deze mag in het lijstje van de eerste post niet ontbreken daarom alsnog....

Een zus van mijn grootvader emigreerde met man en kinderen in de jaren 50 naar Australie.
Een van de zonen werd in de jaren 60 opgeroepen voor de Australische dienstplicht die hij als nieuwe Australier uiteraard ook wilde vervullen.
Hij was een van de relatief weinig Australiers die naar Vietnam gestuurd werd en daar in de Infanterie diende.
Hij nu op een War Memorial in Australie omdat hij de oorlog niet overleefde.
http://www.warmemorialsnsw.asn.au/D_to_F.cfm?MemNo=202 Tj. De Vries - Van Leeuwen
Een droevig lot dat ook familieleden in het KNIL maar ook al eerder naar de VS geemigreerde familieleden in de VS (WO2) overkwam.

Hoe dan ook een familielid waarover niet gesproken werd - zeker niet als zijn moeder naar Nederland kwam voor familiebezoek.
Naar mijn mening moet er echter wel over gesproken daarom vermeld ik hem alsnog in het lijstje "Vietnam veteranen" met Nederlandse achtergrond uit mijn directe kring.

Groet, Erik

NLLegioen

Berichtdoor NLLegioen » 11 Sep 2009, 14:00

Erik, vanuit mijn belangstelling voor Nederlanders in het Vreemdelingenlegioen ben ik erg benieuwd naar verdere gegevens en de naam van deze Legionair.

erikscollectables
Moderator

Re: Nederlandse Vietnam veteraan

Berichtdoor erikscollectables » 11 Sep 2009, 19:25

NLLegioen schreef:Erik, vanuit mijn belangstelling voor Nederlanders in het Vreemdelingenlegioen ben ik erg benieuwd naar verdere gegevens en de naam van deze Legionair.

Je hebt een PB.

Terug naar “Buitenlandse onderscheidingen aan Nederlanders”