Orde van Oranje-Nassau aan een latere SS-Sturmbannführer

Roel
Moderator

Orde van Oranje-Nassau aan een latere SS-Sturmbannführer

Berichtdoor Roel » 05 Okt 2014, 19:19

Ik heb een oorkonde van de benoeming tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau van Ministerialdirektor Dr. Alex Walter. Gedateerd 1934. In 1939 is deze man benoemd tot SS-Sturmbannführer. Weet iemand of de benoemingen van personen die tijdens het Hitler regime Nederlandse orden hebben ontvangen gewoon zijn blijven staan? Of zijn deze ingetrokken?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Re: Orde van Oranje-Nassau aan een latere SS-Sturmbannführer

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Okt 2014, 21:02

Na WOII is er een commissie geweest die de ridderorden heeft gezuiverd (Zie Lou de Jong: Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, deel 12, 1e band, pagina 476 en 477). De archieven hiervan zijn bewaard (zie o.a. deze beschrijving van het Nationaal Archief), maar de stukken die daarover gaan zijn deels nog niet openbaar, pas in 2027 komen die vrij. Over specifiek Duitse onderdanen schrijft De Jong "Tenslotte was ook nog de vraag gerezen of Nederlandse onderscheidingen ontnomen moesten worden aan buitenlanders: Duitsers die vooraanstaande figuren in het Derde Rijk waren geworden, dan wel andere buitenlanders die in hun land 'fout' waren geweest of zich anderszins hadden misdragen. Er werd besloten, dit zuiveringsaspect maar te laten rusten." Of deze specifieke persoon na WOII dus uit de orde is geschrapt is niet waarschijnlijk als De Jong gelijk heeft, maar valt moeilijk na te gaan.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Okt 2014, 07:21

Beste Spraakverwarring. Bedankt voor je reactie. De zuivering van Nederlandse onderdanen was mij bekend. Het stuk dat jij aanhaalt door Lou de Jong niet! Dank daarvoor!
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Okt 2014, 07:26

Overigens, op veel plekken lees ik dat Alex Walter ergens na 1944 van de aardbodem is verdwenen. Mocht hij daadwerkelijk omgekomen zijn net na of tijdens de oorlog dan was zuiveren ook niet mogelijk geweest. Dit aangezien zuiveren in Nederland alleen kan na een veroordeling. Recent is dit ook naar voren gekomen toen iemand een verzoek had gedaan om de onderscheidingen van Bisschop Gijsen af te nemen.
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Nederlandse onderscheidingen aan Buitenlanders”