HVO voor buitenlandse officieren

Alex

HVO voor buitenlandse officieren

Berichtdoor Alex » 25 Apr 2012, 18:28

Nieuw beleid? Tot nu toe werd, bij mijn weten, de HVO alleen uitgereikt aan buitenlanders die bij een Nederlandse eenheid waren ingedeeld. Dat lijkt hier niet het geval en had dus bijv. het ereteken voor verdienste toegekend moeten worden. De HVO is, zoals de naam al zegt, een herinneringsmedaille en geen medaille voor verdienste.

Waardering voor internationale officieren
Woensdag 18 april ontvingen 2 Amerikaanse officieren en een Duitse officier de Nederlandse Herinneringsmedaille Vredesoperaties. Zij kregen de blijk van waardering voor hun cruciale ondersteuning aan de missie van de eerste lichting van de Police Training Group 1 (PTG-1) in Kunduz. Het eremetaal werd uitgereikt door kolonel Ron Smits, commandant PTG-1, op de basis van het 2nd Battalion, 18th Infantry Regiment in het Duitse Baumholder. Tijdens de ontplooiing van de PTG-1 en tijdens het uitvoeren van de taken is er intensief samengewerkt met de internationale partners.
HVO buitenlanders.jpg

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... _operaties
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

René

Re: HVO voor buitenlandse officieren

Berichtdoor René » 26 Apr 2012, 11:10

Het instellingsbesluit biedt inderdaad niet de mogelijkheid om de HVO als waardering voor verdienste, zoals omschreven in dit nieuwsbericht, toe te kennen.

In dat opzicht ga ik mee in de gedachte dat het Ereteken voor Verdienste een meer passende onderscheiding zou zijn geweest.
Aangezien er voor gekozen is deze niet toe te kennen, concludeer ik dat de 'cruciale ondersteuning' niet van dien aard is geweest dat deze voldoet aan de minimumeisen om voor toekenning van het Ereteken voor Verdienste (in zilver) in aanmerking te komen.

Om een vergelijking te maken met buitenlandse partners. Deze kennen veelal een aantal verschillende onderscheidingen voor verdienste.
Onderscheidingen die met enige regelmaat ook aan Nederlandse militairen ten deel vallen. Nederland kan hier echter (nagenoeg) niets tegenoverstellen.
Pleit dit niet voor de instelling van een 'tussengelegen' onderscheiding voor verdienste? (Bijv. een Ereteken voor Verdienste in Brons, oid)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 02 Mei 2012, 19:34

Waren het geen liasion officieren geplaatst bij de nederlandse eenheid?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Mei 2012, 11:24

Ik kwam deze foto tegen in mijn archief. Ik weet de context niet meer maar ook hier de HVO aan buitenlanders.
Bijlagen
hvo.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 14 Mei 2012, 17:44

Roel Rijks schreef:Ik kwam deze foto tegen in mijn archief. Ik weet de context niet meer maar ook hier de HVO aan buitenlanders.

Beste Roel,

Het betreft hier Australisch Geneeskundig personeel dat was geplaatst binnen de (Nederlandse) TFU in Afghanistan.

Dit is in het verleden (veel) vaker voorgekomen.
Zo ontvingen de leden van het Bulgaarse infanteriepeloton, ingebed in de Nederlandse SFOR eenheid ook de HVO.

Je kunt stellen dat Nederland normaliter de norm hanteert dat de buitenlandse militairen ingedeeld moeten zijn in een Nederlandse eenheid.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Alex

HVO voor Noorse officieren

Berichtdoor Alex » 16 Mei 2014, 14:15

Vrijdag 22 oktober 2010 heeft ambassadeur Van Rijssen aan twee Noorse officieren de Nederlandse herinneringsmedaille voor Vredesoperaties uitgereikt. De officieren, luitenant-kolonel Jan Ivar Hoff en luitenant-kolonel John Inge Øglænd, hebben deze medaille ontvangen omdat zij ieder een half jaar hebben gediend onder Nederlandse leiding in Task Force Uruzgan in Afghanistan. De plaatsing van de Noorse militairen in Afghanistan vond plaats in het kader van de NAVO samenwerking en daarin specifiek de Noors-Nederlandse samenwerking: het Army Cooperation Initiative. De officieren hebben zich in Afghanistan ingezet voor het opleiden van het Afghaanse leger en de Afghaanse politie. Nu zijn beiden terug in Noorwegen en zijn zij geplaatst bij respectievelijk de Noorse Militaire Universiteit en de Noorse Defensiestaf. De uitreiking van de medailles vond plaats op Akershus Festning in Oslo. Hierbij was Rear Admiral Louise K. Dedichen, commandant van de Militaire Universiteit van Noorwegen, aanwezig.
In totaal hebben nu vier Noorse militairen deze medaille ontvangen voor hun inzet in Afghanistan. In 2009 werd de medaille uitgereikt aan luitenant-kolonel Terje Hanssen en luitenant-kolonel Håkon Warø. De Nederlandse militaire missie in Uruzgan is per 1 augustus 2010 beëindigd.

Bron: http://noorwegen.nlambassade.org/nieuws ... ieren.html
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Nederlandse onderscheidingen aan Buitenlanders”