Verkeerde vermelding van Bronzen Leeuw aan "Australiër" Webb

Ralph Kolen

Verkeerde vermelding van Bronzen Leeuw aan "Australiër" Webb

Berichtdoor Ralph Kolen » 26 Jan 2011, 18:03

Bij deze zou ik graag een correctie willen maken in de lijst van buitenlandse ontvangers van de Bronzen Leeuw.

Volgens de nu bestaande bronnen is er 1 Bronzen Leeuw uitgereikt aan een Australiër, Wing Commander G.F.H. Webb. Deze informatie is jammer genoeg niet juist.

De verwarring is (waarschijnlijk) ontstaan omdat G.F.H. Webb vermeld staat onder A.A.F (zie de bijgevoegde pagina van de London Gazette). De A.A.F. staat niet voor Australian Air Force (de juiste benaming is Royal Australian Air Force - RAAF) maar Auxiliary Air Force. G.F.H. Webb heeft de Britse nationaliteit en is geboren in India.

Het missen van de Australian Service Medal 1939-1945 in Webb's set toont ook aan dat hij niet van Australische origine is of dat hij bij de Australiërs krijgsmacht gestreden heeft. Daarnaast heb ik contact gehad met zijn kleinzoon en die heeft de Britse nationaliteit van Webb ook bevestigd.

Hierbij een kleine uitleg over de Auxiliary Air Force:
The Royal Auxiliary Air Force (RAuxAF), originally the Auxiliary Air Force (AAF), is the voluntary active duty reserve element of the Royal Air Force, providing a primary reinforcement capability for the regular service. It consists of paid volunteers who give up some of their weekends, evenings and holidays to train at one of a number of squadrons around the United Kingdom. Its current mission is to provide trained personnel in support of the RAF.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Auxiliary_Air_Force

Op dit forum is er al eerder geschreven over Webb door Roel, zie deze link: http://onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=353&hilit=Webb
Bijlagen
Gazette Issue 37415 published on the 28 December 1945 - 191.jpg
Laatst gewijzigd door Ralph Kolen op 26 Jan 2011, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Moderator

Re: Verkeerde vermelding van Bronzen Leeuw aan "Australiër"

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2011, 18:45

Hoi Ralph, goed speurwerk! Heb je dit aan Henny doorgegeven?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 26 Jan 2011, 19:18

Dank je. En ja, heb dit ook aan meneer Meijer laten weten. Hoop binnenkort nog meer informatie met hem te mogen/kunnen uitwisselen :)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 26 Jan 2011, 20:35

Bedankt voor deze aanvullingen. Maarre, bij mijn weten heb ik nooit wat geschreven over deze man :wink:
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 26 Jan 2011, 21:02

Ohh, sorry, je hebt gelijk. Het was Roel die er wat over gepost had. Zag een groene naam en dacht meteen aan jou. Ahja, waar het hart vol van is zullen we maar zeggen......;)

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 27 Jan 2011, 17:21

Op onderscheidingen.nl staat hij als Australier vermeld, ik denk dat bedoeld werd om even Erik Müller in te seinen.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 27 Jan 2011, 17:28

Denk dat Roel Henny Meijer bedoelde, de auteur van het boek Bronzen Leeuw/Bronzen Kruis. Maar ja, u heeft gelijk. Zal Erik ook nog even mailen, ging er eigenlijk vanuit dat hij deze post ook wel zou zien.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 28 Jan 2011, 14:40

Ralph Kolen schreef:Ahja, waar het hart vol van is zullen we maar zeggen......;)

Ik voel me vereerd :) :wink:
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 02 Apr 2011, 08:41

Verplaatst... dank je voor deze opspeuring Ralph... Zo zie je maar, als iedereen elkaars vergissingen van elkaar overneemt, blijft een fout in de wereld. Zag namelijk dat Cees Mulder hem ook als Australiër heeft opgevoerd in Dutch Awards to the Allies.

Terug naar “Nederlandse onderscheidingen aan Buitenlanders”