Oorlogsherinneringskruis uitgereikt aan buitenlanders?

Ralph Kolen

Oorlogsherinneringskruis uitgereikt aan buitenlanders?

Berichtdoor Ralph Kolen » 24 Sep 2010, 15:52

In het boek Bronzen Leeuw/Bronzen Kruis van H.G. Meijer staat op pagina 147/148 vermeld dat er 467 Oorlogsherinneringskruizen uitgereikt zijn aan Fransen troepen van het 2e en 3e Regiment de Chasseurs Parachutistes der S.A.S. Troops.

Nou is mijn vraag of er ook Oorlogsherinneringskruizen aan andere geallieerde landen zijn uitgereikt? En zo ja, aan welke en is dat terug te vinden in bijvoorbeeld het Nationaal Archief in Den Haag?

Het gaat mij voornamelijk om de eventuele uitreiking aan leden van de Irish Guard die in 1940, als onderdeel van de Harpoon Force, koningin Wilhelmina naar Engeland hebben begeleid.

ErikMuller

Re: Oorlogsherinneringskruis uitgereikt aan buitenlanders?

Berichtdoor ErikMuller » 30 Sep 2010, 17:13

Tot dusverre ben ik alleen OHK's aan Engels koopvaardijpersoneel tegengekomen. Wel zijn er meer dan 700 OHK's aan Fransen en enkele 10-tallen aan Belgen uitgereikt voor krijgsverrichtingen te land.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Sep 2010, 17:15

Overigens heb ik OHK's teruggevonden aan leden van koopvaardijschepen uit diverse landen (Amerika, Colombia, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, België, Tsjecho-Slowakije, China, Engeland, etc.). Dit betrof allemaal koopvaardijpersoneel dat bijna de gehele oorlog onder Nederlandse vlag hebben gevaren.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 30 Sep 2010, 18:07

Dank je voor je antwoord, Erik.

Weet je toevallig ook of er bij deze Oorlogsherinneringskruizen de bijbehorende oorkonden werden uitgereikt? En zijn er officiële bronnen die de uitreiking van de Oorlogsherinneringskruizen bevestiging?

PS. Je hebt me trouwens nou wel heel nieuwsgierig gemaakt, vooral naar de sets uit China en Colombia. Heb je hier misschien foto's van?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Sep 2010, 18:49

Ralph, ik doelde op de officiële bronnen (= archief). Ik heb geen foto's van sets. Of er ook oorkondes werden uitgereikt? In ieder geval aan een Belgisch koopvaardijman is mij een oorkonde bekend.

De OHK's met gesp 'Krijg te land 1940-1945' aan de Fransen en Belgen zijn allemaal per Koninklijk Besluit gegaan. Ik neem aan dat die gasten een uittreksel van het KB kregen.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 30 Sep 2010, 19:13

Ok, dan had ik je verkeerd begrepen.

In ieder geval nogmaals bedankt. Zal het ook eens aan de andere (Engelse) kant proberen om hier iets meer over te weten te komen, al acht ik die kans zeer klein.

PS. Als een kleine zijstap, het citaat uit het onderstaande artikelen is dus ietwat overdreven: "Mr Reed, who served with the Dutch Navy for 10 months during World War II, is the only person outside the Dutch Navy to receive the Netherlands War Cross With Bar, a prestigious honour for service."
http://www.theage.com.au/national/australian-receives-dutch-war-medal--65-years-after-ceremony-20090910-fjdb.html

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Sep 2010, 19:36

Zeker overdreven. Ben zijn naam nog niet tegengekomen, terwijl het OHK al 65 jaar terug zou zijn toegekend. Jammer dat Defensie zulke slechte (openbare) archieven heeft voor die periode :(

Terug naar “Nederlandse onderscheidingen aan Buitenlanders”