Onbekend koord

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
officier

Onbekend koord

Berichtdoor officier » 15 Nov 2015, 07:19

Weet iemand wat voor koord hier gedragen wordt door de commandant van het Korps Militaire Administratie?
Bijlagen
image.jpeg
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

walterpullens

Re: Onbekend koord

Berichtdoor walterpullens » 15 Nov 2015, 15:23

Dat is een koord om de functie van Regimentscommandant aan te geven.
Ik heb gezien dat de Regimentscommandanten van B&T en TD ook zo'n koord in de regimentskleuren dragen.
Nog niet officieel, dus ik weet niet of de overige regimentscommandanten ook zo'n koord gaan dragen.

Walter :-)

skygulik

Berichtdoor skygulik » 15 Nov 2015, 16:32

Beetje jammer dat men dingen op het uniform gaan dragen die er niet op horen, er zijn voorschriften.
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Nov 2015, 17:02

't Is wel curieus dat aan de ene kant men een "sober decoratiebeleid" schijnt na te streven en aan de andere kant er een wildgroei is van speldjes en koorden.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

moos

Berichtdoor moos » 15 Nov 2015, 20:16

Ik heb ook al koorden voorbij zien komen voor regiments "jongsten" :?
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

hamerhaai

Berichtdoor hamerhaai » 16 Nov 2015, 17:41

skygulik, helemaal eens dat er regels zijn. Door het ontbreken van nieuwe regelgeving betreffende decoratiebeleid vraag ik mij dan ook af hoe defensie het door hen uitgevoerde decoratiebeleid gaat verdedigen. Ik ga er namelijk van uit dat de "oude" regelgeving nog immer gebruikt dient te worden. Zie ook mijn melding HVO wijziging!

Herman V

Berichtdoor Herman V » 16 Nov 2015, 19:10

Skygulik, +1.

Een zeer, zeer zuinig decoratiebeleid betreffende dapperheidsonderscheidingen, sober decoreren ivm uitzendingen, gespen verstrekken die qua naam zo algemeen zijn dat je na een paar jaar kwijt bent waar hij voor was........

Maar aan de andere kant, vijf !!!! sportmedailles, een diversiteit aan herdenkingsspeldjes die zo langzamerhand alles behalve je basisopleiding afdekken, een diversiteit aan vaardigheidsspeldjes en koorden waar je stil van wordt.......

en dan dit. Zelf verzonnen koorden gaan dragen. Alsof je als Regiments commandant iets extra's nodig hebt op je pak. Bij sommige korpsen blijkbaar wel......whats next, jezelf een gouden erekoord toekennen..... (eeeh, ........)

groet
Herman

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 17 Nov 2015, 14:39

Het lijkt me dat dit soort koorden welbeschouwd buiten het decoratiestelsel als zodanig vallen. Naar mijn idee vallen ze eerder in de categorie Functieonderscheidingstekens en maken daarmee onderdeel uit van het uniform, evenals de bijzondere kentekens voor bijv. Adjudanten van ZM. Maar ik vraag me wel af wie al dit fraais bedenkt....
- sic Gloria transit Mundi -

corne05

Berichtdoor corne05 » 20 Nov 2015, 16:03

Tijdens de Indië-herdenking dit jaar liepen er diverse koude-oorlog veteranen belangrijk te doen met hun speldjes maar het meest opvallend was wel dat diverse van hun ook een soortgelijk koord droegen, en in dezelfde kleuren als de Overste rechts op de foto. Navraag bij een van hun leverde mij het antwoord op dat het koord bij een bijzondere functie hoorde. Ben er maar niet op doorgegaan daar het naar mijn idee puur om de show ging. Ik vraag me dus af of dit koord daadwerkelijk de functie van Regiments-commandant aangeeft

moos

Berichtdoor moos » 20 Nov 2015, 21:18

Zal eens wat navraag doen binnen mijn sectie waar dit vandaan komt.

moos

Berichtdoor moos » 23 Nov 2015, 11:04

Navraag gedaan, deze koorden zijn ongepast eigen initiatief en niet toegestaan op het uniform.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 23 Nov 2015, 11:11

Maar een oplossing voor commandant Korps Militaire Administratie

Afdoen dat koord!!!
De omnibus dubitandum

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”