Postuum Mobilisatie oorlogskruis

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
moos

Postuum Mobilisatie oorlogskruis

Berichtdoor moos » 16 Okt 2015, 21:29

Gisteren is tijdens de herbegrafenis van de wachtmeester capitulant Ben Buunk (Bronzen Leeuw, Kruis van Verdienste) te Loenen een Mobilisatie Oorlogskruis postuum uitgereikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ben_Buunk

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/16/oorlogshelden-naar-laatste-rustplaats-op-erevelden
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Longfiller

Re: Postuum Mobilisatie oorlogskruis

Berichtdoor Longfiller » 21 Okt 2015, 10:23

mooi maar begrijp werkelijk niet waarom zoiets dan zo lang moet duren. En wat heb je er aan behalve als familie? Ik vind het eigenlijk schandalig dat dit zolang moet duren en voornamelijk omdat blijkbaar er door anderen 75 jaar na dato ergens in geroerd moet worden om dit te realiseren. Het is toch bekend in systemen? als ik dit zo lees kan ik me voorstellen dat er nog wel meer mensen recht ergens op hebben, maar als niemand wat doet blijft de overheid achteroverleunen raar.

Maar naar dhr. Buunk toe : Respect

moos

Berichtdoor moos » 21 Okt 2015, 21:03

"bekend in de systemen"

Je moet dan alle staten van dienst tegen het licht gaan houden en gaan kijken wie er nu wel of niet een medaille heeft gekregen.
Ontzettend veel werk waar vanuit de "organisatie" geen tijd of geld voor is.
Het is dat er veel hobbyisten zijn die iets doen, anders was Buunk ook gewoon vergeten.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 21 Okt 2015, 22:17

Gelukkig dan maar voor de hobby speurders. Hulde.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 25 Okt 2015, 10:50

Het is al eerder op dit forum aangegeven....
Het Mobilisatie-Oorlogskruis moest destijds (bij instelling) door de gerechtigde zelf worden aangevraagd en betaald (fl. 2,75) want anders werd het allemaal veel te duur!
De andere (opgegeven) reden was, dat vanwege de oorlog en de ontoereikende bevolkingsboekhouding (die mede door verzetsdaden hier en daar bewust was verstoord), overlijdens, emigraties en wat dies meer zij, de regering zich niet in staat achtte alle gerechtigden aan te schrijven, noch hen een medaille toe te sturen. Veel gerechtigden waren niet op de hoogte van de ingestelde medaille, anderen vonden het de moeite niet waard hem aan te vragen. We kunnen wel stellen dat veel gerechtigden onder het beroeps- en reservepersoneel de medaille aanschafte, maar het gros der dienstplichtigen hem mis liep.

In dit geval was Bunk zelfs al overleden voor de instelling (KB 11-08-1948) en de aanvraagperiode werd gesloten op 15-11-1951. Bij KB van 01-12-1992 werd de aanvraag hernieuwd opengesteld, waardoor ook postume toekenning mogelijk werd.

De huidige verontwaardiging is voorstelbaar, maar gegeven de feiten naar mijn idee onterecht.

http://www.ereschuldonderscheidingen.nl/
- sic Gloria transit Mundi -

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 25 Okt 2015, 13:48

Eens alleen zie je anno de jaren 90 en verder dit ook. Ik geloof dat de Kosovo medaille dit jaar in januari voor het laatst aangevraagd kon worden. Dat vind ik onbegrijpelijk. Computer systemen zijn er al een tijd en als je voldoet aan de voorwaarde......

Geldt ook voor medailles die later komen/kwamen. Ken zelf ook voorbeelden dat juist andersom een medaille met oorkonde in de bus zat. Dank u wel. En voor sommige was het zelfs bedankt! In de vorm. Zo was het vergeten en blij toe en nu ongevraagd er weer aan herinnerd. Tja gelukkig zijn en blijven we mensen ;)

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”