Waterloo veteraan

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
moos

Waterloo veteraan

Berichtdoor moos » 11 Jun 2015, 19:25

Een verre voorouder van een kennis van me op de gevoelige plaat.
Volgens de overlevering een Waterloo veteraan,
Wie weet wat er op zijn jasje hangt?

Afbeelding
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Roel
Moderator

Re: Waterloo veteraan

Berichtdoor Roel » 11 Jun 2015, 19:52

1 kan de Willems-Orde zijn
2 Zilveren Herdenkingskruis 1813-1815
3 Sint Helena medaille
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Rogier

Berichtdoor Rogier » 11 Jun 2015, 20:07

Bekendheid van de naam van de verre voorouder van de kennis zal het mogelijk maken om vast te stellen of het inderdaad om de Militaire Willems-Orde gaat.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Jun 2015, 20:17

De middelste lijkt me het "Zilveren kruis 1813-1815" (zie hier voor meer informatie). Even zoeken op duidelijkere afbeelding van dit kruis leverde me als toevalstreffer deze link op: http://www.wwjohnston.net/famhist/vanwijk/people/ deze afbeeldingen zijn onderdeel van deze website: hier dezelfde foto als hierboven en de naam (?) van betrokken persoon, dit zou "Jannes van Wijk" zijn, ridder MWO 4e klasse, (zie ook hier, inderdaad voor Waterloo 1815) en drager van het Zilveren kruis en een derde medaille die ik zo niet thuis kan brengen (zie foto van zijn grafsteen). De eigenaar van die website verondersteld kennelijk dat het om de St. Helenamedaille gaat, maar helemaal zeker ben ik daar niet van omdat die niet helemaal lijkt op de afbeelding op de grafsteen. Daarnaast draagt hij aan zijn schouder iets dat lijkt op een bodebus, wellicht was hij gemeenteambtenaar o.i.d.
Wellicht loont het de moeite om zijn stamboekinschrijving te raadplegen (zie deze link), lijkt me dat er over hem wel het eea te vinden moet zijn.
Even googelen op "jannes van wijk" levert overigens nog meer afbeeldingen en info op.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Rogier

Berichtdoor Rogier » 12 Jun 2015, 07:32

Het gaat dan waarschijnlijk om Johannes van Wijk (29-11-1789 Zwolle -24-6-1877 Joure). Hij verwierf zijn MWO als sergeant bij het 3e Bataljon Nationale Militie bij KB van 17-8-1815 nr. 77 voor zijn deelname aan de slag bij Waterloo. Van 1809-1813 diende hij in het Franse leger, o.a. in Spanje. De derde onderscheiding betreft dan inderdaad de St. Helenamedaille.
Lees meer over de Militaire Willems-Orde in het jubileumboek: '1815-2015 Militaire Willems-Orde. 200 jaar moed, beleid en trouw'. Binnenkort te bestellen via de website van de Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen (http://www.vereniging-sro.nl)
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”