Onbekend herinneringsembleem; KMarns?

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
moos

Re: Onbekend herinneringsembleem; KMarns?

Berichtdoor moos » 05 Feb 2018, 07:21

moos schreef:
Eén niet nader te noemen wapen moet zijn eisen nog aanpassen :shock:

Zal niet jouw wapen zijn toch Moos? :wink:

De Genie is niet zo van de wapensystemen ;-)
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Alex

Berichtdoor Alex » 08 Feb 2018, 10:59

Op deze foto van majoor Marco Kroon RMWO is goed te zien dat hij het embleem ex-marinier draagt.
Bijlagen
MK-ExMarn.jpg
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

moos

Berichtdoor moos » 09 Feb 2018, 08:22

Marco Kroon was de eerste oud marinier die het embleem officieel kreeg uitgereikt, de overste de Haan van C&P was nummer 2.

Alex

Berichtdoor Alex » 09 Feb 2018, 10:29

Wat is C&P?

René

Berichtdoor René » 09 Feb 2018, 13:22

Alex schreef:Wat is C&P?

(Bureau) Ceremonieel en Protocol (binnen de Staf van het Commando Landstrijdkrachten)
Laatst gewijzigd door René op 09 Feb 2018, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

moos

Berichtdoor moos » 22 Feb 2018, 13:26

Off topic maar dikwijls hier voorbij gekomen.

VS2-1593 8e druk is (militair) online.

http://publicatieportaal.mindef.nl/VS/VS%202-1593.pdf

MartijnR

Berichtdoor MartijnR » 22 Feb 2018, 16:11

Alleen via intranet te zien denk ik ?

moos

Berichtdoor moos » 22 Feb 2018, 16:22

Alleen via intranet te zien denk ik ?

Yep tot de eerste beste handige Harrie deze kopieert ergens op het www zet.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 23 Feb 2018, 18:06

moos schreef:Off topic maar dikwijls hier voorbij gekomen.

VS2-1593 8e druk is (militair) online.

http://publicatieportaal.mindef.nl/VS/VS%202-1593.pdf

Ik ga eens kijken moos!
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 23 Feb 2018, 18:20

Wat een amateurwerk weer; embleem AMV is niet opgenomen, maar die oude zooi die niet meer uitgereikt wordt wel. Het erekoord behorende bij de sculptuur operationeel optreden is ook niet opgenomen in het VS. Als ik er langer naar kijk zie ik nog wel meer dingen denk ik; is dit waar men jaren mee bezig is geweest? Schandalig. En maar vreemd vinden dat mensen in de meest wazige tenuen rondloopt bij de KL.
"If you've done it, it ain't bragging"

moos

Berichtdoor moos » 23 Feb 2018, 20:37

Er zit een formulier achter in het VS waar voorstellen mee ingediend kunnen worden, dus wat let je.

Voor alle duidelijkheid AMV heb je een punt, "zilveren erekoord" komt te vervallen en is er al uitgehaald.....dus.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 24 Feb 2018, 11:08

moos schreef:Er zit een formulier achter in het VS waar voorstellen mee ingediend kunnen worden, dus wat let je.

Voor alle duidelijkheid AMV heb je een punt, "zilveren erekoord" komt te vervallen en is er al uitgehaald.....dus.

Tsja, dat voorstellenformulier zit er al in vanaf versie 1. Dat komt wel goed.

Uiteraard is het onderwerp veelzijdig en zeer aan veranderingen onderhevig, maar ingestelde emblemen en een nieuw high end erekoord, (ik lees dat hij al weer komt te vervallen??), vergeten is wel weer beschamend.
Het lijkt op 8 jaar in concept in een la liggen, wakker worden, scannen, zonder overleg corrigeren en in 1, 2, 3 in godsnaam maar weer op het intranet flikkeren.

De betrokkenheid is ver te zoeken.

@Moos; Het weer vervallen van het zilveren erekoord mag je wat mij betreft even verduidelijken. Dat is voor mij nieuw.

Herman

moos

Berichtdoor moos » 24 Feb 2018, 14:41

Het lijkt op 8 jaar in concept in een la liggen, wakker worden, scannen, zonder overleg corrigeren en in 1, 2, 3 in godsnaam maar weer op het intranet flikkeren. De betrokkenheid is ver te zoeken.

Ik weet van dichtbij dat dit ver naast de waarheid is.

Sculptuur operationeel optreden gaat verbonden worden aan het ereteken voor verdienste in brons en daarmee komt het erekoord te vervallen.

René

Berichtdoor René » 24 Feb 2018, 16:06

moos schreef:
Sculptuur operationeel optreden gaat verbonden worden aan het ereteken voor verdienste in brons en daarmee komt het erekoord te vervallen.

Benieuwd of dit dan ook gaat gelden voor het Rode Erekoord, in de hoedanigheid van 'ereteken' voor uitzonderlijk functioneren.
Daarmee zou in beide gevallen worden aangesloten op de initiele/originele gronden die indertijd (2011/2012) zijn aangedragen voor de instelling van het Ereteken voor Verdienste in brons.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 24 Feb 2018, 16:39

moos schreef:

Als men ( en wie dat is laat ik maar in het midden) in dat geval maar niet gaat denken dat het Ereteken voor Verdienste in brons alleen maar verkregen kan worden voor situaties waarvoor - tot nu toe - het sculptuur operationeel optreden is toegekend.
Zo was (en is) het nieuwe Ereteken zeer zeker niet bedoeld.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 24 Feb 2018, 21:33

moos schreef:Ik weet van dichtbij dat dit ver naast de waarheid is.

Excuus als ik te cynisch ben geweest. Op naar de volgende versie dan maar.

Herman

moos

Berichtdoor moos » 25 Feb 2018, 08:37

Benieuwd of dit dan ook gaat gelden voor het Rode Erekoord, in de hoedanigheid van 'ereteken' voor uitzonderlijk functioneren

Nee dit gaat niet gebeuren. Het ereteken in brons ligt op een heel ander niveau dan het rode erekoord.
De tweede kan worden uitgereikt door een CC de ander ligt bij Clas (voor de KL in ieder geval).

moos

Berichtdoor moos » 25 Feb 2018, 08:38

Op naar de volgende versie dan maar.

Omdat er één embleem (AMV) vergeten is?
Lijkt mee een beetje overdreven.

René

Berichtdoor René » 25 Feb 2018, 10:18

moos schreef:
Benieuwd of dit dan ook gaat gelden voor het Rode Erekoord, in de hoedanigheid van 'ereteken' voor uitzonderlijk functioneren

Nee dit gaat niet gebeuren. Het ereteken in brons ligt op een heel ander niveau dan het rode erekoord.
De tweede kan worden uitgereikt door een CC de ander ligt bij Clas (voor de KL in ieder geval).

Spijtig dat te lezen.
Wordt een van de oorspronkelijke doelstellingen achter (het voorstel tot instelling van) het Ereteken voor Verdienste in brons, al voor de eerste uitreiking binnen het CLAS teniet gedaan.
Tenzij natuurlijk binnen het CLAS wordt/is besloten om langdurig uitmuntend functioneren niet langer met het Rode Erekoord, maar met het (oorspronkelijk expliciet mede daarvoor bedoelde) Ereteken voor Verdienste in brons te gaan erkennen en waarderen.

moos

Berichtdoor moos » 25 Feb 2018, 19:45

Ik denk dat je het koord en het ereteken los van elkaar moet zien.

Rood erekoord is voor langdurig en uitstekend funtioneren waarbij het "effect" van dat functioneren zichtbaar / meetbaar is binnen de cie / bat.

De eretekens doen precies hetzelfde alleen is daar het effect meetbaar op een hoger niveau.

Iemand met een ereteken in goud is defensiebreed in de kijkert gelopen, een drager brons blijf "steken" op Clas niveau (voor de KL).

Ik zie het rode erekoord eerder als een ereteken in messing, een stapje onder brons. :D

René

Berichtdoor René » 25 Feb 2018, 20:33

Interessante discussie, die wat mij betreft nog zeker niet voltooid is.
(Voorlopig "Agree to disagree"?)

Maar hier - ondertussen - behoorlijk off topic :)

Alex

SOO, zilveren erekoord en ereteken brons.

Berichtdoor Alex » 26 Feb 2018, 13:07

moos schreef:Sculptuur operationeel optreden gaat verbonden worden aan het ereteken voor verdienste in brons en daarmee komt het erekoord te vervallen.

Moos, betekent dit dat het Sculptuur Operationeel Optreden wel blijft bestaan, maar dat als zichtbare blijk van waardering het ereteken voor verdienste in brons uitgereikt gaat worden i.p.v. het zilveren erekoord?
Zou jammer zijn, ik vind de combinatie wel mooi en de reden van toekenning is ook heel specifiek:
Het systeem van Defensieonderscheidingen kent verschillende erekoorden en andere blijken van waardering. Neem de rode erekoorden (blauwe voor de marine) die militairen kunnen krijgen voor ‘loffelijk handelen’ op een manier die uitgaat boven wat van iemand verwacht mag worden. Of het gevechtsinsigne voor deelname aan een militaire operatie onder gevechtsomstandigheden. Waarom nu dan ook nog een zilveren erekoord?
Luitenant-kolonel Corstiaan de Haan, hoofd sectie Ceremonieel en Protocol, legt het uit: “We ontvingen geluiden van commandanten uit missiegebieden dat er behoefte was aan iets dat meer recht doet aan bepaald optreden. Het rode erekoord kan je ook in Nederland verdienen en het gevechtsinsigne betekent dat je je werk bleef doen onder vuur. Het zilveren erekoord onderscheidt zich van rood doordat rekening wordt gehouden met de verzwarende operationele omstandigheden. Ten opzichte van het gevechtsinsigne zit het verschil hem in het uitzonderlijk handelen tegenover ‘gewoon’ je werk doen onder gevechtsomstandigheden.”
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... nongangers
Bovenstaande uitleg lijkt me nog steeds valide. Het ereteken voor verdienste in brons is een algemene defensie-onderscheiding die dan bij de KL voor een specifieke verrichting uitgereikt gaat worden, zonder dat dat nog zichtbaar is. Dat is net zoiets als bijv. de dapperheidsonderscheidingen afschaffen en daarvoor in de plaats de Orde van Oranje-Nassau uitreiken.

Alex

Berichtdoor Alex » 26 Feb 2018, 13:08

Kan de forumbeheerder hier een apart onderwerp van maken?

moos

Berichtdoor moos » 27 Feb 2018, 16:19

ik vind de combinatie wel mooi en de reden van toekenning is ook heel specifiek:

Vind ik ook, maar helaas ga ik daar niet over :shock:

Alex

Berichtdoor Alex » 27 Feb 2018, 16:37

Maar wie gaat er wel over? Oorspronkelijk (zie ander onderwerp): 'Op advies van de Commissie Dapperheidonderscheidingen heeft Commandant Landstrijdkrachten een bijkomende waardering ingesteld, zodat op het uniform of veteranentenue van de ontvanger zichtbaar is dat aan hem of haar de Sculptuur werd toegekend.'
Dus is nu de Commissie Dapperheidonderscheidingen van gedachten veranderd, de Commandant der Landstrijdkrachten of allebei?
Moos, weet je het antwoord op mijn eerdere vraag?

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”