Onbekende (Nederlandse?) medaille

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
René

Onbekende (Nederlandse?) medaille

Berichtdoor René » 10 Sep 2013, 22:08

Weet iemand welke medaille de Luitenant der Mariniers in deze foto's (http://24ora.com/local-mainmenu-5/69760-marcha-militar-pa-apertura-di-ana-parlamentario, nr. 5 & 11) als eerste in zijn set draagt?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Re: Onbekende (Nederlandse?) medaille

Berichtdoor RbP » 10 Sep 2013, 22:28

Ziet er uit als de marinemedaille, gevolgd door vierdaagsekruis, vijfkampkruis en TMPT kruis.

De rang lijkt dit echter tegen te spreken, evenals het ontbreken van onderscheidingen voor ernstinzet, welke ik tegenwoordig wel zou verwachten als iemand lang genoeg "operationeel" dient om de marinemedaille te mogen ontvangen.

Andere suggesties (ook voor de rest van de spange)?

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Sep 2013, 07:17

Ik twijfel of het de Marinemedaille is. Er lijken twee gele banen in het lint te zitten. De gesp is mij helemaal onbekend! Zeer vreemd!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 11 Sep 2013, 09:04

Beste Rob en Roel,

Mijn eerste reactie was ook "Marinemedaille", gezien de positie in de spange.
Echter zowel de 'gesp' (vierpuntige rode ster) als de gele banen in het lint spreken dit tegen.

Vandaar de vraag hier.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 11 Sep 2013, 12:56

Had alleen de klein formaat foto gezien. In groot formaat is het duidelijk niet de Marinemedaille. Echter de foto is van een parade bij de opening van het parlementaire jaar in Aruba; de Arubaanse vlag is blauw met twee smalle gele banen en een vierpuntige rode ster. Lijkt me dus duidelijk een Arubaanse onderscheiding. Dat moet ons toch verder kunnen helpen....

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Sep 2013, 13:54

Volgens sectie onderscheidingen is dit de Arumil Aruba Medaille...
Lid van SRO en OMSA

RbP

Berichtdoor RbP » 11 Sep 2013, 15:13

Roel schreef:Volgens sectie onderscheidingen is dit de Arumil Aruba Medaille...

Korte zoektocht op Google levert het volgende artikel op: http://www.versgeperst.com/nieuws/147879/arubaanse-militairen-geeerd.html

De (kleine) foto daarbij lijkt inderdaad te bevestigen dat het om de ARUMIL medaille gaat. Officieel een buitenlandse onderscheidingen dus is het aan de decorandus om de minister toestemming te vragen om de onderscheiding te mogen dragen. Aangezien Afd.DB&TO blijkbaar wist waar het om gaat, ga ik er van uit dat die toestemming is verleend.

Interessant overigens dat dit volgens het artikel een onderscheiding is voor 6 jaar trouwe dienst. Strookt gevoelsmatig niet helemaal met de "jonge" rang van betreffende officier.

Rob

officier

Berichtdoor officier » 11 Sep 2013, 18:26

Deze luitenant is geen officier der mariniers, maar de tweede officier van de Arubaanse militie: luitenant tweede klasse Jose L. Teixeira.

Zie ook: website Arubaanse overheid
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Sep 2013, 10:10

Kijk, vandaar het feit dat hij deze onderscheiding als eerste onderscheiding draagt.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Sep 2013, 11:11

Deze foto krijg ik zojuist binnen via het Hoofd van de afdeling Decoratiebeleid & Toekenning Onderscheidingen. Het lijkt een andere uitvoering dan de medaille op de foto. Ook een andere gesp.

Aanvulling: Dit is de medaille voor trouwe dienst van Curaçao!
Bijlagen
image001.png
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 12 Sep 2013, 11:13

Roel schreef:Kijk, vandaar het feit dat hij deze onderscheiding als eerste onderscheiding draagt.
Ik ben overigens wel benieuwd naar de draagvolgorde onderscheidingen van Aruba. Iemand enig idee?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

officier

Berichtdoor officier » 12 Sep 2013, 11:17

Roel schreef:Deze foto krijg ik zojuist binnen via het Hoofd van de afdeling Decoratiebeleid & Toekenning Onderscheidingen. Het lijkt een andere uitvoering dan de medaille op de foto. Ook een andere gesp.

Dit is (vermoedelijk) de versie voor de militie van Curacao: Het wapen op de onderscheiding is het wapen van Curacao, "Servisio leal milisia di Korsou" betekent ongeveer: trouwe dienst, militie van Curacao, en de kleuren en ster komen overeen met de vlag van Curacao.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Sep 2013, 11:36

Helemaal correct.

Hier de medaille voor medaille voor trouwe dienst van Aruba.

Beide medailles worden in Nederland gemaakt.
Bijlagen
aruba.jpg
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”