Brandweer onderscheidingen

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
officier

Brandweer onderscheidingen

Berichtdoor officier » 13 Jan 2012, 15:55

Enige tijd geleden zag ik een militair met twee brandweer onderscheidingen tussen zijn andere onderscheidingen lopen.
Het ging hierbij om de volgende onderscheidingen:

Kruis voor langdurige brandweerdienst van de KNBV en de NVBC
    Medaille Brandweer Nederland

Mijn vraag is: Mogen deze onderscheidingen door een militair wel gedragen worden? Of mag betrokkene zijn brandweer onderscheidingen op zijn brandweer uniform dragen, maar moet hij ze op zijn militaire uniform weg laten?
Indien het niet is toegestaan, kan iemand mij dan aangeven of dit ergens staat.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Ben Benieuwd

Re: Brandweer onderscheidingen

Berichtdoor Ben Benieuwd » 13 Jan 2012, 23:12

Brandweeronderscheidingen komen niet voor in het tenuenvoorschrift van de Landmacht.
Afwijkingen van tenueenvoorschrift niet toegestaan, tenzij speciaal toestemming verleend.
Dat verlenen van toestemming ken ik alleen van buitenlandse onderscheidingen.
Waarschijnlijk is het dus niet toegestaan om brandweeronderscheidingen (hoe hoog dan ook) te dragen op een militair uniform.

ErikMuller

Re: Brandweer onderscheidingen

Berichtdoor ErikMuller » 13 Mei 2012, 18:23

Brandweeronderscheidingen mogen allen gedragen worden op uniformen van diensten die resorteren onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken (w.o. politie, brandweer). Ze mogen dus niet op het militaire uniform gedragen worden.

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”