Instellen van nieuwe onderscheidingen?

Voor alle onderscheidingen die niet in de bovenstaande categorieën vallen. (Zowel erkende als niet erkende)
René

Instellen van nieuwe onderscheidingen?

Berichtdoor René » 11 Dec 2011, 09:49

Met de totstandkoming van een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord voor het Defensiepersoneel is het budget voor commandanten om het personeel te waarderen, voor uitzonderlijk of uitstekend functioneren of voor een bijzondere prestatie, gedecimeerd.
In andere landen wordt in bovengenoemde gevallen een onderscheiding toegekend.
(AUS: Commanders Commendation; UK: Meritorious Service Medal; US: Meritorious Service Medal, Commendation Medals, Achievement Medals; DEU: Ehrenkreuz der Bundeswehr in Silber/Gold für besonders herausragende Taten; FRA: Ordre national du Mérite).

Mijn vraag is: moet Nederland hier nu ook toe overgaan?

Persoonlijk zie ik voor- en nadelen:
- Een medaille is net zo goed een teken van waardering als een financiële beloning dat is.
- Een medaille voor uitzonderlijk of uitstekend functioneren wordt ook door buitenlandse partners, bij internationale operaties, gewaardeerd. (Zij geven ze immers ook aan NLD militairen).

- De hoeveelheid batons wordt nog uitgebreider (kerstboomeffect?)
- Burgerpersoneel heeft niet de mogelijkheid tot het dragen van een medaille. Voor hen zou het slechts een oorkonde (al dan niet ingelijst samen met de medaille) aan de muur/in de la zijn.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Re: Instellen van nieuwe onderscheidingen?

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Dec 2011, 10:43

In Nederland hebben we reeds het "Ereteken voor Verdienste" in zilver en in goud, dit wordt nu slechts enkele malen per jaar uitgreikt. Eventueel is er voor de overtreffende trap nog lid en ridder in de Orde van Oranje Nassau, eventueel "met de zwaarden".

Bij de jaarlijkse lintjesregen is het aantal onderscheidingen dat Defensie ten deel valt nogal bescheiden. Zo werden er tijdens de lintjesregen 2011 in totaal 3357 Koninklijke onderscheidingen toegekend, slechts 26 daarvan bij Defensie. Daarvan waren er ook nog eens slechts 8 "met de zwaarden" (dus primair voor verdiensten bij Defensie).

Al met al heb ik de indruk dat, behalve herinnerinsmedailles voor missies en diensttijd en sportmedailles, Defensie bepaald niet scheutig is bij het toekennen van onderscheidingen, hoewel het reeds bestaande stelsel voldoende mogelijkheden biedt. Een nieuwe onderscheiding lijkt me dus niet nodig, men zou de huidige bestaande onderscheidingen wat ruimhartiger kunnen toekennen. Vwb burgerpersoneel: zij kunnen desgewenst het bij deze officiële onderscheidingen horende knoopsgatversiersel dragen bij hun nette pak.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 11 Dec 2011, 13:37

Een mogelijkheid zou zijn om het reeds bestaande ereteken voor verdienste uit te breiden met een bronzen versie. Daarnaast heeft de KL (en in nabije toekomst de KLu) ook nog een Erekoord voor daden van groot maatschappelijk aanzien. (Dus niet alleen voor levensreddende handelingen).
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Dec 2011, 14:20

officier schreef:Een mogelijkheid zou zijn om het reeds bestaande ereteken voor verdienste uit te breiden met een bronzen versie.
Dat lijkt me een aardige uitbreiding. Tevens zou de procedure voor toekenning vereenvoudigd moeten worden, nu lijkt me de drempel nog wel erg hoog. Zo moeten voorstellen via de hiërarchieke lijn worden ingediend bij de Sectie Onderscheidingen, waarna een commissie van 9 mensen zich over het voorstel gaat buigen. Deze commissie bestaat uit:
a. de secretaris-generaal, voorzitter, tevens lid;
b. de chef van het kabinet van de chef defensiestaf, lid;
c. de Krijgsmachtadjudant, lid;
d. een door de bevelhebber der zeestrijdkrachten aangewezen vertegenwoordiger van de Koninklijke Marine, lid;
e. een door de bevelhebber der landstrijdkrachten aangewezen vertegenwoordiger van de Koninklijke Landmacht, lid;
f. een door de bevelhebber der luchtstrijdkrachten aangewezen vertegenwoordiger van de Koninklijke Luchtmacht, lid;
g. een door de bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee aangewezen vertegenwoordiger van de Koninklijke Marechaussee, lid;
h. een door de commandant defensie interservice commando aangewezen vertegenwoordiger van het defensie interservice commando, lid;
i. het hoofd van de sectie onderscheidingen, lid, tevens secretaris.

Ik kan me niet voorstellen dat dit een gemakkelijke toekenningsprocedure bevorderd (overigens is de toekenningsprocedure voor een koninklijke onderscheiding nog stukken ingewikkelder en arbeidsintensiever).

Als je nu ook de toekenningsbevoegdheid delegeert, bv goud: alleen de minister, zilver: de CDS en de SG, brons: de commandanten van de Defensieonderdelen (KL, KLu, KM, KMAR, MIVD, DMO, CDC) dan is de drempel een stuk lager.

In het algemeen denk ik dat ook het huidige stelsel (inclusief erekoorden etc.) al voldoende mogelijkheden biedt om bijzondere daden te onderscheiden maar dat er m.i. onnodig veel hindernissen overwonnen moeten worden voordat er tot daadwerkelijke toekenning kan worden overgegaan. Ik heb de stellige indruk dat bij Defensie de drempels hoger en procedures ingewikkelder en tijdrovender zijn dan bij andere ministeries.

Overigens een heel ander verschijnsel in deze context is de uit de Verenigde Staten overgewaaide "commanders coin", ik heb de indruk dat ook die steeds meer ingang vindt bij de Nederlandse krijgsmacht.

René

Berichtdoor René » 11 Dec 2011, 15:37

officier schreef:Een mogelijkheid zou zijn om het reeds bestaande ereteken voor verdienste uit te breiden met een bronzen versie. Daarnaast heeft de KL (en in nabije toekomst de KLu) ook nog een Erekoord voor daden van groot maatschappelijk aanzien. (Dus niet alleen voor levensreddende handelingen).

Het Ereteken voor Verdienste is bedoeld voor Verdiensten tbv de gehele Krijgsmacht, vandaar dat deze door de Minister van Defensie zelf wordt toegekend.

Waar het nu aan gaat ontbreken is een waardering voor het functioneren waarvoor nu nog door commandanten een functioneringsgratificatie of teveredenheidsbetuiging wordt toegekend.
Deze waarderen met een Ereteken voor Verdienste in Brons lijkt mij een degradatie van de Eretekenen voor Verdienste in Goud & Zilver.

Het Rode Erekoord is er inderdaad ook nog, maar zoals al wordt aangegeven 'voor daden met groot maatschappelijk aanzien'.
Daarvan is bij exceptioneel of bijzonder goed functioneren niet perse (of zelfs geen) sprake.

Overigens deel ik de mening dat de toewijzingsprocedures voor de verschillende onderscheidingen inderdaad erg omslachtig is.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 12 Dec 2011, 00:10

Spraakverwarring schreef:Al met al heb ik de indruk dat, behalve herinnerinsmedailles voor missies en diensttijd en sportmedailles, Defensie bepaald niet scheutig is bij het toekennen van onderscheidingen, hoewel het reeds bestaande stelsel voldoende mogelijkheden biedt. Een nieuwe onderscheiding lijkt me dus niet nodig, men zou de huidige bestaande onderscheidingen wat ruimhartiger kunnen toekennen. Vwb burgerpersoneel: zij kunnen desgewenst het bij deze officiële onderscheidingen horende knoopsgatversiersel dragen bij hun nette pak.

Mee eens. Het huidige stelsel biedt wat dit betreft voldoende mogelijkheden om mensen te onderscheiden. Waar het hem aan schort zijn een aantal factoren die volledig efficiënt gebruik van het Nederlandse decoratiestelsel in de weg staan. Sommige daarvan zijn een noodzakelijk kwaad, terwijl andere factoren zich wel tot herziening lenen.

Één van die factoren is het zuinige toekennigsbeleid. Hier spelen primair twee belangen; enerzijds dat men ruimhartig genoeg moet zijn om de onderscheiding volledig tot zijn recht te laten komen en anderzijds dat men zuinig genoeg moet zijn om het karakter van de onderscheiding niet aan te tasten. Dit is een zeer dunne scheidslijn waarover zulke onderscheidings-organen moeten balanceren en meestal kiezen zulke colleges m.i. om op 'safe' te spelen en de nadruk te leggen op een zuinige toekenning, zodat de vele net-wel-net-niet gevallen buiten de boot vallen. Men zou het beleid kunnen aanpassen, maar het gevolg zou zijn dat de onderscheiding in status devalueert, omdat de eerder genoemde twijfelgevallen dan ook onderscheiden worden. Overigens creert men zo een nieuwe categorie twijfelgevallen, dus dit lost weinig op.

Een tweede factor is de langdurige en soms wat omslachtig aandoende toekenningsprocedure. Dit is echter een noodzakelijk kwaad om het karakter van een onderscheiding te kunnen borgen en (de eventuele schijn van) nepotisme te vermijden. De commissie is inderdaad top-zwaar en een kleine commissie zou misschien efficiënter kunnen zijn. Maar dat zou alleen kunnen veranderen als verschillende krijgsmachtonderdelen akkoord zouden gaan met een roulatiesysteem wat effectief betekend dat ze hun permanente stem zouden verliezen in dit soort zaken en dat is precies de reden dat men dat vanuit de verschillende krijgsmachtonderdelen (begrijpelijk) niet echt ziet zitten. Overigens zou een nieuwe onderscheiding dezelfde weg moeten afleggen, omdat het gaat om een individuele onderscheiding. Of dat dus heel veel oplost, betwijfel ik.

Aan de eerste twee factoren is dus relatief maar weinig te doen. Toekenningsbeleid veranderd om eerder genoemde redenen niet veel van de ene op de andere dag en de procedures zijn dermate ingesleten dat alleen de Tweede Kamer daar verandering in kan brengen door een motie aan te nemen die Z.E. de minister van defensie geen andere keus geeft. Maar dat geeft een hoop heibel en vetes en dat zouden burger, militair, etc. niet moeten willen.

Is er dan geen oplossing?

Jawel, en die is m.i. niet zozeer gelegen in procedures of instituties, maar die begint bij de mensen zelf. Steeds minder mensen nemen tegenwoordig nog de tijd en de moeite om een uitzonderlijk presterende mede-burger/militair voorgedragen te krijgen. Men laat zich afschrikken door procedures, instituties, tijdsbeperkingen, voortwoekerend relativisme (dat hoort bij je werk c.q. doe maar gewoon dan doe je gek genoeg) en men heeft tegenwoordig steeds minder kennis over het decoratiestelsel en wat er allemaal mogelijk is.

En hoe bereiken we dat mensen dit wel gaan doen?

In theorie heel simpel: voorlichting! De praktijk is echter heel wat weerbarstiger, maar een goede doorlopende voorlichtingscampagne voor zowel defensie als de rest van Nederland zou op termijn zoden aan de dijk kunnen zetten. En zou misschien ook een einde kunnen maken aan losgeslagen monetaire beloningssystemen in bepaalde delen van de samenleving.

p.s. burgerpersoneel kan inderdaad knoopsgat versiersels dragen (wat voor niet koninklijke onderscheidingen erg ongebruikelijk is, maar goed) of een miniatuur op het rokkostuum of de smoking. Op de staf werken diverse burgers die dit gewoon doen. En als zij dit uitdragen, komt ook de gewone Nederlander met de onderscheiding in aanraking, waardoor de kennis over de medaille kan groeien en daarmee ook de eer die de recipiënt ten deel kan vallen.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 12 Dec 2011, 02:19

Een interessante discussie...
Als leidinggevende bij overheidsorganisaties heb ik jaarlijks te maken met (flexibel, financieel) beloningsbeleid, een (naar mijn idee) uit Amerika overgewaaide manier om personeel dat BOVENMATIG presteert op passsende wijze te belonen. In de praktijk geeft dit bijna altijd scheve ogen die leidinggevenden telkens weer voor een dilemma stelt omdat enerzijds de niet beloonde medewerkers knorren en anderzijds de hogere management-echalons van mening zijn dat er (nog) teveel voordrachten zijn. Kortom, overheidsorganisaties hebben moeite het beleid uit te voeren omdat de normen voor deze beloningen niet voldoende precies zijn omschreven. Als doekje voor het bloeden worden daarom vaak groepsbeloningen voorgesteld, terwijl daartegen ook gemor is, omdat de medewerkers vinden dat de een zich meer heeft ingespannen dan de ander.
De moraal van het verhaal lijkt dus (naar mijn ervaring); belonen geeft bijna altijd gezeur.
Nu kan je hierop op twee manieren reageren:
1 - Om gezeur te voorkomen geven we geen persoonlijke waarderingen meer, tenzij iemand werkelijk uitzonderlijk en individueel heeft geëxcelleerd.
2 - Het kader neemt het gemor voor lief en tracht, ondanks de reacties, toch diegenen belonen met inachtname van de criteria en stelt zich daarmee kwetsbaar op.
Mijn opmerking bij het bovenstaande: dit betreft alleen nog maar een financiële onderscheiding.

Dan de vraag van René, die naar mijn idee allereerst draait om de vraag of persoonlijke prestaties moeten worden beloond met een draagbaar waarderingsteken (in welke vorm dan ook) of niet?
Tot het opheffen van de uitreiking van de eremedailles verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, werd deze ereblijk in veel gevallen gebruikt voor persoonlijk uitblinken, dat deze medaille (blijkbaar) in graad (goud, zilver, brons) rang/stand gebonden was beschouw ik als een denkfout bij de instelling ervan. In het verleden werden militairen en Defensiepersoneel veelvuldig beloond met een bevordering, een eenmalig geldbedrag, een horloge met inscriptie, et cetera. De vraag gaat mijns inziens wel uit van een zekere voorkeur, namelijk dat in plaats van een certificaat met een niet draagbare ereblijk wordt gehaakt naar een draagbaar insigne (in welke vorm dan ook). Het zou dan ook mijn voorkeur hebben, deze vraag te stellen aan direct betrokkenen: waaraan geeft u de voorkeur, een draagbare ereblijk of een brief/oorkonde met een financiële beloning? Eveneens in het verleden kenden we binnen Defensie een oorkonde voor verdienste; deze was overigens niet gepaard aan een draagbare ereblijk. Maar sommige uniformdragers liever zien dat een beloning door een commandant wordt gevisualiseerd door een draagbaar insigne heb ik daarvoor begrip, hoewel ook uniformdragers zouden moeten begrijpen dat ze deel uit maken van een Defensieorganisatie die ook niet uniformdragers omvat. Door alleen te focussen op "lintjes" separeren zij zich van het collectief van de organisatie als geheel en wordt mijns inziens de indruk gewekt dat men "lintjesgeil" is. Dit wordt mede versterkt door een relatie te leggen met buitenlandse krijgsmachten, terwijl deze een geheel ander historisch gemotiveerd beloningsperspectief koesteren.

Kortheidshalve refereer ik ook aan de argumentaties die zijn aangevoerd door Spraakverwarring en Teus Mejan, waarbij ik opmerk dat uitbreiding van de huidige mogelijkheden inderdaad een verlenging van het traject inhoudt (hoewel, als betrokkene uiteindelijk de eer krijgt die hem/haar toekomt ook ontvangt) dit geen obstakel zou moeten inhouden, een traject over zoveel schijven de spontaniteit van een laag in de hiërarchie gevoelde behoefte zou kunnen nivelleren, mede vanwege een op hoog niveau gevoeld normbesef de beloning te meten aan zeer algemeen genormeerde uitgangspunten. Maar ook hierbij constateer ik dat reflectanten uitgaan van een draagbaar ereteken, terwijl dat in mijn perceptie nog lang niet evident is.

Beiden geven aan dat de gevolgde procedure (die naar mijn idee tot doel heeft de zorgvuldigheid te bevorderen en nepotisme tegen te gaan door strikte voorwaarden te wegen) biedt Teus Mejan als oplossing de voorlichting te bevorderen en hij onderbouwt die mening ook.
Naar mijn mening schiet men door langdurige en (over) zorgvuldige procedures het doel voorbij. Indien men binnen de Defensieorganisatie van mening is, dat commandanten/managers van militaire eenheden (op welk niveau?), bedrijven, afdelingen en overige aan het Ministerie ondergeschikte organisaties in staat moeten zijn hun personeel op basis van eigen verantwoordelijkheid te belonen, het Ministerie daarvoor ook de bevoegdheid zou moeten geven aan betrokken leidinggevenden, zonder voorbehoud; alleen over een voorkeur voor de vorm van die ereblijk lijkt het mij prudent dat eerst wordt gesondeerd binnen de Defensieorganisatie aan welke (uiterlijke) vorm het personeel dan de voorkeur geeft.
Kostenoverwegingen en lengte van de procedure zijn mijns inziens geen overweging, ere wie ere toekomt, en ik vertrouw op het beoordelingsvermogen van de leidinggevenden binnen de Defensieorganisatie; dat is één van de pijlers onder een moderne overheidsorganisatie. Maar men moet begrijpen, dat persoonlijke beloningen vaak tot verontwaardiging bij andere medewerkers kunnen leiden; desondanks denk ik dat van een objectief en goed functionerend leidinggevende mag worden verwacht dat hij kritiek op zijn beloningsbeleid het hoofd kan bieden (eventueel zou men in overweging kunnen nemen een bezwarenprocedure in te stellen, met name om aan de schijn van nepotisme te ontkomen).
Bij een krimpende Defensieorganisatie verwacht ik ook dat de totale organisatie platter wordt en dat verantwoordelijkheden lager in de organisatie worden gelegd, zonder de toetsende gremia van hun taken te willen ontheffen, kortom geen beletsel voor een aanvulling op het personeelsvoorwaardenbeleid zoals door mij omschreven en toegelicht.

Is dit voldoende antwoord op jouw vraag René?
- sic Gloria transit Mundi -

René

Berichtdoor René » 12 Dec 2011, 16:54

Allereerst dank voor de vele en zeer uitgebreide en goed gemotiveerde antwoorden van allen hierboven.
Voor mij wederom het bewijs van de kracht van dit forum.

In antwoord op de vraag van Ed van Engeland of hiermee mijn vraag is beantwoord heb ik geen eenduidig antwoord.
Enerzijds wordt door velen aangegeven dat er reeds voldoende mogelijkheden zijn om defensiemedewerkers te waarderen (al dan niet middels een onderscheiding). Daarmee wordt in principe mijn vraag beantwoord.
Anderzijds deel ik deze zienswijze niet en was dat nu juist de aanleiding voor het starten van deze discussie.

Een toelichting op dit laatste:
Het Nederlandse en het defensie decoratiestelsel kent een veelvoud aan mogelijkheden om mensen te onderscheiden voor bijzondere verdiensten. Een aantal, ter zake doende, zijn hierboven ook genoemd. Het Ereteken voor Verdienste en de Orde van Oranje-Nassau. Beide kennen echter toekenningscriteria die niet van toepassing zijn op die groep defensiemedewerkers waar ik mij in deze discussie op focus.

Het Ereteken voor Verdienste (EV) is immers bedoelt voor die persoon die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd ten behoeve de gehele krijgsmacht, daar waar de Orde van Oranje-Nassau (ON) is bedoelt voor een persoon die een prestatie heeft geleverd met (grote) maatschappelijke waarde.
De defensiemedewerker die ik bedoel heeft blijk gegeven van bijzonder goed of zelfs uitzonderlijk functioneren op de eigen functie binnen het eigen onderdeel. Dit betreft dus niet de gehele krijgsmacht (EV) of de maatschappij (ON). Naar mijn mening is het toekennen van een waardering/beloning als een EV of ON niet in de juiste verhouding met de geleverde prestatie.

Tot op heden hebben commandanten/leidinggevenden (tot op zeer laag niveau) een budget voor flexibele beloning. Hiermee kunnen zij die medewerkers die bijzonder goed of uitzonderlijk functioneren een cadeau of een financiële gratificatie toekennen.
Het is nu juist dit budget dat, als gevolg van het vandaag getekende arbeidsvoorwaardenakkoord, grotendeels komt te vervallen én daarmee ook de genoemde mogelijkheden voor commandanten/leidinggevenden. Het gaat mij dus om een vervanging voor deze beloningen.
Daarbij ben ik van mening dat deze commandanten/leidinggevenden gekwalificeerd genoeg zijn om op hun niveau beloningen te kunnen toekennen, ongeacht de vorm van deze beloning. Mits goed om- /beschreven zou een andere vorm van belonen (zoals bijv. een draagbare waardering) niet hoeven leiden tot een omslachtige, bureaucratische en langzame toewijzingsprocedure, zonder afbreuk te doen aan de noodzaak voor een zorgvuldige afweging.

Op basis van bovenstaande bijdragen kom ik wel tot de conclusie dat mijn insteek voor deze discussie mogelijk een andere had moeten zijn.
Ik had in plaats van de insteek te kiezen van een draagbare uiting van waardering, wellicht moeten starten met de vraag ‘wat zou een goede uiting van waardering kunnen zijn, nu de financiële beloningen (grotendeels) komen te vervallen?’
Gezien het specifieke forum leek mij echter de insteek van een draagbare waardering hier meer gepast.

Ik ben ook verheugd de optie van een knoopsgatversiersel voor burgermedewerkers bij defensie te lezen. Zelf draag ik in voorkomend geval (sporadisch & functioneel) een knoopsgatversiersel van de HVO.

Als laatste wil ik opmerken dat ik het geheel met Teus Mejan eens ben als het gaat om de bekendheid van de mogelijkheden om mensen voor te dragen voor een onderscheiding.
Nu is mij bekend dat in het recente verleden binnen defensie, omstreeks september (als ik mij niet vergis), commandanten/leidinggevenden werden gewezen op de mogelijkheid om medewerkers voor te dragen voor een koninklijke onderscheiding. Ik heb echter nooit meegemaakt dat deze commandanten/leidinggevenden dit ook (door)communiceerden aan het personeel.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Dec 2011, 19:31

Beste René

Dank voor het uitvoerige antwoord. Een paar opmerkingen/aanvullingen n.a.v. jouw bericht:

De ON is met name voor verdiensten met een maatschappelijke uitstraling. De minister wil graag het nut en belang van Defensie breder uitdragen, heeft hij recentelijk bij meerdere gelegenheden verkondigd, dus het vaker toekennen daarvan zou dat mooi versterken. Persoonlijk steekt het mij nogal dat bepaalde sportprestaties of succes in de entertainmentbranche je wel minstens ridder in de Orde van Oranje Nassau oplevert, maar uitzonderlijke prestaties binnen Defensie nauwelijks, terwijl die toch ook zeker maatschappelijk relevant zijn (zie ook mijn eerdere opmerking over het geringe aantal koninklijke onderscheidingen bij Defensie afgezet tegen het totaal in de lintjesregen). Wellicht is dit ook een cultureel iets binnen Defensie, "hoort gewoon bij je werk" of "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg"? Aan de andere kant, er is toch niet voor niets een variant "met de zwaarden"?

Je schrijft dat het EV voor verdiensten voor de gehele krijgsmacht zou zijn. Dat is denk ik een kwestie van interpretatie, in het instellingsbesluit staat "Het Ereteken kan worden toegekend aan degene, die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd danwel zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de Nederlandse krijgsmacht" (art 3). Deze tekst biedt naar mijn idee ook ruimte om een op zichzelf staande prestatie voor een eenheid of krijgsmachtdeel met het EV te decoreren, anders had er wel met zoveel woorden gestaan "de krijgsmacht als geheel " (of woorden van gelijke strekking). Een bronzen uitvoering zou, naast de reeds bestaande gouden en zilveren versie, m.i. overigens niet misstaan. Neemt niet weg dat het hier natuurlijk wel om uitzonderlijke verdienste moet gaan en niet iets waar je anders een gratificatie van bv 250 euro voor zou hebben ontvangen. Want dat is waar het je met name om gaat als ik het goed begrijp, een vervanging voor gratificaties omdat in het nieuwe arbeidsvoorwaardenakkoord het dibel-budget kennelijk is geminimaliseerd (dat had ik nog niet gelezen, trouwens. Sigaar uit eigen doos om de verhoging van de eindejaarsuitkering te bekostigen?).

De vraag dringt zich dan op wat je in plaats van een gratificatie zou kunnen geven. Een dilemma: geef je iets duurs (geschenk, "aandenken van blijvende aard", etc.), dan had je net zo goed een gratificatie kunnen geven. Geef je echter iets "goedkoops" dan kan dat ook precies zo ervaren worden: goedkoop. In een eerdere posting in deze discussie haalde ik al de "commanders coin" aan. Uit eigen waarneming weet ik dat dit soort persoonlijke tekens van waardering van een commandant of leidinggevende doorgaans erg worden gewaardeerd door de ontvanger. Een mooie oorkonde daarbij kan het helemaal "af" maken. M.a.w. een onderscheiding hoeft niet per se in een vorm te zijn dat je 'm op je DT of nette pak (brgr) kunt dragen. Burgers komen er overigens qua onderscheidingen wel erg bekaaid van af binnen Defensie, maar dat is misschien een andere discussie. Andere voorbeelden zijn de al langer bestaande legpenningen met oorkonde zoals bijv CLAS, de 13e en 43e brigade die kennen.

Nog een andere reeds bestaande vorm van beloning (maar niet veel toegepast) is het toekennen van een extra periodiek. Verder zou je, na overleg met de bonden, wellicht nog creatief kunnen nadenken over het toekennen van extra vrije tijd (vakantiedagen) c.q. prestatieverlof. Bij militairen zou je verder kunnen denken aan een titulaire bevordering bij een uitzonderlijke prestatie of verdienste.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Vriendelijke groet, S.

René

Berichtdoor René » 12 Dec 2011, 20:17

Beste Spraakverwarring,

Ook jij bedankt voor je uitvoerige antwoord(en).

Je haalt een beloning aan die ik niet kennen binnen de Nederlandse defensieorganisatie, de “commanders coin”. Zoals jij het beschrijft (incl. oorkonde) is dit mi inderdaad een goed alternatief voor een gratificatie i.p.v. een financiële tevredenheidsbetuiging.
Persoonlijk vind ik het verschil tussen een functioneringsgratificatie en een “commanders coin” of legpenning wel iets wat groot.

Spraakverwarring schreef: Verder zou je, na overleg met de bonden, wellicht nog creatief kunnen nadenken over het toekennen van extra vrije tijd (vakantiedagen) c.q. prestatieverlof. Bij militairen zou je verder kunnen denken aan een titulaire bevordering bij een uitzonderlijke prestatie of verdienste.

Hier is door de bonden met Defensie bij verschillende gelegenheden over gesproken, maar geen overeenstemming gevonden.
Extra verlof in tijden dat de verlofbergen zich opstapelen is onwenselijk.
Titulaire bevordering wordt door Defensie ook als onwenselijk beschouwt, aangezien rang normaliter is gekoppeld aan functie. Door titulaire bevorderingen kunnen ‘vreemde’ situaties ontstaan (bijv. CC en second beide kapitein/majoor?)

Ter info:
Spraakverwarring schreef:Want dat is waar het je met name om gaat als ik het goed begrijp, een vervanging voor gratificaties omdat in het nieuwe arbeidsvoorwaardenakkoord het dibel-budget kennelijk is geminimaliseerd (dat had ik nog niet gelezen, trouwens. Sigaar uit eigen doos om de verhoging van de eindejaarsuitkering te bekostigen?).

Dit is inderdaad grotendeels het geval. De bonden hadden de keus om daadwerkelijk de portemonnee van de defensiemedewerkers te raken of secundaire arbeidsvoorwaarden in te ruilen die niet direct deze portemonnee raken.
De andere financiële beloning die je aanhaalt, “de extra periodiek” is in ditzelfde kader helemaal komen te vervallen (wordt in het eerste jaar ook vanuit het dibel-budget betaald).

Met vriendelijke groet,

René

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Dec 2011, 20:38

René schreef:Je haalt een beloning aan die ik niet kennen binnen de Nederlandse defensieorganisatie, de “commanders coin”. Zoals jij het beschrijft (incl. oorkonde) is dit mi inderdaad een goed alternatief voor een gratificatie i.p.v. een financiële tevredenheidsbetuiging.
Ik ben geen expert op dat gebied maar er zijn op internet wel een paar aardige artikelen over te vinden: zie bijvoorbeeld deze link en deze link.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 13 Feb 2012, 21:40

2x zelfde bericht niet nodig....
Laatst gewijzigd door HJdeSpanjaard op 13 Feb 2012, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 13 Feb 2012, 21:40

als alternatieve tevredenheidsbetuiging of functioneringsgratificatie hebben we volgens mij meerdere al bestaande mogelijkheden:

ereteken voor verdienste zilver en goud (brons goed idee)
Afbeelding Individueel functie bekwaamheidsembleem
Afbeelding Draagspeld bij groepswaardering
Afbeelding Gouden erekoord (behorende bij de Bronzen soldaat)
Afbeelding Ponceaurood KL-erekoord

officier

Berichtdoor officier » 13 Feb 2012, 22:17

HJdeSpanjaard schreef:als alternatieve tevredenheidsbetuiging of functioneringsgratificatie hebben we volgens mij meerdere al bestaande mogelijkheden:

Wordt dit embleem nog toegekend? Ik weet dat het nog in het handboek tenuen KL-militair staat, maar ik heb nog nooit gehoord dat het is toegekend. Zo ja, kan iemand mij zeggen wat de toekenningscriteria zijn en waar ik deze kan vinden.
HJdeSpanjaard schreef:Afbeelding Draagspeld bij groepswaardering
Afbeelding Gouden erekoord (behorende bij de Bronzen soldaat)
Afbeelding Ponceaurood KL-Erekoord

De toekenningscriteria voor bovenstaande waarderingen zijn dusdanig dat er een aanzienlijke ruimte is tussen een deze waarderingen en een functioneringsgratificatie. Gezien de huidige financiële ontwikkelingen wordt deze ruimte mogelijk nog groter.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 13 Feb 2012, 22:25

hoe bedoelt u de ruimte mogelijker nog groter wordt?

officier

Berichtdoor officier » 13 Feb 2012, 22:36

Het is een puur gevoelsmatige ruimte. De financiële middelen waarover commandanten beschikken voor het toekennen van beloningen en functioneringsgratificaties zijn met zo'n 66% afgenomen ten opzichte van voorgaande jaren. Dit resulteert in vele gevallen tot het toekennen van lagere financiële waarderingen. Ondanks dat het misschien niet zou moeten gaan om het geld, is in het geval van een beloning of een gratificatie juist deze financiële waardering de "graadmeter" voor vele militairen.
In het geval van een "zichtbare waardering", bijvoorbeeld het KL-Erekoord is deze financiële beloning (als deze überhaupt bij de zichtbare waardering wordt gegeven) van ondergeschikt belang in verband met de zichtbare waardering. Aangezien de financiële middelen zijn afgenomen en de criteria voor de zichtbare waarderingen niet zijn veranderd (waar ik overigens ook geen voorstander van ben) is de ruimte gevoelsmatig groter geworden.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 14 Feb 2012, 00:03

OK duidelijk. er had eerder al veranderingen moeten zijn voor het toekennen van financiele beloningen. Het was inmiddels bij veel eenheden/otc'a de beloning voor het meedoen met een sportwedstrijd (NMK's bijv) daar was het nou net niet voorbedoeld.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 14 Feb 2012, 00:05

officier schreef:
HJdeSpanjaard schreef:als alternatieve tevredenheidsbetuiging of functioneringsgratificatie hebben we volgens mij meerdere al bestaande mogelijkheden:

Wordt dit embleem nog toegekend? Ik weet dat het nog in het handboek tenuen KL-militair staat, maar ik heb nog nooit gehoord dat het is toegekend. Zo ja, kan iemand mij zeggen wat de toekenningscriteria zijn en waar ik deze kan vinden.

deze vraag blijft

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 14 Feb 2012, 00:24

Misschien is het antwoord niet op dit forum te vinden.
Meningen en opinies zijn geen feiten, voor wie daarnaar op zoek is, en beslissingen worden (naar ik aanneem) buiten dit forum om genomen en ik stel me voor dat dragers van genoemde onderscheidingstekens geen gebruik maken van dit forum. Dat maakt het krijgen van concrete reacties erg lastig.
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Feb 2012, 06:25

HJdeSpanjaard schreef:Individueel functie bekwaamheidsembleem
Draagspeld bij groepswaardering
Gouden erekoord (behorende bij de Bronzen soldaat)
Ponceaurood KL-erekoord

De eerstgenoemde is geen onderscheiding voor verdienste maar een vaardigheidsembleem. Ik zal eens zien of ik de criteria kan vinden. Of het heden ten dage nog wordt toegekend weet ik niet, ik zie er soms wel mensen mee lopen maar of ze dat embleem terecht dragen is mij niet bekend. Ik sluit niet uit dat commandanten het, bij onwetendheid, wel als soort waardering hebben uitgereikt.

De draagspeld bij groepswaardering is, zoals de naam al zegt, een groepswaardering en lijkt me niet geschikt voor individuele verdienste.

Het gouden erekoord hoort bij de "bronzen soldaat", een KL-onderscheiding die tot nu toe slechts een twintig maal is uitgereikt sinds 1961. Het is dus een zeer uitzonderlijke onderscheiding en lijkt me geen vervanging voor een "gewone" gratificatie zoals door de topicstarter is bedoeld.

Het ponceaurood KL-erekoord komt het dichts in de buurt bij de bedoeling van de topicstarter. Oorspronkelijk een "trapje hoger" dan de tevredenheidsbetuiging maar de laatste jaren eigenlijk hoofdzakelijk uitgereikt voor levensreddende handelingen.

In zijn algemeenheid lijken me koorden en grote spelden eigenlijk niet heel geschikt voor burgerpersoneel, het komt mij toch wat potsierlijk over om zo'n koord op je cobertje of slobbertrui te dragen. Een reversspeldje zoals bijvoorbeeld het draaginsigne veteranen zou misschien wel kunnen, al vraag ik me af wie dat echt zou dragen. Dan lijkt me een medaille met knoopsgatversiersel voor burgertenue en baton voor DT nog de meest aanvaardbare vorm. Overigens moet je je wel afvragen of een (blijvend) draagbaar ereteken geen "overkill" is als je het als vervanging van een gratificatie of geldelijke beloning wilt gebruiken.

N.b.: Voor de draagspeld groepswaardering en de erekoorden, zie de "Aanwijzing waarderingen Koninklijke Landmacht", zoals gepost in dit topic

officier

Berichtdoor officier » 14 Feb 2012, 08:00

Spraakverwarring schreef:Het ponceaurood KL-erekoord komt het dichts in de buurt bij de bedoeling van de topicstarter. Oorspronkelijk een "trapje hoger" dan de tevredenheidsbetuiging maar de laatste jaren eigenlijk hoofdzakelijk uitgereikt voor levensreddende handelingen.

Zoals eerder aangegeven in dit topic is het ponceaurood KL-erekoord voor daden met groot maatschappelijk aanzien. Levensreddende handelingen vallen hier al snel onder. Het ponceaurood KL-erekoord wordt nog wel uitgereikt voor andere "daden met groot maatschappelijk", maar zoals Spraakverwarring al aangeeft, komt dat niet meer vaak voor. De laatste keer dat ik een dergelijke toekenning heb gezien was in 2007. Het ponceaurood KL-erekoord werd toen uitgereikt voor 10 jaren uitzonderlijke inzet voor 11 Infanterie Bataljon LMB en het regiment Garde Grenadiers en Jagers.

De legpenningen van CLAS en de brigades worden over het algemeen toegekend voor vergelijkbare daden als waar men het ponceaurood KL-erekoord voor kan toekennen. De legpenningen zijn mijns inziens enerzijds een goed initiatief, maar anderzijds een oplossing die niet breed is ingevoerd. Immers niet alle defensieonderdelen van brigade grote kennen deze legpenning.

Ik ben persoonlijk een voorstander van het instellen van een tweetal draagbare onderscheidingen, waarbij het toekenningsniveaus van de beide onderscheidingen op het niveau brigade-generaal ligt. Op het moment dat je de criteria goed weg zet, hoeft dit niveau van toekenning geen probleem te zijn. Het zorgt er daar in tegen wel voor dat de onderscheiding niet te pas en te onpas wordt toegekend.

Of deze onderscheidingen per OPCO een verschillende uitvoering moeten hebben, zoals bijvoorbeeld de US COMMENDATION MEDAL, laat ik even in het midden. Bij herhaalde toekenning van een onderscheiding kan er gewerkt worden met numerals.
Laatst gewijzigd door officier op 14 Feb 2012, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

officier

Berichtdoor officier » 14 Feb 2012, 08:58

In de Verenigde staten kennen ze bijvoorbeeld:

Meritorious Service Medal
Afbeelding
Toekenning ligt op het niveau van Divisie Commandant (generaal-majoor)

Commendation Medals (Verschillende uitvoeringen voor de verschillende krijgsmacht onderdelen)
Afbeelding
Toekenning ligt op het niveau van brigade commandant (kolonel of brigade-generaal)

Achievement Medals (Verschillende uitvoeringen voor de verschillende krijgsmacht onderdelen)
Afbeelding
Toekenning ligt op het niveau van brigade commandant (kolonel of brigade-generaal), maar is qua toekenningscriteria een lagere onderscheiding dan de Commandation Medal.

Alle drie de onderscheidingen worden toegekend voor "outstanding achievement or meritorious service". Het verschil in de criteria zit 'm in de verschillende niveaus van "outstanding achievement or meritorious service", meestal ook gekoppeld aan het niveau waar de militair op werkt.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Mar 2012, 18:42

officier schreef:Zoals eerder aangegeven in dit topic is het ponceaurood KL-erekoord voor daden met groot maatschappelijk aanzien. Levensreddende handelingen vallen hier al snel onder. Het ponceaurood KL-erekoord wordt nog wel uitgereikt voor andere "daden met groot maatschappelijk", maar zoals Spraakverwarring al aangeeft, komt dat niet meer vaak voor.
Misschien niet helemaal on topic, maar dat het rode erekoord voor "daden met groot maatschappelijk aanzien" bedoeld zou zijn is echt nieuw voor mij. Misschien ben je in de war met een andere onderscheiding? In de "Aanwijzing waarderingen Koninklijke Landmacht" van 22 nov 2001 (aan een update wordt gewerkt, meen ik) staat "Artikel 10: Het erekoord kan uitsluitend worden toegekend aan een militair als bedoeld in artikel 1, die zich, naar het oordeel van de bevoegde commandant, bij het onderdeel waarover deze het bevel voert bij voortduring in gedrag en plichtsbetrachting heeft onderscheiden.". M.a.w., het gaat om langdurig goed functioneren.

officier

Berichtdoor officier » 03 Mar 2012, 19:13

Ik ben zeker niet in de war met een andere onderscheiding. Ik zal het betreffende citaat opzoeken. Een ander citaat betreffende het ponceaurode Erekoord uit dezelfde Aanwijzing Waarderingen Koninklijke Landmacht, d.d. 22 november 2001:
Artikel 4 lid 1. Een individuele waardering kan worden toegekend aan een personeelslid, die zich als zodanig bij een bepaalde gedraging of verrichting naar het oordeel van de bevoegde commandant heeft onderscheiden door buitengewone toewijding of bijzonder loffelijk optreden.

Bij het uitkomen van de Aanwijzing Waarderingen Koninklijke Landmacht, d.d. 22 november 2001 heeft de toenmalige Bevelhebber nogmaals bij de leidinggevenden onder de aandacht gebracht dat het erekoord ook kan worden toegekend bij levensreddend handelen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Mar 2012, 19:29

officier schreef:Bij het uitkomen van de Aanwijzing Waarderingen Koninklijke Landmacht, d.d. 22 november 2001 heeft de toenmalige Bevelhebber nogmaals bij de leidinggevenden onder de aandacht gebracht dat het erekoord ook kan worden toegekend bij levensreddend handelen.
Dat bestrijd ik ook niet, ik vraag me alleen af of de uitleg dat het rode erekoord (per definitie) voor daden van groot maatschappelijk aanzien zou zijn wel de juiste is. Ik lees die niet in genoemde Aanwijzing. Dat een "daad met groot maatschappelijk aanzien" (zoals het uitvoeren van een levensreddende handeling, dat valt onder "bijzonder loffelijk optreden" als bedoeld in art 4 lid 1) aanleiding kan zijn voor het uitreiken van een rood erekoord is uiteraard wel mogelijk.

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”