Hoe gaat het eruit zien?

jkiewik

Hoe gaat het eruit zien?

Berichtdoor jkiewik » 11 Jan 2014, 16:19

Beste mensen,

Ik ben een veteraan en heb al eens mijn medailles laten opmaken, maar er zijn
er nog een paar bijgekomen. Weten jullie wat waar gaat komen?

De missies zijn SFIR (Irak) (golfoorlog 2), ISAF Afghanistan (masar verkiezingen), non-article 5 Pakistan incl Helpende hand(aardbeving) en ISAF Afghanistan (Uruzgan)

Foto:
http://www.plaatjesdump.nl/upload/ed6032972464b798f234730ee69eaf78.jpg
Afbeelding

Roel
Moderator

Re: Hoe gaat het eruit zien?

Berichtdoor Roel » 11 Jan 2014, 16:22

welkom op het forum. Mocht je hulp nodig hebben met het plaatsen van de foto's, je kunt ze ook mailen naar info@onderscheidingenforum.nl, dan plaats ik ze voor je!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 11 Jan 2014, 16:25

Hoi Roel,

bedankt, het was uiteindelijk gelukt :)

gr Joost

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Jan 2014, 16:52

Welkom!

Mooie set, persoonlijk vind ik de "Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulpverlening bij Rampen" één van de mooiste herinneringsmedailles die we in het Nederlandse bestel kennen.

De gesp "2-ISAF" komt op de plaats van de gesp "ISAF" van de Herinneringsmedaille Vredesoperaties (HVO).
De NATO medal Pakistan komt het meest rechts
De 2e NATO medaille ISAF had je volgens mij niet moeten krijgen want de NATO werkt niet met meerdere toekenningen van dezelfde medaille, maar fouten daarmee zijn niet ongebruikelijk omdat de NATO geen register bijhoudt en de toekenning via de eigen (nationale) personeelsfunctionaris loopt. Wel kan het zijn dat, indien de toekenning na 1 januari 2011 is geweest, er een cijfer op het lint en op de baton komt (zie deze pdf). In ieder geval is het niet de bedoeling om twee dezelfde NATO-medailles in je set op te nemen, wel zie je soms (onofficieel) een cijfer "2" op het lint.

Je had trouwens bij de HVO een baton met cijfer "3" moeten krijgen!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 11 Jan 2014, 17:01

Op de 2e gesp staat 'Stabilisation Force Irak'

Jammer dat ik de Pakistan NATO medaille zo laat heb gekregen, want
de helpende hand had ik al wel. Dan was ik met twee gespen vervangen klaar geweest.

Het was ruim voor 2011 en idd die cijfers had ik al eens gezien, maar daar hecht ik geen waarde aan.

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 11 Jan 2014, 17:04

Oh en bedankt voor de info!
Zou ik bijna vergeten :)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Jan 2014, 10:10

Spraakverwarring schreef:De 2e NATO medaille ISAF had je volgens mij niet moeten krijgen want de NATO werkt niet met meerdere toekenningen van dezelfde medaille, maar fouten daarmee zijn niet ongebruikelijk omdat de NATO geen register bijhoudt en de toekenning via de eigen (nationale) personeelsfunctionaris loopt. Wel kan het zijn dat, indien de toekenning na 1 januari 2011 is geweest, er een cijfer op het lint en op de baton komt (zie deze pdf). In ieder geval is het niet de bedoeling om twee dezelfde NATO-medailles in je set op te nemen, wel zie je soms (onofficieel) een cijfer "2" op het lint.

Moeten dan ook niet beide Afghanistan tours na 2011 hebben plaatsgevonden?
"If you've done it, it ain't bragging"

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 12 Jan 2014, 10:24

Spraakverwarring schreef:Je had trouwens bij de HVO een baton met cijfer "3" moeten krijgen!

Dat idee had ik ook al idd, kan ik daar alsnog aankomen?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Jan 2014, 11:01

MCPJSmits schreef:Moeten dan ook niet beide Afghanistan tours na 2011 hebben plaatsgevonden?
Dat lees ik er niet direct uit (zie gelinkte pdf). Heel veel informatie is er trouwens niet te vinden op de NATO-site zelf, b.v. deze link en de eerder genoemde pdf.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Jan 2014, 11:06

jkiewik schreef:Dat idee had ik ook al idd, kan ik daar alsnog aankomen?
Als je nog in actieve dienst bent: informeer eens via de P-dienst. Anders zou je er eens een mailtje aan kunnen wagen naar de Afdeling Decoratiebeleid en Toekenning Onderscheidingen, mail onderscheidingen@mindef.nl (zie ook deze link voor info). Verder zijn batons met cijfertjes gewoon te koop bij o.a. Van Wielik. Als je je medailles daar brengt op op te laten maken en je zegt dat je er ook een setje batons bij wil, dan maken ze die gewoon aan de hand van de medailles die je aanbiedt. Een cijfertje kost daar momenteel Eur 5,24 en een baton Eur 2,94. Voor het setje dat jij hebt ben je dan (1x 5,24) + (4x 2,94) = 17 euro kwijt (op basis wat ik zelf moest betalen in dec vorig jaar).

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 12 Jan 2014, 12:28

Spraakverwarring schreef:
jkiewik schreef:Dat idee had ik ook al idd, kan ik daar alsnog aankomen?
Als je nog in actieve dienst bent: informeer eens via de P-dienst. Anders zou je er eens een mailtje aan kunnen wagen naar de Afdeling Decoratiebeleid en Toekenning Onderscheidingen, mail onderscheidingen@mindef.nl (zie ook deze link voor info). Verder zijn batons met cijfertjes gewoon te koop bij o.a. Van Wielik. Als je je medailles daar brengt op op te laten maken en je zegt dat je er ook een setje batons bij wil, dan maken ze die gewoon aan de hand van de medailles die je aanbiedt. Een cijfertje kost daar momenteel Eur 5,24 en een baton Eur 2,94. Voor het setje dat jij hebt ben je dan (1x 5,24) + (4x 2,94) = 17 euro kwijt (op basis wat ik zelf moest betalen in dec vorig jaar).

Ik ben niet meer actief, maar dat zijn idd de kosten niet.

kader

Berichtdoor kader » 25 Jan 2014, 18:58

Bij Wielik worden wanneer je 2 dezelfde NAVO medailles opstuurd , in dit geval ISAF en OUP-LIBYA-LIBYE de gespen op een medaille opgemaakt.
Op de baton doet men dan helaas weer een "eigen" nr. 2.
Er is echter ook haast geen plek om de 2 gespjes op de baton te plaatsen.

officier

Berichtdoor officier » 25 Jan 2014, 20:04

kader schreef:Bij Wielik worden wanneer je 2 dezelfde NAVO medailles opstuurd , in dit geval ISAF en OUP-LIBYA-LIBYE de gespen op een medaille opgemaakt.
Op de baton doet men dan helaas weer een "eigen" nr. 2.
Er is echter ook haast geen plek om de 2 gespjes op de baton te plaatsen.

Van Wielik staat er helaas om bekend dat het niet altijd gaat zoals het zou moeten. De NAVO kent voor elke missie een andere medaille toe. Het lint is in vele gevallen wel hetzelfde. Bij de medailles voor missies zijn alleen de linten van article 5 en non-article 5 missies verschillend. Ondanks hetzelfde lint dienen de medailles naast elkaar opgemaakt opgemaakt worden, waardoor het mogelijk is dat er 2 of zelfs meer dezelfde medailles, met het zelfde lint naast elkaar opgemaakt worden. De gespen maken de verschillende missies duidelijk. Bij meerdere "tours" van dezelfde missie wordt de vierkante numeral gebruikt voor het aangeven van het aantal tours.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 20:58

officier schreef:Bij meerdere "tours" van dezelfde missie wordt de vierkante numeral gebruikt voor het aangeven van het aantal tours.

Klopt, maar pas vanaf 2011; missies van voor die tijd hebben geen recht op een "numeral". Zal eens gaan zoeken waar dit ook alweer staat.
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 25 Jan 2014, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 21:07

Duurde niet lang om te vinden;

By 1999, increasing numbers of NATO personnel had spent more than one tour on NATO operations; thus, the General Regulations for the award of these Medals were changed to recognise multiple tours in the same operational area. Arabic numerals were attached to the Service Ribbons to indicate the number of times a person had been involved as per the selection criteria in the operation.

The separate Non-Article 5 NATO medals awarded for personnel participating in the differing NATO-led operations in the Balkans were amalgamated into one generic “Non- Article 5” NATO medal with effect from 1 January 2003. Also, the use of Arabic numerals to indicate multiple tours was discontinued.

As a result of a further review of NATO Medals Policy undertaken during 2009-2010, Council approved a number of refinements from 01 Jan 2011, including the introduction of tunic ribbon clasps for the Article 5 OAE medal as well as for the Non-Article 5 ISAF and Balkans medals. The clasps for the Article 5 OAE medal and the Non-Article 5 Balkans medal were re-named ACTIVE ENDEAVOUR and BALKANS, thus identifying them with specific operations, and the ribbon design for the Balkans medal was brought in line with that used for other current Non-Article 5 medals. An improved technical specification for the design of all medal clasps was introduced to make them clearer to read and an improved technical specification was introduced for the NATO MSM medal and medal ribbon to improve its look and quality. Finally, an Arabic numeral multi- tour/multi-award indicator, as shown on the ISAF medal below, was re-introduced.
Tussen 1999 en 2003 meerdere keren een missie vervullen waarvoor dezelfde NAVO medaille voor wordt uitgereikt gaf dus recht op een "numeral", geplaatst midden op de baton en grootmodel onderscheiding; daarna niet meer.

Zoals zovaak doet men dus niet aan zoiets als "met terugwerkende kracht"; aangezien het besluit vanaf 01-01-2011 geldt dient men na deze datum de tweede, derde of vierde missie waarvoor dezelfde onderscheiding uitgereikt wordt te hebben vervuld. Een militair die bijvoorbeeld tussen 2006 en 2010 2 uitzendingen in Afghanistan gedraaid heeft, ontvangt geen "numeral". Draait hij er nog een na 01-01-2011 zou hij m.i. een "3" moeten ontvangen, maar hier wordt niets over beschreven. Wel weet ik dat militairen die voor 01-01-2011 een missie in Afghanistan gedraaid hebben en na die datum nog een missie hebben vervuld, een "2" ontvangen.

Bron; http://www.nato.int/ims/docu/history_nato_medals.pdf
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 25 Jan 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

officier

Berichtdoor officier » 25 Jan 2014, 21:09

MCPJSmits schreef:Maar alleen bij de ISAF NATO medaille helaas en dan ook nog indien de missies allemaal na 2010/2011 hebben plaats gevonden. Zal eens gaan zoeken waar dit officieel staat, al weet ik het 100% zeker.
De numerals zijn per 1-1-2011 ingevoerd door de NAVO. In het overzicht van de medailles staat het voorbeeld van de numerals bij de ISAF medaille, echter betekend dit niet dat dit alleen geldt voor de ISAF medaille. Voor elke missie waarbij meerdere tours gedraaid zijn, waarvan minimaal één tour na 1-1-2011 heeft plaats gevonden, kan op de medaille en op de baton een numeral en een gesp gedragen worden. Dit geldt overigens alleen indien beide medailles hetzelfde zijn. De NATO medaille voor SFOR heeft in de loop der jaren een ander lint gekregen. Indien elke medaille één keer is ontvangen, kan er geen numeral (of: multiple tour indicator) gedragen worden op de medaille/baton.
Laatst gewijzigd door officier op 25 Jan 2014, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

officier

Berichtdoor officier » 25 Jan 2014, 21:11

MCPJSmits schreef:Klopt, maar pas vanaf 2011; missies van voor die tijd hebben geen recht op een "numeral". Zal eens gaan zoeken waar dit ook alweer staat.
MCPJSmits schreef:Maar alleen bij de ISAF NATO medaille helaas en dan ook nog indien de missies allemaal na 2010/2011 hebben plaats gevonden. Zal eens gaan zoeken waar dit officieel staat, al weet ik het 100% zeker.

Ik zie dat je je bericht al had aangepast. :D

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 21:16

officier schreef:
MCPJSmits schreef:Klopt, maar pas vanaf 2011; missies van voor die tijd hebben geen recht op een "numeral". Zal eens gaan zoeken waar dit ook alweer staat.

Ik zie dat je je bericht al had aangepast. :D

Ik was inderdaad wat kort door de bocht; de ISAF missie is namelijk de missie waarbij het het meest voor de hand liggend is (als Nederlander) om numerals voor te ontvangen, de rest van de missies worden niet zo frequent (door dezelfde personen) gevuld. Zat een beetje emotie in denk ik in eerste instantie :wink:

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 21:23

officier schreef:. Voor elke missie waarbij meerdere tours gedraaid zijn, waarvan minimaal één tour na 1-1-2011 heeft plaats gevonden, kan op de medaille en op de baton een numeral en een gesp gedragen worden.

En dat is dus weer typisch "krom" in mijn ogen; als je iets als organisatie dan toch herinvoert, doe het dan goed en voer het in met terugwerkende kracht tot 2003, dus eigenlijk tot 1999. Nu is het dus zo dat je iemand (NL militair) kunt zien lopen met een batonset (bij medaillesets kun je het zien aan de gespen op de HVO) waarvan je niet ziet hoevaak hij/zij de NAVO medailles in zijn/ haar set "heeft verdiend". Wel weer voer voor discussie natuurlijk op het forum, ook al begon deze "thread" ergens anders mee :mrgreen:

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 21:30

MCPJSmits schreef:Draait hij er nog een na 01-01-2011 zou hij m.i. een "3" moeten ontvangen, maar hier wordt niets over beschreven. Wel weet ik dat militairen die voor 01-01-2011 een missie in Afghanistan gedraaid hebben en na die datum nog een missie hebben vervuld, een "2" ontvangen.

Ja, ik quote mezelf :lol: :mrgreen: , maar natuurlijk is het nog een tikkeltje "vreemder"....en toch niet verrassend. Onderstaand stuk komt van een Nieuw-Zeelandse militaire website, het gaat me vnl om "example 2";

Numerals

Numerals for the NATO Medal ISAF were instituted by HQ NATO on 6 December 2010. This change in NATO medallic policy took effect 1 January 2011.

An Arabic numeral multiple-tour indicator is awarded by NATO for return deployments with ISAF of 30 days or more continuous service since 1 January 2011, or for 60 days accumulated service within a two year period (commencing on 1 January 2011).

Return deployments completed before 31 December 2010 will not qualify for a multiple-tour indicator (see Example 2 below).

The NATO eligibility rules also require a break of at least 180 days since the previous qualifying tour of duty (see Examples 2 and 3 below).

A person's second qualifying tour of duty will entitle the person to an Arabic '2'. A third qualifying tour of duty will be depicted by an Arabic '3' and so on.

Example 1:

1st Tour of Duty - 1 January 2008 to 1 July 2008 - NATO Medal ISAF awarded

2nd Tour of Duty - 1 January 2011 to 1 July 2011 - Arabic numeral 2 awarded

Example 2:

1st Tour of Duty - 1 January 2008 to 1 July 2008 - NATO Medal ISAF awarded

2nd Tour of Duty - 1 January 2009 to 1 November 2009 - Nothing awarded

3rd Tour of Duty - 1 January 2011 to 1 July 2011 - Arabic numeral 2 awarded

4th Tour of Duty - 1 January 2012 to 1 July 2012 - Arabic numeral 3 awarded

Example 3:

1st Tour of Duty - 1 July 2010 to 31 December 2010 - NATO Medal ISAF awarded

2nd Tour of Duty - 1 June 2011 to 31 August 2011 - Numeral not awarded as less than 180 days between tours of duty

3rd Tour of Duty - 1 January 2012 to 1 March 2012 - Arabic numeral 2 awarded - as more than 180 days since the end of the tour of duty for which the NATO Medal ISAF was awarded

---

The appropriate Arabic numeral multiple-tour indicator is worn on the full-size and miniature medal ribbon, and on the ribbon bar when ribbon bars are worn.

The Arabic numeral multiple-tour indicator is not to be worn on NZDF uniform unless the multiple-tour indicator to the individual has been approved by NATO. This approval will be recorded in an individual's Honours and Awards data in ATLAS / KEA.

Bron; http://medals.nzdf.mil.nz/category/l/l1d.html

Superkrom dus in mijn ogen, maar ja...

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 25 Jan 2014, 22:08

Topic begon anders idd, maar wel leuke discussie.

Als ik hierboven lees moet er minimaal 180 dagen tussen de uitzendingen zitten anders telt die als 1. Maar dat geldt na 2011 niet meer.
Dat is bij mij niet het geval, zat meer dan 180 dagen tussen alle uitzendingen.

Maar omdat ze allemaal voor 2010 waren krijg ik geen nummering, goed gelezen zo?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 22:21

jkiewik schreef:Topic begon anders idd, maar wel leuke discussie.

Als ik hierboven lees moet er minimaal 180 dagen tussen de uitzendingen zitten anders telt die als 1. Maar dat geldt na 2011 niet meer.

Maar omdat ze allemaal voor 2010 waren krijg ik geen nummering, goed gelezen zo?

Yep! Tenzij je meerdere, dezelfde tussen '99 en '03 hebt gedraaid (waarvoor dezelfde medaille wordt uitgereikt)

jkiewik

Berichtdoor jkiewik » 26 Jan 2014, 08:37

MCPJSmits schreef:
jkiewik schreef:Topic begon anders idd, maar wel leuke discussie.

Yep! Tenzij je meerdere, dezelfde tussen '99 en '03 hebt gedraaid (waarvoor dezelfde medaille wordt uitgereikt)

Nope 2003 was de eerste uitzending en 2006 de laatste.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 26 Jan 2014, 17:44

Wel lekker duidelijk zo...... NOT ! :roll:

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Jan 2014, 17:49

Herman V schreef:Wel lekker duidelijk zo...... NOT ! :roll:

Ja gaat inderdaad helemaal nergens over Herman...

Terug naar “Opmaken van onderscheidingen”