Opmaken van medailles

officier

Opmaken van medailles

Berichtdoor officier » 31 Okt 2013, 23:08

Wie kan mij vertellen of er een boek, voorschrift of website is waarin staat hoe je medailles, klein en groot model en batons opmaakt? Lees: een stap voor stap handleiding om medailles en batons op te maken.

Ik kan me voorstellen dat dit ergens omschreven staat, echter heb ik nog nooit een dergelijk boek, voorschrift of website gezien.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Re: Opmaken van medailles

Berichtdoor Iron Mike » 03 Nov 2013, 10:43

officier schreef:Wie kan mij vertellen of er een boek, voorschrift of website is waarin staat hoe je medailles, klein en groot model en batons opmaakt? Lees: een stap voor stap handleiding om medailles en batons op te maken.

Ik kan me voorstellen dat dit ergens omschreven staat, echter heb ik nog nooit een dergelijk boek, voorschrift of website gezien.

Tijd voor een bijbaan? :lol: :mrgreen:
"If you've done it, it ain't bragging"

officier

Berichtdoor officier » 03 Nov 2013, 10:56

MCPJSmits schreef:Tijd voor een bijbaan? :lol: :mrgreen:
Natuurlijk... Of zal het interesse voor het vakmanschap zijn?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 15 Nov 2013, 13:15

officier schreef:
MCPJSmits schreef:Tijd voor een bijbaan? :lol: :mrgreen:
Natuurlijk... Of zal het interesse voor het vakmanschap zijn?

:wink:

Herman V

Berichtdoor Herman V » 15 Nov 2013, 15:38

officier

Voor de Nederlandse (Pruisische) wijze van opmaken ben ik nog nergens een boek, voorschrift of een internetsite tegengekomen die dit beschrijft. Idem voor de batons en de mini's.

De Britse 'Court style' manier van opmaken heb ik wel een keer in een pdf-file beschikbaar op internet gezien.

officier

Berichtdoor officier » 15 Nov 2013, 19:49

Herman V schreef:officier

Voor de Nederlandse (Pruisische) wijze van opmaken ben ik nog nergens een boek, voorschrift of een internetsite tegengekomen die dit beschrijft. Idem voor de batons en de mini's.

De Britse 'Court style' manier van opmaken heb ik wel een keer in een pdf-file beschikbaar op internet gezien.
Op zich best bijzonder dat iets wat voor de krijgsmacht van belang is en wat door velen gedaan wordt niet beschreven is. Je begint je af te vragen hoe het dan kan dat toch 95% van de opgemaakte onderscheidingen in Nederland op "exact" dezelfde manier wordt opgemaakt én dat iedereen het er overeens is als iets niet goed is opgemaakt terwijl het nergens omschreven staat.

RD

Berichtdoor RD » 15 Nov 2013, 20:52

Eigenlijk wel mooi dat dit kennelijk ook goed kan gaan zonder voorschrift, maar ik denk dat dit komt, omdat de meeste medailles door één firma worden opgemaakt (Van Wielik in Den Haag) en dat anderen deze wijze van opmaken als voorbeeld nemen.

officier

Berichtdoor officier » 15 Nov 2013, 21:22

RD schreef:Eigenlijk wel mooi dat dit kennelijk ook goed kan gaan zonder voorschrift, maar ik denk dat dit komt, omdat de meeste medailles door één firma worden opgemaakt (Van Wielik in Den Haag) en dat anderen deze wijze van opmaken als voorbeeld nemen.

Dit was ooit..., maar is al lang niet meer. De kwaliteit uit Den Haag is niet meer de kwaliteit van vroeger. Blijft staan dat het opmaken van onderscheidingen geen makkelijke bezigheid is. In mijn ogen is het een echt vakmanschap. Ik vraag me af of je dat vakmanschap leert door het kopiëren van een ander.

milww2

Berichtdoor milww2 » 17 Mar 2014, 12:10

officier schreef:
RD schreef:Eigenlijk wel mooi dat dit kennelijk ook goed kan gaan zonder voorschrift, maar ik denk dat dit komt, omdat de meeste medailles door één firma worden opgemaakt (Van Wielik in Den Haag) en dat anderen deze wijze van opmaken als voorbeeld nemen.

Dit was ooit..., maar is al lang niet meer. De kwaliteit uit Den Haag is niet meer de kwaliteit van vroeger. Blijft staan dat het opmaken van onderscheidingen geen makkelijke bezigheid is. In mijn ogen is het een echt vakmanschap. Ik vraag me af of je dat vakmanschap leert door het kopiëren van een ander.

Ik heb laatst mijn medailles toch maar op laten maken door van Wielik en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het resultaat.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Mar 2014, 20:44

milww2 schreef:Ik heb laatst mijn medailles toch maar op laten maken door van Wielik en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het resultaat.

Foto's??

René

Berichtdoor René » 19 Mar 2014, 13:14

officier schreef:
RD schreef:Eigenlijk wel mooi dat dit kennelijk ook goed kan gaan zonder voorschrift, maar ik denk dat dit komt, omdat de meeste medailles door één firma worden opgemaakt (Van Wielik in Den Haag).

Dit was ooit..., maar is al lang niet meer. De kwaliteit uit Den Haag is niet meer de kwaliteit van vroeger.

Tekenend hiervoor is wellicht het feit dat ook Koning Willem-Alexander er voor kiest zijn medailles niet op te laten maken door Van Wielik.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Max55

Berichtdoor Max55 » 24 Mar 2014, 16:37

Ik laat mijn medailles opmaken door Roos Onderscheidingen. Kijk maar eens op de site.

RHHvB

Berichtdoor RHHvB » 24 Mar 2014, 16:51

Voor het opmaken van de medailles..... zijn er meerdere personen die dat nog doen.
Een goeie in Harderwijk. Een goeie in Denhaag... De kleermaker die vroeger op de Alexanderkazerne zat is voor zichzelf begonnen.....
Kleermaker in Doorn..marinierskazerne.
En zo zijn er meerdere. Voor het opmaken heeft defensie zeker een protocol! Maar dat zou je bij een van de opmakers moeten zijn.
Mvrgr Bert (Sorry dat ik zo binnen val)

officier

Berichtdoor officier » 24 Mar 2014, 18:02

RHHvB schreef:Voor het opmaken van de medailles..... zijn er meerdere personen die dat nog doen.
Een goeie in Harderwijk. Een goeie in Denhaag... De kleermaker die vroeger op de Alexanderkazerne zat is voor zichzelf begonnen.....
Kleermaker in Doorn..marinierskazerne.
En zo zijn er meerdere. Voor het opmaken heeft defensie zeker een protocol! Maar dat zou je bij een van de opmakers moeten zijn.
Mvrgr Bert (Sorry dat ik zo binnen val)

Bert, ondanks dat je al sinds 2012 forumlid bent, welkom op het forum.

Het gaat mij niet om wie onderscheidingen kan opmaken. Er zijn er velen door heel Nederland. Goede en minder goede. Waar het uiteindelijk om gaat is; op basis van welke documenten maken al deze bedrijven (groot en klein) de onderscheidingen op? Waar staat hoe de Pruisische wijze van op opmaken moet, waar staat hoelang de linten moeten zijn van de groot model maar ook van de klein model onderscheidingen. Waar staat of de bovenzijde van de medaille of de onderzijde van de medaille gelijk moet hangen?

Defensie heeft slechts een paar zaken omschreven: bijvoorbeeld de wijze waarop batons moeten worden opgemaakt. Helaas verschilt dit ook nog eens per OPCO.
Op een of andere manier lijken alle "producten" van de verschillende bedrijven op elkaar. Is dat dan puur op basis van het kopiëren van de ander? Helaas gaat er ook te vaak wat "fout" of is het in ieder geval niet altijd gelijk.

Voor een organisatie die zoveel voorschriften, handboeken en ik's heeft, moet het toch mogelijk zinn om ook hier bijvoorbeeld een handboek en een IK van te maken. Het handboek als naslagwerk en de IK voor bij het opmaken.

René

Berichtdoor René » 24 Mar 2014, 19:54

Ik ben in het bezit van een artikel (van na 2001) dat de geschiedenis van de opmaak beschrijft.
Helaas staat de auteur en waar dit artikel oorspronkelijk in is gepubliceerd niet in dit document.
(Overigens doet de bronvermelding mij vermoeden dat het artikel oorspronkelijk is gepubliceerd in een Decorare.)

Het artikel stelt dat de het voorschrijven van de opmaak van decoraties voor alle Nederlandse militairen werd bepaald bij Koninklijk Besluit van 30 mei 1913. (Staatsblad No. 196).
Verder staat beschreven:
De Minister van Oorlog H. Colijn, de Minister van Oorlog ad interum Minister van Marine H. Colijn, de Minister van Koloniën de Waal Malefijt en de Minister van Binnenlandsche Zaken, Heemstkerk hadden zich eerder in een schrijven d.d. 1 maart 1913 tot de Koningin gewend. Hierin werd verwezen dat bij K.B. van 7 September 1912 no. 41 bepaald was dat "decoraties door officieren van de Landmacht zullen worden gedragen op het lint. Na een conferentie tussen de Departementen van Oorlog en van de Marine werd door het laatst-genoemd Departement besloten met het oog op de eenvormigheid, ook voor de Koninklijke Marine eenzelfde draagwijze in te voeren (….)"
In een eender schrijven d.d. 26 Februari 1926 wordt voor het eerst gesproken over Model No. 2 dat aan de Koningin ter bezichtiging wordt aangeboden.
Dit model is niet afgebeeld doch wel omschreven:
"…. (uit het oogpunt van sierlijkheid, de gewoonte te bestaan bij de nieuwe bevestigingswijze lint, was eeene breedte van +-25 m.M. te bezigen, zooals Model No. 2 aangeeft, (….).

Verder staat beschreven:
Het “op het lint monteren” liet zich definiëren als volgt:
Het 27 mm brede medaillelint wordt gedrapeerd in een U-vorm in het midden deels over elkaar waardoor de totale breedte 50 mm bedraagt.
De banen van het lint zijn dan evenwijdig. De basis van de U wordt gedrapeerd in een halve cirkel, waarvan de straal 25 mm bedraagt. De hoogte van de U bedraagt 75 mm.

Bovenstaande beschrijving komt overeen met foto's van oude opgemaakte onderscheidingen, waarbij de halfronde onderkant van het lint onder de medaille zichtbaar is.

Interessant is verder dat het artikel komt met een berekening, op grond waarvan het maximale aantal onderscheidingen, op deze wijze opgemaakt, dat in een spange gedragen kan worden uitkomt op acht i.p.v. 12.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 24 Mar 2014, 20:35

René,

Volgens mij is dat artikel geschreven door dhr. Henny Meijer uit Venray. Ik heb het thuis ook ergens in hardcopy liggen. Goed onderbouwt artikel.

Herman

RHHvB

Berichtdoor RHHvB » 24 Mar 2014, 21:38

Ik zal in mijn kringen is na vraag doen... of er wat beschreven is.
Intressant. Mvrgr Bert

René

Berichtdoor René » 06 Feb 2015, 20:56

Hierbij de link naar het artikel over het opmaken van onderscheidingen, zoals ik beschreef op 24 maart 2014.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/67233102/Militaire%20opmaak%20onderscheidingen%20voor%20de%20Krijgsmacht%20%20in%20Nederland.pdf

Interessant is dat het Onderscheidingsteken voor Eervolle langdurige Nederlandse effectieve dienst als officier (het 'Officierskruis') bij toekenning ook daadwerkelijk volgens bovenstaande regels is opgemaakt. (Dus het onderscheidingsteken op het lint, niet half eronder, oid.)

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 12 Feb 2015, 13:26

In vroeger jaren bekommerde men zich dikwijls niet zo erg om die opmaak. Hoe hoger de onderscheiding, hoe nonchalanter men hem soms droeg. Ik heb wel eens de indruk dat men tegenwoordig alles strak op een rijtje wil hebben, en hoe meer hoe liever, vierdaagse, TMPT, Elfstedentocht, ik zie die dingen eerlijk gezegd liever in een doosje dan op het uniform.
Bij mijn beëdiging in 1975 heb ik mijn vader kunnen bewegen om zijn uniform na 15 jaar weer eens aan te trekken. Mijn commandant werd daar knap zenuwachtig van, moest hij ineens een admiraal gaan overfluiten aan boord, wat een gedoe. Maar ik vond het wel mooi natuurlijk.......
Bijlagen
image.jpg

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 13 Feb 2015, 12:02

Mooi verhaal ;)

Terug naar “Opmaken van onderscheidingen”