Einsatzmedaille Fluthilfe voor Nederlandse militairen

RD

Einsatzmedaille Fluthilfe voor Nederlandse militairen

Berichtdoor RD » 14 Okt 2014, 20:41

Donderdag 16 oktober krijgen Nederlandse militairen van 101 Geniebataljon en 1CMI Commando de Duitse 'Einsatzmedaille Fluthilfe' voor hun inzet bij de watersnood verleden jaar. Eerder werden deze militairen al onderscheiden met de 'Sächsischer Fluthelferorden', maar mochten deze niet op het uniform dragen, omdat dit geen nationale onderscheiding betreft. De 'Einsatzmedaille Fluthilfe' is ingesteld door de bondsministers van Defensie en van Binnenlandse Zaken en mag mogelijk dus wel op het Nederlandse militaire uniform. Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Einsatzmedaille_Fluthilfe_2013

30021b.jpg
30021b.jpg (31.23 KiB) 2734 keer bekeken

Einsatzmedaille-Fluthilfe-2013_VS.png

Einsatzmedaille-Fluthilfe-2013_RS.jpg

Roel
Moderator

Re: Einsatzmedaille Fluthilfe voor Nederlandse militairen

Berichtdoor Roel » 14 Okt 2014, 21:18

Ik ben benieuwd of men toestemming krijgt! Voor de Sächsischer Fluthelferorden kreeg men dat niet, al zie je hem wel in diverse batonsets voorbij komen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 14 Okt 2014, 21:45

Roel schreef:Ik ben benieuwd of men toestemming krijgt! Voor de Sächsischer Fluthelferorden kreeg men dat niet, al zie je hem wel in diverse batonsets voorbij komen!

De (enige) reden waarom de Saksische medaille niet mag worden gedragen is, dat deze niet door een nationale overheid is verstrekt, dat is dus met deze medaille wel het geval. Ik denk bovendien niet dat ze twee keer een bataljon laten aantreden om de Duitse ambassadeur een medaille te laten opspelden die je vervolgens niet mag dragen...

RD

Berichtdoor RD » 15 Okt 2014, 17:49

Inmiddels heb ik bericht gehad van de S1 van het Geniebataljon dat de Einsatzmedaille Fluthilfe op het uniform mag worden gedragen. Ik krijg de medaille en de oorkonde over de post, omdat ik op uitzending ben.

Alex

Duitse medaille voor inzet watersnood

Berichtdoor Alex » 20 Okt 2014, 15:04

Zo’n 150 militairen van de landmacht hebben een Duitse onderscheiding gekregen voor hun inzet bij de watersnood in juni 2013. Zij kregen het Duitse ereteken uit handen van de Duitse ambassadeur Franz Josef Kremp op hun thuisbasis in Wezep. Commandant 101 Geniebataljon luitenant-kolonel Ed Caelen: “Tijdens een oefening in Duitsland kregen we het verzoek. Vier uur later waren we al ter plaatse.” De Duitse ambassadeur roemde de Nederlandse bereidheid hulp te verlenen in geval van nood. Volgens hem bevestigden de Nederlandse troepen hiermee hun initiatief en vakmanschap en heeft de actie de band en het vertrouwen tussen beide landen versterkt.
In totaal krijgen 284 genisten, militaire bouwvakkers, de medaille. Caelen: “De rest zit all over the world voor Defensie: Afghanistan, Belize, Burundi Jordanië, Mali en Turkije. Eerder kregen we een onderscheiding van de Duitse deelstaat Saksen, maar deze nationale erkenning bevestigt de enorme Duitse waardering.” De militairen werkten samen met hun collega’s van Panzergrenadierbrigade 37 Freistaat Sachsen in de oostelijk gelegen stad Torgau an der Elbe. Door de aanhoudende hoge waterstand van de rivier de Elbe, had de dijk het destijds zwaar te verduren. De militairen moesten op 4 kwetsbare plekken ingrijpen. Dankzij de inzet van man- en machinekracht voorkwamen zij dat de waterkering het begaf.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... -waternood
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Duitsland”