Saechsischer Fluthelfer-Orden voor Nederlandse militairen.

RD

Saechsischer Fluthelfer-Orden voor Nederlandse militairen.

Berichtdoor RD » 07 Nov 2013, 00:35

Saechsischer_Fluthelferorden-Backside.png
Saechsischer_Fluthelferorden-Backside.png (16.51 KiB) 5155 keer bekeken

Op 25 november krijgen Nederlandse militairen de Saechsischer Fluthelfer-Orden 2013 voor hun inzet bij de watersnood rondom de Elbe deze zomer. Het gaat om militairen van de genie en van het 1CIMIC Bataljon die deelnamen aan de oefening Engineer Victory bij Ohrdruf. Halverwege werd de oefening afgebroken en vertrokken de militairen onverwijld naar het rampgebied om daar de dijken te versterken. De Duitsers willen met deze onderscheiding hun dankbaarheid tot uiting brengen. De uitreiking vindt plaats tijdens een bijzonder appèl in Wezep.

Roel
Moderator

Re: Saechsischer Fluthelfer-Orden voor Nederlandse militaire

Berichtdoor Roel » 07 Nov 2013, 08:17

En hier nog aanvullende info:

viewtopic.php?f=17&t=3166

Het wachten is op de eerste sets met deze medaille er in. Ben benieuwd hoe deze medaille ingeschaald gaat worden. Als buitenlandse decoratie? Het is uiteraard een buitenlandse onderscheiding maar een provinciale, niet nationale onderscheiding. Iemand enig idee?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Nov 2013, 14:48

Roel schreef:Het wachten is op de eerste sets met deze medaille er in. Ben benieuwd hoe deze medaille ingeschaald gaat worden. Als buitenlandse decoratie? Het is uiteraard een buitenlandse onderscheiding maar een provinciale, niet nationale onderscheiding. Iemand enig idee?
Eerst zal dan toch iemand een rekest moeten indienen om deze medaille op het uniform te mogen dragen (wellicht zelfs ieder individueel afzonderlijk?), anders zou die sowieso niet in militaire sets opgenomen mogen worden.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 08 Nov 2013, 00:34

Spraakverwarring schreef:Eerst zal dan toch iemand een rekest moeten indienen om deze medaille op het uniform te mogen dragen (wellicht zelfs ieder individueel afzonderlijk?), anders zou die sowieso niet in militaire sets opgenomen mogen worden.

Het gaat om circa 350 Nederlandse militairen, waaronder ikzelf. Wij hebben van onze bataljonscommandanten bericht gekregen dat we nog nadere informatie krijgen over de draagwijze. Hier wordt dus aan gewerkt.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Nov 2013, 08:09

Beste RD! Gefeliciteerd met deze medaille!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 08 Nov 2013, 20:33

Roel schreef:Beste RD! Gefeliciteerd met deze medaille!

Dank je wel, Roel (en ik heb niet eens natte voeten gekregen...;-) )

RD

Berichtdoor RD » 13 Nov 2013, 21:21

Inmiddels begrepen dat we de medaille niet op ons uniform mogen dragen (bron Majoor drs. E.J. Onderstal, SO Ceremonieel & Protocol, Kabinet Commandant Landstrijdkrachten).

RbP

Berichtdoor RbP » 18 Nov 2013, 09:08

RD schreef:Inmiddels begrepen dat we de medaille niet op ons uniform mogen dragen (bron Majoor drs. E.J. Onderstal, SO Ceremonieel & Protocol, Kabinet Commandant Landstrijdkrachten).

Ben erg benieuwd naar de argumentatie. Wellicht dat het door NL niet als daadwerkelijke operationele inzet wordt erkend? Of vond men de ramp niet groot genoeg (er werd immers ook geen gesp bij de HHR ingesteld)?

Weet iemand overigens of er überhaupt vastgelegde de criteria zijn om het dragen van een buitenlandse onderscheiding wel/niet toe te staan?

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Alex

Berichtdoor Alex » 18 Nov 2013, 12:34

In het Handboek Onderscheidingen staat het volgende:
"Officieel erkende buitenlandse (regerings-)onderscheidingen mogen eerst op de militaire uniform worden gedragen, nadat daarvoor middels een daartoe strekkend, aan de Minister van Defensie t.a.v. Hoofd sectie onderscheidingen gericht rekest toestemming is verzocht en verkregen. De minister van Defensie kan deze toestemming verlenen aan militairen van de krijgsmacht.
Oud-militairen die gerechtigd zijn bij bepaalde gelegenheden de militaire uniform te dragen, dienen zich daarbij te houden aan de voorschriften voor tenuen en dienen zich derhalve ook ten aanzien van het dragen van onderscheidingen te houden aan de militaire voorschriften zoals hiervoor genoemd.
Voor buitenlandse onderscheidingen voor sportieve prestaties zal geen toestemming tot dragen op de uniform worden verleend.
In enkele gevallen wordt een machtiging tot dragen op de uniform collectief verleend: dit is onder meer het geval geweest bij de UN-Medals, de UN-Service-Medal, de Korean War Medal, de MFO-Medal, de NATO-Medal, de WEU-Medal en een aantal andere buitenlandse onderscheidingen welke in groten getale zijn of worden toegekend. In deze gevallen behoeft geen rekest te worden ingediend, doch geldt de toestemming tot dragen eerst nadat de verleende onderscheiding door de commandant van de betrokken eenheid is aangemeld bij de Sectie Onderscheidingen van het Ministerie van Defensie, alwaar een en ander geregistreerd wordt.
Voor het dragen van toegekende onderscheidingen op het burgertenue is geen bijzondere toestemming vereist."

De vraag is dus of het hier een officieel erkende regeringsonderscheiding betreft. En met regering bedoelt men waarschijnlijk een nationale regering en niet een regering van een deelstaat (Bundesland).
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

RbP

Berichtdoor RbP » 18 Nov 2013, 14:23

Alex schreef:In het Handboek Onderscheidingen staat het volgende:
"Officieel erkende buitenlandse (regerings-)onderscheidingen mogen eerst op de militaire uniform worden gedragen, nadat daarvoor middels een daartoe strekkend, aan de Minister van Defensie t.a.v. Hoofd sectie onderscheidingen gericht rekest toestemming is verzocht en verkregen. De minister van Defensie kan deze toestemming verlenen aan militairen van de krijgsmacht.
Oud-militairen die gerechtigd zijn bij bepaalde gelegenheden de militaire uniform te dragen, dienen zich daarbij te houden aan de voorschriften voor tenuen en dienen zich derhalve ook ten aanzien van het dragen van onderscheidingen te houden aan de militaire voorschriften zoals hiervoor genoemd.
Voor buitenlandse onderscheidingen voor sportieve prestaties zal geen toestemming tot dragen op de uniform worden verleend..."

De vraag is dus of het hier een officieel erkende regeringsonderscheiding betreft. En met regering bedoelt men waarschijnlijk een nationale regering en niet een regering van een deelstaat (Bundesland).

Het feit dat "regering" tussen haakjes staat maakt duidelijk dat ook voor buitenlandse "officieel erkende niet-regeringsmedailles" toestemming voor dragen kan worden verleend.

Volgens mij mogen Duitse militairen deze onderscheiding overigens wel op het uniform dragen, zelfs naast de Einsatzmedaille "Fluthuilfe 2013" van de Duitse Bundesregering. Aldus is dit mijn mijns inziens een door de Duitse (Bundes) regering officieel erkende (regerings)medaille.

Als ik het handboek zo lees zijn er - anders dan "officieel erkend" en "geen sportmedaille" - dus geen objectieve criteria voor het wel of niet geven van draagtoestemming, en kan de minister in alle gevallen vrij bepalen of zij wel of geen toestemming, mits ze maar consequent is.

Persoonlijk vind ik het wel jammer en een beetje onbegrijpelijk dat de minister geen toestemming verleent. De betrokken militairen hebben door hun inzet niet alleen geholpen bij een ramp, maar door hun inzet ook nog eens ontzettend positieve publiciteit voor de Nederlandse defensie gerealiseerd. Deze onderscheiding moet men wat mij betreft zien als een onderscheiding voor de Nederlandse defensieorganisatie, die "toevallig" wordt verleend aan diegenen die daadwerkelijk zijn ingezet.

In plaats van betrokken militairen een extra schouderklopje te geven voor hun inzet en draagtoestemming te geven, lijkt het er nu op dat mindef stelt: "bedankt voor de positieve publiciteit, maar die onderscheiding hang je maar aan je "I love me-wall", niet op je uniform." Hoe de-motiverend!
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Nov 2013, 19:44

RbP schreef:Persoonlijk vind ik het wel jammer en een beetje onbegrijpelijk dat de minister geen toestemming verleent. De betrokken militairen hebben door hun inzet niet alleen geholpen bij een ramp, maar door hun inzet ook nog eens ontzettend positieve publiciteit voor de Nederlandse defensie gerealiseerd. Deze onderscheiding moet men wat mij betreft zien als een onderscheiding voor de Nederlandse defensieorganisatie, die "toevallig" wordt verleend aan diegenen die daadwerkelijk zijn ingezet.
Wellicht wilde men een discussie voorkomen of Nederlandse militairen die in het verleden hulp en bijstand verleenden bij hoog water c.q. overstromingen in eigen land dan ook niet alsnog een medaille zouden moeten krijgen. In ieder geval wel zuur voor degenen die deze Duitse medaille mochten ontvangen dat ze 'm niet mogen dragen maar dat 'ie in de la met cursuscertificaten en tevredenheidsbetuigingen moet verdwijnen.

Zeker bij Defensie lijkt men een beleid van "bij twijfel niet inhalen" voor te staan, bijvoorbeeld ook bij de jaarlijkse lintjesregen komen onderscheidingen voor verdienste bij Defensie er getalsmatig wat bekaaid af in vergelijking met andere ministeries. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook wat bizar dat diverse sportmedailles, als beloning voor een individuele prestatie maar waar de samenleving niet veel mee opschiet doordat de militair aan de eisen voldeed (Vierdaagse, NOC/NSF, TMPT, Elfstedentocht), wel op het uniform gedragen mogen worden maar daadwerkelijke verdienste jegens de samenleving bij Defensie slechts met zeer grote terughoudendheid beloond wordt of juist op de verkeerde wijze (bv uitreiking rode koord voor "levensreddende handelingen", dat is daar niet voor bedoeld geweest). Ik ben bang dat er een vrij drastische trendbreuk nodig is wil dit wijzigen en dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Duitsland”