Pruissische IJzeren kruis 1914 / 1918

Roel
Moderator

Pruissische IJzeren kruis 1914 / 1918

Berichtdoor Roel » 24 Jul 2007, 20:38

Hoewel de Nederlanders neutraal waren kregen toch enkele Nederlanders deze onderscheiding. Deze namen heb ik samen met Erik Muller en forumbezoekers van het GMIC forum, kunnen achterhalen.

luitenant-generaal Th. F. J. Muller Massis (1866-1948)
IJzeren Kruis 2de klasse
Mogelijk de versie voor non combattanten
Mogelijk in 1921 uitgegeven
Voor diensten tijdens zijn tijd als Militair Attaché te Berlijn

J. Kloosterhuis
IJzeren kruis, klasse onbekend, waarschijnlijk 2de
wegens zijn moedig gedrag aan het Westerlijk front
6/11/1917

Eerste luitenant der artillerie Fabius (1888-?)
IJzeren Kruis 2de klasse
Toestemming tot dragen bij KB van Juli 1921

Kapitein der Mariniers Haro baron van Hemert tot Dingshof (1879-?), Wachtcommandant van de Nederlandse legatie in Bejing
Voor hulp aan Duitse burgers te Bejing
(05-09-1913 / 15-03-1920)

Kapitein der zee Johan Lodewijk von Leschen (1868-1949),
IJzeren Kruis 2de klasse
Marine attaché te Berlijn (10-09-1917 / 21-08-1919)
Voor bezoeken aan het front
Toestemming tot dragen bij KB van 28 juli 1920

Kapitein der Mariniers Leonard Spiegelberg (1882-?)
IJzeren Kruis 2de klasse
Voor hulp aan Duitse burgers te Bejing
Wacht van de Nederlandse legatie in Bejing

Kapitein KNIL P. te Wechel (1871-?)
IJzeren Kruis 2de klasse
Toestemming tot dragen bij KB van September 1920 en September 1922

Knipsels

Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander,
Nederlander gedecoreerd
Aan onze landgenoot J. Kloosterhuis, uit Ter Apel, is wegens zijn moedig gedrag aan het Westerlijk front het IJzeren kruis verleend.
6/11/1917

Bij K.B. (...)
is aan den res-kapt. P. te Wechel van het 11de reg. inf., vergunning verleend tot het dragen van de onderscheiding van Officier d’Academie van de onderscheidingsteekenen van het IJzeren Kruis 2e klasse.
Source: Het Vaderland, Saturday 9 December 1922, evening issue A.

Bij K.B. (...)
is aan den eerste-luitenant op non-activiteit J. Fabius, van de artillerie, vergunning verleend tot het aannemen van de onderscheidingsteekenen van het IJzeren Kruis 2e klasse van Duitschland;
Source: Het Vaderland, Tuesday 1 August 1922, evening issue A.

- Bij K.B. is aan N.C. Keukenschrijver, arts te Kisaran (Asahan, Oostkust van Sumatra), vergunning verleend tot het aannemen van het onderscheidingsteeken van ridder van het Legioen van Eer; aan den oud-kapitein van het N.-I. Leger P. Te Wechel, tot het aannemen van den titel van ,,Officier d’Academie" en van de onderscheidingsteekenen van het IJzeren Kruis 2de klasse en aan mr. H.M. Meertens, advocaat en procureur te Batavia, tot het aannemen van ,,Officier de l’Instruction publique”.
Source: Het Vaderland, Thursday 2 September 1920, evening issue A.

Bij Kon. besluit van 28 Juni is aan den gepensionneerden kapitein ter zee J.L. von Leschen vergunning verleend tot het op de uniform dragen van het IJzeren Kruis 2de klasse, hem door de Duitsche regeering gechonken.
Source: Nieuwe Rotterdamsche Courant, Saturday 3 July 1920, morning issue B.

- Bij K.B. is aan den gepens. kapt. ter zee J.L. van Leschen vergunning verleend tot het op de uniform dragen van het IJzeren Kruis der 2e klasse, hem door de Duitsche Regeering geschonken.
Source: Het Vaderland, Friday 2 July 1920, evening issue A.

Duitsche onderscheiding.
Naar het Corr. Bureau verneemt, heeft het Duitsche Ministerie van Marine het IJzeren Kruis der 2e klasse verleend aan de kapiteins der Mariniers H. Baron van Hemert tot Dingshof en L. Spiegelberg.
Beide officieren hebben indertijd deel uitgemaakt van de Nederlandsche gezantschapswacht te Peking, toen het Nederlandsche gezantschap aldaar belast was met de behartiging der belangen van de Duitsche onderdanen in China.
Source: Het Vaderland, Wednesday 30 June 1920, evening issue A.

Onderscheiding.
De Duitsche Regeering heeft de orde van het IJzeren Kruis 2e klasse verleend aan den kapitein ter zee J.L. Von Leschen, die gedurende den oorlog de betrekking vervuld heeft van marine-attaché bij het Nederlandsche gezantschap te Berlijn en in die hoedanigheid een bezoek heeft gebracht aan eenige gevechtsfronten.
Source: Het Vaderland, Saturday 3 April 1920, number 93, morning issue.

Heeft iemand ooit een set gezien hiermee? Kent iemand meer namen?
Laatst gewijzigd door Roel op 24 Jul 2007, 20:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Jul 2007, 20:39

Foto van Muller Massis uit mijn collectie:

Afbeelding
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Re: Pruissische IJzeren kruis 1914 / 1918

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2011, 12:26

Aanvulling:

Een Onderscheiding.
Naar do N. Ct. verneemt. Is aan Jhr. P. J. R. Rendorp, ritmeester bij 't 14e uhlanen. regiment het ijzeren kruis verleend wegens betoonde dapperheid. Jhr. Rendorp is Nederlander, die zich met toestemming van onze Koningin in vreemde krijgsdienst begeeft.

Twee zoons van Graaf d'Ansombourg de Neubourg to Gulpen, in Duitschen krijgsdienst, zijn begiftigd met het IJzeren Kruis Ie Klasse. .

Het Centrum
Datum, editie: X 05-11-1914, Dag
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2011, 12:29

IJzeren Kruis.
Den heer Hugo Opitz. uit Wijk, (bij Maastricht) is op 21 Mfei het'lJzeren Kruis toegekend, wegens betoonde dapperheid.

De heer Opitz is van begin Augustus in den oorlog en is reeds bevorderd van korporaal tot feldwebel. Vroeger diende hij bij het garde-Füsiliers-Regiment uit Berlijn: eens werd hij verwond door een kogel in een been. Sedert 6 December strijdt hij bij het 217 de regiment infanterie in Galicië. Hij nam ook deel aan krijgsoperaties om Przemysl. Van de familie van den heer Opitz zijn 22 personen in den oorlog; 6 hunner zijn reeds gesneuveld.

Rotterdamsch nieuwsblad
Datum, X 08-06-1915, Dag
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2011, 12:30

Gedecoreerd.
Pater P. Browe (S. J.) uit Valkenburg (Limburg), veldprediker bij de l~de Duitsche infanterie-divisie, die reeds het IJzeren Kruis verwierf, ontving thans het Militaire Kruis van Mecklenburg-Schwerin.
Rotterdamsch nieuwsblad
Datum, editie: X 12-06-1915, Dag
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2011, 12:36

Naar het bureau verneemt, heeft het Duitsche Ministerie van Marine bet IJzeren Kruis der 2e klasse verleend aan de kapiteins der Mariniers H. Baron van Hemert tot Dingshof en L. Spiegelberg. Beide officieren hebben. indertijd deel uitgemaakt van de Nederlandsebe gezandschapswacht te Peking, toen het Nederlandsebe gezantschap aldaar belast was met het behartiging der belangen van de Duitsche onderdanen in China.

Krantentitel: X Het Vaderland : staat- en letterkundig nieuwsblad
Datum, editie: X 30-06-1920, Avond

HET IJZEREN KRUIS AAN EEN NEDERLANDSCHE VERPLEEGSTER.
heeft onze landgenoote, mej. Van Schreven, die vrijwillig in het lazaret te Breslau verpleegt het IJzeren kruis 2de klasse ont-. vangen, voor hare diensten aan de Duitsche gewonden

Tilburgsche courant
Datum, editie: X 11-01-1916, Dag
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 13 Jan 2011, 22:28

In dit lijstje van illustere personen hoort zeker Prins Fredrik der Nederlanden, die drager was van het IJzeren Kruis 1813-1815.
Het is interessant dat de prins pas op late foto's het IJzeren Kruis draagt.

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Herman V

Berichtdoor Herman V » 13 Okt 2013, 15:13

Een oude topic. Eens kijken of we het vuur weer kunnen opstoken. We trekken het topic wat breder.

Alle edities van het Ijzeren Kruis (1813, 1870, 1914 en 1939) zijn behaald door Nederlanders. De eerste 3 edities was een Pruisische onderscheiding, de 1939 variant was van het Duitse Rijk.

De 1813 oervariant is inderdaad door Prins Frederik behaald. Hij droeg hem in zijn medaillespang op de eerste positie en dat tot op hoge leeftijd. Hij hechtte er blijkbaar veel waarde aan.

De 1870 variant is behaald door een Duitser die later Officier van Gezondheid 1e klasse werd bij het KNIL. Friedrich Wilhelm Stammeshaus (1845-..) was militair arts in de Frans-Duitse oorlog en ontving het EK2 plus de Medaille voor niet strijdenden 1870-1871. Later bij het KNIL kwam er nog een Ereteken voor Belangrijke Krijgsverrigtingen bij. Ik vraag me af hoe het lint er van zijn EK2 heeft uitgezien (wit lint voor niet strijders?).

Verder ontving Joachim Ludwig Wilhelm Egmont Baron von Versen ook het EK2 1870. Hij was in 1849 in Berlijn geboren, volgde in 1864-1866 een opleiding aan het KIM te Den Helder, nam ontslag als Adelborst en ging over in Pruisische legerdienst. Hij vocht in de Frans-Duitse oorlog en ging uiteindelijk in 1908 als Generalleutnant met pensioen.

Aangaande de 1914 variant heb ik helaas geen additionele namen gevonden. Wel wat extra info over de ontvangers.

1e luitenant J. Fabius ontving behalve het Pruisische EK2 ook een Ridderkruis in de Orde van Danilo I van Montenegro en het Ridderkruis 4e klasse van de Zwarte Adelaar van Albanië. Ik heb zo'n idee dat hij een tijd gedetacheerd was op de Balkan gedurende WO1. In 1925 is hij eervol ontslagen en woonde toen in Nederlands-Indië.

Over LtGen T.F.J. Muller Massis is werkelijk heel veel te vinden via google. Hij had ook een hele lijst met buitenlandse onderscheidingen. Niet vreemd als je weet dat hij van 1925 t/m 1928 de commandant van het Veldleger was.

reserve Kapitein Pieter te Wechel (1871-1935) was van 1898 t/m 1912 infanterieofficier van het KNIL. Hij nam ontslag uit de beroepsdienst, werd aangesteld als reserve Kapitein Infanterie bij de Landweer in Nederland (26 mei 1912) en werd o.a. schrijver en liet in 1924 een boek publiceren over een Dajak volk uit Indïe.
Zijn onderscheidingen waren: Ereteken voor Belangrijke Krijgsverrigtingen met de gesp Atjeh 1901-1905, het officierskruis XXV, het Mobilisatiekruis 1914-1918, de Franse Officier d'Académie en het Pruisische EK2.
Ik voeg een foto bij uit de databank van het Letterkundig museum. (http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 316-II-001) De foto is uit 1912 en laat te Wechel zien als reserve Kapitein der Infanterie.
Hoe hij als reservist van de Landweer in WO1 aan een Pruisische onderscheiding is gekomen is een klein raadsel. Zijn Frans Officier d'Académie heeft duidelijk met zijn schrijfkunsten een relatie.

De beide Mariniers van het Nederlands Gezantschap (Spiegelberg en van Hemert tot Dingshof) en ook de Ktz von Leschen zijn keurig terug te vinden in het Gedenkboek Adelborsten KIM voor extra info.

Het Ijzeren kruis 1939 is veelvuldig uitgereikt aan Nederlanders. Ook het Ijzeren kruis 1e klasse en zelfs drie Ridderkruizen werden uitgereikt aan Nederlanders bij de Waffen-SS in WO2.

Misschien kan iemand dit lijstje nog aanvullen.

Herman V
Bijlagen
pieter te wechel.jpg

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Okt 2013, 17:09

Herman V schreef:1e luitenant J. Fabius ontving behalve het Pruisische EK2 ook een Ridderkruis in de Orde van Danilo I van Montenegro en het Ridderkruis 4e klasse van de Zwarte Adelaar van Albanië. Ik heb zo'n idee dat hij een tijd gedetacheerd was op de Balkan gedurende WO1. In 1925 is hij eervol ontslagen en woonde toen in Nederlands-Indië.
Gaat het om deze Fabius: Artikel Jan Fabius (1888-1964) op Wikipedia? Die ging destijds tijdens de Balkanoorlog (vlak voor het uitbreken van WOI) samen met de aldaar gesneuvelde Lodewijk Thomson naar Albanië (zie ook dit topic op het forum). Het artikel op Wikipedia vermeld helaas niet waar Fabius het EK voor kreeg, maar wellicht kwam dat omdat er destijds een Duitse prins, Wilhelm vu Wied, vorst van Albanië was. Er waren ongetwijfeld banden tussen Keizer Wilhelm van Duitsland en deze Wilhelm van Albanië.

Overigens is er ook nog de spange uit dit topic waarvan we nog steeds niet weten van die is geweest.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 14 Okt 2013, 19:36

Ja, dat is dezelfde Fabius.
Top, bedankt spraakverwarring.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Okt 2013, 20:48

Spraakverwarring schreef:
Herman V schreef:1e luitenant J. Fabius ontving behalve het Pruisische EK2 ook een Ridderkruis in de Orde van Danilo I van Montenegro en het Ridderkruis 4e klasse van de Zwarte Adelaar van Albanië. Ik heb zo'n idee dat hij een tijd gedetacheerd was op de Balkan gedurende WO1. In 1925 is hij eervol ontslagen en woonde toen in Nederlands-Indië.
Gaat het om deze Fabius: Artikel Jan Fabius (1888-1964) op Wikipedia? Die ging destijds tijdens de Balkanoorlog (vlak voor het uitbreken van WOI) samen met de aldaar gesneuvelde Lodewijk Thomson naar Albanië (zie ook dit topic op het forum). Het artikel op Wikipedia vermeld helaas niet waar Fabius het EK voor kreeg, maar wellicht kwam dat omdat er destijds een Duitse prins, Wilhelm vu Wied, vorst van Albanië was. Er waren ongetwijfeld banden tussen Keizer Wilhelm van Duitsland en deze Wilhelm van Albanië.

Overigens is er ook nog de spange uit dit topic waarvan we nog steeds niet weten van die is geweest.

Het verkrijgen van het IJzeren Kruis van Fabius staat volledig los van de Vorst Zu Wied. Deze had geen enkele zeggenschap over de Orde van het IJzeren Kruis. Fabius kreeg dit voor zijn werk als Oorlogscorrespondent van
"Het Nieuws van de Dag", het "Leidsch Dagblad" en enkele andere bladen.

http://www.wereldoorlog1418.nl/ooggetui ... rlijn.html
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Duitsland”