Doorwerthenaar krijgt hoge Duitse onderscheiding

Henk-Willem
Moderator

Doorwerthenaar krijgt hoge Duitse onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 16 Jun 2009, 10:33

DOORWERTH - Rob Zweerman (82) uit het Gelderse Doorwerth krijgt een hoge Duitse onderscheiding. De Duitse ambassadeur reikt hem donderdag in Den Haag het Verdienstkreuz am Bande uit.

De gemeente Neurenberg heeft Zweerman voor deze onderscheiding voorgedragen. De Doorwerthenaar heeft zich sinds 2002 ingezet voor een monument in deze Duitse stad, ter herinnering aan de 110.043 dwangarbeiders uit vijftig landen die in de Tweede Wereldoorlog naar deze stad zijn gedeporteerd. Ruim 5000 van hen hebben het niet overleefd. Zelf heeft Zweerman van november 1944 tot de bevrijding op 18 april 1945 dwangarbeid verricht op het spoorwegemplacement van Neurenberg.

"Ik weet me eerlijk gezegd geen raad met deze onderscheiding", zegt Zweerman. "Nadat het monument in Neurenberg in oktober 2007 is onthuld, was ik er klaar mee. Totdat ik in april een brief uit Den Haag kreeg van de Duitse ambassade. Het is net of ik naar een film zit te kijken waar ik zelf in zit." Zweerman aanvaardt het lintje 'in dank, namens de mensen voor wie ik dit allemaal gedaan heb'. "Mijn bedoeling van het gedenkteken was dat de stad Neurenberg erkent wat ons is aangedaan."

BRON: De Gelderlander
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Duitsland”