Légion d'honneur voor generaal de Kruif

Alex

Légion d'honneur voor generaal de Kruif

Berichtdoor Alex » 24 Jan 2014, 17:10

24 januari 2014
Luitenant-generaal Mart de Kruif is vandaag aan boord van het Franse fregat Primaugeut in Den Helder benoemd tot Officier de la Légion d'honneur. De Commandant der Landstrijdkrachten ontving deze prestigieuze Franse onderscheiding vanwege zijn inzet voor de goede verhoudingen tussen de Nederlandse en Franse landmacht. De Franse ambassadeur, Pierre Ménat, benadrukte dat mede door De Kruifs inspanningen de samenwerking tussen Nederland en Frankrijk een nieuwe impuls kreeg. Sinds zijn aantreden als landmachtcommandant maakte De Kruif zich op verschillende manieren hard voor nauwere samenwerking met de Fransen. In oefeningen en operaties slaan Frankrijk en Nederland tegenwoordig steeds vaker de handen ineen. Met zijn Franse evenknie sprak De Kruif onlangs af de mogelijkheden tot samenwerking tussen 13 Gemechaniseerde Brigade (die omgevormd gaat worden tot een ‘gemotoriseerde’ brigade) en een Franse brigade verder te onderzoeken. Op dit moment nemen Franse en Nederlandse landmachters al een kijkje in elkaars operationele keuken tijdens oefeningen. Ook volgen enkele Nederlandse officieren en onderofficieren Franse carrièreopleidingen. 2 Franse cadetten lopen momenteel stage bij 13 Mechbrig om vertrouwd te raken met de Nederlandse wijze van opereren. De Koninklijke Landmacht wil zo ook aanvullende kennis opdoen voor het optreden in Afrika. Een continent waar de Fransen veel operationele ervaring mee hebben. Nu Nederland met 370 militairen deelneemt aan de VN-missie in Mali kunnen de Franse en Nederlandse landmacht hun banden verder aanhalen.
d140124jh0004.jpg

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... commandant
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Iron Mike

Re: Légion d'honneur voor generaal de Kruif

Berichtdoor Iron Mike » 24 Jan 2014, 21:29

Beetje jammer dat de onderscheiding op zijn revers gespeld wordt!
"If you've done it, it ain't bragging"

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 24 Jan 2014, 22:34

MCPJSmits schreef:Beetje jammer dat de onderscheiding op zijn revers gespeld wordt!

Ach, weet zo'n ambassadeur veel..... Zelf nooit in dienst geweest waarschijnlijk. Maar het werd hem door de generaal ook niet gemakkelijk gemaakt, want die had al zijn eerdere andere onderscheidingen voor de gelegenheid maar thuis gelaten. Ook merkwaardig weer trouwens.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Jan 2014, 22:37

G.A. Kruys schreef:Ach, weet zo'n ambassadeur veel..... Zelf nooit in dienst geweest waarschijnlijk. Maar het werd hem door de generaal ook niet gemakkelijk gemaakt, want die had al zijn eerdere andere onderscheidingen voor de gelegenheid maar thuis gelaten. Ook merkwaardig weer trouwens.

Dat is dan weer niet merkwaardig, maar voorgeschreven; indien een militair een onderscheiding uitgereikt krijgt, dient hij zijn andere onderscheidingen niet te dragen op het uniform. Dit geldt niet in het geval van het wisselen (bv Officierskruis) of ontvangen (numeral voor bij de HVO) van een cijfer. Hij heeft alleen zelfs een "hangerspeld" geplaatst waar de man de onderscheiding aan kon hangen! (Scheelt gaten in het uniform en de onderscheiding hangt meteen recht)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Jan 2014, 22:42

Hij had de Orde inderdaad alleen maar aan de hanger hoeven hangen...
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Jan 2014, 22:47

Roel schreef:Hij had de Orde inderdaad alleen maar aan de hanger hoeven hangen...

Iets met Fransen en eigenwijs Roel... :wink:

officier

Berichtdoor officier » 24 Jan 2014, 22:56

Interessant was dat de Franse aangetreden troepen hun batons droegen en de Franse aangetreden erewacht weer hun groot model onderscheidingen droegen. Ben benieuwd of dat conform Frans voorschrift is. De Nederlandse genodigden droegen overigens conform voorschrift hun groot model onderscheidingen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Jan 2014, 05:36

G.A. Kruys schreef:
MCPJSmits schreef:Beetje jammer dat de onderscheiding op zijn revers gespeld wordt!

Ach, weet zo'n ambassadeur veel.....
Haha, ja je ziet de dame links met dat kussentje ook zo kijken van "hee, wat doet 'ie nou?" :)
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Rogier

Berichtdoor Rogier » 25 Jan 2014, 09:41

Het verbaast me een beetje dat De Kruif het officierskruis van het Erelegioen kreeg. Het is gebruikelijk dat bij het decoreren van een buitenlander rekening wordt gehouden met zijn status en de onderscheidingen die die persoon al heeft. Volgens mij wordt dan doorgaans een onderscheiding toegekend in dezelfde of een hogere klasse dan de hoogste onderscheiding die de drager al bezit. Omdat De Kruif commandeur in de Orde van Oranje-Nassau (met de zwaarden) is, had ik verwacht dat hij het commandeurskruis van de Légion d'honneur zou moeten krijgen.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Alex

Berichtdoor Alex » 25 Jan 2014, 10:35

Goed punt Rogier. Het verbaast mij ook. Zijn collega van de marine, VADM Borsboom, is wel benoemd tot commandeur, maar dan in de Franse Nationale Orde van Verdienste. Een soortgelijke discussie hadden we onlangs over lgen Van Loon. Die werd door NLD benoemd tot officier ON en door Duitsland tot grootofficier. Toen was het dus andersom.
Wie het snapt mag het zeggen.

officier

Berichtdoor officier » 25 Jan 2014, 10:52

Rogier schreef:Het verbaast me een beetje dat De Kruif het officierskruis van het Erelegioen kreeg. Het is gebruikelijk dat bij het decoreren van een buitenlander rekening wordt gehouden met zijn status en de onderscheidingen die die persoon al heeft. Volgens mij wordt dan doorgaans een onderscheiding toegekend in dezelfde of een hogere klasse dan de hoogste onderscheiding die de drager al bezit. Omdat De Kruif commandeur in de Orde van Oranje-Nassau (met de zwaarden) is, had ik verwacht dat hij het commandeurskruis van de Légion d'honneur zou moeten krijgen.
Geldt dit dan ook als de hoogste onderscheiding, een onderscheiding is van het land van herkomst van de decorandus? Ik kan me voorstellen dat dit vaak aangehouden wordt in het geval van meerdere buitenlandse onderscheidingen.
Alex schreef:Goed punt Rogier. Het verbaast mij ook. Zijn collega van de marine, VADM Borsboom, is wel benoemd tot commandeur, maar dan in de Franse Nationale Orde van Verdienste.
De Franse Orde van Verdienste is wel een beduidend lagere orde dan de Legion d'Honneur.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Jan 2014, 18:55

Een vriend van me merkt zojuist op dat het waarschijnlijk niet mogelijk was om de orde aan het haakje te hangen. Franse onderscheidingen zitten meestal aan een u vormige steekspeld aan niet aan een sluiting.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 25 Jan 2014, 22:34

MCPJSmits schreef:
G.A. Kruys schreef:Ach, weet zo'n ambassadeur veel..... Zelf nooit in dienst geweest waarschijnlijk. Maar het werd hem door de generaal ook niet gemakkelijk gemaakt, want die had al zijn eerdere andere onderscheidingen voor de gelegenheid maar thuis gelaten. Ook merkwaardig weer trouwens.

Dat is dan weer niet merkwaardig, maar voorgeschreven; indien een militair een onderscheiding uitgereikt krijgt, dient hij zijn andere onderscheidingen niet te dragen op het uniform. Dit geldt niet in het geval van het wisselen (bv Officierskruis) of ontvangen (numeral voor bij de HVO) van een cijfer. Hij heeft alleen zelfs een "hangerspeld" geplaatst waar de man de onderscheiding aan kon hangen! (Scheelt gaten in het uniform en de onderscheiding hangt meteen recht)

Merkwaardig. Admiraal Borsboom had toch echt zijn batons niet van zijn uniform getornd bij deze gelegenheid............
Toch verschil van traditie bij Landmacht en Marine?
Bijlagen
image.jpg

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 25 Jan 2014, 22:56

Beetje slechte foto die ik even snel heb opgeduikeld van internet, het origineel heb ik zo gauw niet bij de hand. Hier zien we admiraal De Booy die zojuist van Staatssecretaris Moorman het commandeurskruis ON omgehangen kreeg. Ook hier echt geen batons van zijn uniform verwijderd. Maar ja, ik kijk nu wederom naar een admiraal die ik goed gekend heb. Dus Marine. Zodoende......
Bij de Landmacht zal het wel anders zijn. Met alle respect.
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 25 Jan 2014, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Jan 2014, 22:57

G.A. Kruys schreef:
MCPJSmits schreef:

Merkwaardig. Admiraal Borsboom had toch echt zijn batons niet van zijn uniform getornd bij deze gelegenheid............
Toch verschil van traditie bij Landmacht en Marine?

Zou kunnen, maar dat moet ik nazoeken. Overigens kan het ook zo zijn dat VADM Borsboom niet op de hoogte gesteld was vh feit dat hij een onderscheiding zou ontvangen...

officier

Berichtdoor officier » 26 Jan 2014, 03:28

G.A. Kruys schreef:Beetje slechte foto die ik even snel heb opgeduikeld van internet, het origineel heb ik zo gauw niet bij de hand. Hier zien we admiraal De Booy die zojuist van Staatssecretaris Moorman het commandeurskruis ON omgehangen kreeg. Ook hier echt geen batons van zijn uniform verwijderd. Maar ja, ik kijk nu wederom naar een admiraal die ik goed gekend heb. Dus Marine. Zodoende......
Bij de Landmacht zal het wel anders zijn. Met alle respect.
De regelgeving hier omtrent is voor heel defensie vast gelegd in een Defensie Publicatie. De DP 20-10, hoofdstuk 20, punt 1.d stelt dat:
Militairen die een onderscheiding ontvangen, mogen tijdens een officiële uitreiking geen andere onderscheidingen of batons dragen.
Sorry G.A. Kruys, in dit geval had VADM Borsboom toch echt zijn batons af moeten doen. Of dat op de oude foto ook zo was, hangt af van de regelgeving van dat moment.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Jan 2014, 11:55

Alex schreef:Goed punt Rogier. Het verbaast mij ook. Zijn collega van de marine, VADM Borsboom, is wel benoemd tot commandeur, maar dan in de Franse Nationale Orde van Verdienste.
Hmm, op de foto die G.A. Kruys hierboven plaatste krijgt hij volgens mij Commandeur in het Legioen van Eer omgehangen en niet de Nationale Orde van Verdienste. Laatstgenoemde heeft immers een blauw lint.

M.b.t. het dragen van de batons: wellicht was het Borsboom niet bekend dat hij een onderscheiding zou krijgen en kwam het als verrassing, dat zou het kunnen verklaren.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 26 Jan 2014, 12:20

Nou admiraal De Booy wist heel goed dat hij het commandeurskruis zou krijgen hoor, net als Borsboom. Bovendien zijn die batons niet zo maar even te verwijderen. Die zitten er op GENAAID!
Wat een onzin allemaal. Ik hou er over op. Ik draag AL mijn batons bij de eerstvolgende keer dat ik een nieuwe onderscheiding krijg. Ik kan niet wennen aan die nieuwe regeltjes. Zoals ook het in de houding staan met gebalde vuist in plaats van met de pink op de naad van de broek. Nee, het ziet er tegenwoordig allemaal niet meer uit naar mijn bescheiden maar zeer ouderwetse mening, haha.
Trouwens, nog even en de hele krijgsmacht is opgeheven, heerlijk, kan ik me ook niet meer ergeren. Wat een geluk :D :D

officier

Berichtdoor officier » 26 Jan 2014, 12:23

Spraakverwarring schreef:M.b.t. het dragen van de batons: wellicht was het Borsboom niet bekend dat hij een onderscheiding zou krijgen en kwam het als verrassing, dat zou het kunnen verklaren.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat gezien de afstemming tussen o.a. ambassade/defensie attaché en het kabinet van in dit geval C-ZSK voorafgaande aan dergelijke uitreikingen is het nagenoeg onmogelijk dat de VADM niet wist dat hij een onderscheiding zou krijgen.
G.A. Kruys schreef:Bovendien zijn die batons niet zo maar even te verwijderen. Die zitten er op GENAAID!
Er op genaaid? Bij VADM Borsboom? Bij admiraal de Booy kan ik me dat nog voorstellen. Bij VADM Borsboom niet.

Alex

Berichtdoor Alex » 26 Jan 2014, 12:27

VADM Borsboom krijgt op de foto de Belgische Kroonorde.

Volgens mij is de reden dat er geen onderscheidingen gedragen mogen worden bij een uitreiking puur praktisch. Bij het opspelden zitten batons of grootmodeldecoraties immers in de weg. Dat is ook de reden dat het bij uitreiking van alleen een gesp of cijfer wel mag. Ook bij uitreiking van een commandeurskruis zitten batons niet in de weg.

RD

Berichtdoor RD » 26 Jan 2014, 12:27

G.A. Kruys schreef:Ik kan niet wennen aan die nieuwe regeltjes.:D

Kom kom, de regel dat je geen andere onderscheidingen draagt als je wordt gedecoreerd is echt niet nieuw. Hierdoor geef je optimale aandacht aan je nieuwe onderscheiding en dat vind ik ook wel een mooi gebaar.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Jan 2014, 12:32

Alex schreef:VADM Borsboom krijgt op de foto de Belgische Kroonorde.
Je hebt gelijk, I stand correctded!

Alex schreef:Ook bij uitreiking van een commandeurskruis zitten batons niet in de weg.
Dat kan, maar 't is wel tegen de regels :)

officier

Berichtdoor officier » 26 Jan 2014, 12:33

Alex schreef:VADM Borsboom krijgt op de foto de Belgische Kroonorde.

Volgens mij is de reden dat er geen onderscheidingen gedragen mogen worden bij een uitreiking puur praktisch. Bij het opspelden zitten batons of grootmodeldecoraties immers in de weg. Dat is ook de reden dat het bij uitreiking van alleen een gesp of cijfer wel mag. Ook bij uitreiking van een commandeurskruis zitten batons niet in de weg.
Praktisch of niet, naar mijn mening is de regelgeving hier omtrent duidelijk.
Daarnaast wordt er bij de uitreiking van onderscheidingen conform voorschrift door de gasten groot model decoraties gedragen. Het zou dan ook logischer geweest zijn als de te decoreren militair, in dit geval VADM Borsboom, bij het onderscheiden worden met een halskruis, ook groot model onderscheidingen zou dragen en geen batons.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Jan 2014, 13:08

G.A. Kruys schreef: Ik draag AL mijn batons bij de eerstvolgende keer dat ik een nieuwe onderscheiding krijg

Dan ben je dus in overtreding :mrgreen:

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 26 Jan 2014, 13:39

MCPJSmits schreef:
G.A. Kruys schreef: Ik draag AL mijn batons bij de eerstvolgende keer dat ik een nieuwe onderscheiding krijg

Dan ben je dus in overtreding :mrgreen:

Ja, net als al die anderen, hahaha. ie de foto's (zeer recent allemaal)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Terug naar “Frankrijk”