Franse onderscheiding voor Maarnse hoogleraar

Henk-Willem
Moderator

Franse onderscheiding voor Maarnse hoogleraar

Berichtdoor Henk-Willem » 04 Mar 2012, 13:13

MAARN - ,,De onderscheiding betekent heel veel voor mij, het is meer dan een mooi gebaar.”, vertelt Etty Mulder over haar benoeming tot Chevalier dans l’Orde des Arts et des Lettres (Ridder in de Orde van Kunsten en Letteren). Zij kreeg de versierselen vorige maand opgespeld door de ambassadeur van Frankrijk in Nederland, Pierre Ménat.

,,Bijna alle kanten van mijn werk zijn in één klap bij elkaar gezet. Mensen van buitenaf hebben gezien wat je hebt gedaan en de moeite genomen om dat na te trekken.” Zelf wist Mulder niet af van het bestaan van de Orde. Pas na een speurtocht op internet ontdekte ze wie in Nederland - Hella Haasse en Harry Mulisch - maar ook wereldwijd de onderscheiding toegekend hadden gekregen. De brief van de Franse minister van Cultuur waarin de toekenning van een hoge Franse onderscheiding werd aangekondigd, kwam dan ook een grote verrassing voor Maarnse hoogleraar musicologie en algemene cultuurwetenschappen.

Haar voorliefde voor de Franse kunst en taal zal volgens Mulder zeker een rol hebben gespeeld. ,,Franse poëzie en muziek raakt mij en ik heb een voorliefde voor ingewikkelde onderwerpen.” Sinds haar studie verdiept ze zich al in de 14e eeuwse Franse dichter en componist Guillaume de Machaut. Het wereldkundig maken van het werk van de eigentijdse componist Pierre Boulez roemt de Franse ambassadeur in zijn speech als voorbeeld van de verbondenheid met Frankrijk.

Verbindingen leggen tussen verleden en heden, kunstvormen - muziek, letteren, beeldend - plaatsen in de tijdgeest; het vormt de passie van professor doctor Etty Mulder. ,,Ik heb het geluk dat ik dat ook heb kunnen overbrengen. In de universiteit op de studenten, maar ook tijdens lezingen en in boeken.”
En niet alleen in wetenschappelijk werk. Mulder is juist ook ‘tegendraads’ en neemt soms de creatieve vrijheid om niet-wetenschappelijk werk te publiceren, zoals de biografie over haar grote voorbeeld Hélène Holtenius.
Juist de intensiteit tussen mensen en wat zich afspeelt tussen mensen vindt zij boeiend op alle plaatsen. ,,Wat dat betreft heb ik me niet teruggetrokken van het internationale platvorm naar de bossen van Maarn. Ook lokaal treft het mooie en het lijden in het leven me.”

BRON: nieuwsbladdekaap.nl
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Frankrijk”