Pauselijke Ridderorde voor Jan Bedaf

Henk-Willem
Moderator

Pauselijke Ridderorde voor Jan Bedaf

Berichtdoor Henk-Willem » 21 Sep 2009, 17:31

BREDA - Jan Bedaf uit Oudenbosch is benoemd tot Ridder in de Orde van de Heilige Gregorius de Grote. Hij kreeg de hoge pauselijke onderscheiding afgelopen zaterdag uit handen van bisschop Van den Hende van Breda.

Bedaf zet zich al jaren in voor de basiliek parochie en de Oudenbossche gemeenschap. Ook is hij voorzitter van de Nederlandse afdeling van Pro Petri Sede (Voor Petrus' Stoel), een 900 personen tellende vereniging van dragers van een pauselijke onderscheiding, afstammelingen van de Zouaven en ‘sympathisanten’.

BRON: Omroep Brabant
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Re: Pauselijke Ridderorde voor Jan Bedaf

Berichtdoor Henk-Willem » 22 Sep 2009, 17:51

'Hoger voor 'n gewoon mens kan niet'

Jan Bedaf is in zijn nopjes. Tegelijkertijd is hij in zijn gewone doen, bescheiden als altijd. "Zo'n onderscheiding verandert je leven in principe niet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet blij mee ben. Integendeel. Er zijn lagere pauselijke onderscheidingen dan deze Gregoriusorde, zoals de Pro Ecclesia of de Silvesterorde. Hoger voor een gewoon mens kan niet."

De Gregoriusorde is de afgelopen vijf jaar slechts zeven keer uitgereikt in Nederland, heeft hij zich laten vertellen. En waar hij dit prachtige, achtkantige kruis aan te danken heeft? Kijk maar eens naar zijn cv op deze pagina. Dat geeft glashelder aan hoe betrokken Jan Bedaf is bij het maatschappelijke en kerkelijke leven in Oudenbosch. Al van jongs af aan. Zo was hij al op zijn zevende misdienaar in het Sint Elisabethgesticht en later acoliet in de basiliek.

Bedaf denkt dat hij de Gregoriusorde vooral te danken heeft aan het feit dat hij voorzitter is van de Nederlandse afdeling van Pro Petri Sede (Latijn voor 'Voor Petrus' stoel). Dit verbond staat open voor sympathisanten van de paus, afstammelingen van de zouaven (de pauselijke soldaten) en pauselijk gedecoreerden. En een voorzitter die zelf niet onderscheiden is, dat kan natuurlijk niet, hoewel Bedaf daar heel anders over denkt. "Ik behoorde tot de sympathisanten van de paus."

Afgelopen zaterdag was de jaardag van Pro Petri Sede. De leden kwamen bij elkaar in de basiliek voor de heilige mis. Jan Bedaf voorvoelde toen iets. "Ik zag familieleden die beslist nooit naar deze mis zouden komen. En het programma van de burgemeester was omgegooid. Nou, dan zit je in de kerk en denk je: ik wacht maar af." Aan het einde van de mis begon pastoor Maickel Prasing met zijn lofrede. "Alles wat hij opsomde klopte, maar ik heb alles met anderen gedaan. Als zij hadden gezegd, 'ja, maar die Jan Bedaf, die moeten we niet hebben', was het niet gelukt. Ik hoop dat deze onderscheiding afstraalt op andere vrijwilligers", is zijn oprechte wens.

Hij is wel verguld dat twee hooggeplaatsten betrokken waren bij het aanvragen van de onderscheiding: mgr. François Bacqué, de pauselijke ambassadeur in Nederland, en mgr. Karel Kasteel, de hoogstgeplaatste Nederlander in het Vaticaan. "Ik ken hen alletwee goed", zegt Bedaf, die om de twee jaar met Pro Petri Sede op audiëntie mag bij de paus. "Dat is heel uitzonderlijk. Alleen vorsten overkomt dat, al is dat ten dele overdreven." Het is niet zo dat de paus hem dan begroet met 'Hé Jan, bende gij daar weer', maar hij denkt wel dat de vorige paus, Johannes Paulus II, hem herkende.

Bedaf is enorm gecharmeerd van het Vaticaan, van Rome. Maar hij wilde geen geestelijke worden. Wel bouwkundige, zoals zijn vader en opa. Het glorieuze bouwwerk in zijn stadje, de basiliek, de jongensdroom van pastoor Hellemons, heeft dan ook altijd een enorme aantrekkingskracht op hem uitgeoefend. Bedaf heeft er mede voor gezorgd dat deze 'Sint Pieter'-kloon gerestaureerd is. Hij geeft er nog steeds rondleidingen. "Met anderen, hè", benadrukt Bedaf, die na zijn huldiging in de boeken is gedoken om meer te weten te komen over de Gregoriusorde. Hij ontdekte iets heel moois. "Deze orde is in 1831 ingesteld. Ik dacht: 1831, hé, pastoor Hellemons, die de Oudenbossche basiliek heeft laten bouwen, studeerde van 1829 tot 1834 in Rome. Daar heeft hij veel contact gehad met kardinaal Cappellari, die in 1831 paus werd en de naam Gregorius XVI aannam. Het is deze paus die de ridderorde instelde. Dat vind ik prachtig."

BRON: BN De Stem
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Re: Pauselijke Ridderorde voor Jan Bedaf

Berichtdoor Henk-Willem » 22 Sep 2009, 17:52

Afbeelding
Jan Bedaf wordt gefeliciteerd met zijn Gregoriusorde, die hij zaterdag kreeg van bisschop Van den Hende in zijn geliefde basiliek. Naar hij zich heeft laten vertellen, hebben slechts zeven Nederlanders de afgelopen vijf jaar deze hoge pauselijke onderscheiding gekregen. foto Peter van Trijen/het fotoburo
Henk-Willem

Terug naar “Vaticaan”